×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/206/2015

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Περιπτώσεις απευθείας εξαγοράς του υπό απαλλοτρίωση ακινήτου – Έρευνα τίτλων ιδιοκτησίας – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Στην περίπτωση αγοράς ακινήτου κατά το άρθρο 2 του Ν. 2882/2001, θα πρέπει να προηγείται πλήρης έλεγχος τίτλων, μέχρι αποκτήσεως κυριότητας έναντι του Δημοσίου, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες περί δημοσίων κτημάτων διατάξεις και τις αντίστοιχες της δασικής νομοθεσίας. (ομοφ.) - ΑΠΟΔΕΚΤΗ


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/343/2007

Απόκτηση, από το Ελληνικό Δημόσιο, της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο. Διατυπώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Από το νόμο (Ν 3028/2002, άρθρο πρώτο Ν 2882/2001) δεν παρέχεται στο Ελληνικό Δημόσιο δυνατότητα απόκτησης της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, μέσω της διαδικασίας του αναγκαστικού πλειστηριασμού του ακινήτου τούτου. Την κυριότητα του ακινήτου τούτου μπορεί να αποκτήσει το Δημόσιο μόνο κατά τους διαγραφόμενους στο άρθρο 18 του Ν 3028/2002 τρόπους.


ΝΣΚ/71/2024

Ερωτάται εάν είναι δεσμευτικό για την Διοίκηση το τίμημα που έχει συμφωνηθεί μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών (ιδιωτών και Ελληνικού Δημοσίου) επί απευθείας εξαγοράς ακινήτου, στην περίπτωση που η αξία του υπό αγορά ακινήτου έχει μειωθεί σε σχέση με την αρχική εκτίμηση της αξίας του. (...) Το συμφωνηθέν από τα συμβαλλόμενα μέρη (ιδιώτες και Ελληνικό Δημόσιο) τίμημα για την απευθείας εξαγορά ακινήτου, κατ’ άρθρο 18 παρ. 1 ν. 4858/2021, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 2882/2001, δεν είναι δεσμευτικό, στην περίπτωση που έχει μεταβληθεί η αξία του ακινήτου σε σχέση με την αρχική εκτίμηση (ομόφωνα).


ΝΣΚ/481/2003

Ανάκληση συντελεσμένης αναγκαστικής απαλλοτριώσεως σε συνδυασμό με αίτημα εξαγοράς του απαλλοτριωμένου ακινήτου και σύσταση επ’ αυτού πραγματικής δουλείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η Διοίκηση δεν υποχρεούται να προβεί στην ανάκληση συντελεσμένης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΒΔ 29/30-4-1953, αναγκαστικής απαλλοτριώσεως και να προέλθει, ακολούθως, βάσει αιτήματος του ενδιαφερομένου στην, προς αυτόν, μεταβίβαση του απαλλοτριωμένου ακινήτου και, περαιτέρω, στην επ’ αυτού σύσταση πραγματικής δουλείας για την ικανοποίηση του ιδίου σκοπού, για τον οποίο κηρύχθηκε η συντελεσθείσα αναγκαστική απαλλοτρίωση.


ΝΣΚ/229/2002

Κεντρικό Ταμείο Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Δασών. Εκμίσθωση αποθήκης ανεγερθείσης επί δημοσίας δασικής εκτάσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Η προαναφερθείσα αποθήκη, ως ανεγερθείσα επί ακινήτου κυριότητας υπηρεσίας εξυπηρετουμένης οικονομικώς από το ΚΤΓΚ και Δασών, νομίμως μέχρι σήμερα εκμισθώνεται με βάση τις σχετικές ρυθμιστικές αυτού διατάξεις, χωρίς η αρμοδιότητα αυτή να ανήκει στη Δ/νση Πολιτικής Γης του Υπ. Γεωργίας. β) Λόγω μη αναθέσεως της διοικήσεως και διαχειρίσεως του ως άνω ακινήτου στην ΚΕΔ, δεν είναι δυνατή η εκμίσθωσή του με βάση τις περί ΔΔΚ και ΚΕΔ διατάξεις.


ΝΣΚ/224/2001

Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Αρμόδια όργανα για την κήρυξη απαλλοτρίωσης για ίδρυση επαρχιακών βιομηχανιών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων για την ίδρυση ή επέκταση επαρχιακών βιομηχανιών που προβλέπονται από το άρθρο 10 του ΝΔ 2176/1952 κηρύσσονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ΝΔ 797/1971, από δε της 6-5-2001, ημερομηνίας εφαρμογής του νέου Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (άρθρο δεύτερο Ν 2882/2001) με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας του απαλλοτριουμένου ακινήτου.


ΝΣΚ/66/2007

Δυνατότητα εκούσιας εξαγοράς ακινήτου, καταληφθέντος από το Δημόσιο το έτος 1971.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Παράνομη κατάληψη ακινήτου από το Δημόσιο το έτος 1971, για την εκτέλεση δημοσίου έργου, χωρίς ουδέποτε να απαλλοτριωθεί ή κατ’ άλλο τρόπο καταβληθεί αποζημίωση στον ιδιοκτήτη. Το Δημόσιο δεν διέθετε διάνοια κυρίου και δεν κατέστη κύριο με έκτακτη χρησικτησία, λόγω της αναγνώρισης, κατόπιν αιτήσεως των ιδιοκτητών και με έγγραφα αρμοδίων υπηρεσιών, του παράνομου χαρακτήρα της κατάληψης και της αναζήτησης τρόπου καταβολής της αναλογούσας αποζημίωσης. Εκ του γεγονότος αυτού δεν παραγράφηκε η διεκδικητική αγωγή, ούτε και η αγωγή αποζημίωσης του άρθρου 105 ΕισΝΑΚ. Δύναται η αρμόδια υπηρεσία, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 2 του Ν 2882/2001, να προβεί σε εκούσια εξαγορά του. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/69/2015

Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείου – Δεδικασμένο – Εκτελεστότητα – Έννοια του διαδίκου στην πολιτική δίκη – Διεκδίκηση από περισσότερους ακινήτου πλησίον μνημείου – Αυτοδίκαιη προστασία ακινήτων αρχαίων έως και το 1830 – Δικαίωμα κυριότητας επί ακινήτων αρχαίων μετά το 1453 – Έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Με την επιφύλαξη δικαιωμάτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, η Υπηρεσία δύναται να χορηγήσει έγκριση οικοδομικής εργασίας επί ακινήτου ευρισκόμενου άνωθεν μνημείου με γνώμονα αποκλειστικά την προστασία του μνημείου. Η σχετική έγκριση εκδίδεται από την άποψη του αρχαιολογικού νόμου και δε συνιστά θέση της υπηρεσίας επί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Δικαστική απόφαση που εκδόθηκε επί δίκης, στην οποία δε μετέσχε το Ελληνικό Δημόσιο και έκρινε τελεσίδικα ότι το ακίνητο και το μνημείο ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, δεν παράγει δεδικασμένο ως προς το Δημόσιο και ούτε μπορεί να εκτελεστεί από αυτό. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/167/2020

Παραχώρηση σε ΟΤΑ α' βαθμού ακινήτου του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο είχε απαλλοτριωθεί με απόφαση του Υπουργού Ανοικοδομήσεως, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ.145/1946. Νομικό πλαίσιο και κλαδική αρμοδιότητα.(..)Η παραχώρηση προς το Δήμο Κέρκυρας ακινήτου, που απαλλοτριώθηκε υπέρ του Δημοσίου με απόφαση του Υπουργού Ανοικοδομήσεως το έτος 1949, διέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις των άρθρων 12 του ν. 2882/2001 και 200 του ν. 3463/2006. Αρμόδιος φορέας για την εισήγηση της παραχώρησης είναι η αρμόδια, κατά τις διατάξεις του π.δ. 142/2017, Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών. Για την υλοποίησή της απαιτείται η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις της παραχώρησης, καθώς και οι συνέπειες που συνεπάγεται η μη τήρησή τους (ομόφωνα).


ΑΡ.Π./1/2024

ΑΠΑΛΛΟΤΡΩΣΕΙΣ.(..)Έννοια της πλήρους αποζημίωσης της ατομικής ιδιοκτησίας του άρθρου 17 παρ. 2 Συντάγματος Στη περίπτωση  αυτή, κατά το άρθρο 25 του ν. 2882/2001, που θεσπίσθηκε κατ'  επιταγή του άρθρου 17 παρ. 5 το Συντάγματος, ο έχων εμπράγματο δικαίωμα επί του απαλλοτριωθέντος ακινήτου  δικαιούται να αξιώσει την αποζημίωση για την απωλεσθείσα  πρόσοδο του ακινήτου αυτού, από τη, μετά τη συντέλεση της  απαλλοτρίωσης, κατάληψη του μέχρι την είσπραξη της προκατατεθείσας αποζημίωσης , εφόσον η καθυστέρηση της  είσπραξης δεν οφείλεται σε λόγους που αφορούν το ίδιο ή σε  υπαιτιότητα τρίτου. Το, από το εν λόγω άρθρο 25 του ν.  2882/2001, προβλεπόμενο δικαίωμα αξίωσης της απώλειας  προσόδου για τα χρονικό διάστημα από τη, μετά τη συντέλεση  της απαλλοτρίωσης, κατάληψη του ακινήτου, έως την είσπραξη  της αποζημίωσης, συνιστά ειδική περίπτωση πρόβλεψης  δικαιώματος αυτοτελούς αξίωσης διαφυγόντος κέρδους, που  έχει ως αιτιολογική βάση την, παρά τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης κα την κατάληψη του απαλλοτριωθέντος  ακινήτου, μη είσπραξη της αποζημίωσης, για λόγου που δεν  οφείλονται στον ιδιοκτήτη και ουδόλως αποκλείεται από τη  ρύθμιση του άρθρου αυτού, η προαναφερόμενη αξίωση του  ιδιοκτήτη του απαλλοτριωθέντος ακινήτου για επιδίκαση  διαφυγόντων κερδών από την εκμετάλλευση των επικειμένων εντός του απαλλοτριουμένου ακινήτου και του, μετά την  απαλλοτρίωση, εναπομένοντος τμήματος αυτού, που έχει ως  αιτιολογική βάση τη, συνεπεία της απαλλοτρίωσης, απώλειά  τους. