ΝΣΚ/73/2015
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Οφειλόμενες ενέργειες συνεπεία αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, με τις οποίες κρίθηκε αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 60 του ν. 2214/1994 «Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Σε συμμόρφωση προς τις με αριθμούς 4504 και 4505/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας και σε σχέση με τις όμοιες με τις με τις αποφάσεις ακυρωθείσες πράξεις εγγραφής στους οικείους βεβαιωτικούς καταλόγους των Δήμων της Δωδεκανήσου, ποσών φόρου του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994, εν όψει των διατάξεων των άρθρων 277 του Ν. 3852/2010, 174 του ΔΚΚ (Ν. 3463/2006) και 80 του ΚΕΔΕ, τα αρμόδια όργανα των Δήμων της Δωδεκανήσου, δεν έχουν την δυνατότητα, χωρίς ευθύνη τους, να προβαίνουν σε ανάκληση ομοίων πράξεων εγγραφής οφειλών για τις οποίες έχει παρέλθει η νόμιμη προθεσμία προσφυγής, σε διαγραφή οφειλών και σε παράλειψη των διαδικασιών κατά νόμο εισπράξεως αυτών, παρά μόνον εφόσον υπάρξει εξειδικευμένη νομοθετική ρύθμιση των ανωτέρω ζητημάτων. (ομοφ.) 2) Τα αρμόδια όργανα των Δήμων της Δωδεκανήσου, δεν έχουν την δυνατότητα, χωρίς ευθύνη τους να παραλείπουν στο μέλλον την ταμειακή βεβαίωση του ιδίου φόρου, παρά μόνον εφόσον υπάρξει εξειδικευμένη νομοθετική ρύθμιση του ανωτέρω ζητήματος. (πλειοψ.) 3) Δεν γεννάται υποχρέωση για την Διοίκηση, νομοθετικής ρυθμίσεως για την ρητή κατάργηση της διατάξεως του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994. (ομοφ.) 4) Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, δεν μπορεί να γνωμοδοτήσει αν, με άλλες ρυθμίσεις όπως αυτή της νομοθετικής παρεμβάσεως, θα διασφαλίζονται οι Δήμοι της Δωδεκανήσου για τα ποσά του φόρου που ήδη εισέπραξαν. (ομοφ.) 5) Το ερώτημα, καθ’ όλα τα σκέλη του, πρέπει να παραπεμφθεί στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ., λόγω σπουδαιότητος. (ομοφ.) Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 138/2015 Γνωμοδότηση Πλήρους Ολομέλειας Ν.Σ.Κ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/138/2015
Οφειλόμενες ενέργειες συνεπεία αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, με τις οποίες κρίθηκε αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 60 του ν. 2214/1994 «Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου».(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
Α.1) Σε συμμόρφωση προς τις με αριθμούς 4504 και 4505/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας και σε σχέση με τις όμοιες με τις με τις αποφάσεις ακυρωθείσες πράξεις εγγραφής στους οικείους βεβαιωτικούς καταλόγους των Δήμων της Δωδεκανήσου, ποσών φόρου του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994, α) Τα όργανα των Δήμων θα πρέπει να παραλείπουν στο μέλλον την έκδοση αποφάσεων προσδιορισμού και επιβολής φόρου, που στηρίζονται στις διατάξεις του άρθρου 60 του ν. 2214/1994, καθώς και, επί ήδη εκδοθέντων πράξεων, προσβληθέντων ή μη με προσφυγή, την ταμειακή βεβαίωση αυτών. β) Στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες εκδόθηκαν τέτοιες διοικητικές πράξεις, είτε αυτές προσεβλήθησαν δικαστικώς είτε όχι, οι πράξεις αυτές υπόκεινται σε ανάκληση και τα ίδια όργανα, εφόσον υποβληθούν αιτήσεις όσων έχουν έννομο συμφέρον, υποχρεούνται να τις εξετάζουν, να κρίνουν εάν αυτές υπεβλήθησαν σε εύλογο, με βάση την κοινή πείρα και τις ειδικότερες περιστάσεις, χρόνο από της δημοσιεύσεως των ανωτέρω αποφάσεων του ΣτΕ (12.12.2014), να εκτιμούν, περαιτέρω, την τυχόν συνδρομή υπερτέρου δημοσίου συμφέροντος, (στο οποίο περιλαμβάνεται το δημοσιονομικό συμφέρον), που επιβάλλει ή αποκλείει την ανάκληση και, αναλόγως, να προβαίνουν στην ανάκληση των πράξεων ή στην απόρριψη των αιτήσεων. γ) Στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες εκδόθηκαν τέτοιες διοικητικές πράξεις, τα δε ποσά βεβαιώθηκαν εν στενή εννοία (ταμειακώς) και δεν εισπράχθηκαν, είτε η ταμειακή βεβαίωση προσεβλήθη δικαστικώς είτε όχι, οι πράξεις ταμειακών βεβαιώσεων υπόκεινται σε ανάκληση από τα αρμόδια όργανα των Δήμων, υπό τις αυτές, ως άνω (περ.β΄) προϋποθέσεις και δ) Στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες βεβαιωμένα ταμειακώς ποσά από τον ίδιο, ως άνω, φόρο, εισπράχθηκαν από τους Δήμους, είναι δυνατή η επιστροφή των καταβληθέντων ποσών, κατόπιν αιτήσεων όσων έχουν έννομο συμφέρον, με απόφαση των αρμοδίων οργάνων των Δήμων, υπό τις αυτές, ως άνω (περ.β΄) προϋποθέσεις και με την επί πλέον προϋπόθεση, να μην έχει υποκύψει η αξίωση των αιτούντων έναντι των Δήμων (στηριζόμενη στον αδικαιολόγητο πλουτισμό) σε παραγραφή, βάσει των ειδικότερων διατάξεων που διέπουν το λογιστικό των Δήμων. (πλειοψ.) 2) Δεν γεννάται υποχρέωση για την Διοίκηση, νομοθετικής ρυθμίσεως για την ρητή κατάργηση της διατάξεως του άρθρου 60 του Ν. 2214/1994 και κρίνεται σκόπιμη η επίσπευση σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας. (ομοφ.) Β. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, δεν μπορεί να γνωμοδοτήσει αν, με ρυθμίσεις της νομοθετικής παρεμβάσεως, θα διασφαλίζονται οι Δήμοι της Δωδεκανήσου για τα ποσά του φόρου που ήδη εισέπραξαν. (ομοφ.) Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 73/2015 Γνωμ. Ε΄Τμήματος Ν.Σ.Κ. ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ α, β, γ, παρ.1
2/19843/0094/2012
Τροποποίηση των ποσοστών εκχωρήσεων που περιγράφονται στις περιπτώσεις α΄ και β΄ της παρ. 1 και στην παρ. 3 του άρθρου 62 του Ν. 2214/1994.
ΝΣΚ/460/2007
Υποχρέωση ή μη ονομαστικοποίησης του συνόλου των μετοχών των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών που έχουν επενδεδυμένα τα κεφάλαιά τους σε αστικά ακίνητα σε ποσοστό 60% - Κατάργηση σχετικών διατάξεων, κατ’ εφαρμογή της παρ.11 του άρθρου 6 του Ν 3296/2004.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το άρθρο 6 παρ.11 του Ν 3296/2004 είναι κατά το περιεχόμενό του ασυμβίβαστο προς τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 13 του Ν 4459/1965, με αποτέλεσμα να έχουν καταργηθεί σιωπηρά οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 13 του Ν 4459/1965, οι οποίες σε κάθε περίπτωση είχαν ήδη σιωπηρά αντικατασταθεί με το β’ εδάφιο των παρ.1 και 3 του άρθρου 24 του Ν 2214/1994 καθώς περιελήφθησαν σε αυτό. Κατόπιν των ανωτέρω, από φορολογικής απόψεως και μόνο δεν υφίσταται πλέον υποχρέωση για τις ανώνυμες εταιρίες που ασχολούνται κυρίως με την εκμίσθωση και εν γένει εκμετάλλευση αστικών ακινήτων και τα κεφάλαιά τους, περιλαμβανομένων και των αποθεματικών, είναι επενδεδυμένα σε αστικά ακίνητα σε ποσοστό 60% να ονομαστικοποιήσουν το σύνολο των μετοχών τους.
ΝΣΚ/275/2011
Δυνατότητα ή μη χορήγησης βεβαιώσεων αντιστοιχίας πιστοποιητικών σπουδών, που έχουν αποκτηθεί με το πρόγραμμα σπουδών εξ αποστάσεως ή δι’ αλληλογραφίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υφίσταται νομοθετική πρόβλεψη για την αναγνώριση και αντιστοιχία τίτλων σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποκτηθέντων βάσει προγραμμάτων σπουδών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ή δι’ αλληλογραφίας. Στην περίπτωση που ο νομοθέτης ήθελε την αναγνώριση τίτλων σπουδών που αποκτήθηκαν με τη διαδικασία της εξ αποστάσεως φοίτησης και μάθησης, προέβλεψε τούτο ρητώς και έθεσε και τις προϋποθέσεις για την αναγνώριση των τίτλων αυτών. Ως εκ τούτου, ελλείψει νομοθετικής ρυθμίσεως δεν δύναται να αναγνωρισθεί η αντιστοιχία των ως άνω τίτλων προς τους χορηγούμενους από τα ελληνικά σχολεία Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/453/2011
Θυροκόλληση φορολογικών εγγράφων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Λόγω της έλλειψης συγκεκριμένης νομοθετικής πρόβλεψης από τις ισχύουσες διατάξεις, η με θυροκόλληση επίδοση εγγράφων των φορολογικών αρχών εντός κλειστού φακέλου, δεν είναι νόμιμη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/480/2012
Κάλυψη δαπανών μισθοδοσίας μετατασσόμενου προσωπικού από Δήμους στην Κεντρική Διοίκηση με μεταφορά πιστώσεων από πόρους των Δήμων του άρθρου 259 του Ν. 3852/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν είναι κατά νόμο επιτρεπτή η κάλυψη των δαπανών μισθοδοσίας των υπαλλήλων που μετατάσσονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 58 του Ν. 3979/2011 ή και με άλλες σχετικές διατάξεις από Δήμους στην Κεντρική Διοίκηση ή σε λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, με ισόποση μείωση των πόρων (Κ.Α.Π.) των Δήμων που προβλέπονται στο άρθρο 259 του Ν. 3852/2010, β) η ενδεχόμενη κάλυψη των δαπανών μισθοδοσίας προσωπικού του Δημοσίου με μεταφορά πιστώσεων από την κατηγορία που αντικρίζονται από πραγματοποιούμενα έσοδα στην οποία προβλέπονται οι Κ.Α.Π. των Δήμων, μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με ειδική νομοθετική ρύθμιση και όχι στο πλαίσιο του άρθρου 15 παρ.7 του Ν. 2362/1995, που ισχύει μόνο για τη μεταφορά πιστώσεων αποδοχών μεταξύ φορέων της Κεντρικής Διοίκησης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/362/2002
Ταμεία Ασφαλιστικά. ΤΠΟΕΚΕ. Συλλογικά όργανα. Σύνθεση. Συγκρότηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Εφόσον η εξουσιοδοτική διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 37 του Ν 2676/1999 δεν εμπεριέχει τη ρήτρα «εφάπαξ εκδιδομένης» δύναται ο Υπουργός να κάνει επανειλημμένη χρήση της νομοθετικής αρμοδιότητας, που του δόθηκε με τη διάταξη αυτή και να εκδώσει και σε μεταγενέστερο από το έτος ισχύος του νόμου αυτού χρόνο, αποφάσεις που να ρυθμίζουν εκ νέου τα ζητήματα ή να καταργούν ή να τροποποιούν ή να αναστέλλουν την ισχύ προηγούμενης απόφασης, πάντοτε όμως εντός των πλαισίων της νομοθετικής εξουσιοδότησης (πλειοψ.). 2) Με την παράγραφο 1 του άρθρου 13 του Ν 2690/1999 αντιμετωπίζεται αποφασιστικά η περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης του συλλογικού οργάνου, στην περίπτωση μη υπόδειξης μελών από το προτείνον όργανο. Στην περίπτωση αυτή το συλλογικό όργανο νόμιμα συγκροτείται με λιγότερα μέλη και μπορεί να λειτουργήσει με τα μέλη αυτά για ολόκληρη τη διάρκεια της θητείας του. Πρόταση με περιεχόμενο αντίθετο ή μη σύμφωνο με τις επιταγές του νόμου, που υποβάλλεται από το προτείνον όργανο, ισοδυναμεί με «ανυπαρξία πρότασης» (ομοφ.). 3) Νόμιμη η συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΠΟΕΚΕ με τρία (3) μέλη για ολόκληρη τη διάρκεια της θητείας του, στην περίπτωση που ο ΙΣΚΕ δεν προβαίνει σε νέα πρόταση σύμφωνη με τις επιταγές της οικείας κανονιστικής πράξης (ΑΥΕ Φ.60/οικ.583/29-05-2002) (ομοφ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ η γνώμη της μειοψηφίας.
