ΥΠΕΝ/ΔΔΑ/77949/1247/2023
Τύπος: Αποφάσεις
Υπολογισμός ανά Ο.Τ.Α. α’ βαθμού των ποσοτήτων των αποβλήτων συσκευασιών και λοιπών ανακτώμενων υλικών καθώς και των προσμίξεων, στο ρεύμα των εισερχομένων αποβλήτων στα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/147/2019
Προγραμματική Σύμβαση:Όπως έχει ήδη κριθεί με τις 275/2018 και 263/2018 Πράξεις του Κλιμακίου, ο υπολογισμός του τέλους διαχείρισης αποβλήτων συσκευασίας των Δήμων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, βάσει της από Νοέμβριο 2017, πλήρως και επαρκώς εμπεριστατωμένης μελέτης της «…..», είναι νόμιμος. Σε κάθε περίπτωση η «διαχείριση των αποβλήτων συσκευασίας» δεν περιλαμβάνει αποκλειστικά την «επίβλεψη» του συστήματος, ώστε να αφορά μόνο στο διοικητικό κόστος αυτού, αλλά στην έννοια της διαχείρισης εμπίπτει και η «λειτουργία» των Μ.Ε.Λ. και Κ.Δ.Α.Υ., καλύπτοντας ως εκ τούτου και το λειτουργικό κόστος αυτών. Περαιτέρω, με τη 248/2017 Πράξη του Κλιμακίου είχε κριθεί αντίθετη στην αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, η διάφορη περίπτωση του υπολογισμού του τέλους διαχείρισης αποκλειστικά βάσει του συνόλου των Α.Σ.Α.. Ο δε προκείμενος υπολογισμός του τέλους διαχείρισης αποκλειστικά πλέον βάσει της εκτιμώμενης ποσότητας ανακυκλώσιμων υλικών, που έγινε από την προαναφερθείσα μελέτη σε συμμόρφωση με την ως άνω Πράξη, είναι πρόσφορος και δεν αντίκειται στην αρχή της οικονομικότητας (ΚΠΕΔ VIIΤμ. 263/2018). Τέλος, η ζύγιση των ανακυκλώσιμων αποβλήτων συσκευασίας προβλέπεται κατά το χρόνο εκτέλεσης της σύμβασης, προκειμένου να πιστοποιηθεί η εκτέλεση των εργασιών από την Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης της Σύμβασης (άρθρο 4 αυτής), με την αποκομιδή των αποβλήτων (ζύγιση των απορριμματοφόρων κατά την εισαγωγή τους στους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, μηνιαία καταγραφή και παρακολούθηση της μεταφόρτωσης και μεταφοράς αποβλήτων συσκευασίας από τους Δήμους της Περιφέρειας στα Κ.Δ.Α.Υ.), κατά συνέπεια δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί στο πρότερο στάδιο της σύναψης της σύμβασης, οπότε λαμβάνει χώρα απλώς εκτίμηση των ποσοτήτων ανακυκλώσιμων υλικών.
