×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/420/2004

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Αμοιβή για ανεύρεση κινητών αρχαίων μνημείων. Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες δεν δικαιούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού οιαδήποτε, κατά τον αρχαιολογικό νόμο (Ν 3028/2002), αμοιβή, για τα κινητά αρχαία μνημεία που αποκαλύφθηκαν κατά την, υπ’ αυτών εκτέλεση, κατά το Ν 6133/1934, εργασιών εκσκαφής για ανεύρεση κρυμμένου δημόσιου θησαυρού, τον Αύγουστο 2003, στην αγροτική τοποθεσία Άνω Λουτράκι Αριδαίας Πέλλας.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/316/2007

Χορήγηση αμοιβής για υπόδειξη ακινήτου αρχαίου στο Παλαίκαστρο Λασιθίου Κρήτης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Σε περίπτωση που τα αρχαία θεωρηθεί ότι είναι «ακίνητα», οι αιτούντες δεν δικαιούνται αμοιβής διότι κατ’ άρθρο 8 του ΚΝ 5351/1932 σε περίπτωση που βρεθούν ακίνητα αρχαία σε ιδιωτικό κτήμα, αμοιβή δικαιούται ο ιδιοκτήτης του ακινήτου ή ο εργαζόμενος σ’ αυτό, πράγμα που δεν ισχύει στη κρινόμενη περίπτωση. Β) Σε περίπτωση που θεωρηθεί ότι τα ανευρεθέντα αρχαία είναι «κινητά»τότε και πάλι οι αιτούντες δεν δικαιούνται της προβλεπόμενης από το άρθρο 14 του ΚΝ 5351/1932 αμοιβής, διότι τα υποδειχθέντα από τους αιτούντες αρχαία δεν δύνανται να χαρακτηρισθούν κατά την έννοια του ιδίου άρθρου ως «άγνωστα», και τούτο διότι: α) τα αρχαία βρέθηκαν εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου που εποπτεύεται από το ΥΠ.ΠΟ., και εντός του οποίου ήταν ήδη γνωστό ότι βρίσκονται διάσπαρτες αρχαιότητες σε πολλές εκτεταμένες θέσεις, β) η Υπηρεσία γνωρίζοντας τη βέβαιη ύπαρξη εμφανών και μη αρχαιοτήτων υπήγαγε τον ανωτέρω αρχαιολογικό χώρο στο επί πλέον αυστηρό καθεστώς εποπτείας, ελέγχου και απόλυτης προστασίας της ζώνης Α΄ του άρθρου 91 του Ν 1892/1990, η οποία ήδη διέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 13 του Ν 3028/2002. Επί πλέον, με τις σήμερα ισχύουσες διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 3028/2002 ορίζεται ρητά ότι δεν καταβάλλεται αμοιβή εάν το αρχαίο ανακαλύπτεται σε οριοθετημένο ή υπό οριοθέτηση αρχαιολογικό χώρο. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/9/2018

Έννοια αρχαίων κινητών μνημείων - Αρχαιότητες αλλοδαπής – Εισαγωγή και καθεστώς προστασίας - Παράλειψη ή καθυστέρηση δήλωσης εισαγωγής κινητών μνημείων - Συνέπειες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τα δηλωθέντα από τον Γ.Χ. κινητά αντικείμενα είναι «αρχαία» κινητά μνημεία, κατά την έννοια του άρθρου 20 παρ.1 του ν. 3028/2002, προστατευόμενα ως τέτοια από την ελληνική νομοθεσία. Εφόσον, η οικεία Υπηρεσία εκτιμήσει ότι, στην προκειμένη περίπτωση, υπήρξε παράλειψη (άρθρο 73 παρ. 3 του ν. 3028/2002) ή υπαίτια καθυστέρηση από τον Γ.Χ. της δήλωσης της εισαγωγής τους (άρθρα 24 παρ. 1 και 33 παρ. 2 του ν. 3028/2002), ανεξάρτητα από το πότε πράγματι μεταφέρθηκαν αυτά στην Ελλάδα, θεωρούνται ως ευρεθέντα στην Ελλάδα, ανήκουν κατά κυριότητα στο Ελληνικό Κράτος και ο Γ.Χ. δεν έχει δικαίωμα σε αναγνώριση κυριότητας ή κατοχής αυτών. Τα ανωτέρω ισχύουν υπό την επιφύλαξη της Σύμβασης των Παρισίων, που αφορά τα ληπτέα μέτρα για την απαγόρευση και παρεμπόδιση της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβασης της κυριότητας των πολιτιστικών αγαθών και κυρώθηκε με το ν. 1103/1980, δηλαδή ότι δεν αποδεικνύεται ότι τα ανωτέρω κινητά αρχαία, έχουν μεταφερθεί και κατέχονται στην Ελλάδα, μετά παράνομη αφαίρεση από νόμιμο ιδιοκτήτη ή κάτοχο αυτών στην αλλοδαπή. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/191/2001

Αρχαιότητες. Ανεύρεση αρχαίων σε ακίνητο. Αποζημίωση του ιδιοκτήτη για τη στέρηση χρήσεως του ακινήτου του. Αρση των δεσμεύσεων του ακινήτου. Φοροαπαλλαγή της δαπάνης της σωστικής ανασκαφής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
(Τριμελούς Επιτροπής) 1. Ο ιδιοκτήτης ακινήτου στο οποίο βρέθηκαν αρχαία, μετά την παρέλευση διμήνου από της δηλώσεως περί της ανευρέσεως αρχαίων, δικαιούται αποζημιώσεως, για την θετική και μόνο ζημιά την οποία υπέστη εκ της στερήσεως της χρήσεως του ακινήτου του. 2. Οι διατάξεις των άρθρων 9 και 51 του αρχαιολογικού νόμου, κατά το σημείο που τάσσουν ορισμένη προθεσμία, η παρέλευση της οποίας αποδεσμεύει τα αρχαία ή ακίνητα, δεν τυγχάνουν εφαρμογής, διότι αντίκεινται στη συνταγματική υποχρέωση (άρθρο 24) της διαρκούς προστασίας των αρχαίων από το Κράτος. 3. Η ενδεχόμενη φοροαπαλλαγή της δαπάνης της σωστικής ανασκαφής, που αναλαμβάνουν ιδιώτες, προκειμένου το ακίνητό τους να εξαιρεθεί από την τηρουμένη σειρά προτεραιότητας των προς ανασκαφή οικοπέδων, μόνο με συγκεκριμένη νομοθετική διάταξη μπορεί να ρυθμισθεί (τυπικός νόμος).


ΝΣΚ/132/2011

Παραγραφή απαιτήσεων κατά του Δημοσίου σε θέματα που αφορούν τη χορήγηση αμοιβής σε ιδιώτες για παράδοση – υπόδειξη αρχαίων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Υπάγονται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 91 του Ν 2362/1995 και οι περιπτώσεις χορήγησης αμοιβής σε ιδιώτες, που αφορούν την παράδοση ή υπόδειξη αρχαίων. Η ως άνω παραγραφή αρχίζει επί μεν ακινήτου αρχαίου από το τέλος του οικονομικού έτους της υποβολής της σχετικής δηλώσεως στην πλησιέστερη αρχαιολογική, αστυνομική ή λιμενική αρχή, επί δε κινητού αρχαίου από το τέλος του οικονομικού έτους της περιελεύσεως αυτού στο Δημόσιο ή της υποδείξεως του τόπου, όπου βρίσκονται άγνωστα στην Υπηρεσία κινητά αρχαία. (ομοφ.)


ΝΣΚ/204/2017

Μνημεία - Έννοια αρχαίων μνημείων - Θρησκευτικές εικόνες - Δήλωση αρχαίων - Δικαίωμα κατοχής αρχαίων - Κυριότητα αρχαίων - Κληρονομική διαδοχή - Δωρεά αιτία θανάτου. α) Η δωρεά αιτία θανάτου της κυριότητας μιας (1) μεταβυζαντινής εικόνας έτους 1685 του ζωγράφου Σ. Ζαγκαρόλα από τον μετέπειτα αποβιώσαντα Μ. Μ. (δωρητής) προς στο Μουσείο Μπενάκη (δωρεοδόχος), για την οποία έχει συνταχθεί η αρ. 8455/2009 συμβολαιογραφική πράξη, είναι άκυρη και ως εκ τούτου, το Μουσείο Μπενάκη, δεν δύναται να θεμελιώσει κατά νόμο οιοδήποτε δικαίωμα επί της ανωτέρω εικόνας με έρεισμα τη σύμβαση αυτή. β) Το Μουσείο Μπενάκη, ως κληρονόμος του αποβιώσαντος Μ. Μ., δυνάμει της αρ. 3136/10.2.2015 δημόσιας διαθήκης αυτού, καθόσον αφορά τις οκτώ (8) μεταβυζαντινές εικόνες, που χρονολογούνται κατά τους 17° και 18° αιώνες, δικαιούται να επικαλεσθεί ότι έχει αποκτήσει το αποδεικνυόμενο δικαίωμα κυριότητας του κληρονομούμενου επ' αυτών (ομόφωνα), γ) Το Μουσείο Μπενάκη, ως κληρονόμος του αποβιώσαντος Μ. Μ., δυνάμει της αρ. 3136/10.2.2015 δημόσιας διαθήκης αυτού, καθόσον αφορά τα οκτώ (8) αρχαία αντικείμενα, που χρονολογούνται προ το έτους 1453, δεν δικαιούται, με την ιδιότητα αυτή (κληρονόμος), να προβάλλει δικαίωμα κατοχής αυτών, διότι τέτοιο δικαίωμα δεν είχε αποκτήσει ο κληρονομούμενος (ομόφωνα), δ) Ο Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας Ψυχικού, ως νόμιμος κληρονόμος της αποβιωσάσης Μ.Σ.- Π., δυνάμει της από 17.7.1996 ιδιογράφου και της αρ. 18310/2002 δημόσιας διαθήκης αυτής, καθόσον αφορά τα πέντε (5) αρχαία αντικείμενα, που χρονολογούνται προ του έτους 1453, δεν δικαιούται με την ιδιότητα αυτή (κληρονόμος), να προβάλλει δικαίωμα κατοχής αυτών, διότι τέτοιο δικαίωμα δεν είχε αποκτήσει η κληρονομούμενη (ομόφωνα).


