×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/168/2010

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Συμμόρφωση Διοίκησης σε αποφάσεις Διοικητικών Δικαστηρίων επί προσφυγών – Εκτελεστότητα και δεδικασμένο – Παραγραφές αξιώσεων ασφαλισμένου κατά του τ. Ταμείου Ασφαλίσεως Εμπόρων – Εξαίρεση του τ. ΤΑΕ από ΝΔ 496/1974.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η προσφυγή εξακολουθεί και μετά το νέο Κ.Δ.Δ. να είναι ευρέος φάσματος ένδικο βοήθημα και όχι μόνο ακυρωτικό. Οι διαπλαστικές διατάξεις του διατακτικού των αποφάσεων των Διοικ. Δικαστηρίων, ισχύουν έναντι πάντων, ενώ οι αναγνωριστικές δεσμεύουν μόνο τους διαδίκους. Έννοια υποχρέωσης συμμόρφωσης της Διοίκησης σε τέτοιες αποφάσεις και διαφορά της με εκτελεστότητα και δεδικασμένο. Στα νομικώς ταυτιζόμενα με διαδίκους πρόσωπα και άρα δεσμευόμενα από το δεδικασμένο, ανήκει και ο ΟΑΕΕ, έστω και εάν δεν υπήρξε διάδικος στη σχετική δίκη, καθόσον το ΙΚΑ ως συνταξιοδοτών φορέας με βάση την αρχή της διαδοχικής ασφάλισης, δύναται να αξιώσει από αυτόν το ποσό της συμμετοχής του στη δαπάνη συνταξιοδότησης του κοινού ασφαλισμένου. Μόνη προσβλητή δια προσφυγής πράξη, είναι εκείνη του απονέμοντα την σύνταξη φορέα (ΙΚΑ). Για παραγραφή αξιώσεων εκ νοσηλίων τρίτων κατά του τ. ΤΑΕ εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις του Καταστατικού του τ. ΤΑΕ και του Α.Κ. και όχι του ΝΔ 496/1974. Διακοπή της παραγραφής με αίτηση στην αρμόδια προς πληρωμή αρχή ή με την αναγνώριση της σχετικής αξίωσης, με απόφαση του Δ.Σ. του τ. ΤΑΕ. Χωρίς κοινοποίηση της τελευταίας στον ασφαλισμένο δεν αρχίζει νέα παραγραφή. (πλειοψ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΣτΕ/3428/2006

Παραγραφή των αξιώσεών τους για καθυστερούμενες αποδοχές και άλλες απολαβές ή αποζημίωση από αδικαιολόγητο πλουτισμό. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα της Συνταγματικότητας της διάταξης του άρθρου 48 παρ. 3 του ΝΔ 496/1974, που καθιερώνει τη βραχυπρόθεσμη διετή παραγραφή των αξιώσεων αυτών, περιορίζοντας τα περιουσιακά τους δικαιώματα. Έναρξη διακοπής της παραγραφής. Η υποβολή σχετικής αίτησης στη Διοίκηση, ως λόγος διακοπής της παραγραφής. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα αν οι λόγοι που διακόπτουν την παραγραφή παρεμποδίζουν και την έναρξή της.


ΑρΠ/1/2011

ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ αξιώσεων υπαλλήλων ν.πδ.δ. Η διάταξη του άρθ. 48 § 3 ν.δ. 496/1974, που θεσπίζει διετή παραγραφή για τις αξιώσεις των υπαλλήλων των ΝΠΔΔ δεν αντίκειται στην αρχή της ισότητας, ούτε στο άρθ. 6 § 1 ΕΣΔΑ, ούτε στο άρθ. 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ. Αντίθετη μειοψηφία.


ΝΣΚ/288/2007

Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες (Α.Ε.Α.) – Οικονομική διαχείριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες (Α.Ε.Α.) κατά την εν γένει οικονομική τους διαχείριση πρέπει να εφαρμόζουν τις διατάξεις του Ν 3432/2006 και συμπληρωματικά τις διατάξεις του ΝΔ 496/1974 «Περί Λογιστικού των Ν.Π.Δ.Δ.».


