×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/138/2015

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Οφειλόμενες ενέργειες συνεπεία αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, με τις οποίες κρίθηκε αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 60 του ν. 2214/1994 «Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου».(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή 
Α.1) Σε συμμόρφωση προς τις με αριθμούς 4504 και 4505/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας και σε σχέση με τις όμοιες με τις με τις αποφάσεις ακυρωθείσες πράξεις εγγραφής στους οικείους βεβαιωτικούς καταλόγους των Δήμων της Δωδεκανήσου, ποσών φόρου του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994, α) Τα όργανα των Δήμων θα πρέπει να παραλείπουν στο μέλλον την έκδοση αποφάσεων προσδιορισμού και επιβολής φόρου, που στηρίζονται στις διατάξεις του άρθρου 60 του ν. 2214/1994, καθώς και, επί ήδη εκδοθέντων πράξεων, προσβληθέντων ή μη με προσφυγή, την ταμειακή βεβαίωση αυτών. β) Στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες εκδόθηκαν τέτοιες διοικητικές πράξεις, είτε αυτές προσεβλήθησαν δικαστικώς είτε όχι, οι πράξεις αυτές υπόκεινται σε ανάκληση και τα ίδια όργανα, εφόσον υποβληθούν αιτήσεις όσων έχουν έννομο συμφέρον, υποχρεούνται να τις εξετάζουν, να κρίνουν εάν αυτές υπεβλήθησαν σε εύλογο, με βάση την κοινή πείρα και τις ειδικότερες περιστάσεις, χρόνο από της δημοσιεύσεως των ανωτέρω αποφάσεων του ΣτΕ (12.12.2014), να εκτιμούν, περαιτέρω, την τυχόν συνδρομή υπερτέρου δημοσίου συμφέροντος, (στο οποίο περιλαμβάνεται το δημοσιονομικό συμφέρον), που επιβάλλει ή αποκλείει την ανάκληση και, αναλόγως, να προβαίνουν στην ανάκληση των πράξεων ή στην απόρριψη των αιτήσεων. γ) Στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες εκδόθηκαν τέτοιες διοικητικές πράξεις, τα δε ποσά βεβαιώθηκαν εν στενή εννοία (ταμειακώς) και δεν εισπράχθηκαν, είτε η ταμειακή βεβαίωση προσεβλήθη δικαστικώς είτε όχι, οι πράξεις ταμειακών βεβαιώσεων υπόκεινται σε ανάκληση από τα αρμόδια όργανα των Δήμων, υπό τις αυτές, ως άνω (περ.β΄) προϋποθέσεις και δ) Στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες βεβαιωμένα ταμειακώς ποσά από τον ίδιο, ως άνω, φόρο, εισπράχθηκαν από τους Δήμους, είναι δυνατή η επιστροφή των καταβληθέντων ποσών, κατόπιν αιτήσεων όσων έχουν έννομο συμφέρον, με απόφαση των αρμοδίων οργάνων των Δήμων, υπό τις αυτές, ως άνω (περ.β΄) προϋποθέσεις και με την επί πλέον προϋπόθεση, να μην έχει υποκύψει η αξίωση των αιτούντων έναντι των Δήμων (στηριζόμενη στον αδικαιολόγητο πλουτισμό) σε παραγραφή, βάσει των ειδικότερων διατάξεων που διέπουν το λογιστικό των Δήμων. (πλειοψ.) 2) Δεν γεννάται υποχρέωση για την Διοίκηση, νομοθετικής ρυθμίσεως για την ρητή κατάργηση της διατάξεως του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 και κρίνεται σκόπιμη η επίσπευση σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας. (ομοφ.) Β. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, δεν μπορεί να γνωμοδοτήσει αν, με ρυθμίσεις της νομοθετικής παρεμβάσεως, θα διασφαλίζονται οι Δήμοι της Δωδεκανήσου για τα ποσά του φόρου που ήδη εισέπραξαν. (ομοφ.) Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 73/2015 Γνωμ. Ε΄Τμήματος Ν.Σ.Κ. ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ α, β, γ, παρ.1


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/73/2015

Οφειλόμενες ενέργειες συνεπεία αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, με τις οποίες κρίθηκε αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 60 του ν. 2214/1994 «Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Σε συμμόρφωση προς τις με αριθμούς 4504 και 4505/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας και σε σχέση με τις όμοιες με τις με τις αποφάσεις ακυρωθείσες πράξεις εγγραφής στους οικείους βεβαιωτικούς καταλόγους των Δήμων της Δωδεκανήσου, ποσών φόρου του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994, εν όψει των διατάξεων των άρθρων 277 του Ν. 3852/2010, 174 του ΔΚΚ (Ν. 3463/2006) και 80 του ΚΕΔΕ, τα αρμόδια όργανα των Δήμων της Δωδεκανήσου, δεν έχουν την δυνατότητα, χωρίς ευθύνη τους, να προβαίνουν σε ανάκληση ομοίων πράξεων εγγραφής οφειλών για τις οποίες έχει παρέλθει η νόμιμη προθεσμία προσφυγής, σε διαγραφή οφειλών και σε παράλειψη των διαδικασιών κατά νόμο εισπράξεως αυτών, παρά μόνον εφόσον υπάρξει εξειδικευμένη νομοθετική ρύθμιση των ανωτέρω ζητημάτων. (ομοφ.) 2) Τα αρμόδια όργανα των Δήμων της Δωδεκανήσου, δεν έχουν την δυνατότητα, χωρίς ευθύνη τους να παραλείπουν στο μέλλον την ταμειακή βεβαίωση του ιδίου φόρου, παρά μόνον εφόσον υπάρξει εξειδικευμένη νομοθετική ρύθμιση του ανωτέρω ζητήματος. (πλειοψ.) 3) Δεν γεννάται υποχρέωση για την Διοίκηση, νομοθετικής ρυθμίσεως για την ρητή κατάργηση της διατάξεως του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994. (ομοφ.) 4) Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, δεν μπορεί να γνωμοδοτήσει αν, με άλλες ρυθμίσεις όπως αυτή της νομοθετικής παρεμβάσεως, θα διασφαλίζονται οι Δήμοι της Δωδεκανήσου για τα ποσά του φόρου που ήδη εισέπραξαν. (ομοφ.) 5) Το ερώτημα, καθ’ όλα τα σκέλη του, πρέπει να παραπεμφθεί στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ., λόγω σπουδαιότητος. (ομοφ.) Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 138/2015 Γνωμοδότηση Πλήρους Ολομέλειας Ν.Σ.Κ.


2/19843/0094/2012

Τροποποίηση των ποσοστών εκχωρήσεων που περιγράφονται στις περιπτώσεις α΄ και β΄ της παρ. 1 και στην παρ. 3 του άρθρου 62 του Ν.  2214/1994. 

ΝΣΚ/82/2015

Εξουσιοδότηση από τον Διοικητή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στους τρεις Υποδιοικητές του Ιδρύματος να υπογράφουν πράξεις ή άλλα έγγραφα της αρμοδιότητάς του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Από την ερμηνεία των αναφερομένων διατάξεων προκύπτει ότι, δεν προβλέπεται από τις διατάξεις αυτές η παροχή νομοθετικής εξουσιοδότησης προς τον Διοικητή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να εξουσιοδοτεί, με κανονιστική του πράξη, τους Υποδιοικητές του Ιδρύματος να υπογράφουν με εντολή του πράξεις ή άλλα έγγραφα της αρμοδιότητάς του.


ΝΣΚ/460/2007

Υποχρέωση ή μη ονομαστικοποίησης του συνόλου των μετοχών των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών που έχουν επενδεδυμένα τα κεφάλαιά τους σε αστικά ακίνητα σε ποσοστό 60% - Κατάργηση σχετικών διατάξεων, κατ’ εφαρμογή της παρ.11 του άρθρου 6 του Ν 3296/2004.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το άρθρο 6 παρ.11 του Ν 3296/2004 είναι κατά το περιεχόμενό του ασυμβίβαστο προς τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 13 του Ν 4459/1965, με αποτέλεσμα να έχουν καταργηθεί σιωπηρά οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 13 του Ν 4459/1965, οι οποίες σε κάθε περίπτωση είχαν ήδη σιωπηρά αντικατασταθεί με το β’ εδάφιο των παρ.1 και 3 του άρθρου 24 του Ν 2214/1994 καθώς περιελήφθησαν σε αυτό. Κατόπιν των ανωτέρω, από φορολογικής απόψεως και μόνο δεν υφίσταται πλέον υποχρέωση για τις ανώνυμες εταιρίες που ασχολούνται κυρίως με την εκμίσθωση και εν γένει εκμετάλλευση αστικών ακινήτων και τα κεφάλαιά τους, περιλαμβανομένων και των αποθεματικών, είναι επενδεδυμένα σε αστικά ακίνητα σε ποσοστό 60% να ονομαστικοποιήσουν το σύνολο των μετοχών τους.


ΕΣ/ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ/75/2024

Με την κρινόμενη έφεση και τους από 25.5.2023 πρόσθετους λόγους (Α.Β.Δ. 1765/2023), όπως αναπτύσσονται με το από 22.6.2023 υπόμνημα, ζητείται η ακύρωση των 5, 6 ,7, 8, 9, 10 και 11/2019 καταλογιστικών Πράξεων του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Δωδεκανήσου, με τις οποίες οι εκκαλούντες, υπό την ιδιότητα της Δημάρχου η πρώτη, της Ελεγκτού Εσόδων Εξόδων η δεύτερη και των δημοτικών συμβούλων οι λοιποί, καταλογίστηκαν υπέρ του Δήμου Χάλκης με τα επιμέρους ποσά που αναφέρονται σε καθεμία από αυτές, τα οποία φέρονται να συνιστούν έλλειμμα στη χρηματική διαχείριση του Δήμου, οικονομικών ετών 2001 και 2003-2008....(...) Κατ’ ακολουθία, η ένδικη έφεση πρέπει α) να γίνει δεκτή για τους τρίτο ως δέκατο τρίτο των εκκαλούντων και να ακυρωθούν ως προς αυτούς οι προσβαλλόμενες πράξεις, β) να γίνει δεκτή για τις 5 και 9/2019 προσβαλλόμενες πράξεις για τις πρώτη και δεύτερη των εκκαλούντων και να ακυρωθούν ως προς αυτές οι εν λόγω πράξεις και γ) να γίνει εν μέρει δεκτή ως προς τις 6, 7, 8, 10 και 11/2019 προσβαλλόμενες πράξεις για τις πρώτη και δεύτερη των εκκαλούντων, να μεταρρυθμιστούν ως προς αυτές οι πράξεις αυτές και να περιοριστεί το συνολικό καταλογισθέν σε βάρος τους ποσό αλληλεγγύως και εις ολόκληρον, στο ποσό των 3.000 ευρώ. Περαιτέρω πρέπει το καταβληθέν παράβολο να επιστραφεί στους εκκαλούντες και να συμψηφιστεί η δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων (άρθρο 314 παρ. 2 του ν. 4700/2020). 



ΝΣΚ/131/2011

Παρακρατήσεις και κατασχέσεις που διενεργούνται στα ποσά συντάξεων των συνταξιούχων του ΤΑΠ-ΔΕΗ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Δεν είναι νόμιμη, η κατόπιν αιτήσεως και συμφωνίας των συμβαλλομένων μερών, παρακράτηση οποιουδήποτε ποσού από τις συντάξεις των εν λόγω συνταξιούχων για εξόφληση οφειλών τους είτε προς τον Προμηθευτικό Συνεταιρισμό ΔΕΗ, είτε από δάνεια συναφθέντα με τον ίδιο τον ασφαλιστικό οργανισμό, είτε ακόμη από προσωπικά (και όχι για πρώτη κατοικία) δάνεια του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου) ή άλλης Τράπεζας ή δανειοδοτικού οργανισμού, καθόσον δεν αποτελεί νόμιμη εκχώρηση των άρθρων 62 του Ν.2214/1994 και 19 του Ν.2322/1995, αλλά λογίζεται ως απλή (ταμειακή) εξυπηρέτηση των εν λόγω συναφθεισών δανειακών συμβάσεων. Β) Προκειμένου δε, για την ικανοποίηση απαιτήσεων ένεκα διατροφής εκ του νόμου ή χρεών προς την ΔΕΗ και μόνον, νοούνται σαφώς οι απαιτήσεις επί των «τακτικών αποδοχών» της καταβαλλόμενης μηνιαίας σύνταξης, μετά την αφαίρεση των νομίμων κρατήσεων, και μέχρι του 1/4 του συνολικού ποσού αυτής, ενώ, σε περίπτωση συρροής κατασχέσεων εκ του νόμου, σύμφωνα με την ισχύουσα αρχή της χρονικής προτεραιότητας, κάθε προγενέστερη κατάσχεση υπερισχύει της επόμενης, μόνο για το ποσό που έχει επιβληθεί. (ομοφ.)