ΝΣΚ/42/2019

Χορήγηση άδειας κατοχής αιγυπτιακών κινητών μνημείων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η Υπηρεσία που είναι αρμόδια για την έκδοση απόφασης περί χορήγησης ή μη της αιτούμενης άδειας κατοχής αιγυπτιακών κινητών μνημείων, αφού προηγουμένως: α) έχει επιβεβαιώσει τη γνησιότητα των μνημείων αυτών, έτσι ώστε αυτά, ως αρχαία κινητά μνημεία, να υπαχθούν στις προστατευτικές διατάξεις του ν. 3028/2002 και β) εξακριβώσει κατά το δυνατόν ότι το Κράτος της (φερόμενης) προέλευσης των μνημείων αυτών (ή άλλος νόμιμος ιδιοκτήτης ή κάτοχος αυτών στην αλλοδαπή) δεν μπορεί να θεμελιώσει και να τεκμηριώσει δικαιώματα διεκδίκησης και ανάκτησης αυτών, κατά τα οριζόμενα στη Διεθνή Σύμβαση των Παρισίων (ν. 1103/1980), θα αποφασίσει ή μη τη χορήγηση της αιτούμενης άδειας κατοχής επί των εν θέματι κινητών μνημείων και αναλόγως της απαντήσεως, αρνητικής ή καταφατικής, θα καθορίσει τη τηρητέα διαδικασία έκδοσης της σχετικής απόφασης, το περιεχόμενο της απόφασης και την τύχη των μνημείων αυτών.


ΣΤΕ/736/1997

Υπουργική απόφαση- Προστασία αρχαιολογικού χώρου:..Επειδή, οι λόγοι ακυρώσεως με τους οποίους προβάλλεται ότι λόγω της αποστάσεως του επίδικου ακινήτου από τα αρχαία μνημεία, που φθάνει τα 4,5 χιλιόμετρα και της συνακόλουθης έλλειψης επιπτώσεων του κτίσματος, του οποίου επιδιώκεται η ανέγερση, στον αρχαιολογικό χώρο δεν μπορούσε να εφαρμοσθεί το άρθρο 50 του Κ.Ν. 5351/1932, όπως εξειδικεύονται με το από 9.5.1996 υπόμνημα των αιτούντων, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι. Διότι αυτή και μόνη η ένταξη του επίδικου ακινήτου στην Β' Ζώνη με την πιο πάνω Υπουργική απόφαση συνεπάγεται την υπαγωγή του σε ειδικό περιοριστικό καθεστώς για την προστασία του αρχαιολογικού χώρου που επιβάλλει την εφαρμογή του άρθρου 50 του Ν. 5351/1932, πριν από την επιχείρηση οποιουδήποτε δομικού έργου εφ' όσον δεν θεσπίσθηκαν ακόμη οι ειδικοί για τη ζώνη αυτή όροι δόμησης. Η έκταση δε του επίμαχου περιορισμού, που βρίσκει έρεισμα στο ως άνω άρθρο 50 του Ν. 5351, δικαιολογείται, σύμφωνα με τα ανωτέρω, εν όψει της νευραλγικής θέσεως του επίδικου ακινήτου, όπως αναλυτικά εκτέθηκε πιο πάνω.