ΝΣΚ/113/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αυτοδίκαιη παραλαβή έργου – Μετάθεση συμβατικού χρόνου παράδοσης – Κήρυξη αναδόχου έκπτωτου – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με βάση το διδόμενο ιστορικό του ερωτήματος: α) δεν συντρέχει περίπτωση οριστικής ποιοτικής και ποσοτικής παραλαβής του έργου, β) η ανάδοχος οφείλει να το ολοκληρώσει εντός του μετατεθέντος χρόνου χωρίς πρόσθετο τίμημα και γ) σε περίπτωση άρνησής της για συνέχιση και ολοκλήρωση η αναθέτουσα Αρχή οφείλει να την κηρύξει έκπτωτη. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ελσυν/Τμ7/80/2009
Νόμιμη η προμήθεια μεταχειρισμένου αυτοκινήτου πλύσεως κάδων. Ο Δήμος έχει το συμβατικό δικαίωμα να κηρύξει τον προμηθευτή έκπτωτο για τους λόγους που αναφέρονται στο άρθρο 35 του Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α., το οποίο είναι στην ουσία δικαίωμα συμβατικής υπαναχώρησης στις περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες η μη εκπλήρωση της σύμβασης ή η πλημμελής εκπλήρωση αυτής οφείλεται σε υπαιτιότητα του προμηθευτή, οπότε τότε η σύμβαση διαλύεται ενοχικώς, αυτοδικαίως και αναδρομικώς. Στην περίπτωση αυτή ο Δήμος έχει αθροιστικά τις δυνατότητες να αναθέσει την προμήθεια είτε σε κάποιον από τους υπόλοιπους προμηθευτές που είχαν λάβει μέρος στον διαγωνισμό είτε είχαν κληθεί σε διαπραγματεύσεις, να καταλογίσει κάθε άμεση ή έμμεση ζημιά σε βάρος του έκπτωτου προμηθευτή και να προβεί σε κατάπτωση ολική ή μερική της εγγύησης καλής εκτέλεσης της σύμβασης.
ΝΣΚ/21/2004
Μονομερής λύση της υπ αριθ. 83/1999 συμβάσεως μεταξύ ΥΕΘΑ και ομόρρυθμης εταιρείας σύμφωνα με τον νόμο και τους όρους αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι δυνατή η λύση της υπ’ αριθ. 83/1999 συμβάσεως με κήρυξη της αγοράστριας εταιρείας – στην παρούσα φάση – ως έκπτωτης, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 8 των Γενικών Όρων της σχετικής Διακηρύξεως (Διαγωνισμού). Η υπηρεσία, όμως έχει τη δυνατότητα να τάξει εύλογο χρόνο (τριών μηνών) στην αντισυμβαλλομένη εταιρεία να παραλάβει τα υπόλοιπα υλικά, μετά την άπρακτη παρέλευση του οποίου, υποχρεούται να την κηρύξει έκπτωτη κατ’ εφαρμογή της ως άνω διατάξεως, β) είναι δυνατή η λύση της συμβάσεως κατ’ εφαρμογή του άρθρου 12 των Γενικών Όρων του Διαγωνισμού, με την επιφύλαξη που διατυπώνεται ανωτέρω (ΙΙΙ.4.), σύμφωνα με την οποία είναι ενδεχόμενο να κριθεί η ενέργεια αυτής ως καταχρηστική και περαιτέρω γ) η Υπηρεσία οφείλει να παραδώσει τα αποστρατικοποιημένα και μη παραληφθέντα υλικά.
ΝΣΚ/187/2014
Σύμβαση εργασίας – Προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου – Προστασία μητρότητας – Έγκυος εργαζόμενη – Άδεια μητρότητας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η υπηρεσία δεν οφείλει να ολοκληρώσει την πρόσληψη με κατάρτιση σύμβασης με την υποψήφια για το λόγο ότι, ολόκληρο το συμβατικό διάστημα, για το οποίο απεφασίσθη η πρόσληψή της ταυτίζεται με την περίοδο της άδειας μητρότητας, που αποτελεί ιδιαίτερο δικαίωμα κοινωνικής ασφάλισης της εγκύου-λεχώνας και συνιστά αδιαμφισβήτητο λόγο αναστολής της εργασιακής σχέσης. Η δυνατότητα παράτασης ή ανανέωσης της σύμβασης συνιστά ευχέρεια του εργοδότη, προϋποθέτει ύπαρξη και εκτέλεση της αρχικής σύμβασης και δεν πιθανολογείται από το πραγματικό της υπόθεσης. (πλειοψ.) Παραπομή στην Ολομέλεια - Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 38/2015 Γνωμ. της Ολομ. Ν.Σ.Κ.
ΝΣΚ/269/2009
Σύμβαση αναθέσεως δημοσίας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση θαλασσίων δρομολογιακών γραμμών. Κύρος καταγγελίας αυτής από τον ανάδοχο. Aίτημα αναδόχου για μετάθεση του χρόνου εκπληρώσεως υποχρεώσεώς του ή για λύση της συμβάσεως.Κυρώσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η γνωμοδότηση επελήφθη ερωτήματος, το οποίο αφορούσε συγκεκριμένη σύμβαση αναθέσεως δημοσίας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση θαλασσίας δρομολογιακής γραμμής και με διδόμενο συγκεκριμένο πραγματικό και αποφάνθηκε επί των ζητημάτων: α) της βασιμότητας ή μη των αιτημάτων αναδόχου για μετάθεση του χρόνου εκπληρώσεως υποχρεώσεώς του ή για τη λύση της συμβάσεως, με βάση τα άρθρα 200, 288 και 388 ΑΚ και β) των επιβλητέων σε βάρος του αναδόχου κυρώσεων σε περίπτωση μη εκπληρώσεως συγκεκριμένης συμβατικής υποχρεώσεώς του.
ΝΣΚ/111/2009
Σύμβαση αναθέσεως δημοσίας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση θαλασσίων δρομολογιακών γραμμών - Κύρος καταγγελίας αυτής από τον ανάδοχο - Βασιμότητα ή μη αιτημάτων αναδόχου για μετάθεση του χρόνου εκπληρώσεως υποχρεώσεώς του ή για λύση της συμβάσεως -Κυρώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η γνωμοδότηση επελήφθη ερωτήματος, το οποίο αφορούσε συγκεκριμένη σύμβαση αναθέσεως δημοσίας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση θαλασσίας δρομολογιακής γραμμής και με διδόμενο συγκεκριμένο πραγματικό και αποφάνθηκε επί των ζητημάτων: α) της βασιμότητας ή μη των αιτημάτων αναδόχου για μετάθεση του χρόνου εκπληρώσεως υποχρεώσεώς του ή για τη λύση της συμβάσεως, με βάση τα άρθρα 200, 288 και 388 ΑΚ και β) των επιβλητέων σε βάρος του αναδόχου κυρώσεων σε περίπτωση μη εκπληρώσεως συγκεκριμένης συμβατικής υποχρεώσεώς του.
ΝΣΚ/79/2008
Συνέπειες ενστάσεως υποψηφίου αναδόχου μελέτης έργου Ο.Τ.Α., ενώπιον της προϊσταμένης αρχής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί της ενστάσεως υποψηφίου αναδόχου μελέτης έργου Ο.Τ.Α. αποφαίνεται το Δημοτικό ή Κοινοτικό Συμβούλιο του Ο.Τ.Α. είτε εκδίδον ρητή πράξη είτε σιωπηρή, μη εκδίδον απόφαση επί της ενστάσεως. Σε κάθε περίπτωση, εάν κατά των παραπάνω πράξεων ασκηθεί προσφυγή ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, οφείλει αυτός να αποφανθεί επί της προσφυγής.
ΝΣΚ/191/2018
Καταβολή αμοιβής σε περίπτωση συμβάσεων έργου, οι οποίες δεν εκτελέστηκαν λόγω ανώτερης βίας.Οι αναφερόμενες στο ερώτημα συμβάσεις έργου που είναι συμβάσεις παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών, ουδέποτε εκτελέστηκαν λόγω ανώτερης βίας, που διήρκησε αν όχι στο σύνολο του χρόνου εκτέλεσής τους στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του χρόνου αυτού, γεγονός το οποίο απαλλάσσει το Ελληνικό Δημόσιο ως εργοδότη (ΥΠ.Π.Ε.Θ. - Ι.Ε.Π.) από τη καταβολή οιασδήποτε αμοιβής υπέρ των εργολάβων, κατά τα άρθρα 380, 656 και 681 Α.Κ..
