ΝΣΚ/160/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Μέτρα διασφάλισης συμφερόντων του Δημοσίου άρθρου 14 Ν. 2523/1997.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Νόμιμα λαμβάνονται σε βάρος διοικητή ανώνυμης εταιρείας υπαχθείσας στις διατάξεις του Ν. 1386/1983, περί Ο.Α.Ε., τα μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου του άρθρου 14 Ν. 2523/1997, ακόμα και μετά την ισχύ του άρθρου 19 παρ.5 του Ν. 2741/1999, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 33 του Ν. 3130/2003, συντρεχουσών και των λοιπών νομίμων προϋποθέσεων. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/172/2006
Φορολογία. Μέτρα διασφάλισης συμφερόντων Δημοσίου. Παραλαβή δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αρμόδια Δ.Ο.Υ. υποχρεούται να παραλάβει τη δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτων που κατατίθεται από τον τελευταίο υπερθεματιστή, που αποκτά σε αναγκαστικό πλειστηριασμό ακίνητο περιουσιακό στοιχείο προσώπου σε βάρος του οποίου έχουν επιβληθεί τα μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου, που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2523/1997.
ΠΟΛ.1103/2012
Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999), σε περιπτώσεις που έχουν επιβληθεί τα μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου, βάσει των διατάξεων του άρθρου 14 του νόμου 2523/1997, όπως ισχύει
ΝΣΚ/7/2016
Μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου – Άρση αυτών – Δημοτικές Επιχειρήσεις – ΟΤΑ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Συντρέχει περίπτωση άρσης από τη Διοίκηση, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου, των μέτρων διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου που εφαρμόσθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 14 και 20 του ν. 2523/1997 και των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 46 του ν. 4174/2013, σε βάρος των δημοτικών επιχειρήσεων του άρθρου 10 του ν. 4071/2012, καθώς και των προσώπων που είχαν μία από τις ιδιότητες του άρθρου 20 του ν. 2523/1997, διότι με τις ρυθμίσεις του άρθρου 10 του ν. 4071/2012 απώλεσαν το νόμιμο έρεισμά τους (ομοφ.). β) Τα παραπάνω διασφαλιστικά μέτρα δεν μπορεί να ληφθούν κατά των ΟΤΑ σε βάρος των οποίων βεβαιώνεται το χρέος των επιχειρήσεων των ΟΤΑ, που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4071/2012 (πλειοψ.). γ) Τα ως άνω μέτρα δεν επιτρέπεται να ληφθούν ούτε κατά των Δημάρχων, ως εκπροσωπούντων τους, νυν υπόχρεους προς καταβολή, Δήμους (ομοφ.). - ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΠΟΛ 1130/2012
ΑΔΑ: Β49ΖΗ-ΛΙΖ - Παροχή οδηγιών σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 14 του ν.2523/1997, όπως ισχύουν, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου
ΝΣΚ/91/2004
Μέτρα για την διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 2523/97. Μερική ή ολική άρση των μέτρων αυτών. Συνέπειες και για τα πρόσωπα των παρ.1-4 του άρθρου 20 του ίδιου νόμου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα μέτρα για τη διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 ισχύουν για όλα τα πρόσωπα που είχαν μία από τις ιδιότητες των παρ.1 έως 4 του άρθρου 20 του ίδιου νόμου από τη γένεση της υποχρέωσης απόδοσης του Φ.Π.Α. και των άλλων παρακρατούμενων φόρων, τελών και εισφορών ή από την τέλεση της παράβασης λήψης και χρήσης ή έκδοσης εικονικών ή πλαστών φορολογικών στοιχείων, μέχρι την ενεργοποίηση των μέτρων. Σε περίπτωση ολικής ή μερικής άρσης των διασφαλιστικών μέτρων της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 για το φορολογούμενο (νομικό πρόσωπο), οι συνέπειες της σχετικής απόφασης του Υπουργού Οικονομίας & Οικονομικών επεκτείνονται αυτόθροα και στα πρόσωπα που έχουν στο νομικό πρόσωπο μία από τις ιδιότητες των παρ.1-4 του άρθρου 20 του ίδιου νόμου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/474/2007
Φορολογία. Μέτρα διασφάλισης συμφερόντων του Δημοσίου κατά πτωχού πριν και μετά την κήρυξη της πτώχευσης. Παραλαβή δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτων που έγινε στο πλαίσιο της πτωχευτικής διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από τη δημοσίευση της απόφασης του Πολυμελούς Πρωτοδικείου με την οποία κηρύσσεται η πτώχευση, αφενός αναστέλλονται τα διασφαλιστικά για τα συμφέροντα του Δημοσίου μέτρα του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 τα οποία είχαν ληφθεί κατά του πτωχού πριν αυτός κηρυχθεί σε πτώχευση, αφετέρου δεν μπορούν να ισχύσουν τα μέτρα αυτά τα οποία ελήφθησαν κατά του πτωχού έναντι του συνδίκου της πτώχευσης και ως εκ τούτου η αρμόδια Δ.Ο.Υ. δεν έχει κανένα κώλυμα εκ των ως άνω διασφαλιστικών μέτρων να παραλάβει τη δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτων της πτωχευτικής περιουσίας που κατατίθεται από το σύνδικο της πτώχευσης.
ΝΣΚ/277/2012
Διασφαλιστικά μέτρα άρθρου 14 Ν. 2523/1997 – Δυνατότητα λήψεως ή μη σε βάρος Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, καθώς και των εκπροσώπων και διοικητών τους ή των σχετιζομένων εν γένει με τη διοίκησή τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα διασφαλιστικά μέτρα του άρθρου 14 του Ν. 2523/1997 λαμβάνονται νόμιμα και κατά των Ο.Τ.Α. και των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, που έχουν συσταθεί ως ν.π.δ.δ., εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που τάσσονται στο ίδιο άρθρο. Τα εν λόγω διασφαλιστικά μέτρα δεν μπορούν να ληφθούν νόμιμα και κατά των εκπροσώπων και διοικητών των ανωτέρω νομικών προσώπων ή των σχετιζομένων εν γένει με τη διοίκησή τους. (ομοφ.)
ΝΣΚ/293/2007
Διοικητικές κυρώσεις. Διασφαλιστικά μέτρα άρθρου 14 Ν 2523/1997 και η σχέση τους με τις κύριες φορολογικές διαφορές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Σε περίπτωση δικαστικής αμφισβητήσεως ή μη των μέτρων που έχουν ληφθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 προς διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, η επί της ουσίας ακύρωση από το Διοικητικό Πρωτοδικείο (ή το Διοικητικό Εφετείο) των συναφών προς αυτά πράξεων των φορολογικών αρχών περί επιβολής επιρριπτόμενων ή παρακρατούμενων φόρων κ.λπ., ή επιβολής προστίμων ΚΒΣ (για τις κύριες φορολογικές διαφορές), επιβάλλει στη Διοίκηση την υποχρέωση για άρση των μέτρων, εφόσον συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις. β) Δεν είναι επιτρεπτή και συνεπώς (επαν)εξεταστέα επί της ουσίας από την Υπηρεσία αίτηση από τον καθού τα μέτρα περί άρσεως αυτών και, ακολούθως η έκδοση αποφάσεως επί του αιτήματος από τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ εκκρεμεί η απόφανση των διοικητικών δικαστηρίων επί της προσφυγής κατά των μέτρων.
ΝΣΚ/195/2013
Περί της εφαρμογής ή μη των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν.2523/1997 επί του προέδρου ή των διαχειριστών Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών, ενόψει και της υπαγωγής της σε διαδικασία εκκαθάρισης, κατά το άρθρο 46α’ του ν. 1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Είναι εν γένει, επιτρεπτή η λήψη και διατήρηση των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 εις βάρος προσώπου, που κατείχε κάποια από τις ιδιότητες του άρθρου 20 παρ.1 έως 4 του ίδιου νόμου σε νομικό πρόσωπο που αναφέρεται ρητά στις εν λόγω διατάξεις, ανεξάρτητα αν το τελευταίο τελεί σε διαδικασία εκκαθάρισης, κατά το άρθρο 46α’ του ν. 1892/1990, β) και γ) ο πρόεδρος, οι διαχειριστές ως και κάθε άλλο πρόσωπο που άσκησε διοίκηση και διαχείριση σε Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (Ε.Α.Σ.), δεν υπόκεινται στα μέτρα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997. (ομοφ.)
ΝΣΚ/293/2008
Διασφαλιστικά Μέτρα Δημοσίου – Λήψη κατά εκπροσώπων σωματείου – Φοροδιαφυγή – Ποινική ευθύνη εκπροσώπων σωματείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Α. Τζεφεράκος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Σ. Δελλαπόρτας, Νομικός Σύμβουλος 1) Τα διασφαλιστικά μέτρα του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 εφαρμόζονται και κατά των σωματείων, στις περιπτώσεις που αυτά υπέχουν φορολογικές υποχρεώσεις και ειδικότερα εφαρμόζονται κατά των αθλητικών σωματείων του ερωτήματος. Περαιτέρω, τα διασφαλιστικά μέτρα για τα συμφέροντα του Δημοσίου δεν εφαρμόζονται κατά των εκπροσώπων των σωματείων του Α.Κ. και ειδικότερα των αθλητικών νομικών προσώπων που λειτουργούν με τη μορφή σωματείου του Α.Κ. ούτε κατά των επιτροπών διοίκησης των Τ.Α.Α. αυτών. Στην περίπτωση, όμως, που το αθλητικό νομικό πρόσωπο λειτουργεί με τη μορφή Α.Α.Ε. εφαρμόζεται ευθέως η διάταξη της παρ.1 του άρθρου 20 του Ν 2523/1997, οπότε τα διασφαλιστικά μέτρα λαμβάνονται και κατά των προσώπων που προβλέπει η διάταξη αυτή. 2) Δεν μπορεί νόμιμα να γίνει επίκληση του άρθρου 20 του Ν 2523/1997 για να θεμελιωθεί ποινική ευθύνη των νομίμων εκπροσώπων νομικών προσώπων που λειτουργούν με τη μορφή σωματείου του Α.Κ. Δεν αποκλείεται όμως η ευθύνη των παραπάνω προσώπων με βάση τις γενικές διατάξεις του Ποινικού Κώδικα σε συνδυασμό με αυτές των άρθρων 17, 18 και 19 του Ν 2523/1997.