ΝΣΚ/120/2008
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Συμμετοχή δικαστών σε αθλητικά όργανα δικαιοδοτικού χαρακτήρα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μόνον σε όργανα δικαιοδοτικού χαρακτήρα που συνιστώνται κατά τις διατάξεις του Ν 2725/1999 είναι επιτρεπτή η συμμετοχή δικαστικών λειτουργών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/429/2003
Υπαγωγή ή μη των Στρατιωτικών Δικαστών στον Ν 2993/2002 «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και κατάστασης δικαστικών λειτουργών (ΚΝ 1756/1988) και του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων (ΚΝ 2812/2000) και άλλες διατάξεις».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στην έννοια των Δικαστικών Λειτουργών του Ν 2993/2002 δεν υπάγονται οι Στρατιωτικοί Δικαστές και, ως εκ τούτου, είναι σύμφωνη με τον νόμο η συνέχιση και ολοκλήρωση της θητείας των ήδη διορισμένων στο ΔΣ των ΝΠΔΔ ΜΤΣ, ΑΟΟΑ, ΝΙΜΤΣ και ΛΑΕΔ, καθώς και του ΕΣ του ΝΠΙΔ «ΟΣΜΑΕΣ», μελών με την ιδιότητα Στρατιωτικού Δικαστή και δεν υπάρχει κώλυμα για τον διορισμό τους ως μελών στα παραπάνω συλλογικά όργανα, όταν λήξει η θητεία των ήδη διορισθέντων.
ΝΣΚ/135/2005
Νομιμότητα ή μη της συμμετοχής ως Προέδρων, στις Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές του ΙΚΑ, «εν ενεργεία» δικαστικών λειτουργών. Αντικατάσταση αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά τη γνώμη της πλειοψηφίας, η συμμετοχή «εν ενεργεία» δικαστικών λειτουργών σε συμβούλια ή επιτροπές, μη αμιγώς πειθαρχικού, ελεγκτικού ή δικαιοδοτικού χαρακτήρα, απαγορεύεται από το Σύνταγμα. Ως εκ τούτου, επιβάλλεται η αντικατάστασή τους και από τη θέση των Προέδρων των ΤΔΕ του ΙΚΑ, την οποία κατέχουν, διότι στις Επιτροπές αυτές έχουν ανατεθεί μικτά καθήκοντα (δικαιοδοτικά και γνωμοδοτικά). Κατά την άποψη όμως, της μειοψηφίας, ο ορισμός δικαστού ως Προέδρου ΤΔΕ του ΙΚΑ, είναι συνταγματικά ανεκτός, διότι οι αρμοδιότητες της Επιτροπής αυτής είναι, κατά κύριο λόγο, αποφασιστικού και όχι γνωμοδοτικού χαρακτήρα. Συνεπώς, κατά την πλειοψηφήσασα αυτή γνώμη, η εν λόγω αντικατάσταση θα χωρήσει, κατ’ ελεύθερη επιλογή, εκ των μελών του διδακτικού προσωπικού των διδασκόντων νομικά μαθήματα, στα Πανεπιστήμια, των μελών του κυρίου προσωπικού του ΝΣΚ και των συνταξιούχων δικαστικών, αλλά και εκ των δικηγόρων πενταετούς δικηγορικής υπηρεσίας. Οι τελευταίοι μπορούν να ορισθούν ως Πρόεδροι, μόνο σε όσες εκ των ΤΔΕ των λοιπών -πλην Αθηνών, Πειραιώς και Θεσ/νίκης- Υποκ/των του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, εδρεύουν σε Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, στις οποίες δεν λειτουργεί γραφείο του ΝΣΚ. Στην περίπτωση αυτή, είναι εφικτός ο ορισμός ως Προέδρων, των ως άνω Τοπικών Διοικητικών Επιτροπών του ΙΚΑ, και διοικητικών υπαλλήλων με βαθμό Α΄ του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας ή εποπτευομένου, απ’ αυτό, Οργανισμού, μόνον εάν υπάρχει έλλειψη ή αδυναμία ορισμού ενός εκ των προαναφερομένων κατηγοριών προσώπων, συμπεριλαμβανομένων και των ως άνω δικηγόρων. Αντιθέτως, κατά την άποψη της μειοψηφίας, η ως άνω αντικατάσταση θα γίνει από τα πρόσωπα που αναφέρονται στις διέπουσες το ΙΚΑ, ειδικές διατάξεις.
ΝΣΚ/476/2001
Δικαστικοί λειτουργοί. Συμμετοχή στα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών και τις Επιτροπές Επιλύσεως Δασικών Αμφισβητήσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με βάση τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 89 παρ.1-3 του Σ., όπως αναθεωρήθηκε προσφάτως, σε συνδυασμό προς την διάταξη του άρθρου 118 παρ.4 του ίδιου Σ., η σε Συμβούλια ή Επιτροπές συμμετοχή Δικαστικών Λειτουργών θα εξακολουθήσει να ισχύει μέχρις εκδόσεως του προβλεπομένου από το άρθρο 118 παρ.4 του Σ. νόμου ή σε κάθε περίπτωση μέχρι 31-12-2001. Δυνατή κατά ταύτα είναι η συμμετοχή Δικαστικών Λειτουργών στα Συμβούλια και τις Επιτροπές, που προβλέπονται από τα άρθρα 8 και 10 του Ν 998/1979.
ΝΣΚ/260/2004
Αυτοτελής φορολόγηση της κύριας σύνταξης των συνταξιούχων δικαστικών λειτουργών σύμφωνα με τις 3540, 3541 και 3542/2003 αποφάσεις της Ολομελείας του ΣτΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την έννοια των διατάξεων των παρ.1 και 4 του άρθρου 5 του Ζ΄/1975 Ψηφίσματος (όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 10 παρ.1 του Ν 2459/1997), σύμφωνα με την δοθείσα από τις παραπάνω αποφάσεις ερμηνεία, υπόκεινται σε αυτοτελή φορολόγηση μόνον οι τακτικές αποδοχές των εν ενεργεία και συνταξιούχων δικαστικών λειτουργών και μελών του κυρίου προσωπικού του Ν.Σ.Κ. (άρθρο 100Α του Συντάγματος) και επομένως, τα λοιπά εισοδήματα που αποκτούν οι πιο πάνω φορολογούμενοι από οποιαδήποτε άλλη αιτία (ασφαλιστικές παροχές από διάφορα ασφαλιστικά ταμεία, όπως το Ταμείο Νομικών κ.α., εισοδήματα από ακίνητα, κινητές αξίες, αποζημιώσεις από συμμετοχή τους σε Συμβούλια, Επιτροπές κλπ) δεν αθροίζονται με τις φορολογούμενες αυτοτελώς τακτικές αποδοχές τους, αλλά φορολογούνται αθροιζόμενα μεταξύ τους με βάση τις γενικές διατάξεις του Κ.Φ.Ε.
ΝΣΚ/152/2013
Εγγραφή αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας ειδικών καθηκόντων, νομικού, στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών – Απόσπαση – Παραίτηση – Εφαρμογή ή μη της διάταξης για τον υποχρεωτικό χρόνο παραμονής στο Σώμα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας ειδικών καθηκόντων νομικός, ο οποίος εγγράφεται στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, μετά από επιτυχή συμμετοχή του στο σχετικό διαγωνισμό, θεωρείται αυτοδικαίως εκ του νόμου ότι τελεί σε απόσπαση από την ημερομηνία εγγραφής του και καθόλη τη διάρκεια της κατάρτισής του στη Σχολή, όταν δε περατώσει επιτυχώς την κατάρτισή του και αποδεχθεί τον διορισμό του σε θέση δικαστικού λειτουργού, θεωρείται αυτοδικαίως παραιτηθείς από τη θέση αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας, χωρίς να εφαρμόζονται ως προς αυτόν οι διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 2 του Π.Δ. 373/2002, περί υποχρεωτικού χρόνου παραμονής στο Σώμα. (ομοφ.)
ΝΣΚ/30/2010
Συμμετοχή συζύγων ή συγγενών μέχρι 4ου βαθμού σε συλλογικά όργανα των Πανεπιστημίων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι επιτρεπτή η συμμετοχή στην ίδια συνεδρίαση συλλογικού οργάνου, μελών ΔΕΠ, που τυγχάνουν σύζυγοι ή συγγενείς, υπό τον όρο να μην κρίνεται ο ένας εκ των δύο, ή γενικώς να μην τίθεται θέμα παραβιάσεως της αρχής της αμεροληψίας. Εξάλλου, στις ρυθμίσεις του Π.Δ/τος 160/2008 (άρθρο 1 παρ.4), ορίζονται τα συλλογικά όργανα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ (στα οποία περιλαμβάνονται και οι Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων ή οι Γενικές Συνελεύσεις Ειδικής Συνθέσεως), για την λειτουργία των οποίων (συλλογικών οργάνων) τυγχάνουν εφαρμογής όλα τα προαναφερόμενα.
ΝΣΚ/15/2001
ΝΠΙΔ. Συμμετοχή του Περιφερειακού Ταμείου Ιονίων Νήσων, σε οποιασδήποτε μορφής αναπτυξιακή ή αστική μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα επιχείρηση ή εταιρεία, σε δημοτικές επιχειρήσεις και σε εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου τομέα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Ιονίων Νήσων, μπορεί να μετάσχει σε αναπτυξιακές εταιρείες, σε αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, σε δημοτικές επιχειρήσεις και σε εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, μόνον, εφόσον ο ιδρυτικός σκοπός τούτων και η αναπτυσσόμενη δραστηριότητά τους, συνάπτεται με τη μελέτη και εφαρμογή τοπικών, νομαρχιακών και περιφερειακών προγραμμάτων, που έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/56/2015
Α.Ε.Ι. – Γεωργικό Μουσείο Γ.Π.Α. – Εφορευτική Επιτροπή – Αντικατάσταση μέλους – Συμμετοχή Ομότιμου Καθηγητή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Εφορευτική Επιτροπή αποτελεί εκ του νόμου συλλογικό όργανο γνωμοδοτικού χαρακτήρα. Τα μέλη της παραμένουν στην Επιτροπή από τον ορισμό τους μέχρι την καθοιονδήποτε τρόπο αποχώρησή τους ή την απώλεια της ιδιότητας με την οποία ορίστηκαν ή την αντικατάστασή τους. Η Εφορευτική Επιτροπή διέπεται από τις διατάξεις του Κ.Δ.Δ. (άρθρα 13-15 Ν. 2690/1999). Είναι επιτρεπτή η συμμετοχή, ως μέλους της Επιτροπής, Ομότιμου Καθηγητή. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΣΤΕ/2080/1987
Με τα δεδομένα αυτά, τόσο ο Διοικητής της Τράπεζας .. όσο και τα εξουσιοδοτημένα απ' αυτόν άλλα όργανα της Τράπεζας, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση η Επιτροπή Νομισματικών και Πιστωτικών Θεμάτων, στην οποία μάλιστα μετέχουν και οι Υποδιοικητές, αποτελούν, κατά την άσκηση της αρμοδιότητάς τους αυτής, δημόσια όργανα αφού και η Τράπεζα …, στην οποία ανήκουν, δεν αποτελεί νομικό πρόσωπο ιδιωτικού καθαρώς δικαίου, αλλά λόγω των προνομίων που της έχουν παραχωρηθεί και των αρμοδιοτήτων που της έχουν ανατεθεί, έχει, ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών, προσλάβει δημόσιο χαρακτήρα. Δεν προσκρούει, λοιπόν, σύμφωνα με τη γνώμη αυτή, η άσκηση από τα πιο πάνω όργανα της Τράπεζας … της αρμοδιότητας χορηγήσεως αδειών λειτουργίας Τραπεζών, στις συνταγματικές διατάξεις που καθορίζουν την άσκηση των κρατικών λειτουργών και ειδικότερα της εκτελεστικής λειτουργίας. Αν και κατά τη γνώμη ενός μέλους του Δικαστηρίου με αποφασιστική ψήφο, από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 26, 83, 95 § 1 και 103 του Συντάγματος προκύπτει ότι η διοικητική λειτουργία ασκείται κατ' αρχήν από δημόσια όργανα ενταγμένα στις δημόσιες υπηρεσίες. Και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που εξυπηρετούν ειδικούς σκοπούς.Και ναι μεν αναγνωρίζεται ότι είναι επιτρεπτή, κατ' εξαίρεση, η ανάθεση ασκήσεως συγκεκριμένης διοικητικής αρμοδιότητας σε όργανα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, τα οποία χαρακτηρίζονται από τη νομολογία ως νομικά πρόσωπα "διφυούς χαρακτήρος", αλλά η σχετική αρμοδιότητας πρέπει να αφορά συγκεκριμένο σκοπό και δεν μπορεί να επεκτείνεται σε καίριους τομείς της διοικητικής δράσεως, όπως είναι η άσκηση ατομικού δικαιώματος. Επομένως, σύμφωνα με τη γνώμη αυτή, η αρμοδιότητα για την χορήγηση άδειας λειτουργίας τραπεζών πρέπει να ασκείται από δημόσια όργανο και δεν είναι συνταγματική η διάταξη του άρθρου 1 του ν. 1266/1982, κατά το μέρος που επιτρέπει τη μεταβίβαση της κατά το άρθρο 2 του αν.ν. 1665/1951 αρμοδιότητας της καταργηθείσης Νομισματικής Επιτροπής σε όργανα της Τράπεζας .. απαρτούμενα κατά πλειοψηφία από απλούς υπαλλήλους της που δεν έχουν το ειδικό καθεστώς του Διοικητή ή των Υποδιοικητών.
ΝΣΚ/80/2009
Δυνατότητα εκδόσεως αποφάσεως Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., κατά την διαδικασία του άρθρου 27 παρ.2 ΓΟΚ, ατομικής μόνον ισχύος, χωρίς υποχρεωτική γενική εφαρμογή από τα πολεοδομικά όργανα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η κατ εφαρμογήν των διατάξεων του άρθρου 27 παρ.2 ΓΟΚ απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., ως απόφαση εκδιδομένη στο πλαίσιο του ιεραρχικού ελέγχου νομιμότητας μιας ατομικής πράξεως πολεοδομικού οργάνου, αφ ενός μεν δεν έχει χαρακτήρα γενικής ισχύος και εφαρμογής και η προβλεπόμενη από το νόμο υποχρεωτική εφαρμογή της, αφορά μόνον την συγκεκριμένη περίπτωση για την οποία έχει προηγουμένως εκδοθεί εκτελεστή πράξη από το πολεοδομικό όργανο στο πλαίσιο εφαρμογής της πολεοδομικής νομοθεσίας, αφ ετέρου δε στην σχετική εξατομικευμένη κρίση του Υπουργού εντός του πλαισίου των εφαρμοστέων πολεοδομικών διατάξεων, πρέπει ιδιαιτέρως να συνεκτιμώνται οι ειδικές συνθήκες και χαρακτηριστικά γνωρίσματα κάθε περιπτώσεως.