ΝΣΚ/365/2013
Προβλήματα νομιμότητας δημόσιου διαγωνισμού της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων (Γ.Γ.Ι.Φ.), ως εκ της συμμετοχής υπαλλήλου του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (Κ.Ε.Θ.Ι.) σε διαγωνιζόμενους φορείς, υπό την ιδιότητα του επιστημονικού υπεύθυνου του έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι απορριπτέα από την Επιτροπή διαγωνισμού η προσφορά εταιρείας εκ μόνου του λόγου ότι ως επιστημονική υπεύθυνος αυτής για το έργο ορίσθηκε υπάλληλος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του ν.π.ι.δ. Κ.Ε.Θ.Ι., χωρίς προηγουμένως να έχει ζητήσει και να έχει λάβει αρμοδίως άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή. (ομοφ.) β) Η Επιτροπή του διαγωνισμού, εφόσον διαπιστώνει, αυτεπαγγέλτως ή με αφορμή αιτιάσεις ορισμένων φορέων που μετέχουν σε αυτόν, ότι εγείρονται ζητήματα νομιμότητος, οφείλει να τηρήσει τη διαδικασία προηγούμενης ακρόασης και, μετά την ολοκλήρωση αυτής, ή να απορρίψει αιτιολογημένα προσφορά ή προσφορές κάποιων εξ αυτών ή να συνεχίσει και ολοκληρώσει τη διαδικασία με την υπογραφή, εκ μέρους της Γενικής Γραμματέως Ισότητας των Φύλων, των οικείων πρακτικών και της μετά την τελική αξιολόγηση, κατά την προκήρυξη, πράξης ανάθεσης. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜ.1/1413/2017
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού -κατασκευή δικτύων αποχέτευσης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας αποφάσεως, το Τμήμα κρίνει ότι: Α) Η σύμβαση που κατήρτισε στις 22.12.2011 η ανάδοχος κοινοπραξία με την επωνυμία «....» με την εργοληπτική επιχείρηση «...» δεν πληροί τους όρους του νόμου ώστε να χαρακτηρισθεί αμιγώς ως σύμβαση υποκατάστασης ή ως συμφωνητικό υπεργολαβίας (όπως τα μέρη τη χαρακτήρισαν), διότι, αφενός φέρει χαρακτηριστικά που υποδηλώνουν πρόθεση ολικής ή μερικής υποκατάστασης της αναδόχου από την αντισυμβαλλόμενή της και προσιδιάζουν στην έμμεση (άτυπη) σύμβαση υποκατάστασης ως: i) η ανάθεση της εκτέλεσης στην εργοληπτική επιχείρηση του συνόλου των προβλεπομένων εργασιών του έργου, όπως προσδιορίζονται στα οικεία συμβατικά τεύχη (στοιχείο Γ του προοιμίου), ii) η υποχρέωση της εργοληπτικής επιχείρησης να προσλαμβάνει και να απασχολεί με δική της μέριμνα και δαπάνες το προσωπικό που απαιτείται για την εκτέλεση των εργασιών (άρθρο 7.1.), iii) η αμοιβή της αναδόχου, η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 82% του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης (1.979.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.) πλέον ποσοστού 50% που θα λαμβάνει σε κάθε αναθεώρηση τιμών (άρθρα 8.3 και 8.4), iv) η αυτοδίκαιη ανάθεση από την ανάδοχο κοινοπραξία στην εταιρεία των πρόσθετων ή νέων εργασιών που μπορεί να προκύψουν κατά την εκτέλεση του έργου (άρθρα 8.8 και 9 παρ.2), v) η υποχρέωση έκδοσης από την εργοληπτική επιχείρηση εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (άρθρο 8.11), vi) η πρόβλεψη ότι κάθε καθυστέρηση η οποία θα προκύψει στο τμήμα του έργου που έχει αναλάβει να εκτελέσει η εταιρεία λόγω μη τήρησης κανόνων και μέτρων ασφαλείας, βαρύνει αυτήν αποκλειστικά (άρθρο 10), αφετέρου δε περιέχει όρους που δύνανται να την κατατάξουν στη σύμβαση υπεργολαβίας ως: i) η εκτέλεση του έργου από την αντισυμβαλλόμενη εργοληπτική επιχείρηση οφείλει να γίνεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση όλων των υποχρεώσεων της αρχικής αναδόχου (άρθρο 2.1.) ii) το φωτογραφικό αρχείο του έργου και η μονάδα βιντεοσκόπησης του δικτύου μετά το πέρας των εργασιών πρέπει να παραδοθούν στην ανάδοχο κοινοπραξία για να συμπεριληφθούν στο μητρώο έργου (άρθρο 2.6), iii) Το Σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας (ΣΑΥ) καθώς και ο Φάκελος Ασφάλειας και Υγείας (ΦΑΥ του έργου, μετά το πέρας των εργασιών πρέπει να παραδοθούν ομοίως στην ανάδοχο «… που έχει την συμβατική υποχρέωση να τα παραδώσει στον κύριο του έργου» (2.7.), iv) η εργοληπτική επιχείρηση οφείλει να επιτρέπει ανά πάσα στιγμή στους εκπροσώπους της κοινοπραξίας την ελεύθερη πρόσβαση σε έγγραφα και στοιχεία και να παρέχει σ’ αυτούς κάθε πληροφορία (άρθρο 3 παρ. 4), v) η εργοληπτική επιχείρηση οφείλει να αποζημιώνει την κοινοπραξία για κάθε αξίωση ή επιβάρυνση που προκύπτει σε βάρος της από την εκ μέρους της αθέτηση της υποχρέωση τήρησης όλων των κανόνων δικαίου που διέπουν την εκτέλεση του έργου (άρθρο 4), vi) η εργοληπτική επιχείρηση υποχρεούται να συμμορφώνεται με όλες τις έγγραφες εντολές τις οδηγίες και τις υποδείξεις των οργάνων της κοινοπραξίας και να αποκαθιστά κάθε ελάττωμα ή παράλειψη που διαπιστώνεται από αυτήν (άρθρο 5), vii) η εργοληπτική επιχείρηση υποχρεούται στην καταβολή κάθε ποινικής ρήτρας που στο πλαίσιο εκτέλεσης των εργασιών, θα καταπίπτει σε βάρος της κοινοπραξίας (άρθρο 6.7), viii) η ανάδοχος Κοινοπραξία θα καταβάλλει την αμοιβή στην εργοληπτική επιχείρηση (άρθρα 8.5. και 8.7.), ix) η εργοληπτική επιχείρηση υποχρεούται να ενημερώσει την κοινοπραξία για τους κινδύνους που ενέχουν οι εργασίες που εκτελεί για άλλους εργαζομένους, τρίτους, διερχόμενους, τις εγκαταστάσεις, τον εξοπλισμό και το περιβάλλον (άρθρο 10), x) η εργοληπτική επιχείρηση υποχρεούται να αποζημιώσει την κοινοπραξία για κάθε θετική ή αποθετική ζημία που θα υποστεί από την παραβίαση μέτρων ασφαλείας (άρθρο 10), xi) η κοινοπραξία δύναται να κηρύξει έκπτωτη την εργοληπτική επιχείρηση για υπαίτια παράβαση όρων του παρόντος συμφωνητικού (άρθρο 11) και xii) η εργοληπτική επιχείρηση αναλαμβάνει την υποχρέωση να τηρεί το καθήκον εχεμύθειας έναντι της κοινοπραξίας (άρθρο 12). Η σύμβαση αυτή, η οποία δεν υποβλήθηκε σε έγκριση ούτε γνωστοποιήθηκε στον κύριο του έργου και δεν παράγει έννομα αποτελέσματα έναντι αυτού (Δήμος ...) προσδιορίζει αποκλειστικά τις σχέσεις μεταξύ των μερών...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω η κρινόμενη έφεση πρέπει να απορριφθεί στο σύνολό της.
ΝΣΚ/56/2011
Συμμετοχή εκπροσώπου συλλόγου ιδιοκτητών Μονάδων Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης στην αρμόδια επιτροπή που γνωμοδοτεί για την καταλληλότητα των χώρων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση υπάρξεως δύο (2), νομίμως συνεστημένων, συλλογικών οργάνων των ιδιοκτητών Μονάδων Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης (Μονάδων Φ.Π.Α.Δ.), η αρμόδια υπηρεσία οφείλει να τους προσκαλέσει να υποδείξουν από κοινού, εντός ευλόγου χρόνου, έναν εκπρόσωπο κοινής αποδοχής και αν τούτο δεν καταστεί εφικτό να επιλέξει η ίδια τον εκπρόσωπο του πλέον αντιπροσωπευτικού συλλόγου. (πλειοψ.)