ΝΣΚ/134/2006
Απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος των κερδών από την εκμετάλλευση πλοίων υπό ξένη σημαία, που πραγματοποιούν στην Ελλάδα οι αλλοδαπές επιχειρήσεις, με τον όρο της αμοιβαιότητας (νομοθετικής και πραγματικής).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για την απαλλαγή, με βάση τον όρο της αμοιβαιότητας, των κερδών των αλλοδαπών επιχειρήσεων, που εκμεταλλεύονται πλοία με ξένη σημαία, από τη μεταφορά προσώπων ή εμπορευμάτων, από ελληνικούς λιμένες, θα πρέπει, η εν λόγω απαλλαγή να προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή να παρέχεται με διοικητική πράξη κατά νομοθετική εξουσιοδότηση (νομοθετική αμοιβαιότητα), να γίνεται δε και χρήση του λιμένος της χώρας, όπου εδρεύει η αλλοδαπή εταιρεία, από ελληνικά πλοία (πραγματική αμοιβαιότητα).
ΝΣΚ/355/2013
Επιτρεπτό ή μη εξωλογιστικού προσδιορισμού σε υποθέσεις αγοραπωλησίας ακινήτων (άρθρο 28 του ν. 2238/1994).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε υποθέσεις αγοραπωλησίας ακινήτων, για τις οποίες, κατά την κρίση της φορολογικής αρχής, προκύπτει εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις του άρθρου 28 του ν. 2238/1994, δεν δύνανται να εφαρμοστούν οι διατάξεις του άρθρου 32 του ν. 2238/1994 περί εξωλογιστικού προσδιορισμού, δεδομένου ότι ο τρόπος προσδιορισμού του εισοδήματος στις περιπτώσεις αυτές ρυθμίζεται ειδικά και εξαντλητικά στις διατάξεις του άρθρου 28 παρ.3 του ν. 2238/1994. Με δεδομένο ότι στις προαναφερθείσες υποθέσεις δεν τίθεται θέμα εφαρμογής εξωλογιστικού προσδιορισμού (άρθρο 32 του ν. 2238/1994), ούτε πρόκειται για εισόδημα τεχνικών επιχειρήσεων (άρθρο 34 του ν. 2238/1994), ούτε για εισόδημα ελευθερίων επαγγελμάτων (άρθρο 49 του ν. 2238/1994), δεν μπορεί να γίνει λόγος περί εφαρμογής της παρ.10 του άρθρου 70 του ν. 2238/1994. (ομοφ.)
ΝΣΚ/273/2007
Απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος των κερδών από την εκμετάλλευση πλοίων υπό ξένη σημαία, που πραγματοποιούν στην Ελλάδα οι αλλοδαπές επιχειρήσεις, με τον όρο της αμοιβαιότητας (νομοθετικής και πραγματικής).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για την απαλλαγή, με βάση τον όρο της αμοιβαιότητας, των κερδών των αλλοδαπών επιχειρήσεων, που εκμεταλλεύονται πλοία με ξένη σημαία, από τη μεταφορά προσώπων ή εμπορευμάτων από ελληνικούς λιμένες, θα πρέπει η εν λόγω απαλλαγή να προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή να παρέχεται με διοικητική πράξη κατά νομοθετική εξουσιοδότηση (νομοθετική αμοιβαιότητα), και να παρέχεται και η δυνατότητα της άνευ καταβολής φόρων (πραγματικής) χρήσης του λιμένος της χώρας, όπου εδρεύει η αλλοδαπή εταιρεία, από ελληνικά πλοία (πραγματική αμοιβαιότητα).