ΝΣΚ/169/2020
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αν το άρθρο 60 παρ. 1 του Κώδικα Δικηγόρων κατισχύει του άρθρου 40 παρ.3 του α.ν. 1846/1951 και αν ο Ηλεκτρονικός (e)-ΕΦΚΑ υποχρεούται να παρακρατήσει, από τα καταβαλλόμενα στους συνταξιούχους του ερωτήματος χρηματικά ποσά, το συμφωνημένο ποσοστό αμοιβής των δικηγόρων τους, για να το αποδώσει τελικά σε αυτούς.(...)Δεν είναι νόμιμη η καταβολή της αμοιβής των δικηγόρων με εκχώρηση των χρηματικών παροχών του ερωτήματος και για το λόγο αυτό ο Ηλεκτρονικός (e)-EΦΚΑ δεν μπορεί να παρακρατήσει οποιοδήποτε ποσοστό από τα χρηματικά ποσά που δικαιούνται οι εντολείς των δικηγόρων συνταξιούχοι του, για να το αποδώσει, ως δικηγορική αμοιβή, στους δικηγόρους, αλλά οφείλει να καταβάλει και τα ποσοστά αυτά στους δικαιούχους συνταξιούχους του (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/491/2012
Απόδοση από το Τ.Π. & Δανείων, με εντολή συμβολαιογράφου, πλειστηριάσματος σε καταταγέντα σε πίνακα κατάταξης δανειστή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Γραφείο Παρακαταθηκών Βέροιας οφείλει, αφού παρακρατήσει και αποδώσει στη Δ.Ο.Υ. Βέροιας το ποσό για το οποίο έχει επιβληθεί η κατάσχεση, να αποδώσει το εναπομείναν ποσό στον Α.Θ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/224/2013
Επιτροπή Ανταγωνισμού – Παρακράτηση ποσοστού 1% από τις αποδοχές μεταταγέντων σ’ αυτή υπαλλήλων και απόδοσή του ως εισφορά στο Μ.Τ.Π.Υ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οφείλει να παρακρατήσει από τις τακτικές αποδοχές μεταταγέντων υπαλλήλων (οι οποίοι με αμετάκλητη δήλωσή τους επέλεξαν να διατηρήσουν το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς της θέσης από την οποία προέρχονταν – ΝΠΔΔ), το κατ’ άρθρο 26 παρ.1γ’ του Π.Δ. 422/1981 ποσοστό 1% και να αποδώσει στο Μ.Τ.Π.Υ. το ποσό των αναδρομικών εισφορών, καθώς και να προβαίνει στην ανωτέρω κράτηση στο μέλλον. (ομοφ.)
172656/2025
«Αναπροσαρμογή, από 01.01.2025 : - ανώτατου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών (πλαφόν) - ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του e - Ε.Φ.Κ.Α. και του Τ.Ε.Κ.Α. εμμίσθων Δικηγόρων και μισθωτών Μηχανικών, - ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών Εφάπαξ Παροχών (πρόνοιας) του e - Ε.Φ.Κ.Α. εμμίσθων Δικηγόρων, μισθωτών Μηχανικών και Υγειονομικών, - ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών για καταβολή Πόρου υπέρ e - Ε.Φ.Κ.Α. κλάδου Επικουρικής για απασχολουμένους συνταξιούχους Δικηγόρους και Μηχανικούς - ποσών ασφαλιστικών εισφορών για Παραστατικά Παρεχόμενων Υπηρεσιών (Π.Π.Υ.) _ Τίτλους Κτήσης» ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 3/2025 - ΑΔΑ:Ρ73Τ46ΜΑΠΣ-Θ65
ΝΣΚ/221/2014
Επιστροφή ποσοστού ειδικού φόρου δημοσίων θεαμάτων στην επιχείρηση εκμετάλλευσης πολυκινηματογράφων V.R.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το αίτημα της επιχείρησης «V.R.» περί επιστροφής σε αυτήν ποσοστού από τον ειδικό φόρο (δημοσίων θεαμάτων), που είχε παρακρατήσει από τα εισιτήρια, που διέθεσε στο κοινό κατά το έτος 2010 και είχε αποδώσει στο Ελληνικό Δημόσιο είναι νόμιμο και μπορεί να εξετασθεί περαιτέρω. (ομοφ.)
ΝΣΚ/129/2007
Υποχρέωση του ΝΑΤ προς επιστροφή ασφαλιστικών εισφορών τις οποίες μη νομίμως εισέπραξε από συνταξιούχους ναυτικούς υπέρ ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ και ΕΝ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) υποχρεούται να επιστρέψει τις εισφορές υπέρ ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ και ΕΝ, τις οποίες μη νομίμως εισέπραξε από συνταξιούχους ναυτικούς για τον επανυπολογισμό της κυρίας συντάξεώς τους από αυτό (ΝΑΤ) με βάση τις διατάξεις του άρθρου 5Β2(α) του Ν 2390/1996, υπό μορφή αποζημιώσεως, κατά τις διατάξεις των άρθρων 105 και 106 ΕισΝΑΚ (αλλά και κατά τις διατάξεις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού (904 επ. ΑΚ) σε περίπτωση που δεν έχει αποδώσει τις εισφορές στους φορείς υπέρ των οποίων τις εισέπραξε), ύστερα από αίτηση των ενδιαφερομένων και υπό την επιφύλαξη βεβαίως των περί παραγραφής διατάξεων.
ΝΣΚ/37/2021
Εάν οι αξιώσεις του Δήμου Πειραιά κατά του e-ΕΦΚΑ, καθολικού διαδόχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι οποίες προέρχονται από τέλη καθαριότητας και δημοτικό φόρο, και περιλαμβάνονται στoν από 07-09-2020 Πίνακα χρεών του Δήμου Πειραιά, έχουν υποπέσει σε παραγραφή.(...)Προκειμένου περί απαιτήσεων του Δήμου Πειραιά κατά του e-ΕΦΚΑ ως καθολικού διαδόχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχουν εφαρμογή οι ειδικές περί παραγραφής διατάξεις του άρθρου 40 παρ. 6 του α.ν. 1846/1951, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του ν. 825/1978, οι οποίες ως ειδικές κατισχύουν οιασδήποτε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης και σύμφωνα με τις οποίες, οι εν γένει χρηματικές απαιτήσεις κατά του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή και επομένως οι αξιώσεις του Δήμου Πειραιά που αναφέρονται στο ερώτημα, έχουν υποκύψει στην ως άνω πενταετή παραγραφή. Ο e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αδυνατεί να παραιτηθεί από την συμπληρωθείσα υπέρ αυτού παραγραφή ή να αναγνωρίσει την παραγεγραμμένη απαίτηση, διότι τέτοια παραίτηση ή αναγνώριση είναι άκυρη, ο δε Δήμος έχει απολέσει το δικαίωμά του να αντιτάξει σε συμψηφισμό την, κατά τα ανωτέρω, παραγραφείσα απαίτησή του, δεδομένου ότι έχει παρέλθει τριετία από τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής (ομόφωνα). Το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του ΝΣΚ.
ΝΣΚ/176/2016
Συμβασιούχοι – Καταβολή μισθών υπερημερίας – Συμμόρφωση του Δημοσίου προς το διατακτικό δικαστικών αποφάσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Έχει καλυφθεί η υποχρέωση συμμόρφωσης του Ελληνικού Δημοσίου προς το περιεχόμενο της υπ’ αριθ. 243/2009 απόφασης του Εφετείου Κέρκυρας, με την οποία υποχρεώθηκε να καταβάλει χρηματικά ποσά στους ενάγοντες, ως μισθούς υπερημερίας, για το χρονικό διάστημα μέχρι τις 11 Μαΐου 2006, διότι είχε απασχολήσει, μέχρι την ημερομηνία αυτή, τους ενδιαφερόμενους, κατόπιν σχετικών αποφάσεων ασφαλιστικών μέτρων, καταβάλλοντας τις προβλεπόμενες αποδοχές. β) Με βάση τις οικείες μισθολογικές καταστάσεις, οφείλει η υπηρεσία να προβεί σε ακριβή υπολογισμό των ποσών, τα οποία ήδη έχουν καταβληθεί στους ενδιαφερομένους, κατά το επίδικο χρονικό διάστημα και εφόσον διαπιστώσει αποκλίσεις ως προς τα επιδικασθέντα τελικώς, οφείλει αναλόγως, είτε να καλύψει τυχόν διαφορές υπέρ των αντιδίκων, είτε να αναζητήσει ποσά τα οποία δεν αντιστοιχούν τυχόν σε έκτακτες παροχές (ομοφ.).
ΝΣΚ/351/2012
Χορήγηση των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας, στους συνταξιούχους του Ο.Γ.Α., που λαμβάνουν χορηγία Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεδομένου ότι, στην περίπτωση συνταξιούχου Ο.Γ.Α., που λαμβάνει και χορηγία Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας, δεν τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη της παρ.12 του τρίτου άρθρου του Ν.3845/2010, ο Ο.Γ.Α. θα πρέπει να καταβάλλει στους συνταξιούχους του- χορηγιούχους τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας, κατά τις διατάξεις των άρθρων 1 του Ν.4169/1961, 1 του Ν.4575/1966, 7 του Ν.1287/1982 και 9 παρ.4 του Ν.2458/1997. Αλλά και υπό την αντίθετη εκδοχή ότι, δηλ. η προαναφερθείσα νομοθετική διάταξη τυγχάνει εν προκειμένω εφαρμογής, ο Ο.Γ.Α. και πάλι θα πρέπει να καταβάλλει τα επιδόματα αυτά στους συνταξιούχους του, κατά τις ανωτέρω διατάξεις της νομοθεσίας του.
ΝΣΚ/55/2022
Ερωτάται εάν η συνέχιση της παραλαβής και της διεκπεραίωσης των καταγγελιών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι απασχολούνται στους εργοδότες εκείνους για τους οποίους είχε ανασταλεί η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής ΑΠΔ και που δεν προέβαιναν σε καταχώρηση των ΑΠΔ ούτε με ψηφιακό-μαγνητικό μέσο, είναι σύννομη και συμβατή με τις πρόνοιες των διατάξεων του άρθρου 69 του ν. 4635/2019, δεδομένου ότι αφενός κατά την ερωτώσα Υπηρεσία οι διατάξεις αυτές στόχο έχουν και την συγκράτηση των οφειλών των εργοδοτών, έναντι του e-ΕΦΚΑ, που προέρχονται από μη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών και αφετέρου, δε, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 26 του ν. 1846/1951, η παρά του εργοδότη μη καταβολή των εισφορών δεν συνεπάγεται για τον ασφαλισμένο στέρηση ή μείωση των δικαιωμάτων αυτού επί των παροχών του Φορέα.9...)Η παραλαβή και η διεκπεραίωση, από τις Υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ, των καταγγελιών, περί μη δήλωσης της παρεχόμενης απασχόλησης, των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, οι οποίοι απασχολούνται σε εργοδότες, που έχουν τεθεί σε καθεστώς αναστολής των ηλεκτρονικών συναλλαγών τους με τον Φορέα και δεν δύνανται, εξαιτίας της αναστολής αυτής, να καταθέσουν, ηλεκτρονικά, Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (ΑΠΔ), τις οποίες, πάντως, δεν καταθέτουν ούτε και με χρήση ψηφιακής-μαγνητικής μεθόδου, είναι απόλυτα σύννομη και συμβατή, τόσο με τις συνταγματικές διατάξεις του άρθρου 10 παρ. 1 του ισχύοντος Συντάγματος, αφού αποτελεί ειδικότερη έκφανση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος του «αναφέρεσθαι», όσο και με τις διατάξεις του άρθρου 69 του ν. 4635/2019, εναρμονιζόμενη, πλήρως, με τον σκοπό τον οποίο εξυπηρετούν οι διατάξεις αυτές (ομόφωνα).
ΝΣΚ/190/2005
Φορολογία εισοδήματος για κέρδη από διαγωνισμούς σε ρ/τ σταθμούς - Έκπτωση δαπανών από ακαθάριστα εισοδήματα εμπορικών επιχειρήσεων (α.ε.) - Μη έκπτωση απαγορευμένων και ανεπιτρέπτων δαπανών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η επιχείρηση «….Α.Ε.» δεν υποχρεούται σε παρακράτηση φόρου εισοδήματος, κατ’ άρθρο 13 παρ.13 του Ν 2238/1994, όταν καταβάλλει διάφορα χρηματικά ποσά στους πελάτες του Καζίνο κατόπιν σχετικής κληρώσεως στην οποία δελτίο συμμετοχής αποτελεί το εισιτήριο εισόδου, διότι τα σχετικά κέρδη δεν αποτελούν κέρδη από διαγωνισμούς. β) Προκειμένου να εξευρεθεί λογιστικά το καθαρό εισόδημα της ίδιας επιχείρησης, δεν εκπίπτουν, κατ’ άρθρο 31 παρ.1 περ.α’ και ιδ’ του Ν 2238/1994, από τα ακαθάριστα έσοδά της τα χρηματικά ποσά που καταβάλλει για διαφημιστικούς σκοπούς (με γνωστοποίηση των κληρώσεων μέσω του τύπου για την προσέλκυση πελατών) στις παραπάνω περιπτώσεις καταβολής χρημάτων, καθώς και εκείνα που η επιχείρηση καταβάλλει για την αγορά κινητών πραγμάτων (π.χ. αυτοκινήτων, μοτοποδηλάτων κλπ), τα οποία παραδίδει αυτή στους πελάτες της κατόπιν της σχετικής κληρώσεως του κερδίζοντος αριθμού του εισιτηρίου - λαχνού, διότι αφορούν δαπάνες για απαγορευμένα και ανεπίτρεπτα τυχερά παίγνια και λαχεία.