×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/118/2017

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4304/2014

Ενδεικνυόμενες ενέργειες δημοτικών οργάνων, ύστερα από την έκδοση της υπ’ αριθμ.141/2015 γνωμοδοτήσεως του ΝΣΚ, με την οποία έγινε δεκτό ότι δεν είναι νόμιμη η ταμειακή βεβαίωση εσόδων των δήμων που ανάγονται σε έτη για τα οποία έχει παρέλθει, κατά την έναρξη ισχύος του άρθρου 32 του ν. 4304/2014, η προβλεπόμενη στο άρθρο 2 παρ. 1 του α.ν. 344/1968 πενταετής αποσβεστική προθεσμία.Η οικεία δημοτική αρχή δεν δύναται να προβεί (αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως) σε επανεξέταση και, εφόσον συντρέχει περίπτωση, σε ανάκληση πράξεων επιβολής φόρου ή οικονομικού βάρους που έχει το χαρακτήρα φόρου, οι οποίες εκδόθηκαν μετά τη συμπλήρωση της αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 2 παρ. 1 του α.ν. 344/1968, ούτε δύναται να προβεί στη διαγραφή των χρεών αυτών, δυνάμει του άρθρου 174 του ΚΔΚ. Αντίθετα, η ανωτέρω αρχή δύναται, κατά διακριτική ευχέρεια και εντός ευλόγου χρόνου, να προβεί σε επανεξέταση και ανάκληση, κατόπιν σχετικής αιτήσεως του ενδιαφερομένου, των πράξεων βεβαιώσεως ανταποδοτικών τελών, τα οποία βεβαιώθηκαν παρά το νόμο, ήτοι μετά τη συμπλήρωση της τασσομένης από το νόμο αποκλειστικής προθεσμίας. Περαιτέρω, σε περίπτωση που καταβλήθηκαν στο δήμο ή υπήχθησαν στη ρύθμιση του ν. 4321/2015, βεβαιωμένα ταμειακώς ποσά από ανταποδοτικά τέλη, είναι δυνατή η επιστροφή τους, κατόπιν αιτήσεων όσων έχουν έννομο συμφέρον, εφόσον ανακληθούν οι σχετικές πράξεις βεβαιώσεως και υπό την προϋπόθεση ότι η αξίωση των ανωτέρω έναντι του δήμου δεν έχει υποκύψει στην προβλεπόμενη στην τριετή παραγραφή που προβλέπεται στο άρθρο 26 παρ. 1 του π.δ. 318/1969 ( πλειοψ).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/141/2015

Βεβαίωση εσόδων των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού – Εφαρμογή του άρθρου 32 του Ν. 4304/2014 σε μη αποσβεσθείσες απαιτήσεις αυτών κατά την έναρξη ισχύος αυτού.Δεν είναι νόμιμη η βεβαίωση εσόδων των δήμων που ανάγονται σε έτη για τα οποία έχει παρέλθει, κατά την έναρξη ισχύος του άρθρου 32 του Ν. 4304/2014 (ήτοι την 23η.10.2014), η προβλεπόμενη στη παρ.1 του άρθρου 2 του ΑΝ 344/1968 πενταετής αποσβεστική προθεσμία και αφορούσε αποκλειστικά και μόνο τις αναφερόμενες στο άρθρο 32 του Ν. 4304/2014 περιπτώσεις. (ομοφ.) - ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/364/2012

Ανάκληση ή μη πράξεων βεβαίωσης φορολογικών επιβαρύνσεων, λόγω νέων κρίσιμων στοιχείων που ήρθαν σε γνώση του Τελωνείου μετά την έκδοσή τους – Δυνατότητα επανελέγχου της υποθέσεως, κατόπιν παραιτήσεως της καταλογιζόμενης εταιρείας από τα ασκηθέντα ένδικα βοηθήματα ή κατόπιν υποβολής αιτήσεως θεραπείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Η τελωνειακή αρχή δεν δύναται να προβεί (αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως θεραπείας του ενδιαφερομένου) σε επανεξέταση και συντρεχούσης περιπτώσεως, σε ανάκληση πράξεων επιβολής φορολογικών επιβαρύνσεων, έστω και αν μετά την έκδοση των πράξεων περιήλθαν σε γνώση του Τελωνείου νέα κρίσιμα στοιχεία. 2) Η άσκηση ή μη προσφυγής, παραίτηση από το ήδη ασκηθέν ένδικο βοήθημα δεν επηρεάζει το ανεπίτρεπτο της ανάκλησης των καταλογιστικών πράξεων, που έχουν εκδοθεί στο πλαίσιο εφαρμογής της νομοθεσίας για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. 3) Η τελωνειακή αρχή δεν δύναται να προβεί, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως θεραπείας του ενδιαφερομένου, σε ανάκληση πράξεων επιβολής φορολογικών επιβαρύνσεων. (πλειοψ.) Οι διατάξεις των άρθρων 32 του Ν. 2960/2001 και 236 του Κανονισμού 2913/1992 του Συμβουλίου της 12-10-1992, δεν εφαρμόζονται στη συγκεκριμένη περίπτωση. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ 230/2012.


ΝΣΚ/170/2020

Χρόνος αποσβεστικής προθεσμίας του δικαιώματος των Ο.Τ.Α. προς βεβαίωση των αξιώσεων εισφοράς σε χρήμα κατά των υπόχρεων ιδιοκτητών και χρόνος παραγραφής των απαιτήσεων προς είσπραξη των βεβαιωμένων ως άνω οφειλών.(...)α) Ο χρόνος παραγραφής προς είσπραξη των βεβαιωμένων οφειλών των υπόχρεων ιδιοκτητών από τις εισφορές σε χρήμα είναι πενταετής (5) και άρχεται από το τέλος του οικονομικού έτους, εντός του οποίου έλαβε χώρα η οριστική βεβαίωση αυτών σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 6 του α.ν. 344/1968 (ομόφωνα). β) Ο χρόνος αποσβεστικής προθεσμίας του δικαιώματος των Ο.Τ.Α. προς βεβαίωση εισφοράς σε χρήμα είναι πενταετής και άρχεται από το τέλος του οικονομικού έτους, εντός του οποίου έλαβε χώρα η κύρωση της οικείας πράξης εφαρμογής, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του α.ν. 344/1968 με την επιφύλαξη των οριζομένων εξαιρετικών περιπτώσεων στο β' εδάφιο της ανωτέρω παραγράφου, ανεξαρτήτως του χρόνου γέννησης των σχετικών απαιτήσεων των Ο.Τ.Α., προ ή μετά την ισχύ του άρθρου 2 του ν. 4315/2014 (κατά πλειοψηφία).ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΣΤΕ/1919/2019

Ολοκλήρωση αυτοκινητόδρομου...Με τα δεδομένα αυτά, εφόσον, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, επί εμπρόθεσμης υποβολής αιτήσεως για τακτική αναθεώρηση, εάν χορηγηθεί νέα βεβαίωση, αυτή αρχίζει, κατά νόμον, να ισχύει αμέσως μετά τη λήξη της παλαιάς, η προβλεπόμενη δε στην Δ15/οικ/4036/20014 υ.α. “παράταση” της ισχύος της παλαιάς βεβαιώσεως για 90 ημέρες, συνιστά έντονη υπόδειξη προς την αρμόδια υπηρεσία, προκειμένου αυτή να εξετάζει τη συνδρομή των προϋποθέσεων και να εκδίδει γρήγορα την σχετική απόφαση, και, επί αποδοχής από το αρμόδιο όργανο της εμπροθέσμως υποβληθείσης αιτήσεως αναθεωρήσεως, δεν ανατρέπει τον κανόνα, κατά τον οποίο η ισχύς της νέας βεβαιώσεως ανατρέχει στον χρόνο λήξεως της προηγουμένης, οι ΔΟΥ/οικ. .../14.1.2019 και ΔΟΥ/ .../8.2.2019 αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών δεν αιτιολογούνται νομίμως, όπως βασίμως προβάλλεται.


ΝΣΚ/443/2013

Υπολογισμός της κατ’ άρθρο 155 Υ.Κ. τριακονταπενταετίας Ιατροδικαστού Α’ τάξεως – α) Προσμέτρηση, ως πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας, χρονικού διαστήματος υπηρεσίας του στο Πολεμικό Ναυτικό ως έφεδρος σημαιοφόρος ιατρός, κατόπιν ανακλήσεως εκ της εφεδρείας στην ενέργεια, μετά την εκπλήρωση της κατά νόμον υποχρεωτικής θητείας και β) αναγνώριση του χρόνου αυτού αυτοδικαίως, ή κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου, κατ’ άρθρο 37 παρ.8 εδ.3 του π.δ. 169/2007.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο Ιατροδικαστής Α’ τάξεως, μετά την απόλυσή του εκ του στρατεύματος, ως εκ της εκπληρώσεως της κατά νόμον υποχρεωτικής θητείας ως έφεδρος αξιωματικός, υπηρέτησε στο Πολεμικό Ναυτικό, ανακληθείς εκ της εφεδρείας στην ενέργεια, αποτελεί πραγματική και συντάξιμη δημόσια υπηρεσία προσμετρούμενη κατά τον υπολογισμό της κατ’ άρθρο 155 Υ.Κ. τριακονταπενταετίας, εφόσον από ουδέν δε στοιχείο του φακέλου προκύπτει ότι πράγματι σε αυτόν καταβλήθηκε η προβλεπόμενη από το άρθρο 19 του α.ν. 1502/1950 αποζημίωση και β) προς τούτο δεν τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 37 παρ.8 εδ. 3 του π.δ. 169/2007, μη απαιτουμένης ως εκ τούτου σχετικής αιτήσεως του υπαλλήλου. (ομόφ.)


ΝΣΚ/309/2007

Σύμβαση προμήθειας. Αρμοδιότητα Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Παραλαβής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η Δευτεροβάθμια Επιτροπή Παραλαβής, ενώπιον της οποίας παραπέμφθηκε προς επανεξέταση η παραλαβή υπό προμήθεια έργου, στο πλαίσιο της κατ’ άρθρο 27 παρ.5 του ΠΔ 394/1996 αρμοδιότητάς της, θα προβεί στην επανεξέταση κινούμενη μέσα στα όρια που καθορίζονται από τους λόγους και το αίτημα της αιτήσεως του προμηθευτή, με την οποία αυτός ζήτησε την παραπομπή, χωρίς να μπορεί να επιληφθεί της παραλαβής του έργου στο σύνολό του και μάλιστα να χειροτερεύσει τη θέση του προμηθευτή κρίνοντας απορριπτέο το έργο, το οποίο με το εκδοθέν, ύστερα από προηγούμενη εγκριτική απόφαση του αρμοδίου οργάνου (Υπουργού), πρωτόκολλο της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Παραλαβής είχε παραληφθεί με την επιβολή προστίμων και εκπτώσεων σε βάρος του προμηθευτή.


Ν.720/1977

"Περί εξαιρέσεως από της κατεδαφίσεως αυθαιρέτων κτισμάτων, επιβολής ειδικών τελών επί οικοδομικών εργασιών εκτελουμένων κατά τας διατάξεις του άρθρου 102 του Ν.Δ. 8/1973 και του άρθρου 1 του Α.Ν. 395/1968 και ρυθμίσεως ετέρων πολεοδομικών θεμάτων"


ΝΣΚ/123/2006

Αίτηση επανεξέτασης απορριφθείσης οριστικώς αιτήσεως για χορήγηση συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν είναι δυνατή η επανεξέταση οριστικώς απορριφθείσης αιτήσεως για χορήγηση συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος από το Τ.Π.Δ.Υ., οσάκις δεν συντρέχει λόγος εκ των από του άρθρου 1 παρ.5 του Ν 861/1979 προβλεπομένων.


ΝΣΚ/230/2012

Δυνατότητα ανάκλησης πράξεων βεβαίωσης φορολογικών επιβαρύνσεων για λόγους αναγόμενους στις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης, λόγω του ότι μετά την έκδοσή τους περιήλθαν σε γνώση του Τελωνείου νέα κρίσιμα στοιχεία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Υπό την επιφύλαξη τυχόν αντιθέτων ρυθμίσεων, που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις, η τελωνειακή αρχή δεν δύναται να προβεί (αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως θεραπείας του ενδιαφερομένου) σε ανάκληση πράξεων επιβολής φορολογικών επιβαρύνσεων, για λόγους αναγόμενους στις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοικήσεως, λόγω του ότι μετά την έκδοση των πράξεων περιήλθαν σε γνώση του Τελωνείου νέα κρίσιμα στοιχεία, ούτε κατά τις γενικές περί ανακλήσεως των διοικητικών πράξεων αρχές ούτε κατά τις γενικής εφαρμογής διατάξεις του άρθρου μόνου, παρ.1 του α.ν.261/1968 και του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/1999). Περαιτέρω, η γνωμοδότηση δέχεται ότι, υπό το πραγματικό της συγκεκριμένης υποθέσεως, δεν χωρεί ανάκληση ούτε κατά τις ειδικές διατάξεις των άρθρων 32 του Ν. 2960/2001 και 236 του Κανονισμού 2913/1992 του Συμβουλίου της 12-10-1992. Η ανάκληση δεν χωρεί, σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, ανεξαρτήτως του γεγονότος αν ασκήθηκαν ή όχι ένδικα βοηθήματα κατά των καταλογιστικών πράξεων. (πλειοψ.) Η ανάκληση καταλογιστικής πράξεως, αν αυτή είναι επιτρεπτή, δεν τελεί υπό την προϋπόθεση της μη ασκήσεως ενδίκου βοηθήματος κατ’ αυτής ή της παραιτήσεως από του ήδη ασκηθέντος, δυναμένη να λάβει χώρα και μετά την οριστικοποίηση της πράξεως, λόγω μη ασκήσεως (εμπρόθεσμης) προσφυγής, ή και μετά την άσκηση αυτής. (ομοφ.) Περαιτέρω, όμως, η γνωμοδότηση δέχεται ότι, υπό το πραγματικό της συγκεκριμένης υποθέσεως, η ανάκληση δεν είναι επιτρεπτή για λόγους που είναι ασύνδετοι προς το γεγονός της ασκήσεως ενδίκων βοηθημάτων κατά των επίμαχων καταλογιστικών πράξεων. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ - ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η 364/2012 ΓΝΩΜΟΔ. ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ.


ΝΣΚ/480/2011

Έγκριση ή μη των πρακτικών πλειοδοτικής δημοπρασίας από τον Υπουργό Οικονομικών λόγω υπάρξεως πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Εάν μετά την περάτωση πλειοδοτικής δημοπρασίας εκποιήσεως ακινήτου – κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939 και του Β.Δ. 30-11/4-12-1939 – διαπιστωθεί η ύπαρξη πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου, ο Υπουργός Οικονομικών δύναται να μην προβεί στην έγκριση των πρακτικών της διενεργηθείσης πλειοδοτικής δημοπρασίας. (ομοφ.)