ΝΣΚ/1/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ιθαγένεια. Ερμηνεία της διατάξεως του άρθρου 1 ΚΕΙ, περί κτήσεως της ελληνικής ιθαγενείας από εκείνους που γεννώνται σε ελληνικό έδαφος και δεν αποκτούν, δια της γεννήσεώς τους, αλλοδαπή ιθαγένεια.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή Η πρόβλεψη του άρθρου 1 του ΚΕΙ (ΝΔ 3370/1955), περί κτήσεως της Ελληνικής Ιθαγένειας, από εκείνους που γεννώνται σε ελληνικό έδαφος και δεν αποκτούν δια της γεννήσεώς τους αλλοδαπή ιθαγένεια, αναφέρεται όχι μόνον στις περιπτώσεις μη αυτοδίκαιης κτήσης της αλλοδαπής ιθαγενείας, αλλά και σε εκείνες που δεν έχει ακολουθηθεί η απαιτούμενη από το εσωτερικό δίκαιο της αλλοδαπής πολιτείας διαδικασία.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/229/2007
Ιθαγένεια. Συνέπειες συνδρομής ελληνικής και αλλοδαπής ιθαγενείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν αποτελεί κώλυμα για την ονομασία – ορκωμοσία ως αξιωματικού μαθητρίας του ε΄ έτους σπουδών του Φαρμακευτικού Τμήματος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων, το γεγονός ότι το Αλβανικό Κράτος δεν αποδέχθηκε αίτησή της περί αφαιρέσεως της αλβανικής υπηκοότητας, που έχει συγχρόνως με την ελληνική, διότι αν το πρόσωπο έχει συγχρόνως ημεδαπή και αλλοδαπή ιθαγένεια ως δίκαιο της ιθαγενείας εφαρμόζεται το ημεδαπό δίκαιο.
ΝΣΚ/279/2003
Αναγνώριση στην αλλοδαπή πατρότητος κυοφορουμένου, χωρίς γάμο των γονέων του. Χρόνος κτήσης ιθαγενείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι ισχυρή κατά το Ελληνικό δίκαιο, με την επιφύλαξη των διατάξεων 19, 20, 21 ΑΚ, ως προς το εφαρμοστέο δίκαιο η αναγνώριση της πατρότητος τέκνου, που γεννήθηκε χωρίς γάμο των γονέων του, η οποία γίνεται στην αλλοδαπή, προ της γεννήσεώς του, τα δε αποτελέσματά της θα επέλθουν, αν γεννηθεί ζωντανό, από της γεννήσεώς του, επί δε αναγνωρίσεως τέκνου προ της γεννήσεώς του, υπό τις ανωτέρω προϋποθέσεις, από Έλληνα πατέρα η Ελληνική ιθαγένεια κτάται από την γέννησή του.
ΝΣΚ/213/2005
Δήλωση αλλοδαπής μη κτήσης της Ελληνικής Ιθαγένειας λόγω γάμου (προϊσχύσαν δίκαιο).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η δήλωση που απαιτείτο για την μη απόκτηση της Ελληνικής Ιθαγένειας από αλλοδαπή λόγω γάμου της με Έλληνα υπήκοο δεν εμποδίζει την διαπίστωση της κτήσης της Ελληνικής Ιθαγενείας της από την γέννησή της, εφόσον συντρέχουν οι σχετικές προϋποθέσεις. (ομοφ.)
ΝΣΚ/287/2016
Φορολογία εισοδήματος. Απαλλαγή μερισμάτων μετόχων αλλοδαπής πλοιοκτήτριας, διαχειρίστριας και ναυλώτριας εταιρίας.(...) α) Τα μερίσματα που αποκτούν οι μέτοχοι αλλοδαπής πλοιοκτήτριας εταιρίας, κάτοικοι Ελλάδας, όταν το υπό ξένη σημαία πλοίο της διαχειρίζεται αλλοδαπή εταιρία, μέσω γραφείου εγκατεστημένου στην Ελλάδα, κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 27/1975, απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος, ασχέτως προς το πρόσωπο το οποίο ανέθεσε τη διαχείριση σε αυτήν (πλειοψ.) β) Τα μερίσματα που αποκτούν οι μέτοχοι αλλοδαπής εταιρίας, κάτοικοι Ελλάδας, η οποία διαχειρίζεται - χωρίς να είναι η πλοιοκτήτρια - το υπό ξένη σημαία πλοίο, μέσω γραφείου της εγκατεστημένου στην Ελλάδα, δεν απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος (πλειοψ.). γ) Ομοίως δεν απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος τα κέρδη της αλλοδαπής ναυλώτριας εταιρίας και τα μερίσματα που καταβάλλει στους μετόχους της (ομοφ.
ΝΣΚ/320/2008
Κτήση Ελληνικής Ιθαγένειας δια γάμου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Αλλοδαπή, συζευχθείσα με Έλληνα υπήκοο, υπό το καθεστώς του Ν.Δ/τος 3370/1955 (προϊσχύσας Κώδικας Ελληνικής Ιθαγένειας) απέκτησε δια του γάμου την Ελληνική Ιθαγένεια και οφείλει ο οικείος Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας να εκδώσει διαπιστωτική πράξη περί αυτού.
ΝΣΚ/199/2013
Φορολογικές απαλλαγές του άρθρου 26 του ν. 27/1975, (όπως ίσχυε πριν από την αντικατάστασή του με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ.1 του ν.4110/2013).(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Δεν απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος με βάση τις διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 27/1975, (όπως ίσχυε πριν από την αντικατάστασή του με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ.1 του ν.4110/2013) : α) τα μερίσματα που αποκτούν οι μέτοχοι της πλοιοκτήτριας εταιρίας, κάτοικοι Ελλάδας, όταν το με ξένη σημαία πλοίο της διαχειρίζεται αλλοδαπή εταιρία, μέσω γραφείου εγκατεστημένου στην Ελλάδα, στην οποία έχει αναθέσει τη διαχείριση η ναυλώτρια του πλοίου και όχι απευθείας η πλοιοκτήτρια, β) τα μερίσματα που αποκτούν οι μέτοχοι της αλλοδαπής εταιρίας, κάτοικοι Ελλάδας, η οποία διαχειρίζεται το με ξένη σημαία πλοίο, μέσω γραφείου της εγκατεστημένου στην Ελλάδα, στην περίπτωση που η διαχείριση του πλοίου της ανατέθηκε από τη ναυλώτρια του πλοίου και όχι απευθείας από την πλοιοκτήτρια εταιρία, γ) δεν καταλαμβάνονται από τις απαλλακτικές διατάξεις του ίδιου άρθρου τα κέρδη της αλλοδαπής ναυλώτριας εταιρίας και τα μερίσματα που καταβάλλει στους μετόχους της. (ομοφ.)
ΝΣΚ/184/2000
Πολιτογράφηση αλλογενούς αλλοδαπής συζύγου Ελληνα υπηκόου διπλωματικού υπαλλήλου που υπηρετεί στο εξωτερικό. Αδεια διαμονής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το γεγονός ότι αλλογενής αλλοδαπή, σύζυγος Έλληνα διπλωματικού υπαλλήλου ο οποίος υπηρετεί ως πρόξενος στο Ελληνικό Προξενείο του Βανκούβερ Καναδά, δεν διαμένει στην Ελλάδα και δεν έχει άδεια παραμονής κατά τον χρόνο έκδοσης της σχετικής υπουργικής απόφασης, περί αποδοχής του αιτήματός της για πολιτογράφηση, δεν αποτελεί κώλυμα για την έκδοση της παραπάνω πράξης, εφόσον συνοικεί με τον υπηρετούντα στο εξωτερικό σύζυγό της, κατά την έννοια της παρ.12 του άρθρου 14 του Ν.2503/97.
ΝΣΚ/148/2016
Απαλλαγή από ΦΠΑ των παραδόσεων αγαθών και της παροχής υπηρεσιών σε αεροσκάφη που εκτελούν πτήσεις στο εσωτερικό της χώρας, τα οποία χρησιμοποιούνται από αλλοδαπή αεροπορική εταιρεία, η οποία έχει ιδρύσει υποκατάστημά της στην Ελλάδα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ως κριτήριο, για την απαλλαγή από τον Φ.Π.Α., της παράδοσης των αγαθών και της παροχής των υπηρεσιών προς τα αεροσκάφη της αλλοδαπής αεροπορικής εταιρείας R. L., που εκτελούν πτήσεις στο εσωτερικό της Ελλάδας εντεταγμένα στο AOC (Air Operator Certificate) της εταιρείας αυτής, πρέπει να λαμβάνεται η φύση της συνολικής μεταφορικής δραστηριότητας της εν λόγω εταιρείας και όχι αποκλειστικά το τμήμα εκείνο της μεταφορικής δραστηριότητας που υποστηρίζεται από το Ελληνικό υποκατάστημα, το οποίο, ανεξαρτήτως του αν αποτελεί ξεχωριστή φορολογική οντότητα, δεν έχει πάντως την ιδιότητα της αεροπορικής εταιρείας (ομοφ.).
ΝΣΚ/9/2018
Έννοια αρχαίων κινητών μνημείων - Αρχαιότητες αλλοδαπής – Εισαγωγή και καθεστώς προστασίας - Παράλειψη ή καθυστέρηση δήλωσης εισαγωγής κινητών μνημείων - Συνέπειες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα δηλωθέντα από τον Γ.Χ. κινητά αντικείμενα είναι «αρχαία» κινητά μνημεία, κατά την έννοια του άρθρου 20 παρ.1 του ν. 3028/2002, προστατευόμενα ως τέτοια από την ελληνική νομοθεσία. Εφόσον, η οικεία Υπηρεσία εκτιμήσει ότι, στην προκειμένη περίπτωση, υπήρξε παράλειψη (άρθρο 73 παρ. 3 του ν. 3028/2002) ή υπαίτια καθυστέρηση από τον Γ.Χ. της δήλωσης της εισαγωγής τους (άρθρα 24 παρ. 1 και 33 παρ. 2 του ν. 3028/2002), ανεξάρτητα από το πότε πράγματι μεταφέρθηκαν αυτά στην Ελλάδα, θεωρούνται ως ευρεθέντα στην Ελλάδα, ανήκουν κατά κυριότητα στο Ελληνικό Κράτος και ο Γ.Χ. δεν έχει δικαίωμα σε αναγνώριση κυριότητας ή κατοχής αυτών. Τα ανωτέρω ισχύουν υπό την επιφύλαξη της Σύμβασης των Παρισίων, που αφορά τα ληπτέα μέτρα για την απαγόρευση και παρεμπόδιση της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβασης της κυριότητας των πολιτιστικών αγαθών και κυρώθηκε με το ν. 1103/1980, δηλαδή ότι δεν αποδεικνύεται ότι τα ανωτέρω κινητά αρχαία, έχουν μεταφερθεί και κατέχονται στην Ελλάδα, μετά παράνομη αφαίρεση από νόμιμο ιδιοκτήτη ή κάτοχο αυτών στην αλλοδαπή. (πλειοψ.)
ΣτΕ/2844/2004
Προκειμένου περί αλλοδαπών μελετητών ή αλλοδαπών μελετητικών γραφείων, εφόσον η διέπουσα αυτούς αλλοδαπή νομοθεσία δεν προβλέπει, προς θεμελίωση τυπικού προσόντος, την κατάταξή τους σε τάξεις ανάλογα με την εμπειρία τους, δεν μπορεί μεν να γίνει αναγωγή της εμπειρίας που διαθέτουν σε κάποια από τις τάξεις πτυχίων που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για την κατάταξη των ελληνικών μελετητικών σχημάτων, η αναθέτουσα, όμως, αρχή υποχρεούται, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, να ερευνήσει ποιές μελέτες μπορεί να αναλάβει ο αλλοδαπός μελετητής ή το αλλοδαπό μελετητικό γραφείο, σύμφωνα με τη νομοθεσία που τους διέπει, με βάση τα ουσιαστικά προσόντα που έχουν και, ενόψει τούτου, να εκφέρει κρίση αν η εμπειρία που διαθέτουν είναι ανάλογη τουλάχιστον με εκείνη που πρέπει να έχουν, κατά την ελληνική νομοθεσία, οι έλληνες μελετητές ή τα ελληνικά μελετητικά γραφεία για να αποκτήσουν πτυχία των τάξεων εκείνων, τις οποίες απαιτεί η επίμαχη πρόσκληση εκδηλώσεως ενδιαφέροντος για την ανάληψη των μελετών στις οποίες αυτή αφορά. Συνεπώς, δεν μπορούν να μετάσχουν στο διαγωνισμό αλλοδαπά μελετητικά σχήματα, τα οποία δεν διαθέτουν, για τις υδραυλικές μελέτες, εμπειρία ανάλογη τουλάχιστον, υπό την εκτεθείσα έννοια, με εκείνη που έχουν οι έλληνες μελετητές και τα ελληνικά μελετητικά γραφεία Γ΄ ή Δ΄ τάξεως, δεν αποκλείεται, όμως, από τις ανωτέρω διατάξεις η συμμετοχή αλλοδαπών μελετητικών σχημάτων που διαθέτουν εμπειρία μεγαλύτερη από εκείνη που απαιτείται για την κατοχή πτυχίου των τάξεων αυτών. Υπό την έννοια δε αυτή, οι ανωτέρω διατάξεις της προσκλήσεως εκδηλώσεως ενδιαφέροντος δεν θέτουν τους έλληνες μελετητές και τα ελληνικά μελετητικά γραφεία, που πρέπει να έχουν, για να μετάσχουν στο διαγωνισμό, πτυχίο Γ΄ ή Δ΄ τάξεως, στην κατηγορία των υδραυλικών μελετών, και όχι ανώτερης, σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τους αλλοδαπούς μελετητές και τα αλλοδαπά μελετητικά γραφεία. Και τούτο διότι και οι έλληνες μελετητές και τα ελληνικά μελετητικά γραφεία κάτοχοι πτυχίων των ανωτέρω τάξεων μπορεί να διαθέτουν εν τοις πράγμασι εμπειρία μεγαλύτερη από εκείνη που αντιστοιχεί στα πτυχία των τάξεων αυτών, αφού η προαγωγή πτυχίου μελετητή σε ανώτερη τάξη δεν γίνεται αυτομάτως με την παρέλευση μόνον ορισμένου χρόνου από την κτήση του διπλώματος, αλλά απαιτείται, σύμφωνα με το άρθρα 2 παρ. 1 και 2 του Π.Δ. 840/1978 και 9 παρ. 1 του Ν. 716/1977, η υποβολή σχετικής αιτήσεως εκ μέρους του ενδιαφερομένου, συνοδευομένης από πιστοποιητικά, εκ των οποίων να προκύπτει η ουσιαστική πείρα του. Κατά την άποψη, όμως, του Συμβούλου Δημ. Πετρούλια, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων της προσκλήσεως εκδηλώσεως ενδιαφέροντος, προκειμένου να μετάσχουν στον επίμαχο διαγωνισμό, οι αλλοδαποί μελετητές ή τα αλλοδαπά μελετητικά γραφεία πρέπει να έχουν τα τυπικά προσόντα που προβλέπει το ελληνικό δίκαιο για την ανάληψη της εκπονήσεως μελέτης, δεν ασκεί δε επιρροή το γεγονός ότι ενδεχομένως το διέπον αυτούς αλλοδαπό δίκαιο, εν αντιθέσει με το ελληνικό, δεν προβλέπει την κατάταξη των μελετητών σε τάξεις ανάλογα με την εμπειρία τους. Εφόσον δε, σύμφωνα με την προαναφερθείσα πρόσκληση, δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στο διαγωνισμό μελετητών ή μελετητικών γραφείων κατόχων πτυχίου ανώτερης τάξεως από εκείνη που προβλέπεται για κάθε μελέτη, η αναθέτουσα αρχή πρέπει να εξετάσει σε ποια τάξη πτυχίου θα κατατασσόταν το αλλοδαπό μελετητικό σχήμα ανάλογα με την εμπειρία των μελών του, της εμπειρίας εκτιμωμένης όπως και για την κατάταξη των ελλήνων μελετητών (δηλαδή, σύμφωνα με τα άρθρα 3 παρ. 4 και 8 παρ. 3 του Ν. 716/1977, προκειμένου περί πτυχίου ανωτέρας της Α΄ τάξεως, ενόψει του διαδραμόντος χρόνου από της κτήσεως του διπλώματος σε συνδυασμό με «αποδεδειγμένη ανάλογη ικανοποιητική πείρα»). Από της εξεταζομένης δε απόψεως δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι, όπως προκύπτει από τα άρθρα 2 παρ. 1 και 2 του Π.Δ. 840/1978 και 9 παρ. 1 του Ν. 716/1977, η παρέλευση χρόνου και μόνον από της κτήσεως του διπλώματος δεν αποτελεί ικανή προϋπόθεση για την αυτόματη προαγωγή του πτυχίου και ότι για την προαγωγή αυτή απαιτείται η υποβολή σχετικής αιτήσεως εκ μέρους του ενδιαφερομένου μελετητή, συνοδευομένης από πιστοποιητικά, εκ των οποίων να προκύπτει η ουσιαστική πείρα του.