ΑΠ/3/2006

Η ρύθμιση του άρθρου 7 παρ. 2 ΝΔ 496/1974, με την οποία αναγνωρίζεται το δικαίωμα στα ΝΠΔΔ να καταβάλουν ποσοστό τόκου υπερημερίας (6%) μικρότερο από εκείνο που καταβάλουν οι ιδιώτες, εισάγει επιτρεπτή εξαίρεση και διάκριση υπέρ των προσώπων αυτών και κρίνεται συνταγματική. Αντίθετη η μειοψηφία. Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την υπ΄ αρ. 248/2005 απόφαση Β1 τμήματος και αναιρεί την υπ΄ αρ. 2515/2003 απόφαση Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών.


ΑΕΔ/9/2009

Η διάταξη του άρθρου 48 παρ. 3 του Ν.Δ/τος 496/1974 περί διετούς παραγραφής των μισθολογικών κ.λ.π. αξιώσεων υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου δεν αντίκειται στο άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος - Η έννοια των διατάξεων των άρθρων 49 και 51 περ. β του αυτού ως άνω Ν.Δ/τος είναι, ότι αίτηση, υποβληθείσα στο αρμόδιο Ν.Π.Δ.Δ. πριν από την έναρξη του χρόνου παραγραφής αναστέλλει την έναρξη της παραγραφής αυτής επί ένα εξάμηνο.


ΝΣΚ/389/2001

Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Καταλογισμός υπολόγων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Για τον καταλογισμό των ποσών (ελλειμμάτων) στους υπολόγους του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΝΔ 496/1974 και συγκεκριμένα η ειδική διάταξη του άρθρου 35. β) Το Διοικητικό Συμβούλιο, ως αρμόδιο όργανο, είναι υποχρεωμένο να προβεί σε καταλογισμό των ποσών των ανοικείων πληρωμών σε βάρος του κάθε υπολόγου, προσθέτως δε και εις ολόκληρον και σε βάρος του λαβόντος.


ΑΠ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/31/2007

Η διετής παραγραφή που καθιερώνει η διάταξη του άρθρου 48 παρ. 3 του ΝΔ 496/75, έχει θεσπισθεί από λόγους γενικότερου δημόσιου συμφέροντος, δε δημιουργεί άνιση δυσμενή μεταχείριση των υπαλλήλων των ΝΠΔΔ σε σχέση με τους υπαλλήλους των ιδιωτικών επιχειρήσεων και επομένως δεν αντίκειται στην αρχή της ισότητας του συντάγματος. Ούτε αντίκειται στη διάταξη του άρθρου 6 παρ. 1 της ΕΣΔΑ αφού αυτή δεν απαγορεύει τη θέσπιση διαφορετικού χρόνου παραγραφής κατά κατηγορία αξιώσεων και δικαιούχων, ούτε είναι αντίθετη στις διατάξεις του άρθρου 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ


ΝΣΚ/489/2001

ΠΣΕΑ. Κατάργηση της διάταξης του άρθρου 2 παρ.5 του ΝΔ 17/1974, από τον Ν 2344/1995 περί οργάνωσης πολιτικής προστασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο νόμος 2344/1995 καταργεί το ΝΔ 17/1974, κατά το μέτρο που από τον νεώτερο νόμο ρυθμίζονται θέματα που αφορούν καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, που απορρέουν από αιφνίδιες μεταβολές από φυσικά φαινόμενα, τεχνολογικά ατυχήματα και καταστροφές, και προσδιορίζονται στον Ν 2344/1995. Το ΝΔ 17/1974 παραμένει σε ισχύ σε ζητήματα ρυθμιζόμενα ειδικά από αυτό και ιδίως σε ότι αφορά έκτακτες καταστάσεις σε καιρό πολέμου.


ΝΣΚ/58/2020

α) Αν τα εκκλησιαστικά ν.π.δ.δ. «Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος» και «Πανελλήνιο Ιερό Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου», υπάγονται στις διατάξεις του ν.δ. 496/1974 «Περί λογιστικού των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου» ή έχουν εξαιρεθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57 του ν. 1591/1986 και β) ποιες διατάξεις διέπουν την παραγραφή αξιώσεων του ενός εκκλησιαστικού ν.π.δ.δ. κατά του άλλου.(...)α) Το ν.π.δ.δ. «Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος» δεν εμπίπτει στην εξαιρετική διάταξη του άρθρου 57 του ν.1591/1986 και συνεπώς εφαρμόζονται και για αυτό στο ακέραιο όλες οι διατάξεις του ν.δ. 496/1974 «Περί λογιστικού των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου». β) Οι, μεταξύ της Αποστολικής Διακονίας της Ελλάδος και του Πανελλήνιου Ιερού Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, αξιώσεις υπόκεινται σε πενταετή παραγραφή που αρχίζει από το τέλος του έτους κατά το οποίο εγκρίθηκε ο απολογισμός του Ιδρύματος από τον Υπουργό Οικονομικών, ουδεμία δε ασκεί επιρροή στη διοικητική εκτέλεση το γεγονός ότι και τα δύο νομικά πρόσωπα είναι εκκλησιαστικά ν.π.δ.δ. Για την περίπτωση έκδοσης τελεσίδικης ή/και αμετάκλητης δικαστικής απόφασης εφαρμόζονται οι ειδικότερες διατάξεις των άρθρων 44 έως 46 του ν.δ. 496/1974, οι οποίες στην περίπτωση αυτή προβλέπουν την εικοσαετή παραγραφή και όχι η γενική διάταξη του άρθρου 268 ΑΚ. Οι ίδιες διατάξεις εφαρμόζονται και για τη διακοπή ή αναστολή της παραγραφής.


Δ.εφ.Αθ/2422/2012

9..) Αντιθέτως, όταν η ανωτέρω κυρία αξίωση των δανειστών στηρίζεται στον αδικαιολόγητο πλουτισμό των οφειλετών (επιχειρήσεων και δημοσίων αρχών της παρ. 1α του άρθρου 3 του ΠΔ 166/2003), δηλαδή όταν δεν υφίσταται νόμιμη σύμβαση, που καταρτίζεται εγγράφως και με τις εγγυήσεις, που παρέχουν οι, λαμβανόμενες αυτεπαγγέλτως υπόψη, δημοσίας τάξεως διατάξεις του ΠΔ 394/1996 περί «Του Κανονισμού Προμηθειών του Δημοσίου» (Πρβλ. ΑΠ Ολ 862/1984 NοB 33,80), για τις εξυπηρετούσες το δημόσιο και γενικό συμφέρον δημόσιες αρχές, το ύψος του επιτοκίου υπερημερίας και ο χρόνος έναρξης της τελευταίας καθορίζεται αποκλειστικά από τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 2 του ΝΔ 496/1974, η οποία, στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι αντίθετη στα άρθρα 4 παρ. 1 του Συντ., 1 του Προσθέτου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και 4 του νέου νόμου [ΠΔ 166/2003,  πρβλ. ΣτΕ Ολ 1663/2009  Nomos, που αναφέρεται στην όμοια προς τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 2 του ΝΔ 496/1974 διάταξη του άρθρου 21 του Κώδικα Νόμων περί Δικών του Δημοσίου (ΠΔ 456/1984)], διότι, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, το νέο νομικό καθεστώς που ισχύει με το ΠΔ 166/2003, έχει ως σκοπό να προστατεύσει τους συναλλασσόμενους με έγκυρες, ισχυρές και νόμιμες συμβάσεις και όχι εκείνους που θεμελιώνουν τις αξιώσεις τους στον επικαλούμενο για τον ανωτέρω λόγο (ανυπαρξία νόμιμης σύμβασης) αδικαιολόγητο πλουτισμό των δημοσίων αρχών.