ΝΣΚ/159/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δωρεά. Κοινωφελείς σκοποί. Αποδοχή. Αρμοδιότητα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Αρμόδιος για την αποδοχή της δωρεάς ύψους 20.000.000 δρχ. από το "Ιδρυμα Νιάρχου" με σκοπό την αγορά εξοπλισμού δανειστικής βιβλιοθήκης η οποία θα εγκατασταθεί στο κτίριο της Ελληνικής Πρεσβείας Λιουμπλιάνας και εκπαιδευτικού υλικού για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, είναι ο Υπουργός Οικονομικών (Δ/νση Εθνικών Κληροδοτημάτων) με τήρηση της διαδικασίας που περιγράφεται στις διατάξεις του ΑΝ 2039/1939. Για την έναρξη της διαδικασίας αυτής απαιτείται σχετικό έγγραφο του δωρητού, η έλλειψη όμως τούτου δεν επηρεάζει την εγκυρότητα της δωρεάς, εφ όσον παραδοθούν τα χρήματα στο Ελληνικό Δημόσιο (ΝΣΚ 444/91, 753/93).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/305/2001
Κοινωφελή Ιδρύματα. Παραρτήματα. Αρμοδιότητες του Υπουργού Οικονομικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΚΥΠΡΟΥ συσταθέν κατά το Κυπριακό Δίκαιο και εδρεύον στη Λευκωσία Κύπρου όπου λειτουργεί και η διοίκηση αυτού, αποτελεί αλλοδαπό νομικό πρόσωπο και μάλιστα Κυπριακό Πολιτιστικό Ιδρυμα, διεπόμενο από το Κυπριακό Δίκαιο, το οποίο εφαρμόζεται επ αυτού, κατ άρθρο 10 ΑΚ, και ως δίκαιο της έδρας του. Αναγνωρίζεται αυτομάτως στη χώρα μας, ως νομίμως συσταθέν Κυπριακό Ιδρυμα και μπορεί να εγκατασταθεί στην Ελλάδα υπό μορφή παραρτήματος μη αποτελούντος αυτοτελούς οργανισμού και μη έχοντας νομική προσωπικότητα χωρίς να απαιτείται ειδικότερα άδεια από την Ελληνική Πολιτεία. Εχει δικαιοκτητική και δικαιοπρακτική ικανότητα η οποία κρίνεται από το δίκαιο της έδρας του (Κυπριακό) και υπάγεται στο ισχύον στην Ελλάδα δίκαιο καταστάσεως αλλοδαπών. Δεν διέπεται από τον ΑΝ 2039/1939.
ΝΣΚ/268/2007
Σωματεία – Κοινωφελείς σκοποί – Δωρεές χρηματικών ποσών – Φορολογική μεταχείριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το σωματείο με την επωνυμία «ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ» επιδιώκει κοινωφελή σκοπό κατά το καταστατικό αυτού, πλην όμως, προκειμένου οι δωρεές χρηματικών ποσών να αφαιρούνται από το εισόδημα του δωρητή-φυσικού προσώπου και από τα ακαθάριστα έσοδα του δωρητή-νομικού προσώπου και οι πραγματοποιηθησόμενες δωρεές χρηματικών ποσών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα να τύχουν απαλλαγής από το φόρο δωρεάς, απαιτείται και η διακρίβωση της πραγματικής εκπληρώσεως του εν λόγω σκοπού από το ως άνω σωματείο σε κάθε φορολογική χρήση και σε κάθε ειδικότερη περίπτωση δωρεάς προς αυτό, πράγμα που είναι αντικείμενο του φορολογικού ελέγχου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/223/2007
Απαλλαγή ή μη καταβολής προξενικών τελών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί δωρεάς μετοχών αιτία θανάτου, καταρτιζομένης ενώπιον και δια πράξεως ελληνικής προξενικής Αρχής, επιβάλλονται προξενικά τέλη κατά τις διατάξεις περί προξενικής διατιμήσεως, μη εχούσης εφαρμογή της διατάξεως της παρ.4 του άρθρου 11 του ΑΝ 148/1967, ως αντικατεστάθη δια του άρθρου 7 του ΝΔ 34/1968.
ΝΣΚ/262/2007
Περί της εγκυρότητας ή μη των γενομένων δωρεών προς το κοινωφελές ίδρυμα ΚΕΤΕ από τον ίδιο τον ιδρυτή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η γενομένη κατά την 12-10-1998 δωρεά ημικατεργασμένου χρυσού προς το κοινωφελές ίδρυμα με την επωνυμία «ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ (ΤΑΚΗ) ΒΑΣΙΛΑΚΗ» με τον διακριτικό τίτλο «ΚΕΤΕ» από τον φερόμενο ως δωρητή Παναγιώτη Βασιλάκη (πρόεδρο και ιδρυτή αυτού), ο οποίος χρυσός εισήχθη από το εξωτερικό επ’ ονόματι του ιδρύματος την 2-10-1998 είναι έγκυρη και ελεύθερη από οιονδήποτε όρο ή τρόπο και μη νόμιμη η ανάκληση αυτής, η δε γενομένη από τον ίδιο τον ιδρυτή προς το ίδρυμα την 20-6-2002 δωρεά δεκαοκτώ (18) έργων τέχνης, δεν συνιστά αυτοτελή δωρεά αλλά υποκρύπτει σύμβαση ανταλλαγής και ως τοιαύτη γενομένη κατά παράβαση των κειμένων διατάξεων είναι άκυρη, καθώς επίσης και η επαναληφθείσα την 1-12-2004 δωρεά των ίδιων έργων τέχνης είναι μη νόμιμη για τους ίδιους ακριβώς λόγους. Άκυρες επίσης είναι και οι γενόμενες, σε εκτέλεση αυτής, εκποιητικές δικαιοπραξίες (επιστροφή του χρυσού προς τον ιδρυτή-δωρητή και παράδοση των έργων τέχνης προς το ίδρυμα) ως ερειδόμενες επί ακύρου συμφωνίας υπόσχεσης δωρεάς. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/31/2018
Αποδοχή δωρεάς πλοίου από το Δημόσιο, κατόπιν συμφωνίας διακρατικής με την κυβέρνηση των ΗΠΑ – Εφαρμογή ή μη του άρθρου 3 ν. 4182/2013 για την αποδοχή κοινωφελών περιουσιών από το Δημόσιο, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, προκειμένου να περιέλθει η κυριότητα του πλοίου στο Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Κυβέρνησης των ΗΠΑ για περιέλευση ενός ιστορικής σημασίας πλοίου στην κυριότητα του ελληνικού κράτους, προκειμένου να χρησιμεύσει ως μουσειακό έκθεμα δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά συμφωνία μεταξύ κρατών (διακρατική) για την επίτευξη εθνικού σκοπού, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. και, επομένως, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής αυτής από τον Υπουργό Οικονομικών για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του αναφερόμενου σε αυτή πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια. Δεν έχει επομένως εν προκειμένω εφαρμογή ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ο ν. 4182/2013). Η απάντηση στα λοιπά ερωτήματα παρέλκει κατόπιν των ανωτέρω. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 109/2017 γνωμ. του Δ΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/408/2007
Διαθήκη ιδιόγραφη. Διαθήκης εκτελεστές. Κοινωφελείς σκοποί.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα κατονομαζόμενα στην από 30-8-2001 ιδιόγραφη διαθήκη του Θ.Μ. έξι φυσικά πρόσωπα, τα οποία ορίστηκαν να εκποιήσουν το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του και να διανείμουν το προϊόν της εκποιήσεως κατά τα σ’ αυτήν οριζόμενα, εγκαταστάθηκαν ως κληρονόμοι επί του κοινού μεριδίου του 25% της ακίνητης περιουσίας του διαθέτη και έκαστος εξ αυτών ατομικά επί ποσοστού 4,16% αυτής, συμμετέχοντας κατά το πιο πάνω ποσοστό της κληρονομικής τους μερίδας επί του προϊόντος της εκποίησης της ακίνητης περιουσίας κατά τον καθορισθέντα με τη διαθήκη τρόπο διανομής αυτής μεταξύ των συγκληρονόμων. Ταυτόχρονα, όμως, είναι και εκτελεστές της εν λόγω διανεμητικής διατάξεως της διαθήκης περί εκποιήσεως των ακινήτων και διανομής του τιμήματος μεταξύ των συγκληρονόμων κατά το ποσοστό της κληρονομικής μερίδας εκάστου, κατά τα στη διαθήκη οριζόμενα, υπαγόμενοι ως προς τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις τους στον ΑΝ 2039/1939 και όχι στον ΑΚ. Η αποποίηση της κληρονομίας από τα έξι πιο πάνω φυσικά πρόσωπα με δήλωση στον Γραμματέα του Πρωτοδικείου της κληρονομίας, δεν συνεπάγεται και την αποποίηση του λειτουργήματός τους ως εκτελεστών της διατάξεως της διαθήκης για τον τρόπο διανομής της καταλειπομένης ακίνητης περιουσίας μεταξύ των συγκληρονόμων, με την εκποίησή της εκ μέρους τους και την, εν συνεχεία, διανομή του προϊόντος της εκποιήσεως μεταξύ τους κατά το λόγο της κληρονομικής μερίδας εκάστου. Μετά την αποποίηση της κληρονομίας από τα πιο πάνω κατονομαζόμενα στην από 30-8-2001 ιδιόγραφη διαθήκη του Θ.Μ. έξι φυσικά πρόσωπα, η κληρονομική τους μερίδα επί του 25% της ακίνητης περιουσίας του διαθέτη και η αντίστοιχη συμμετοχή τους κατά το ποσοστό αυτό στη διανομή του προϊόντος της εκποιήσεως κατά την πιο πάνω διανεμητική διάταξη της διαθήκης, θα προσαυξήσει τις μερίδες των λοιπών συγκληρονόμων επί της ακίνητης περιουσίας κατά το λόγο της κληρονομικής τους μερίδας, οι οποίοι ούτω θα λάβουν το σύνολο του προϊόντος της εκποιήσεως κατά την εκτέλεση της πιο πάνω διανεμητικής διατάξεως της διαθήκης και ότι, σε κάθε περίπτωση, δεν συντρέχει περίπτωση διορισμού κηδεμόνα ως προς τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας, εφόσον η εξουσία διαχειρίσεως της κληρονομουμένης ακίνητης περιουσίας ανήκει στους κατά τα άνω διορισθέντες εκτελεστές της διαθήκης. Εφόσον, επομένως, μετά την αποποίηση εκ μέρους των πιο πάνω έξι φυσικών προσώπων της επαχθείσης σ’ αυτά κληρονομίας και την εγκατάσταση λόγω προσαυξήσεως, κατά τα ήδη πιο πάνω αναπτυχθέντα, επί του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του διαθέτη των λοιπών νομικών προσώπων, τα οποία με την διαθήκη είχαν εγκατασταθεί επί του 75% αυτής, κατά τα σ’ αυτήν προσδιοριζόμενα ποσοστά και αιτίες διαθέσεως, τα πιο πάνω νομικά πρόσωπα θα υπεισέλθουν, κατά το αντίστοιχο ποσοστό της κληρονομικής μερίδας εκάστου επί της ακίνητης περιουσίας, και στις τυχόν υφιστάμενες μισθωτικές σχέσεις επί των ακινήτων αυτής και μέχρι την εκποίηση αυτών προς διανομή του προϊόντος της εκποιήσεως, σύμφωνα με τη διανεμητική διάταξη της διαθήκης και αυτά θα έχουν την αντίστοιχη υποχρέωση προς καταβολή των χρεών από την τοιαύτη διαχείριση των εν λόγω ακινήτων, εφόσον αυτά βαρύνουν τον εκμισθωτή και όχι τον μισθωτή επί τη βάσει της μισθωτικής σχέσεως.