ΝΣΚ/180/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινοτικό Δίκαιο - Γεωργία. Αναστολή εκτελέσεως αποφάσεως. Δημόσιο συμφέρον. Συμμόρφωση Διοικήσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Η αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης αφορά μόνο την αιτούσα Ένωση και τα μέλη αυτής και ισχύει μέχρι να εκδοθεί απόφαση για την αίτηση αναστολής. Άρα η προσβαλλόμενη απόφαση του Γεν.Δ/ντή Φυτικής Παραγωγής με αριθμό πρωτ.332758/10.3.2000 δύναται να εφαρμοστεί σε όλες τις επιχειρήσεις που αφορά και οι οποίες δεν είναι μέλη της Ένωσης Ελλήνων Παραγωγών και Εμπόρων Σπόρων (ΕΕΠΕΣ). Βεβαίως η Διοίκηση έχει πάντοτε την ευχέρεια με βάση την αρχή της χρηστής διοίκησης ή της ίσης μεταχείρισης να αναστείλει την εκτέλεση μιας διοικητικής πράξης αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση ενόψει και της διαλαμβανόμενης στο σώμα της προσβαλλόμενης απόφασης αιτιολογίας που επιτάσσει την άμεση διενέργεια των ελέγχων για υπέρτερους λόγους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος (π.χ. αποφυγή επιμόλυνσης, προστασία δημόσιας υγείας, προστασία γεωργικής παραγωγής κλπ) η Διοίκηση οφείλει να εφαρμόσει και εκτελέσει άμεσα την απόφαση 332758/10.3.2000 σε όλα τα εμπλεκόμενα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δεν προσέφυγαν όπως η ΕΕΠΕΣ στα δικαστήρια.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/318/2005
Επανακαθορισμός αιγιαλού – Αναστολή εκτέλεσης πρωτοκόλλου κατεδάφισης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Όταν κινείται η διαδικασία επανακαθορισμού αιγιαλού και παραλίας δεν κωλύεται η Διοίκηση να αναστείλει την εκτέλεση των πρωτοκόλλων κατεδάφισης.
ΝΣΚ/3/2000
Γαλακτοκομικά προϊόντα. Κοινοτικές ενισχύσεις. Καταβολή ή μη τελικής δόσης ενίσχυσης για εγκριθέν επενδυτικό σχέδιο Καν.951/97 ενόψει εκκρεμοδικίας ενώπιον του ΣτΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος. Εφόσον το αίτημα έκδοσης προσωρινής διαταγής για την αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης απερρίφθη με πράξη του Προέδρου Δ Τμ. ΣτΕ, η Διοίκηση αποδεσμεύεται από την υποχρέωση αναμονής εκδόσεως της αποφάσεως επί της αιτήσεως αναστολής και δύναται να προβεί στην πληρωμή του σχετικού ποσού ενόψει της ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου.
ΝΣΚ/159/2017
Μη υποχρέωση της Υπηρεσίας να προσδώσει αναδρομικότητα στις πράξεις διορισμού των υπαλλήλων που διορίστηκαν κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 3320/2005 και δεν προσέφυγαν ή προσέφυγαν ανεπιτυχώς κατά των σχετικών πράξεων διορισμού τους.Η Υπηρεσία δεν υποχρεούται να προσδώσει αναδρομικότητα στις πράξεις διορισμού των υπαλλήλων που διορίστηκαν κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 3320/2005 και δεν προσέφυγαν ή προσέφυγαν ανεπιτυχώς κατά των σχετικών πράξεων διορισμού τους κατά το μέρος που δεν περιελήφθη στις πράξεις αυτές ρήτρα αναδρομής.
ΝΣΚ/106/2021
Εάν α) η Διοίκηση δεσμεύεται από τη γνωμάτευση της Α.Ν.Υ.Ε. με αριθμό 6112/11.9.2020, η οποία κρίνει συμμετασχόντα σε διαγωνισμό πρόσληψης Πλοηγών ως «Κατάλληλο για Πλοηγό» παρότι μεταγενέστερα στις 12.10.2020 και πριν την έκδοση της πράξης διορισμού, υπήρχαν μακροσκοπικά ευρήματα, που συνιστούν ενδεχομένως πρόβλημα υγείας για το οποίο απαιτείται νέα ιατρική κρίση από την ίδια υγειονομική επιτροπή, και β) η Διοίκηση κωλύεται σε πρόσληψη του επόμενου υποψηφίου του πίνακα επιτυχόντων της κ.υ.α. των Υπουργών Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με αριθμό 2901.1/47373/2020/22.7.2020.(...)Α) Η Διοίκηση δεσμεύεται από τις μέχρι τώρα ενέργειές της κατά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού υποψηφίων πλοηγών, δύναται ωστόσο, δρώντας με σκοπό την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, συνιστάμενου στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, αλλά και υποχρεούμενη να λάβει μέτρα που αποσκοπούν στην προστασία της ζωής και της υγείας του υποψηφίου πλοηγού, κατόπιν προηγούμενης ακρόασής του, να αναστείλει προσωρινά, για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, τη διαδικασία διορισμού του και να απευθύνει κατεπείγον έγγραφο στην Α.Ν.Υ.Ε., με το οποίο: α) να εκθέτει ειδικά και πλήρως αιτιολογημένα πρόδηλα ευρήματα ως προς τη σωματική ικανότητα του υποψήφιου πλοηγού, ειδικά σε σχέση με την άσκηση των καθηκόντων του, όπως αυτά καθορίζονται στην οικεία νομοθεσία, β) να ζητά από την Α.Ν.Υ.Ε. να εκτιμήσει, εντός συγκεκριμένης προθεσμίας και πάντως το συντομότερο δυνατό, αν τα ευρήματα, σε συνδυασμό με τα στοιχεία που η Α.Ν.Υ.Ε. είχε υπόψη της κατά την εξέταση του υποψηφίου, επιβάλουν την επανεξέτασή του και γ) σε περίπτωση που κριθούν τα ευρήματα επαρκή, να ζητά από την Α.Ν.Υ.Ε. την άμεση επανεξέτασή του. Β) Υπό τα δεδομένα της υπόθεσης, η Διοίκηση κωλύεται να προβεί στην πρόσληψη του επόμενου υποψηφίου (ομόφωνα).
ΝΣΚ/125/2022
Ερωτάται εάν, ενόψει της ποινικής διερεύνησης του κύρους της συστατικής πράξης εν ζωή και των δημόσιων διαθηκών που ορίζουν εκτελεστή, πρέπει να ανασταλεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης της σύστασης του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Π. ΚΑΙ Σ.Κ.». Σε καταφατική περίπτωση, αν μπορεί η κληρονομιά να κριθεί σχολάζουσα και να υπαχθεί στις διατάξεις περί διοίκησης αυτής από κηδεμόνα που θα οριστεί από την αρμόδια αρχή σύμφωνα με τα άρθρα 61 παρ. 3 του ν. 4182/2013 (Α΄ 185) ή αν, για λόγους χρηστής διοίκησης, η αρμόδια αρχή πρέπει να ζητήσει τον δικαστικό διορισμό μεσεγγυούχου της κληρονομιάς με διαχειριστική εξουσία για όσο διάστημα υπάρχει σε εξέλιξη ποινική έρευνα που αφορά τον εκτελεστή των διαθηκών.(...)Η Διοίκηση δεν υποχρεούται να αναστείλει την ολοκλήρωση της σύστασης κοινωφελούς ιδρύματος, εφόσον δεν έχει τελεσίδικα ακυρωθεί η συστατική πράξη ούτε εκκρεμεί αγωγή ακύρωσης ή αίτηση ανάκλησης αυτής στα αρμόδια πολιτικά δικαστήρια. Δικαιούται, ωστόσο, εφόσον υφίσταται σπουδαίος λόγος κατά την αιτιολογημένη ουσιαστική κρίση της, που υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο, να αναστείλει προσωρινά την έκδοση του εγκριτικού διατάγματος. Δεν είναι δυνατός ο διορισμός κηδεμόνα σχολάζουσας κληρονομιάς σε υπό σύσταση ίδρυμα, ενόψει των ειδικών διατάξεων του ν. 4182/2013, που προβλέπουν τον διορισμό εκτελεστή. Η ποινική διερεύνηση του κύρους των διαθηκών με τις οποίες ορίστηκε ο εκτελεστής δεν εμπίπτει στους περιοριστικά αναφερόμενους στο νόμο λόγους αυτοδίκαιης έκπτωσης ή αντικατάστασης. Δεν αποκλείεται ο δικαστικός ορισμός μεσεγγυούχου με διαχειριστική εξουσία, με συνέπεια την αναστολή της διαχείρισης του εκτελεστή κατά τη διάρκεια της μεσεγγύησης (ομόφωνα).
ΝΣΚ/157/2004
Τουριστικές επιχειρήσεις. Σφράγιση. Ενδικοφανής προσφυγή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η προβλεπόμενη στο άρθρο 2 παρ.3 του Ν 642/1977 ενδικοφανής προσφυγή αναστέλλει μεν την εκτέλεση της πράξης με την οποία επιβάλλεται κύρωση σε βάρος τουριστικής επιχείρησης μέχρι να εκδοθεί απόφαση επ’ αυτής, προϋπόθεση όμως για τη νόμιμη αυτή αναστολή είναι η άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής εντός προθεσμίας ενός μηνός από την κοινοποίηση της πράξης. Στην περίπτωση που εκκρεμεί αίτηση ακυρώσεως και αίτηση αναστολής εκτελέσεως, ο αρμόδιος Υπουργός μπορεί, σύμφωνα με το άρθρο 52 παρ.1 του ΠΔ 18/1989, να διατάξει την αναστολή εκτελέσεως της προσβαλλόμενης πράξης, ενώ η διοίκηση δεν υποχρεούται να μην εκτελέσει άμεσα την πράξη της, εφόσον έχει απορριφθεί από τον αρμόδιο δικαστή το αίτημα έκδοσης προσωρινής διαταγής αναστολής εκτελέσεως (ως προς τούτο αντίθετη μειοψηφία).
ΝΣΚ/135/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης παραγωγής από οινοπαραγωγό με επίκληση λόγων ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Γ.Πουλάκος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Η επίκληση της οξείας οσφυαλγίας από οινοπαραγωγό, δεν συνιστά περιστατικό ανωτέρας βίας που κατά το άρθρο 12 Καν.(ΕΚ) 1294/96 δικαιολογεί την εκπρόθεσμη υποβολή της προβλεπομένης στο άρθρο 3 του ιδίου Κανονισμού δήλωσης παραγωγής, αφού στην περίπτωση αυτή, δεν συντρέχει ούτε το υποκειμενικό στοιχείο (παρά την επιδειχθείσα επιμέλεια αναπότρεπτες συνέπειες), ούτε το αντικειμενικό στοιχείο (γεγονός ασύνηθες) που απαιτείται για τη συγκρότηση της έννοιας της ανωτέρας βίας.
ΣτΕ/445/1998
Χορήγηση καρτών μετακίνησης σε 'Ατομα με Ειδικές Ανάγκες για το έτος 1998:Αίτηση αναστολής των1) Γ4α/φ.11/οικ. 1579/1998 κοινής απόφασης Υπουργών Οικονομικών, Υγείας και Πρόνοιας και 2) Π4α/φ.11/οικ. 468/1993 απόφασης της Υφυπουργού Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων(...)Επειδή, η Επιτροπή εκτιμώντας τους ισχυρισμούς των διαδίκων ενόψει των στοιχείων του φακέλου και αυτών που προσκόμισαν οι διάδικοι, πιθανολογεί ότι τα μέλη του αιτούντος σωματείου αντιμετωπίζουν ειδικές συνθήκες, λόγω της αναπηρίας, κατά τις μετακινήσεις τους. Συνεπώς, δεν μπορούν να προσαρμοσθούν ευχερώς στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται με την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης, εφόσον υποχρεώνονται να κινούνται προς αναζήτηση των χώρων πώλησης εισιτηρίων, δεδομένου μάλιστα ότι ανατρέπεται η από μακρού χρόνου δημιουργηθείσα πραγματική κατάσταση η οποία συνίσταται στην επιβίβαση των τυφλών στα αστικά μέσα συγκοινωνίας με κάρτα δωρεάν μετακίνησης. Εξάλλου, η Διοίκηση δεν αμφισβητεί την συνδρομή ειδικών συνθηκών κατά την μετακίνηση των τυφλών και δεν αντιλέγει ως προς την πραγματική κατάσταση που δημιουργήθηκε μέχρι την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης (βλ. το υπ' αριθ. Γ4γ/φ.29/3039/26-6-1998 έγγραφο της Διεύθυνσης Ηλικιωμένων και ΑΜΕΑ της Γενικής Διεύθυνσης Πρόνοιας του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας προς το Συμβούλιο της Επικρατείας). Ενόψει τούτων, η Επιτροπή κρίνει ότι η εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης πρέπει να ανασταλεί, μέχρι την έκδοση απόφασης επί της αιτήσεως ακυρώσεως ως προς τα μέλη του αιτούντος σωματείου διότι θα υποστούν ζημία η οποία δεν δύναται να επανορθωθεί σε περίπτωση ακυρώσεως της προσβαλλόμενης απόφασης. Ενόψει όμως της φύσεως της υποθέσεως, η Επιτροπή εκφράζει την ευχή να προσδιορισθεί συντομότερη δικάσιμος, εντός του έτους 1998, για την εκκρεμή αίτηση ακυρώσεως.Αναστέλλει ως προς τα μέλη του αιτούντος σωματείου την εκτέλεση της υπ' αριθ. Γ4α/φ.11/οικ.1579/20-Η998 κοινής απόφασης του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας και του Υφυπουργού Οικονομικών (ΕτΚ Β', φ. 316/1-4-1998), σύμφωνα με το σκεπτικό.
ΝΣΚ/363/2011
Νόμιμες ενέργειες Διοίκησης σε συμμόρφωση με προσωρινή διαταγή Προέδρου Διοικητικού Εφετείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση (Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος) συμμορφούμενη με το περιεχόμενο της από 27-7-2011 προσωρινής διαταγής της Προέδρου του Β΄ Τμήματος του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης , μετά (μάλιστα) και από την απόρριψη της σχετικής αιτήσεως του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη για την ανάκλησή της, οφείλει να επαναφέρει τον υπόψη πυροσβεστικό υπάλληλο στην υπηρεσιακή μονάδα, που υπηρετούσε πριν την ανωτέρω μετακίνησή του, μέχρις εκδόσεως αποφάσεως του Δικαστηρίου (σε Συμβούλιο) επί της σχετικής αιτήσεως αυτού για την αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης, χωρίς να ασκεί επιρροή το γεγονός ότι έχει ήδη υλοποιηθεί η (ανασταλείσα) πράξη μετακίνησής του. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/11/2024
Με την αίτηση αυτή ζητείται η αναστολή εκτέλεσης α) της 3683/5.10.2023 απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και β) κάθε συναφούς πράξης της Διοίκησης, προγενέστερης ή μεταγενέστερης.(...) Με τα δεδομένα αυτά και συνεκτιμώντας το ύψος του καταλογισθέντος ποσού (37.809,96 ευρώ), το Δικαστήριο πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης δύναται να επιφέρει στον αιτούντα οικονομική βλάβη, η αποκατάσταση της οποίας σε περίπτωση ευδοκίμησης της έφεσης θα είναι ιδιαίτερα δυσχερής. Ως εκ τούτου, ο οικείος λόγος πιθανολογείται ως βάσιμος.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης έως τη δημοσίευση οριστικής απόφασης ή την κατάργηση της δίκης επί της ασκηθείσας έφεσης και να διαταχθεί η επιστροφή στον αιτούντα του κατατεθέντος παραβόλου (άρθρο 310 παρ. 1 ν. 4700/2020). Το αίτημα του αιτούντος για τη χορήγηση προσωρινής διαταγής έχει καταστεί άνευ αντικειμένου, διότι με την από 28.3.2024 απόφαση της Προέδρου του Τμήματος έχει ήδη χορηγηθεί σε αυτόν προσωρινή διαταγή για την αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης απόφασης, η οποία μετά την έκδοση της παρούσας δεν θα έχει πλέον ισχύ. Τέλος, το παρεπόμενο αίτημα του αιτούντος για καταδίκη του Ελληνικού Δημοσίου στη δικαστική του δαπάνη πρέπει να απορριφθεί, ως μη νόμιμο, καθόσον η δίκη έχει αντικείμενο την προσωρινή δικαστική προστασία του και διεξάγεται αποκλειστικά προς το συμφέρον του (πρβλ. Ελ.Συν. Ολ. 2717/2014, Ι Τμ. 72/2018, 2138/2017). Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται την αίτηση.Αναστέλλει την εκτέλεση της 3683/5.10.2023 απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων