ΝΣΚ/112/2017
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Καταχώριση στο Γ.Ε.ΜΗ. δικαστικών αποφάσεων οι οποίες διατάσσουν τη λύση και εκκαθάριση ανώνυμης εταιρείας - Από πότε αυτές επιφέρουν έννομα αποτελέσματα.(..)Οι οριστικές δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται σύμφωνα με το άρθρο 48 του ν. 2190/1920 και διατάζουν τη λύση ανώνυμης εταιρείας και τον διορισμό εκκαθαριστή, νομίμως καταχωρούνται στο Γ.Ε.ΜΗ. αμέσως μετά τη δημοσίευσή τους και πριν την τελεσιδικία τους, διότι είναι άμεσα εκτελεστές και παράγουν έννομες συνέπειες από την δημοσίευσή τους, δεδομένου ότι η αίτηση περί λύσεως της ανώνυμης εταιρείας εκδικάζεται με τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας του ΚΠολΔ, κατά την οποία οι εκδιδόμενες δικαστικές αποφάσεις είναι άμεσα εκτελεστές.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/223/2019
Καταχώριση ή μη στο Γ.Ε.ΜΗ. στοιχείων ανώνυμης εταιρείας, με αντικρουόμενο νομικό και ουσιαστικό περιεχόμενο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αρμόδια υπηρεσία του Γ.Ε.ΜΗ. οφείλει να αρνηθεί αιτιολογημένα την καταχώριση υποβληθέντων στοιχείων ανώνυμης εταιρείας, με αντικρουόμενο νομικό και ουσιαστικό περιεχόμενο, λόγω έλλειψης σαφήνειας και νομιμότητας αυτών (ομόφ.).
82772/2023
Διευκρινίσεις σχετικά με τις υποχρεώσεις δημοσιότητας της μονοπρόσωπης ανώνυμης εταιρείας στο Γ.Ε.ΜΗ. ΑΔΑ:69ΧΕ46ΝΛΣΞ-ΓΗΒ
ΝΣΚ/49/2016
Μειοδοτικός διαγωνισμός – Συμμετοχή ανώνυμης εταιρείας – Παράλειψη της δημοσίευσης στοιχείων (ανακοίνωσης τελευταίου διοικητικού συμβουλίου Α.Ε. στο ΦΕΚ ΤΑΕ–ΕΠΕ και Γ.Ε.ΜΗ.), ως προϋπόθεση τήρησης όρου συμμετοχής στην διαγωνιστική διαδικασία – Νομιμότητα. Είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 4250/2014, η (παρά τους όρους της διακήρυξης ανοιχτού μειοδοτικού διαγωνισμού), δημοσίευση της ανακοίνωσης του τελευταίου διοικητικού συμβουλίου και της νόμιμης εκπροσώπησης ανώνυμης εταιρείας στο διαδικτυακό τόπο του Γ.Ε.ΜΗ.. Νόμιμη η συμμετοχή της εταιρείας στον διαγωνισμό. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/461/2008
Ακυρότητα απόφασης Γενικής Συνέλευσης Ανώνυμης Εταιρείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από την τελεσιδικία της δικαστικής απόφασης, που αναγνωρίζει την ακυρότητα απόφασης Γενικής Συνέλευσης Ανώνυμης Εταιρείας με την οποία εξελέγησαν τα μέλη του Δ.Σ. αυτής, οι πράξεις του οργάνου αυτού είναι αναδρομικώς άκυρες, κατά τρόπον που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί πλέον από οποιονδήποτε τρίτον, στο πλαίσιο οποιασδήποτε έννομης σχέσης του με την εταιρεία. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/269/2017
Εκτελεστότητα των αποφάσεων του ασκούντος καθήκοντα Ελεγκτή Νομιμότητας Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης (ήδη Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης), οι οποίες εκδίδονται επί αιτήσεων θεραπείας, σύμφωνα με το άρθρο 227 παρ.4 του ν. 3852/2010.
Οι αποφάσεις του ασκούντος καθήκοντα Ελεγκτή Νομιμότητας Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης (ήδη Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης), οι οποίες εκδίδονται επί αιτήσεων θεραπείας, σύμφωνα με το άρθρο 227 παρ.4 του ν. 3852/2010, εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 231 του ιδίου νόμου και ως εκ τούτου είναι άμεσα εκτελεστές. Περαιτέρω, οι ως άνω αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι άμεσα εκτελεστές και στις περιπτώσεις κατά τις οποίες έχουν ασκηθεί από τον οικείο δήμο ενδικοφανείς προσφυγές κατά των εν λόγω αποφάσεων, σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ.5 του π.δ. 171/1987, χωρίς να έχουν εκδοθεί, κατά το άρθρο 200 του Κώδ.Διοικ.Δικονομίας, αποφάσεις του αρμοδίου δικαστηρίου περί αναστολής εκτελέσεως αυτών (ομόφ.).
ΝΣΚ/398/2002
Αποφάσεις Μουφτή. Εκούσια δικαιοδοσία. Αναγνώριση δεδικασμένου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αποφάσεις του Μονομελούς Πρωτοδικείου, που κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας αναγνωρίζουν το δεδικασμένο εκ των αποφάσεων του Μουφτή, ανατρέχουν στο χρόνο εκδόσεως των αποφάσεων του Μουφτή.
ΝΣΚ/491/2006
Λύση συμβάσεως μεταξύ ΥΠΕΘΑ και Ανώνυμης Εταιρείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή Είναι δυνατή η λύση της από 29-10-2001 συμβάσεως προμηθείας μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της Κοινοπραξίας «Έρευνα – BIOTIFIN Α.Ε. – Διαδικασία Α.Ε. – Μουργελάς», με κοινή συναίνεση και με έντοκη επιστροφή της καταβληθείσας στην Κοινοπραξία προκαταβολής, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 66 του ΠΔ 284/1989.
ΕΣ/ΤΜ.7/433/2010
Συμμετοχή Δήμου στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρίας. Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 265 παρ. 8 του Δ.Κ.Κ. για υποχρεωτική λύση της άνω εταιρίας, αφού δεν έχουν παρέλθει τρεις συνεχόμενες ζημιογόνες εταιρικές χρήσεις μετά διετία από την προσαρμογή, στις 17.1.2008, της άνω εταιρίας στις διατάξεις του νέου Δ.Κ.Κ. και, ως εκ τούτου, μη προβαλλομένου άλλου λόγου μη νομιμότητας της εντελλόμενης με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνης, πρέπει αυτό να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Κλ.7(ΚΠΕ)/46/2014
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η επικληθείσα από τη διαφωνούσα Επίτροπο μη τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 47 του ν. 2190/1920 για την αντιμετώπιση της αρνητικής καθαρής θέσης της προαναφερθείσας εταιρείας δεν συνεπάγεται, κατά τα προεκτεθέντα, την αυτοδίκαιη λύση της εταιρείας «…..», αντιθέτως καθιδρύει κατ’άρθρο 48 παρ. 1 περ. γ΄ του ν. 2190/1920 δικαίωμα παντός έχοντος έννομο συμφέρον (καθώς και του εποπτεύοντος κατ’άρθρο 51 του ν. 2190/1920 Υπουργού Ανάπτυξης) να αιτηθούν τη λύση της εταιρείας κατόπιν έκδοσης δικαστικής απόφασης, δοθέντος ότι τα ίδια κεφάλαια αυτής υπολείπονται του 1/10 του μετοχικού της κεφαλαίου. Κατά τούτο, η μη τήρηση της προαναφερθείσας διαδικασίας δεν επηρεάζει τη νομιμότητα της ελεγχόμενης δαπάνης η οποία έχει ως έρεισμα την υποχρέωση του βασικού μετόχου της εταιρείας (Δήμου ….) προς ολοσχερή καταβολή του ιδρυτικού της κεφαλαίου. Περαιτέρω όμως, δοθέντος ότι από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει μείωση των ιδίων κεφαλαίων της προαναφερθείσας εταιρείας, ώστε αυτά να υπολείπονται του 1/10 του μετοχικού της κεφαλαίου καθώς και η μη τήρηση της απαιτούμενης διαδικασίας του άρθρου 47 του ν. 2190/1920, το Κλιμάκιο λαμβάνοντας υπόψη ότι σύμφωνα με το άρθρο 27 περ. β΄ του ν. 4129/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄, 52) το Ελεγκτικό Συνέδριο ανακοινώνει στους Υπουργούς κάθε παράβαση νόμου ή άλλης διάταξης που διαπιστώθηκε από αυτό κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, άγεται στην κρίση ότι η προαναφερθείσα παράβαση πρέπει να ανακοινωθεί στον εποπτεύοντα Υπουργό Ανάπτυξης. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται νόμιμη, πλην όμως το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί, λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2013, σε βάρος των πιστώσεων του οποίου εκδόθηκε.
ΝΣΚ/37/2016
Διαγραφή Ποδοσφαιρικής Ανώνυμης Εταιρείας (Π.Α.Ε.) από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με βάση το διδόμενο πραγματικό, εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης να αναστείλει ή μη, με αιτιολογημένη απόφασή της την καταχώριση των συγκεκριμένων πράξεων και στοιχείων, καθώς και τη διαγραφή της υπόψη Π.Α.Ε. από το Γ.Ε.ΜΗ., κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 6 του άρθρου 7 του ν. 3419/2005, αφού σταθμίσει τα εκατέρωθεν συμφέροντα, ήτοι αφενός το συμφέρον της εταιρείας και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον, συνεκτιμώντας για τη διαμόρφωση της κρίσεώς της, ότι η καταχώρισή τους θα επιφέρει τη λήξη του νομικού προσώπου της εν λόγω Π.Α.Ε. και εν τέλει την εξαφάνισή της από το νομικό κόσμο, καθιστώντας ενδεχομένως δυσχερή τη διενέργεια του διαταχθέντος έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου, συνακολούθως δε και τη λυσιτελή άσκηση της κρατικής εποπτείας (πλειοψ.). - ΑΠΟΔΕΚΤΗ