×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/132/2011

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Παραγραφή απαιτήσεων κατά του Δημοσίου σε θέματα που αφορούν τη χορήγηση αμοιβής σε ιδιώτες για παράδοση – υπόδειξη αρχαίων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Υπάγονται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 91 του Ν 2362/1995 και οι περιπτώσεις χορήγησης αμοιβής σε ιδιώτες, που αφορούν την παράδοση ή υπόδειξη αρχαίων. Η ως άνω παραγραφή αρχίζει επί μεν ακινήτου αρχαίου από το τέλος του οικονομικού έτους της υποβολής της σχετικής δηλώσεως στην πλησιέστερη αρχαιολογική, αστυνομική ή λιμενική αρχή, επί δε κινητού αρχαίου από το τέλος του οικονομικού έτους της περιελεύσεως αυτού στο Δημόσιο ή της υποδείξεως του τόπου, όπου βρίσκονται άγνωστα στην Υπηρεσία κινητά αρχαία. (ομοφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/316/2007

Χορήγηση αμοιβής για υπόδειξη ακινήτου αρχαίου στο Παλαίκαστρο Λασιθίου Κρήτης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Σε περίπτωση που τα αρχαία θεωρηθεί ότι είναι «ακίνητα», οι αιτούντες δεν δικαιούνται αμοιβής διότι κατ’ άρθρο 8 του ΚΝ 5351/1932 σε περίπτωση που βρεθούν ακίνητα αρχαία σε ιδιωτικό κτήμα, αμοιβή δικαιούται ο ιδιοκτήτης του ακινήτου ή ο εργαζόμενος σ’ αυτό, πράγμα που δεν ισχύει στη κρινόμενη περίπτωση. Β) Σε περίπτωση που θεωρηθεί ότι τα ανευρεθέντα αρχαία είναι «κινητά»τότε και πάλι οι αιτούντες δεν δικαιούνται της προβλεπόμενης από το άρθρο 14 του ΚΝ 5351/1932 αμοιβής, διότι τα υποδειχθέντα από τους αιτούντες αρχαία δεν δύνανται να χαρακτηρισθούν κατά την έννοια του ιδίου άρθρου ως «άγνωστα», και τούτο διότι: α) τα αρχαία βρέθηκαν εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου που εποπτεύεται από το ΥΠ.ΠΟ., και εντός του οποίου ήταν ήδη γνωστό ότι βρίσκονται διάσπαρτες αρχαιότητες σε πολλές εκτεταμένες θέσεις, β) η Υπηρεσία γνωρίζοντας τη βέβαιη ύπαρξη εμφανών και μη αρχαιοτήτων υπήγαγε τον ανωτέρω αρχαιολογικό χώρο στο επί πλέον αυστηρό καθεστώς εποπτείας, ελέγχου και απόλυτης προστασίας της ζώνης Α΄ του άρθρου 91 του Ν 1892/1990, η οποία ήδη διέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 13 του Ν 3028/2002. Επί πλέον, με τις σήμερα ισχύουσες διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 3028/2002 ορίζεται ρητά ότι δεν καταβάλλεται αμοιβή εάν το αρχαίο ανακαλύπτεται σε οριοθετημένο ή υπό οριοθέτηση αρχαιολογικό χώρο. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/191/2001

Αρχαιότητες. Ανεύρεση αρχαίων σε ακίνητο. Αποζημίωση του ιδιοκτήτη για τη στέρηση χρήσεως του ακινήτου του. Αρση των δεσμεύσεων του ακινήτου. Φοροαπαλλαγή της δαπάνης της σωστικής ανασκαφής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
(Τριμελούς Επιτροπής) 1. Ο ιδιοκτήτης ακινήτου στο οποίο βρέθηκαν αρχαία, μετά την παρέλευση διμήνου από της δηλώσεως περί της ανευρέσεως αρχαίων, δικαιούται αποζημιώσεως, για την θετική και μόνο ζημιά την οποία υπέστη εκ της στερήσεως της χρήσεως του ακινήτου του. 2. Οι διατάξεις των άρθρων 9 και 51 του αρχαιολογικού νόμου, κατά το σημείο που τάσσουν ορισμένη προθεσμία, η παρέλευση της οποίας αποδεσμεύει τα αρχαία ή ακίνητα, δεν τυγχάνουν εφαρμογής, διότι αντίκεινται στη συνταγματική υποχρέωση (άρθρο 24) της διαρκούς προστασίας των αρχαίων από το Κράτος. 3. Η ενδεχόμενη φοροαπαλλαγή της δαπάνης της σωστικής ανασκαφής, που αναλαμβάνουν ιδιώτες, προκειμένου το ακίνητό τους να εξαιρεθεί από την τηρουμένη σειρά προτεραιότητας των προς ανασκαφή οικοπέδων, μόνο με συγκεκριμένη νομοθετική διάταξη μπορεί να ρυθμισθεί (τυπικός νόμος).


ΝΣΚ/420/2004

Αμοιβή για ανεύρεση κινητών αρχαίων μνημείων. Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες δεν δικαιούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού οιαδήποτε, κατά τον αρχαιολογικό νόμο (Ν 3028/2002), αμοιβή, για τα κινητά αρχαία μνημεία που αποκαλύφθηκαν κατά την, υπ’ αυτών εκτέλεση, κατά το Ν 6133/1934, εργασιών εκσκαφής για ανεύρεση κρυμμένου δημόσιου θησαυρού, τον Αύγουστο 2003, στην αγροτική τοποθεσία Άνω Λουτράκι Αριδαίας Πέλλας.


ΝΣΚ/84/2021

Εκτίμηση της χρηματικής αξίας αρχαίων κινητών. Αρμοδιότητα τριμελούς επιτροπής ειδικών επιστημόνων κατ’ άρθρο 73 παρ. 11 του ν. 3028/2002.(...)Η προβλεπόμενη στο άρθρο 73 παρ. 11 του ν. 3028/2002 τριμελής επιτροπή ειδικών επιστημόνων είναι αρμόδια για την εκτίμηση της χρηματικής αξίας των αρχαίων κινητών που δηλώθηκαν στην αρχαιολογική υπηρεσία και η κατοχή τους περιέρχεται στο Δημόσιο, στις περιπτώσεις που η χρηματική αξία των αρχαίων υπερβαίνει το ποσό των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ. Όταν η χρηματική αξία των αρχαίων είναι κατώτερη του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, αρμόδιος για την εκτίμηση της χρηματικής αξίας των αρχαίων, όπως και για τον προσδιορισμό του ύψους της αμοιβής σε όποιον προέβη στη δήλωσή τους, προκειμένου η κατοχή τους να περιέλθει στο Δημόσιο, είναι ο Προϊστάμενος της αρμόδιας Περιφερειακής Υπηρεσίας του ΥΠΠΟΑ (ομόφωνα).


ΝΣΚ/307/2005

Χορήγηση ή μη από το ΥΠ.ΠΟ. αμοιβής σε πληροφοριοδότες της Αστυνομίας για υπόδειξη παραβάσεων των διατάξεων περί δηλώσεως κατοχής αρχαίων μετά την ισχύ του Ν 3028/2002.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο νέος Αρχαιολογικός Νόμος δεν ήθελε τη χορήγηση αμοιβής σε υποδείκτες (πληροφοριοδότες) παραβάσεων της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Επομένως, οι προγενέστερες διατάξεις του άρθρου 10 κλπ του ΚΝ 5351/1932 έχουν καταργηθεί σιωπηρά από τον πρόσφατο Αρχαιολογικό Νόμο.


ΝΣΚ/147/2008

Δικαίωμα αμοιβής για υπόδειξη ενόχου για παράνομη εξαγωγή αρχαιοτήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Εφόσον η επιδικασθείσα σε βάρος του καταδικασθέντος για παράνομη εξαγωγή αρχαίων αποζημίωση βεβαιώθηκε και ρυθμίσθηκε από το Δημόσιο να καταβληθεί σε μηνιαίες δόσεις, ο υποδείξας ένοχο παράνομης εξαγωγής αρχαιοτήτων θα εισπράττει, από τη δικαιούμενη αμοιβή, ανάλογο ποσοστό από τις δόσεις, που κάθε φορά θα εισπράττονται από τον καταδικασθέντα. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/107/2017

Δυνατότητα παρουσίασης, σε περιοδικές εκθέσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρχαίων αντικειμένων που παραδόθηκαν από ιδιώτες, για τα οποία δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία χορήγησης της αντιστοιχούσας αμοιβής.(..)Επιτρέπεται η παρουσίαση, σε περιοδικές εκθέσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εντός της χώρας και στο εξωτερικό, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις του ν. 3028/2002, αρχαίων έργων που χρονολογούνται έως το 1453 (τα οποία ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο), τα οποία έχουν παραδοθεί στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ και για τα οποία έχουν κατατεθεί σχετικές αιτήσεις για χορήγηση αμοιβής, ανεξάρτητα από τη βούληση των παραδοσάντων και ανεξάρτητα από την ολοκλήρωση ή μη της διαδικασίας καταβολής αμοιβής στους δικαιούχους, η αξίωση των οποίων είναι ενοχική, πηγάζει ευθέως από το νόμο και περιορίζεται στη διεκδίκηση της νόμιμης αμοιβής (ομοφ.).


ΝΣΚ/82/2010

Παραγραφή απαιτήσεων πραγματογνώμονα κατά του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Αξιώσεις πραγματογνώμονα για καταβολή της αμοιβής και των εξόδων του, λόγω σύνταξης έκθεσης πραγματογνωμοσύνης που διατάχθηκε με απόφαση Εφέτη Ανακριτή, παραγράφεται μετά την πάροδο πενταετίας, που αρχίζει αμέσως μετά το τέλος του έτους παράδοσης της έκθεσης.


ΕλΣυν/Τμ.7/87/2012

Μελέτες.παραγραφή.Στο άρθρο 276 παρ. 2 του ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α΄, 114), ορίζεται ότι: «Για την παραγραφή των αξιώσεων κατά των Ο.Τ.Α. εφαρμόζονται οι διατάξεις που διέπουν την παραγραφή των αξιώσεων κατά του Δημοσίου. Κάθε άλλη διάταξη που ορίζει μεγαλύτερο χρόνο παραγραφής των αξιώσεων κατά των Ο.Τ.Α. καταργείται.». Επιπλέον, ο ν.2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού, ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 247) ορίζει, στην παρ. 1 του άρθρου 90, ότι: «Οποιαδήποτε απαίτηση κατά του Δημοσίου παραγράφεται μετά πενταετία, εφόσον από άλλη γενική ή ειδική διάταξη δεν ορίζεται βραχύτερος χρόνος παραγραφής αυτής» και στο άρθρο 91, ότι: «Επιφυλασσομένης κάθε άλλης ειδικής διατάξεως του παρόντος, η παραγραφή οποιασδήποτε απαιτήσεως κατά του Δημοσίου αρχίζει από το τέλος του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο γεννήθηκε και ήταν δυνατή η δικαστική επιδίωξη αυτής…». (.....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι η ειδικότερη συμφωνία των μερών για τμηματική καταβολή της συμφωνηθείσας αμοιβής του ως άνω μελετητή, δεν διασπά το ενιαίο αυτής, η οποία οφείλεται στο σύνολό της μετά την εμπρόθεσμη και προσήκουσα εκπόνηση της ανατεθείσας μελέτης και την έγκριση αυτής από το αρμόδιο όργανο. Συνεπώς, στην προκειμένη περίπτωση, η πενταετής παραγραφή της αξίωσης του μελετητή για την καταβολή της αμοιβής του άρχεται από τη λήξη του οικονομικού έτους 2006, εντός του οποίου παραδόθηκε η μελέτη και εγκρίθηκε από το Δ.Σ.. Η παραγραφή δε αυτή δεν είχε συμπληρωθεί κατά το χρόνο έκδοσης του κρίσιμου χρηματικού εντάλματος (18.7.2011), όπως αβασίμως υποστηρίζει η διαφωνούσα Επίτροπος, υπολαμβάνοντας εσφαλμένα ως χρόνο έναρξης αυτής την ημερομηνία υπογραφής της οικείας σύμβασης (13.9.2005).


ΕλΣυν/Τμ7ο(ΚΠΕ)/177/2012

Παραγραφή αξιώσεων.(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις της παρούσας το Κλιμάκιο κρίνει ότι η συμφωνηθείσα αμοιβή οφείλεται στο μελετητή στο σύνολό της μετά την εμπρόθεσμη και προσήκουσα εκπόνηση της ανατεθείσας μελέτης και την έγκριση αυτής από το αρμόδιο όργανο δεδομένου ότι στην προκειμένη περίπτωση όπως ορίζεται στο συμβατικό κείμενο, η μελέτη εκπονήθηκε σε ένα στάδιο. Συνεπώς, η αξίωση του μελετητή για καταβολή της αμοιβής του έχει υποπέσει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 του ν. 2362/1995, καθόσον από το χρονικό σημείο έναρξής της, ήτοι το τέλος του οικονομικού έτους 2004, εντός του οποίου παραλήφθηκε χωρίς επιφύλαξη και εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιου του Δήμου ..... η εκπονηθείσα μελέτη, έως την έκδοση του υπό κρίση χρηματικού εντάλματος, το οποίο αποτελεί και τον τίτλο πληρωμής της απαίτησης του αναδόχου έχει συμπληρωθεί χρονικό διάστημα πλέον των πέντε ετών.