ΝΣΚ/145/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Επιβολή περιβαλλοντικού τέλους από το Δήμο Ηρακλείου Κρήτης στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.), για τη λειτουργία του Κρατικού Αερολιμένα Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου, ως περιφερειακή δημόσια υπηρεσία που υπάγεται στην Υ.Π.Α., απαλλάσσεται από τη καταβολή δημοτικών τελών με εξαίρεση το τέλος ύδρευσης. Το επίμαχο τέλος δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και αποτελεί στη πραγματικότητα επιβολή φόρου που επιβάλλεται, κατά παράβαση των συνταγματικών διατάξεων των άρθρων 4 παρ.5 και 78 παρ.1 και 4. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/6/2008
Αεροδρόμιο Ελληνικού – Ολική ή μερική κατάργηση της λειτουργίας του – Προστασία των εγκαταστάσεών του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Κρατικός Αερολιμένας Αθηνών στο Ελληνικό καταργήθηκε ολικώς από της ενάρξεως λειτουργίας του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (28-3-2001), έκτοτε δε έπαυσε και η προστασία των εγκαταστάσεών του με την υπ’ αριθ. ΥΠΑ/Δ3/Δ/35964/6190/3-8-2000 (ΦΕΚ 1133 Β΄) απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, η οποία καταργήθηκε καθόσον αφορά στην προστασία των εγκαταστάσεων του αερολιμένα αυτού.
Κ.Γ/Δ11/Γ 13868/2020
Καθιέρωση παραβόλου για την έκδοση ή επανέκδοση δελτίου ταυτότητας αερολιμένα (ΔΤΑ) προσωπικού εταιρειών και φορέων απασχολουμένου σε αερολιμένες στους οποίους φορέας διαχείρισης είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.)
ΝΣΚ/270/2003
Απαλλαγή του Δημοσίου από το ειδικό τέλος για την μελέτη, κατασκευή και επέκταση έργων υδρεύσεως και αποχετεύσεως.Το Ελληνικό Δημόσιο απαλλάσσεται από την καταβολή του ειδικού τέλους του άρθρου 11 του Ν 1069/80 έναντι των επιχειρήσεων υδρεύσεως και αποχετεύσεως του ίδιου νόμου, διότι αφενός μεν οι θεσμοθετηθείσες έναντι των Δήμων ή των Κοινοτήτων απαλλαγές, ήτοι μη καταβολής δημοτικού ή κοινοτικού φόρου, τέλους, δικαιώματος και εισφοράς, εξακολουθούν να δεσμεύουν ομοίως και τις ανωτέρω επιχειρήσεις, καθόσον οι τελευταίες υποκαθίστανται εκ του νόμου αυτοδικαίως σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των Δήμων και των Κοινοτήτων που αναφέρονται στην ύδρευση και την αποχέτευση, αφετέρου δε το άνω ειδικό τέλος, ανεξαρτήτως του εάν αποτελεί φόρο ή ανταποδοτικό τέλος, αντιδιαστέλλεται σαφώς από το τέλος υδρεύσεως, στην καταβολή του οποίου και μόνο υποχρεώνεται το Ελληνικό Δημόσιο.
ΝΣΚ/154/2003
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Καταβολή από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ή από Ανώνυμη Εταιρεία που συνεστήθη κατά το ΝΔ 1297/1972, ανταποδοτικού τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η ίδρυση (σύσταση) της Α.Ε. «Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο», δυνάμει του Ν 3082/2002, δεν απαλλάσσεται της καταβολής ανταποδοτικού τέλους της παρ.8 του άρθρου 1 του Ν 2837/2000, υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού. (πλειοψ.) β) Η ίδρυση (σύσταση) της επίμαχης Α.Ε. κατά μετατροπή της από ατομική επιχείρηση, σύμφωνα με το ΝΔ 1297/1972, κατά το μέρος του μετοχικού της κεφαλαίου, που συντίθεται από περιουσιακά στοιχεία εισφερόμενα το πρώτον με την ίδρυσή της, μη αποτελούντα εταιρική περιουσία της μετατρεπομένης ατομικής επιχειρήσεως, δεν απαλλάσσεται από το ανταποδοτικό τέλος της παρ.2 του άρθρου 1 του Ν 2837/2000, υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/9/2012
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας – Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (Τ.Ε.Α.Α.) – Βεβαίωση και είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών αεροπορικών εταιρειών που εδρεύουν στην Ε.Ε. και δεν διαθέτουν Α.Φ.Μ. στην Ελλάδα – Δυνατότητα κράτησης και συντηρητικής κατάσχεσης αεροσκάφους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αποστολή από την Υ.Π.Α. χρηματικού καταλόγου στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. προς ταμειακή βεβαίωση και είσπραξη, για καταλογισθείσες και οριστικοποιηθείσες οφειλές από Τ.Ε.Α.Α. είναι αναγκαία, και στην περίπτωση που η υπόχρεη εταιρεία έχει έδρα στην αλλοδαπή και δεν διαθέτει Α.Φ.Μ. στη χώρα μας. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει Α.Φ.Μ. της οφειλέτιδας αεροπορικής εταιρείας, η Υ.Π.Α. οφείλει να εκδώσει αιτιολογημένη και αναλυτική καταλογιστική πράξη με την ένδειξη «δεν υπάρχει Α.Φ.Μ.» και μετά την οριστικοποίηση του εν ευρεία εννοία τίτλου να την αποστείλει, στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Δυνατή η λήψη μέτρων κράτησης αεροσκάφους και συντηρητικής κατάσχεσης αυτού πριν τη συγκρότηση εκτελεστού τίτλου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/69/2008
Δυνατότητα διαθέσεως πόρων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως από ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού προς κάλυψη άλλων δαπανών των Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Δεν είναι σύννομη η διάθεση μέρους εσόδων των Ο.Τ.Α. που προέρχονται από το ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού για την αντιμετώπιση υποχρεωτικών λειτουργικών δαπανών αυτών. 2) Δεν είναι σύννομη η διάθεση πιστώσεως που επιβλήθηκε για την εκτέλεση έργου που προγραμματίστηκε στο πλαίσιο παροχής υπηρεσίας για την οποία επιβλήθηκαν ανταποδοτικά τέλη, για την εκτέλεση άλλου έργου που δεν έχει σχέση με την υπηρεσία αυτή. 3) Για την εξυπηρέτηση δανείου με έσοδα προερχόμενα από ανταποδοτικά τέλη θα πρέπει το δάνειο να συνάπτεται με την εξυπηρέτηση αντίστοιχης υπηρεσίας, χάριν της οποίας επιβλήθηκαν τα ανταποδοτικά τέλη.
ΝΣΚ/296/2001
Εταιρείες Ανώνυμες. Επιβολή ανταποδοτικού τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το επιβληθέν με το άρθρο 1 παρ.8 του Ν 2837/2000 ανταποδοτικό τέλος υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού (Ν 703/77) σε ποσοστό 0,001 εις βάρος του ιδρυτικού ή του ποσού της αύξησης του κεφαλαίου ανώνυμης εταιρίας, δεν καταλαμβάνει και δεν επιβαρύνει τις ανώνυμες εταιρίες που προέρχονται από μετατροπή ή συγχώνευση, δυνάμει αναπτυξιακών νόμων (ΝΔ 1297/72 και 2166/93) ή τις δυνάμει των ειδικών διατάξεων του Ν 2229/94 κοινωφελούς χαρακτήρα ανώνυμες εταιρίες, λόγω της ρητής δια νόμου απαλλαγής των από κάθε φόρο, εισφορά κλπ χάριν της εθνικής οικονομίας και του δημοσίου συμφέροντος. Ωστόσο, η επιβάρυνση αυτή καταλαμβάνει κάθε μορφή αύξησης κεφαλαίου των ανωνύμων εταιριών και όχι μόνο της δια μετρητών χρημάτων αυξήσεως, αφού ο νόμος δεν διακρίνει.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/291/2020
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των υποβληθέντων οκτώ (8) σχεδίων σύμβασης για την υπηρεσία «Έλεγχος δακοπληθυσμών με τη μέθοδο της παγιδοθεσίας με παγίδες τύπου Mcphail στους ελαιώνες στο πλαίσιο του Προγράμματος Συλλογικής Καταπολέμησης του Δάκου της Ελιάς ετών 2020-2022 στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.097.350,32 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α.(....)Τέλος, με το από 30.6.2020 έγγραφο της Προϊσταμένης της Δ/νσης Οικονομικού της Γενικής Δ/νσης Εσωτερικής Λειτουργίας Περιφέρειας Κρήτης, βεβαιώνεται ότι κατά της εν λόγω (669/2020) κατακυρωτικής απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής δεν εκκρεμεί η υποβολή και εκδίκαση ενστάσεων, προσφυγών, ή άλλων ενδίκων μέσων.Δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων(...)οκτώ (8) σχεδίων συμβάσεων μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης και των επιλεγέντων αναδόχων.
ΕΙΡΖΑΚ/78/2019
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, και δεδομένου ότι το ζήτημα της υλικής αρμοδιότητας του Δικαστηρίου εξετάζεται αυτεπαγγέλτως, η κρισιολογούμενη αγωγή πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη ελλείψει δικαιοδοσίας (άρθρα 2 και 4 ΚΠολΔ) τόσο ως προς την κύρια βάση αυτής, όσο και ως προς την επικουρική βάση αυτής, δεκτού γενομένου του σχετικού προβληθέντος εκ μέρους του εναγόμενου ισχυρισμού. Τέλος, τα δικαστικά έξοδα του εναγόμενου Δήμου, πρέπει να επιβληθούν εις βάρος του ενάγοντος, λόγω της ήττας του τελευταίου, όπως ορίζεται ειδικότερα στο διατακτικό, χωρίς να συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 22 παρ. 1 Ν 3693/1957 για επιβολή μειωμένης δικαστικής δαπάνης, καθώς η Νομική Υπηρεσία του εναγόμενου Δήμου δεν παρέχεται από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.
ΝΣΚ/202/2020
Επαύξηση ή μη του ήδη αναλογούντος τέλους ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του ν. 2130/1994 για ακάλυπτο χώρο οικοπέδου ή κτίριο και δημιουργία το πρώτον υποχρεώσεως καταβολής του εν λόγω τέλους για τον κύριο, επικαρπωτή ή νομέα γηπέδου, εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, από την εγκατάσταση και λειτουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στα ακίνητα αυτά προς παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Προσμέτρηση ή μη της επιφάνειας του χώρου επί του οποίου εγκαθίσταται και λειτουργεί φωτοβολταϊκό σύστημα προς παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στον υπολογισμό του ενιαίου τέλους καθαριότητας και φωτισμού και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων για τη χρήση του χώρου αυτού, κατ’ άρθρα 1 παρ. 1 του ν. 25/1975 και 10 του ν. 1080/1980.(...)α) H εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στοιχείων επί κτιρίου ή στον ακάλυπτο χώρο οικοπέδων σε περιοχή εντός σχεδίου πόλεως ή εντός οικισμού, καθώς και επί κτιρίου που βρίσκεται σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, δεν δημιουργεί επί πλέον υποχρέωση ως προς το οφειλόμενο για το ακίνητο αυτό τέλος ακίνητης περιουσίας. H εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στοιχείων σε αδόμητο γήπεδο σε περιοχή εκτός σχεδίου ή εκτός οικισμού δεν δημιουργεί υποχρέωση καταβολής τέλους ακίνητης περιουσίας, το αυτό δε ισχύει και για τα συνοδά έργα της φωτοβολταϊκής εγκατάστασης υπό την προϋπόθεση ότι δεν πρόκειται για κατασκευές που αποτελούν κτίσματα κατά την πολεοδομική νομοθεσία (ομόφωνα). β) Ακίνητο επί του οποίου λειτουργεί σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά προς διάθεση της παραγόμενης ενέργειας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αιτιολογεί την επιβολή ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων (ομόφωνα). γ) Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με το πρόγραμμα της 12323/ΓΓ175/2009 κ.υ.α. (Φ/Β στη στέγη), καθώς και με τις μορφές του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού σε χώρο ακινήτου, όπου βρίσκεται και λειτουργεί και εγκατάσταση κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, στην παροχή της οποίας συνδέεται ή στο μετρητή της οποίας αντιστοιχίζεται ο φωτοβολταϊκός σταθμός, δεν επάγεται επιπρόσθετη υποχρέωση καταβολής ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, έναντι της ήδη υφισταμένης υποχρεώσεως για τη χρήση του ακινήτου (ομόφωνα) και δ) Όταν φωτοβολταϊκός σταθμός για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με τις μορφές του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, εγκαθίσταται σε ακίνητο (όμορος χώρος ή και μη όμορος επί εικονικού συμψηφισμού) που δεν λειτουργεί εγκατάσταση κατανάλωσης που συμμετέχει στο συμψηφισμό, οφείλεται ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού για το χώρο εγκατάστασης του φωτοβολταϊκού σταθμού, καθώς και ο αντίστοιχος φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων,