ΝΣΚ/143/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Απώλεια ελληνικής εθνικότητας πλοίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η απώλεια της ελληνικής εθνικότητας πλοίου λόγω δημεύσεώς του υπέρ αλλοδαπού Δημοσίου πρέπει να αποδεικνύεται με προσαγωγή επίσημου αντιγράφου αμετάκλητης δικαστικής απόφασης περί της δημεύσεως.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/332/2002
Πλοία. Οριστική απώλεια πλοίου. Φορολογία πλοίων.Επί διαλύσεως πλοίου ή βυθίσεως αυτού, η φορολογική υποχρέωση του Ν 27/75 παύει να υφίσταται από της διαλύσεως (ή βυθίσεως) του πλοίου, του φορολογουμένου φέροντος το βάρος της αποδείξεως περί επελεύσεως του ως άνω γεγονότος. Επί μεταβιβάσεως όμως ελληνικού πλοίου σε αλλοδαπούς ή και ομοίας μεταβιβάσεως της κυριότητος (κατακυρώσεως) πλοίου κατόπιν δημοσίου πλειστηριασμού (κατά ποσοστό συνεπαγόμενο την απώλεια της ελληνικής εθνικότητος και στις δύο περιπτώσεις), ενόσω η περίληψη της κατακυρωτικής εκθέσεως δεν έχει καταχωρισθεί για οποιονδήποτε λόγο στο νηολόγιο, εξακολουθεί να υφίσταται η φορολογική υποχρέωση, έστω και αν ο πλοιοκτήτης παρέδωσε το πλοίο και έπαυσε κατόπιν αυτού, να έχει την εκμετάλλευσή του.
ΝΣΚ/336/2002
Πλοία. Οριστική απώλεια πλοίου. Φορολογία πλοίων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί διαλύσεως πλοίου ή βυθίσεως αυτού, η φορολογική υποχρέωση του Ν 27/75 παύει να υφίσταται από της διαλύσεως (ή βυθίσεως) του πλοίου, του φορολογουμένου φέροντος το βάρος της αποδείξεως περί επελεύσεως του ως άνω γεγονότος. Επί μεταβιβάσεως όμως ελληνικού πλοίου σε αλλοδαπούς ή και ομοίας μεταβιβάσεως της κυριότητος (κατακυρώσεως) πλοίου κατόπιν δημοσίου πλειστηριασμού (κατά ποσοστό συνεπαγόμενο την απώλεια της ελληνικής εθνικότητος και στις δύο περιπτώσεις), ενόσω η περίληψη της κατακυρωτικής εκθέσεως δεν έχει καταχωρισθεί για οποιονδήποτε λόγο στο νηολόγιο, εξακολουθεί να υφίσταται η φορολογική υποχρέωση, έστω και αν ο πλοιοκτήτης παρέδωσε το πλοίο και έπαυσε κατόπιν αυτού, να έχει την εκμετάλλευσή του.
ΝΣΚ/214/2002
Ενισχύσεις κοινοτικές στην παραγωγή βάμβακος. Νόμιμη κατοχή αγροτεμαχίων. Δηλωθέντα αγροτεμάχια, των οποίων η κυριότητα αναγνωρίστηκε τελεσίδικα υπέρ των αντιδίκων των αιτούντων την ενίσχυση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Μετά τη γνωστοποίηση στην αρμόδια για την παραλαβή των δηλώσεων καλλιέργειας των σπαρμένων με βαμβάκι εκτάσεων υπηρεσία, της αμετάκλητης δικαστικής απόφασης και του παραχωρητηρίου, βάσει των οποίων αναγνωρίζονται κύριοι των προς ενίσχυση αγροτεμαχίων πρόσωπα διάφορα αυτών που υπέβαλαν τη δήλωση καλλιέργειας, οι αιτούντες θεωρούνται μη νόμιμοι κάτοχοι των δηλωθέντων αγροτεμαχίων, και επιβάλλεται να γίνει σχετική μεταβολή των στοιχείων του αρχείου δηλώσεων ΟΣΔΕ, να παύσει για το μέλλον η καταβολή σ αυτούς ενίσχυσης για τα αγροτεμάχια αυτά, και να εφαρμοσθεί η διαδικασία του άρθρου 28 του Ν 2520/97 σχετικά με τη διαπίστωση παράνομης ή αχρεώστητης καταβολής.