Ν.4819/2021
Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων - Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές - πολεοδομικές, ενεργειακές και συναφείς επείγουσες ρυθμίσεις
Δ1ε/Γ.Π.430/2023
Διευκρινίσεις επί των απαιτήσεων του Νόμου 4819/2021 για τη χωριστή συλλογή αποβλήτων υλικών συσκευασίας και άλλων ρευμάτων αποβλήτων εντός των Υγειονομικών Μονάδων. ΑΔΑ:66Μ6465ΦΥΟ-ΚΡ8
ΑΕΠΠ/789/2020
Οι προσφεύγουσες (δύο εταιρείες) αίτησαν την ακύρωση της απόφασης 155/2020 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου *****, η οποία ενέκρινε το Πρακτικό αποσφράγισης προσφορών για τη σύμβαση 'Μεταφορά ανακυκλώσιμων υλικών σε συνεργαζόμενο ΚΔΑΥ του συστήματος ΕΕΑΑ'. Η πρώτη προσφεύγουσα επικαλέστηκε έλλειψη υπογραφής στην ηλεκτρονική τεχνική προσφορά της άλλης εταιρείας κατά παράβαση της νομοθεσίας, ενώ η δεύτερη προσφεύγουσα επέκρινε τον προσδιορισμό των οχημάτων χωρίς αριθμούς κυκλοφορίας και ιδιοκτησίας, υποστηρίζοντας ότι η αξιολόγηση δεν πληρούσε τα κριτήρια της διακήρυξης. Το αντικείμενο της σύμβασης περιελάμβανε μεταφορά ανακυκλώσιμων υλικών με ειδικά οχήματα hook lift και containers για την περιοχή ***** και *****, με προϋπολογισμό 145.158,75€ (συμπλ. ΦΠΑ). Η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε θεμιτή μόνο την πρώτη προσφυγή, ακυρώνοντας την απόφαση για τη προσφορά της δεύτερης εταιρείας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/372/2024
Η Πράξη 372/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για την «Παροχή υπηρεσίας λειτουργίας και αναβάθμισης Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών Νήσου Ρόδου». Τα κωλύματα περιλαμβάνουν: α) Την επιβολή δυσανάλογα αυστηρών και περιοριστικών όρων οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας (σωρευτική κάλυψη τριών αριθμοδεικτών για το έτος 2021). β) Την έμμεση παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης των ανακυκλώσιμων υλικών στον ανάδοχο, μέσω της αφαίρεσης των προσδοκώμενων εσόδων (περίπου 16.555,49€/μήνα) από το συνολικό κόστος λειτουργίας, αλλοιώνοντας τη νομική φύση της σύμβασης ως δημόσιας σύμβασης υπηρεσιών. γ) Τη χρήση λανθασμένου μαθηματικού τύπου για την αξιολόγηση της οικονομικής προσφοράς, κατά παράβαση του άρθρου 86 του ν. 4412/2016. δ) Την ασάφεια ως προς την εκτιμώμενη αξία της σύμβασης και την πλημμελή τεκμηρίωση του προϋπολογισμού.
ΑΕΠΠ/109/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 383/2017 του Διοικητικού Συμβουλίου, η οποία απέρριψε την προσφορά του ως απαράδεκτη λόγω ελλιπούς συμπλήρωσης του Τυποποιημένου Εντύπου Υπεύθυνης Δήλωσης (Τ.Ε.Υ.Δ.). Αντικείμενο της σύμβασης είναι η ανάθεση της υπηρεσίας «Μεταφορά σύμμεικτων απορριμάτων στους ΧΥΤΑ Θήβας & Χαλκίδας & ανακυκλώσιμων υλικών στο ΚΔΑΥ Σχηματαρίου», με προϋπολογισμό 121.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Ο προσφεύγων επιδιώκει η προσφορά του να κριθεί παραδεκτή και να συμπεριληφθεί στο επόμενο στάδιο του διαγωνισμού, ισχυριζόμενος ότι η ατέλεια στο Τ.Ε.Υ.Δ. ήταν ασήμαντη και επουσιώδης, δυνάμενη να διορθωθεί.
ΑΕΠΠ/788/2020
Η πρόδικαστική προσφυγή ασκήθηκε από τις εταιρείες «*****» και «*****» κατά της απόφασης 155/2020 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου *****, η οποία ενέκρινε ως αποδεκτές τις τεχνικές προσφορές και των δύο εταιρειών. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η «Μεταφορά ανακυκλώσιμων υλικών σε συνεργαζόμενο ΚΔΑΥ του συστήματος ΕΕΑΑ» με προϋπολογιζόμενη αξία 145.158,75€ πλέον ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσες ζητούν την ακύρωση της εν λόγω απόφασης, ισχυριζόμενες ότι η τεχνική προσφορά της άλλης δεν πληροί τις απαιτήσεις της διακήρυξης και της ισχύουσας νομοθεσίας. Ειδικότερα, η πρώτη προσφεύγουσα επικαλείται έλλειψη ψηφιακής υπογραφής στην τεχνική προσφορά της άλλης, ενώ η δεύτερη προσφεύγουσα επικαλείται ελλιπή στοιχεία για τα οχήματα που θα χρησιμοποιηθούν, ιδίως αναφορικά με τις άδειες κυκλοφορίας και την ιδιοκτησία τους.
ΑΕΠΠ/574/2018
Με την προδικαστική προσφυγή οι προσφεύγουσες επιδιώκουν την ακύρωση ή τροποποίηση του άρθρου 2.2.5 (Οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια) και του άρθρου 2.2.6 (Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα) σε συνδυασμό με το άρθρο 1.1 (Οχήματα μεταφόρτωσης και μεταφοράς) της μελέτης 47/2017. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την υπηρεσία «Μεταφόρτωση και μεταφορά των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) και των ανακυκλώσιμων υλικών (υλικών συσκευασίας) του Δήμου Σιθωνίας» για χρονική διάρκεια δύο ετών με δικαίωμα προαίρεσης ενός έτους. Οι προσφεύγουσες θεωρούν ότι οι συγκεκριμένοι όροι περιορίζουν τον ανταγωνισμό, ευνοούν συγκεκριμένο οικονομικό φορέα και δεν είναι αναγκαίοι για την εκτέλεση της σύμβασης.
ΥΠΕΝ/ΔΔΑ/29719/431/2023
Διευκρινίσεις για τις προβλέψεις της κυα οικ. 146163/2012 (Β 1537) για τη διαχείριση των Επικινδύνων Αποβλήτων Αμιγώς Μολυσματικών (ΕΑΑΜ) τα οποία έχουν υποστεί επεξεργασία αποστείρωσης – Τήρηση της ιεράρχησης των αποβλήτων. ΑΔΑ:6ΑΝΞ4653Π8-Ρ6Π
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/894/2024
Δημιουργία γωνιών ανακύκλωσης.(...) Ειδικότερα δε από τις εν λόγω διατάξεις δεν προκύπτει ότι όταν ένας Δήμος έχει συνάψει σύμβαση με φορέα ΣΣΕΔ για την εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών, ο φορέας ΣΣΕΔ καθίσταται αποκλειστικά αρμόδιος για την εν λόγω διαχείριση και παύει η θεσπιζόμενη με το άρθρο 29 του ν. 4819/2021 αυτοτελής αρμοδιότητα του Δήμου να προμηθευτεί και να θέσει σε λειτουργία γωνιές ανακύκλωσης για τη διαχείριση των προβλεπόμενων στο Παράρτημα VI του ως άνω νόμου αποδεκτών κατηγοριών αποβλήτων, στις οποίες ρητά περιλαμβάνονται και συσκευασίες. Συνεπώς, ένας Δήμος έχει αρμοδιότητα να αναθέσει σύμβαση προμήθειας γωνιών ανακύκλωσης για τη διαχείριση σε αυτές του συνόλου των προβλεπόμενων εκ του νόμου κατηγοριών αποβλήτων, καθώς και απορριμματοφόρων οχημάτων για τη μεταφορά των ως άνω αποβλήτων από τις γωνιές ανακύκλωσης και να αναλάβει τις σχετικές δαπάνες, έστω και εάν παραλλήλως έχει συνάψει με φορέα ΣΣΕΔ σύμβαση με αντικείμενο την εναλλακτική διαχείριση δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών..
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι το σύστημα διαχείρισης από τους ΟΤΑ α΄ βαθμού αποβλήτων μέσω των γωνιών ανακύκλωσης, στις οποίες γίνονται αποδεκτές οι προβλεπόμενες από τον νόμο κατηγορίες αποβλήτων περιλαμβανομένων και συσκευασιών και το σύστημα της εναλλακτικής διαχείρισης δημοτικών αποβλήτων συσκευασιών, που μπορεί να υλοποιείται και με συνεργασία ενός ΟΤΑ α΄ βαθμού με τον οικείο φορέα ΣΣΕΔ, είναι δύο διακριτά συστήματα διαχείρισης αποβλήτων με διαφορετικό σκοπό, φορέα διαχείρισης και τρόπο λειτουργίας, τα οποία μπορούν να υπάρχουν παράλληλα και να δρούν συμπληρωματικά μεταξύ τους για την επίτευξη υψηλότερων ποσοτικών στόχων στην ανακύκλωση. Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης.Ανακαλεί την 98/2024 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.