ΕΣ/τμ.7(ΚΠΕ)/211/2013

Παροχή υπηρεσιών προώθησης του τουριστικού προϊόντος του Δήμου και βελτιστοποίησης της προβολής του για το χρονικό διάστημα από 4.5.2012 έως 3.8.2012, στο πλαίσιο σχετικής σύμβασης.(...)Ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3463/2006 (Α΄ 114), ορίζει στην παρ. 3 του άρθρου 158 ότι «Πιστώσεις που είναι γραμμένες στους οικείους κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού του Δήμου (…) μπορεί να διατεθούν, με απόφαση του δημοτικού (…) συμβουλίου για την πληρωμή δαπανών, που αφορούν: α) (…) δ) Την τουριστική προβολή, με κάθε πρόσφορο μέσο, του Δήμου (…)».Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές οι δήμοι δύνανται, κατόπιν απόφασης του δημοτικού συμβουλίου τους, να διαθέτουν πιστώσεις για την πληρωμή δαπανών για την τουριστική τους προβολή. Οι δαπάνες όμως αυτές πρέπει να είναι σύμφωνες με την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, η οποία ορίζεται σε σχέση με τις αρχές της οικονομικότητας, της αποδοτικότητας, της αποτελεσματικότητας και της αναγκαιότητας πραγματοποίησής των σχετικών δαπανών. Ειδικότερα, ενόψει της αρχής της οικονομικότητας που επιβάλλει την εκπλήρωση των σκοπών των δήμων με την κατά το δυνατόν ελάχιστη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους, δεν επιτρέπεται η διενέργεια δαπανών για την παροχή υπηρεσιών που εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των δημοτικών υπαλλήλων, όπως αυτά περιγράφονται στις οικείες οργανικές διατάξεις, ή στις αρμοδιότητες των συλλογικών δημοτικών οργάνων, αφού αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα την αδικαιολόγητη οικονομική επιβάρυνση των δήμων. Κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατή η ανάθεση σε τρίτους υπηρεσιών ειδικής φύσης για την παροχή των οποίων απαιτούνται είτε εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, τα οποία δεν διαθέτουν οι υπηρετούντες υπάλληλοι και τα μέλη των αρμοδίων δημοτικών συλλογικών οργάνων, είτε η χρήση τεχνικών μέσων που επίσης δεν διατίθενται από το δήμο Ε.Σ. VII Τμ. πράξεις 301, 273, 265, 252, 173, 98/2011, 289, 191, 137, 76/2010, 397, 232/2009, Κλιμ. VII Τμ. 93, 71/2013, 59, 35/2012). 

Ν.4934/2022

Ένταξη των περιοχών ισχύος του Kτηματολογικού Kανονισμού Δωδεκανήσου στο Eθνικό Kτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας - Διασύνδεση Ληξιαρχείων και «Ελληνικού Κτηματολογίου» - Καταχώριση αγωγών και αιτήσεων στα κτηματολογικά φύλλα και λοιπές διατάξεις.


ΕΛΣΥΝ/Μ.ΟΛΟΜ/1334/2023

Δημοσιονομική διόρθωση σε βάρος επωφεληθέντος από διάθεση ενωσιακών πόρων ιδιωτικού φορέα.

Στο Ελεγκτικό Συνέδριο υπάγονται κατά το Σύνταγμα (άρθρο 98) δύο βασικές κατηγορίες διαφορών, ήτοι αυτές που πρωτογενώς, κατά συνταγματική επιταγή, υπάγονται ρητώς στη δικαιοδοσία του, και αυτές που, ενόψει της ενδεικτικής απαρίθμησης των δικαιοδοτικών του αρμοδιοτήτων, υπάγονται εκάστοτε δυνάμει νομοθετικής διάταξης. Δεν υφίσταται συνταγματικώς απαίτηση «απολύτου συναφείας», αλλά αρκεί, κατ’ ορθή ερμηνεία του Συντάγματος, η απλή συνάφεια της υπαχθείσας νομοθετικώς στη δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου διαφοράς με τις πρωτογενώς εκ του Συντάγματος υπαχθείσες, άλλως τα προέχοντα χαρακτηριστικά αυτής.

Ο «έλεγχος των λογαριασμών» (δημοσιονομικός έλεγχος) συνιστά άσκηση δημοσίου δικαίου αρμοδιότητας και, εφόσον έχει ως αποτέλεσμα τη λήψη αποκαταστατικού μέτρου, γεννά διοικητική διαφορά ουσίας με δημοσιονομικό χαρακτήρα η οποία υπάγεται πρωτογενώς στη δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Οι τελικοί λήπτες των ενισχύσεων - είτε είναι δημόσια νομικά πρόσωπα είτε απλοί ιδιώτες - καθίστανται, λόγω της ένταξής τους σε συγχρηματοδοτούμενο από ενωσιακούς πόρους επιχειρησιακό πρόγραμμα, υπόχρεοι σε δημόσια λογοδοσία και αποκτούν, κατά το μέρος που υπόκεινται στη λογοδοσία αυτή, την ιδιότητα του υπολόγου.


Ν.4934/2022/ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ

Ένταξη των περιοχών ισχύος του Kτηματολογικού Kανονισμού Δωδεκανήσου στο Eθνικό Kτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας - Διασύνδεση Ληξιαρχείων και «Ελληνικού Κτηματολογίου» - Καταχώριση αγωγών και αιτήσεων στα κτηματολογικά φύλλα και λοιπές διατάξεις.-ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