ΣΤΕ/ΕΑ/55/2015
Παροχή υπηρεσιών στελέχωσης και λειτουργίας μηχανημάτων...Επειδή, κατόπιν τούτων, πρέπει να απορριφθεί η κρινόμενη αίτηση και να γίνει δεκτή η παρέμβαση. Απορριπτομένης δε της κρινομένης αιτήσεως επιβάλλεται στην αιτούσα εταιρία η καταβολή του ποσού του υπολειπομένου ενός τρίτου του παραβόλου, ύψους 3.719,52 ευρώ, προς είσπραξη του οποίου διατάσσεται η διαβίβαση αντιγράφου της παρούσας αποφάσεως στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, ώστε να επιμεληθεί της διαδικασίας για την εν λόγω είσπραξη το Τμήμα εκκαθάρισης δικαστικών δαπανών, το οποίο, κατά την έννοια του άρθρου 5 παρ. 5 του π.δ/τος 238/2003 (Α΄ 214), είναι αρμόδιο για την βεβαίωση των πάσης φύσεως δαπανημάτων που επιδικάζονται υπέρ του Δημοσίου ή εισπράττονται από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, δηλαδή από υπηρεσίες του Δημοσίου, είτε υπό την μορφή της δικαστικής δαπάνης είτε υπό την μορφή του παραβόλου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το προβλεπόμενο για την άσκηση αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων κατά το προαναφερθέν άρθρο 5 παρ. 1 του ν. 3886/2010 παράβολο, δοθέντος, άλλωστε, ότι η τελευταία αυτή διάταξη δεν προβλέπει άλλη, ειδική, διαδικασία για τη βεβαίωση του καταλογιζομένου από το Δικαστήριο ενός τρίτου του εν λόγω παραβόλου.
ΣτΕ/ΕΑ/154/2016
Προμήθεια ενδοστεφανιαίων προθέσεων και μπαλονιών αγγειοπλαστικής...Επειδή, μη προβαλλομένου άλλου λόγου, πρέπει να απορριφθεί η κρινομένη αίτηση και να γίνουν δεκτές οι παρεμβάσεις. Απορριπτομένης δε της αιτήσεως, επιβάλλεται στην αιτούσα η καταβολή του υπολειπομένου ενός τρίτου του παραβόλου (ύψους 16.666,66 ευρώ), προς είσπραξη του οποίου διατάσσεται η διαβίβαση αντιγράφου της παρούσης αποφάσεως στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, προκειμένου να επιμεληθεί της διαδικασίας για την είσπραξη το Τμήμα Εκκαθαρίσεως Δικαστικών Δαπανών. Το Τμήμα αυτό είναι, κατά την έννοια του άρθρου 5 παρ. 5 του π.δ/τος 28/2003 (Α΄214), αρμόδιο για τη βεβαίωση των πάσης φύσεως δαπανημάτων που επιδικάζονται υπέρ του Δημοσίου ή εισπράττονται από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, ήτοι από υπηρεσίες του Δημοσίου, είτε υπό τη μορφή της δικαστικής δαπάνης είτε υπό τη μορφή του παραβόλου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το προβλεπόμενο για την άσκηση της αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων κατ’ άρθρο 5 παρ.1 του ν.3886/2010 παράβολο, δοθέντος άλλωστε ότι η τελευταία αυτή διάταξη δεν προβλέπει άλλη ειδική διαδικασία για τη βεβαίωση του καταλογιζομένου από το Δικαστήριο ενός τρίτου του εν λόγω παραβόλου (ΕΑ 112, 123, 125/2016).
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)223/2015
ΦΟΡΟΙ-ΤΕΛΗ-ΕΙΣΦΟΡΕΣ:Μη νόμιμη η επιστροφή -ως αχρεωστήτως καταβληθέντος- από Επιτροπή του προβλεπόμενου από τις διατάξεις του άρθρου 17 παρ. 1 του ν. 3959/2011 ανταποδοτικού τέλους, ποσού 16.418,61 ευρώ, σε εταιρεία, «λόγω μη πραγματοποίησης της αρχικής προϋπολογισθείσας αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου», καθόσον δεν αποδεικνύεται ότι η επίμαχη αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου ουδέποτε έλαβε χώρα και ότι η καταβολή του επιβαλλόμενου από τις διατάξεις του άρθρου 17 παρ. 1 του ν. 3959/2011 τέλους έγινε για αιτία που δεν επακολούθησε. Και υπό την εκδοχή ακόμη ότι δεν είχε χωρήσει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της φερόμενης ως δικαιούχου εταιρείας, τέτοια επιστροφή του υπέρ της Επιτροπής καταβληθέντος τέλους 1‰ επί του ποσού της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου δεν προβλέπεται από τις διατάξεις που διέπουν την προαναφερόμενη Αρχή. Επιπλέον, η επιστροφή δεν μπορεί να θεωρηθεί νόμιμη ούτε κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 904 Α.Κ., καθόσον δεν έχει μεσολαβήσει η έκδοση δικαστικής απόφασης που να αναγνωρίζει την τυχόν ύπαρξη και έκταση της αξίωσης της φερόμενης ως δικαιούχου κατά της Επιτροπής, βάσει των διατάξεων του αδικαιολόγητου πλουτισμού.
Μον.Εφ.Αθ/291/2022
Αναγκαστική Κατάσχεση Ακίνητης Περιουσίας:Με την υπό κρίση αίτηση η αιτούσα επικαλούμενη ότι θα υποστεί ανεπανόρθωτη βλάβη, ζητεί να ανασταλεί η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης που επισπεύδεται από την καθ’ ης η αίτηση σε βάρος της με την επίδοση της από 26.5.2021 επιταγής προς πληρωμή κάτωθι αντιγράφου εξ απογράφου πρώτου εκτελεστού της .../2021 διαταγής πληρωμής του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών και της .../....2021 έκθεσης αναγκαστικής κατάσχεσης ακίνητης περιουσίας της δικαστικής επιμελήτριας της περιφέρειας του Εφετείου Αθηνών με έδρα το Πρωτοδικείο Αθηνών .... με την οποία κατασχέθηκε και εκτίθεται σε αναγκαστικό πλειστηριασμό, στις 26.1.2022, το περιγραφόμενο στην αίτηση ακίνητό της, μέχρι να εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση(....)Το ποσό αυτό αποτελεί μέρος του επιδικασθέντος κεφαλαίου δυνάμει της παραπάνω διαταγής πληρωμής και για το οποίο επιτάθηκε με την πιο πάνω από 26.5.2021 κοινοποιηθείσα επιταγή προς πληρωμή, με ρητή επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος της υπέρ ης η εκτέλεση για την είσπραξη του υπολοίπου επιταχθέντος ποσού, με άλλη αναγκαστική κατάσχεση ή αναγγελία στον ίδιο ή σε άλλον πλειστηριασμό, καθ’ ότι ο περιορισμός στο ως άνω ποσό έγινε αποκλειστικά και μόνο για μείωση των εξόδων. Επομένως ο παραπάνω περιορισμός του ποσού για το οποίο επιβλήθηκε η προσβαλλόμενη κατάσχεση είναι ορισμένος και δεν καθιστά την οφειλή ανεκκαθάριστη, όπως αβάσιμα ισχυρίζεται η ανακόπτουσα και ορθά έκρινε το πρωτοβάθμιο δικαστήριο. Απορρίπτει την αίτηση.
ΝΣΚ/283/2015
Αναπροσαρμογή των παρακρατούμενων δανειακών δόσεων υπαλλήλων μέσω μισθοδοσίας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3869/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Η κατάθεση της, κατ’ άρθρο 4 παρ.1 του Ν. 3869/2010, αίτησης προς το αρμόδιο Ειρηνοδικείο από στρατιωτικό υπάλληλο- οφειλέτη στεγαστικού δανείου για αγορά πρώτης κατοικίας στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και στο πρώην Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, προς εξόφληση του οποίου εκχωρήθηκε μέρος του μισθού του, και η κοινοποίηση αντιγράφου της αίτησης αυτής προς την αρμόδια για τη μισθοδοσία Υπηρεσία, συνεπάγεται δέσμευση της εν λόγω Υπηρεσίας για την αναπροσαρμογή, χωρίς τη συναίνεση των ως άνω πιστωτών, των μέσω μισθοδοσίας παρακρατούμενων υπέρ αυτών δανειακών δόσεων, μέχρι την έκδοση προσωρινής διαταγής ή οριστικής δικαστικής απόφασης. 2. Το σχετικό κατά τα ανωτέρω αίτημα του δανειολήπτη περί αναπροσαρμογής των δανειακών του δόσεων, πρέπει να διατυπώνεται είτε στην αίτηση του άρθρου 4 παρ.1 του Ν. 3869/2010 είτε σε ξεχωριστή αίτηση απευθυνόμενη προς την Υπηρεσία μισθοδοσίας, με τρόπο σαφή και ορισμένο, χωρίς όρο ή αίρεση. 3. Το ύψος των αιτούμενων για αναπροσαρμογή κατά τα ανωτέρω από την αρμόδια Υπηρεσία μηνιαίων δόσεων πρέπει, κατ’ αρχήν, να συμπίπτει με το αντίστοιχο ποσό δόσεων, το οποίο περιέχεται στο αιτητικό της αίτησης προς το Ειρηνοδικείο, και, πάντως, να μην είναι κατώτερο του ποσού αυτού ή του ποσού που ορίζεται στο εδ.γ’ της παρ.2 του άρθρου 5 του Ν. 3869/2010 (ομοφ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΣΤΕ ΕΑ/236/2015
Ανάθεση υπηρεσιών φύλαξης: Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, δεν πιθανολογείται σοβαρά ότι πάσχει η κρίση των αρμοδίων οργάνων του διαγωνισμού ότι η αιτούσα δεν παρέσχε επαρκείς διευκρινίσεις σχετικά με τον συνυπολογισμό της αμοιβής του επιβλέποντος στο ποσό του διοικητικού κόστους που είχε περιλάβει στην οικονομική προσφορά της, προκειμένου να τεκμηριώσει ότι το ποσό αυτό ήταν εύλογο εν όψει των λειτουργικών αναγκών εκτελέσεως της υπό σύναψη συμβάσεως. Εξ άλλου, η κρίση αυτή στηρίζει επαρκώς την απόρριψη της οικονομικής προσφοράς της αιτούσης ως μη σύμφωνης με τους όρους της διακηρύξεως. Συνεπώς, παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των προβαλλομένων με την υπό κρίση αίτηση λόγων που στρέφονται κατά της δεύτερης αιτιολογικής βάσης απορρίψεως της προσφοράς της αιτούσης.Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί και να γίνει δεκτή η παρέμβαση. Απορριπτομένης δε της αιτήσεως, επιβάλλεται στην αιτούσα εταιρεία - η οποία υπέχει την υποχρέωση καταβολής των δύο τρίτων του οφειλομένου και μη καταβληθέντος, κατά τα αναφερόμενα στη σκέψη 6, παραβόλου, συνολικού ύψους 23.247 ευρώ, εντός της προβλεπομένης στο άρθρο 2 της προμνησθείσης Κ.Υ.Α. υπ’ αριθμ. 49214/21.7.2015 ..προθεσμίας - η καταβολή του ποσού του υπολειπομένου ενός τρίτου του παραβόλου, ύψους 11.623,50 ευρώ, προς είσπραξη του οποίου διατάσσεται η διαβίβαση αντιγράφου της παρούσης αποφάσεως στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, ώστε να επιμεληθεί της διαδικασίας για την εν λόγω είσπραξη το Τμήμα εκκαθάρισης δικαστικών δαπανών, το οποίο, κατά την έννοια του άρθρου 5 παρ. 5 του π.δ/τος 238/2003 (Α΄ 214), είναι αρμόδιο για την βεβαίωση των πάσης φύσεως δαπανημάτων που επιδικάζονται υπέρ του Δημοσίου ή εισπράττονται από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, δηλαδή από υπηρεσίες του Δημοσίου, είτε υπό την μορφή της δικαστικής δαπάνης είτε υπό την μορφή του παραβόλου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το προβλεπόμενο για την άσκηση αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων κατά το άρθρο 5 παρ. 1 του ν. 3886/2010 παράβολο, δοθέντος, άλλωστε, ότι η τελευταία αυτή διάταξη δεν προβλέπει άλλη, ειδική, διαδικασία για τη βεβαίωση του καταλογιζομένου από το Δικαστήριο ενός τρίτου του εν λόγω παραβόλου.
ΝΣΚ/422/2000
Επιταγή. Διαδικασία κηρύξεως ως ανίσχυρης σε περίπτωση απωλείας. Δυνατότητα εκδόσεως νέας υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, χωρίς τήρηση αυτής της διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση απωλείας επιταγής και προς αποφυγή των δυσμενών συνεπειών πρέπει να τηρηθεί η διαδικασία προσκλήσεως προς κήρυξη αυτής, ως αξιογράφου, ανίσχυρης (άρθρα 843-860 Κωδ.Πολ.Δικ.). Στη συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση και υπό τα δεδομένα πραγματικά περιστατικά, -ήτοι: α) Ότι η επιταγή, που εκδόθηκε από το Υπ.Γεωργίας (Οικονομική Δ/νση), με πληρωτή την Τράπεζα Ελλάδος και υπέρ ού η επιταγή την "Α.Ε. Κέντρο Ελληνικής Γούνας" πληρώθηκε ήδη στην, ως άνω, Εταιρεία από την Ιονική (νυν ΑΛΦΑ) Τράπεζα/Υποκατάστημα Καστοριάς, β) Ότι εν τω μεταξύ και κατά τη διακίνηση αυτής μεταξύ του Κεντρικού Κατ/τος της Ιονικής Τράπεζας και του Υπ/τος Καστοριάς, έχει απωλεσθεί, γ) Ότι η Τράπεζα Ελλάδος (πληρωτής) έχει ήδη δεσμεύσει την επιταγή και δεν προτίθεται να καταβάλει την αξία αυτής σε τυχόν κομιστή της και δ) Ότι η Ιονική (ΑΛΦΑ) Τράπεζα με επιστολή της προς το Υπουργείο Γεωργίας προβαίνει σε δήλωση ότι θα καλύψει την υπηρεσία σε περίπτωση τυχόν εμφανίσεως της επιταγής από άλλον προς πληρωμή και η δήλωση αυτή ισοδυναμεί προς αφηρημένη αναγνώριση χρέους, με βάση την οποία σε περίπτωση δικαστικής εμπλοκής το Δημόσιο μπορεί αποτελεσματικά να αμυνθεί και να προστατευθεί, -είναι δυνατή η από την αρμοδία υπηρεσία του Υπ.Γεωργίας έκδοση νέας επιταγής εις αντικατάσταση της απωλεσθείσας και ήδη δεσμευθείσας προς οριστική διευθέτηση της διαφοράς, δια της πληρωμής αυτής από την Τράπεζα Ελλάδος στην Ιονική Τράπεζα και της καλύψεως αυτής, χωρίς ουσιαστικό κίνδυνο για τα συμφέροντα του Δημοσίου.