×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/293/2007

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Διοικητικές κυρώσεις. Διασφαλιστικά μέτρα άρθρου 14 Ν 2523/1997 και η σχέση τους με τις κύριες φορολογικές διαφορές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Σε περίπτωση δικαστικής αμφισβητήσεως ή μη των μέτρων που έχουν ληφθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 προς διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, η επί της ουσίας ακύρωση από το Διοικητικό Πρωτοδικείο (ή το Διοικητικό Εφετείο) των συναφών προς αυτά πράξεων των φορολογικών αρχών περί επιβολής επιρριπτόμενων ή παρακρατούμενων φόρων κ.λπ., ή επιβολής προστίμων ΚΒΣ (για τις κύριες φορολογικές διαφορές), επιβάλλει στη Διοίκηση την υποχρέωση για άρση των μέτρων, εφόσον συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις. β) Δεν είναι επιτρεπτή και συνεπώς (επαν)εξεταστέα επί της ουσίας από την Υπηρεσία αίτηση από τον καθού τα μέτρα περί άρσεως αυτών και, ακολούθως η έκδοση αποφάσεως επί του αιτήματος από τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ εκκρεμεί η απόφανση των διοικητικών δικαστηρίων επί της προσφυγής κατά των μέτρων.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/195/2013

Περί της εφαρμογής ή μη των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν.2523/1997 επί του προέδρου ή των διαχειριστών Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών, ενόψει και της υπαγωγής της σε διαδικασία εκκαθάρισης, κατά το άρθρο 46α’ του ν. 1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Είναι εν γένει, επιτρεπτή η λήψη και διατήρηση των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 εις βάρος προσώπου, που κατείχε κάποια από τις ιδιότητες του άρθρου 20 παρ.1 έως 4 του ίδιου νόμου σε νομικό πρόσωπο που αναφέρεται ρητά στις εν λόγω διατάξεις, ανεξάρτητα αν το τελευταίο τελεί σε διαδικασία εκκαθάρισης, κατά το άρθρο 46α’ του ν. 1892/1990, β) και γ) ο πρόεδρος, οι διαχειριστές ως και κάθε άλλο πρόσωπο που άσκησε διοίκηση και διαχείριση σε Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (Ε.Α.Σ.), δεν υπόκεινται στα μέτρα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997. (ομοφ.)


ΝΣΚ/91/2004

Μέτρα για την διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 2523/97. Μερική ή ολική άρση των μέτρων αυτών. Συνέπειες και για τα πρόσωπα των παρ.1-4 του άρθρου 20 του ίδιου νόμου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τα μέτρα για τη διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 ισχύουν για όλα τα πρόσωπα που είχαν μία από τις ιδιότητες των παρ.1 έως 4 του άρθρου 20 του ίδιου νόμου από τη γένεση της υποχρέωσης απόδοσης του Φ.Π.Α. και των άλλων παρακρατούμενων φόρων, τελών και εισφορών ή από την τέλεση της παράβασης λήψης και χρήσης ή έκδοσης εικονικών ή πλαστών φορολογικών στοιχείων, μέχρι την ενεργοποίηση των μέτρων. Σε περίπτωση ολικής ή μερικής άρσης των διασφαλιστικών μέτρων της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 για το φορολογούμενο (νομικό πρόσωπο), οι συνέπειες της σχετικής απόφασης του Υπουργού Οικονομίας & Οικονομικών επεκτείνονται αυτόθροα και στα πρόσωπα που έχουν στο νομικό πρόσωπο μία από τις ιδιότητες των παρ.1-4 του άρθρου 20 του ίδιου νόμου. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/462/2013

Νομιμότητα ή μη της επιβολής των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 κατά της εταιρείας «ΘΕΡΜΑΪΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο Υπουργός των Οικονομικών δύναται να επανεξετάσει τη νομιμότητα της επιβολής των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 κατά της εταιρείας «ΘΕΡΜΑΪΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.» και των νομίμων εκπροσώπων της. (πλειοψ.) Η επιβολή των εν λόγω μέτρων, κατά το χρόνο που έλαβε χώρα, ήταν νόμιμη, πλην όμως, συντρέχει ήδη βάσιμος λόγος προς άρση των μέτρων αυτών, καθόσον αποδεικνύεται από δημόσια έγγραφα (διαιτητικές αποφάσεις) ότι ο φορολογούμενος έχει κατά του Δημοσίου βέβαιη και εκκαθαρισμένη ανταπαίτηση μεγαλύτερη του ποσού του φόρου που δεν αποδόθηκε στο Δημόσιο, ενώ, από υποβληθείσες υπεύθυνες δηλώσεις των εκπροσώπων της, προκύπτει ότι η εν λόγω ανταπαίτηση της εταιρείας δεν έχει εκχωρηθεί (δυναμένης, πάντως, της Διοικήσεως να προβεί σε έλεγχο ακριβείας των ως άνω δηλώσεων). (ομοφ.)


ΝΣΚ/324/2013

Aποκρατικοποιήσεις – Εφαρμογή ή μη των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 εις βάρος των εταιρειών που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων των μεσοπρόθεσμων πλαισίων δημοσιονομικής πολιτικής 2011-2015 και 2013-2016, καθώς και των νομίμων εκπροσώπων τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι διατάξεις των περιπτώσεων β΄και γ΄ της παραγράφου 4 του άρθρου 31 του ν. 4141/2013 έχουν εφαρμογή, καθόσον αφορά τα διασφαλιστικά μέτρα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997, και επί των εταιρειών που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων των μεσοπρόθεσμων πλαισίων δημοσιονομικής πολιτικής 2011-2015 και 2013-2016, που εγκρίθηκαν με τους νόμους 3985/2011 και 4093/2012, αντίστοχα, καθώς και των προσώπων στα οποία είχε, έχει ή πρόκειται να ανατεθεί η νόμιμη εκπροσώπησή τους, υπό την έννοια ότι τα διασφαλιστικά μέτρα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997, δεν μπορούν να ληφθούν σε βάρος των εταιρειών και των προσώπων που προαναφέρθηκαν και, αν είχαν ληφθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του προαναφερθέντος νόμου και αναστέλλονται μέχρι το χρόνο που ορίζεται στην περίπτωση γ’ της παραγράφου 4 του άρθρου 31 του ν. 4141/2013, μετά την πάροδο του οποίου παύουν οριστικά, η δε ευθύνη εξόφλησης των τυχόν οφειλών αυτών παραμένει στα νομικά πρόσωπα και βαρύνει τα περιουσιακά τους στοιχεία. (ομόφ.) *Παρέλκει η αποδοχή της ανωτέρω γνωμοδότησης, λόγω νομοθετικής ρύθμισης του ζητήματος.


ΝΣΚ/293/2008

Διασφαλιστικά Μέτρα Δημοσίου – Λήψη κατά εκπροσώπων σωματείου – Φοροδιαφυγή – Ποινική ευθύνη εκπροσώπων σωματείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Προεδρεύων: Α. Τζεφεράκος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Σ. Δελλαπόρτας, Νομικός Σύμβουλος 1) Τα διασφαλιστικά μέτρα του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 εφαρμόζονται και κατά των σωματείων, στις περιπτώσεις που αυτά υπέχουν φορολογικές υποχρεώσεις και ειδικότερα εφαρμόζονται κατά των αθλητικών σωματείων του ερωτήματος. Περαιτέρω, τα διασφαλιστικά μέτρα για τα συμφέροντα του Δημοσίου δεν εφαρμόζονται κατά των εκπροσώπων των σωματείων του Α.Κ. και ειδικότερα των αθλητικών νομικών προσώπων που λειτουργούν με τη μορφή σωματείου του Α.Κ. ούτε κατά των επιτροπών διοίκησης των Τ.Α.Α. αυτών. Στην περίπτωση, όμως, που το αθλητικό νομικό πρόσωπο λειτουργεί με τη μορφή Α.Α.Ε. εφαρμόζεται ευθέως η διάταξη της παρ.1 του άρθρου 20 του Ν 2523/1997, οπότε τα διασφαλιστικά μέτρα λαμβάνονται και κατά των προσώπων που προβλέπει η διάταξη αυτή. 2) Δεν μπορεί νόμιμα να γίνει επίκληση του άρθρου 20 του Ν 2523/1997 για να θεμελιωθεί ποινική ευθύνη των νομίμων εκπροσώπων νομικών προσώπων που λειτουργούν με τη μορφή σωματείου του Α.Κ. Δεν αποκλείεται όμως η ευθύνη των παραπάνω προσώπων με βάση τις γενικές διατάξεις του Ποινικού Κώδικα σε συνδυασμό με αυτές των άρθρων 17, 18 και 19 του Ν 2523/1997.


ΣΤΕ 2865/1997

Παροχή υπηρεσιών υγειονομικής περιθάλψεως:Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, οι συμβάσεις αυτές έχουν χαρακτήρα διοικητικών συμβάσεων, οι δε διαφορές οι οποίες αναφύονται κατά την εκτέλεσή τους υπάγονται, εν όψει των οριζομένων στο άρθρο 1 παράγραφος 2 εδάφιο ι’ του Ν. 1406/1983 (Α’ 182), στη δικαιοδοσία των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και, ειδικότερα στο διοικητικό Εφετείο της περιφέρειας όπου καταρτίσθηκε η σύμβαση (βλ. άρθρο 7 παράγραφος 3 του Ν. 1406/1983). Κατά συνέπεια υπάγονται στο οικείο διοικητικό εφετείο, ως διοικητικές διαφορές ουσίας αναφυόμενες κατά την εκτέλεση διοικητικής συμβάσεως, και οι διαφορές που γεννώνται από την προσβολή πράξεων, με τις οποίες επιβάλλονται εις βάρος ιατρών, συμβληθέντων με το Δημόσιο κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 14 παράγραφος 1 του Β.Δ. 665/1962, οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 4 του Ν.Δ. 108/1973 για παραβάσεις όρων της συμβάσεως. ...Επειδή το υπό κρίση ένδικο βοήθημα στρέφεται κατά πράξεων με τις οποίες, κατ’επίκληση παραβάσεως όρου συμβάσεως συναφθείσης βάσει του άρθρου 14 παράγραφος 1 του Β.Δ. 665/1962, επιβάλλεται στον συμβληθέντα με το Δημόσιο ιατρό η προβλεπόμενη στο άρθρο 4 παράγραφος 1 εδάφιο β’ υπεδάφιο αα’ του Ν.Δ.108/1973 διοικητική κύρωση της καταγγελίας της συμβάσεως για χρονικό διάστημα έξη μηνών. Κατά τα εκτεθέντα όμως στην προηγούμενη σκέψη, από την άσκηση του ενδίκου αυτού βοηθήματος γεννάται διοικητική διαφορά ουσίας, η οποία, λαμβανομένου υπ’όψη και του ότι, όπως προκύπτει από το φάκελο, η συνδέουσα εν προκειμένω τα μέρη σύμβαση έχει υπογραφεί στη ..., πρέπει να παραπεμφθεί προς εκδίκαση στο Διοικητικό Εφετείο ..., κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 34 του Ν. 1968/1991 (Α’ 150). Εν όψει δε των οριζομένων στην παράγραφο 2 του τελευταίου αυτού άρθρου, στο ανωτέρω Διοικητικό Εφετείο ανήκει να κρίνει και επί τυχόν τιθεμένων ζητημάτων παραδεκτού του παραπεμπόμενου ενώπιόν του ενδίκου βοηθήματος. 


ΝΣΚ/408/2013

Δυνατότητα ή μη έκδοσης πράξεων επιβολής προστίμου του άρθρου 5 του ν. 2523/1997 εις βάρος του νομικού προσώπου μονοπρόσωπης ΕΠΕ, μετά το θάνατο του μοναδικού εταίρου της.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 5 του ν. 2523/1997 νομίμως επιβάλλονται εις βάρος της μονοπρόσωπης ΕΠΕ και μετά το θάνατο του μοναδικού της εταίρου, σε καμία περίπτωση, όμως, δεν επιβάλλονται εις βάρος των κληρονόμων του θανόντος μοναδικού εταίρου της. (ομοφ.)


ΝΣΚ/277/2012

Διασφαλιστικά μέτρα άρθρου 14 Ν. 2523/1997 – Δυνατότητα λήψεως ή μη σε βάρος Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, καθώς και των εκπροσώπων και διοικητών τους ή των σχετιζομένων εν γένει με τη διοίκησή τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τα διασφαλιστικά μέτρα του άρθρου 14 του Ν. 2523/1997 λαμβάνονται νόμιμα και κατά των Ο.Τ.Α. και των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, που έχουν συσταθεί ως ν.π.δ.δ., εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που τάσσονται στο ίδιο άρθρο. Τα εν λόγω διασφαλιστικά μέτρα δεν μπορούν να ληφθούν νόμιμα και κατά των εκπροσώπων και διοικητών των ανωτέρω νομικών προσώπων ή των σχετιζομένων εν γένει με τη διοίκησή τους. (ομοφ.)


ΝΣΚ/386/2014

Πρόστιμα – Δικαστικός συμβιβασμός – Υπολογισμός προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 6 του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ), όπως ίσχυε μέχρι και την 31η-12-2013.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν είναι υπολογιστέες οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ, επί ποσού προερχομένου από επιβολή προστίμων του άρθρου 55 παρ.2 περ.γ’ υποπερ.γγ’ του ν. 4174/2013 (ΚΦΣ) που οριστικοποιήθηκε δυνάμει «δικαστικού συμβιβασμού», κατ’ άρθρο 66 παρ.4-6 του ΚΦΣ (ποσοστό 10% του οποίου επί των αρχικών νομίμων τίτλων για τις αυτές φορολογικές παραβάσεις, ήτοι αποφάσεων επιβολής προστίμων των άρθρων 5 παρ.10 του ν. 2523/1997 και 32-34 του π.δ.186/1992, είχε βεβαιωθεί «ταμειακά» αυτοδικαίως λόγω άσκησης προσφυγών). (ομοφ.)


ΝΣΚ/394/2005

Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 παρ.10 περ.β’ του Ν 2523/1997, όπως ισχύουν, αναφορικά με την έννοια της καταχώρισης ανύπαρκτης αγοράς ή εξόδου στα τηρούμενα βιβλία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι διατάξεις του άρθρου 5 παρ.10 περ.β’ του Ν 2523/1997 (ΦΕΚ 179 Α΄), όπως αυτές ισχύουν σήμερα, δεν καταλαμβάνουν αγορές ή έξοδα που έχουν αποδεδειγμένως πραγματοποιηθεί (υπαρκτή συναλλαγή), από φυσικό πρόσωπο ή επιτηδευματία και για τα οποία έχει εκδοθεί φορολογικό στοιχείο (τιμολόγιο, απόδειξη λιανικής πώλησης κλπ) και τα οποία (αγορές ή έξοδα) καταχωρούνται στα βιβλία άλλου επιτηδευματία με βάση το πρωτότυπο ή το φωτοαντίγραφο του στοιχείου, που εκδόθηκε επ’ ονόματι του επιτηδευματία ή του φυσικού προσώπου που πραγματοποίησε τη συναλλαγή.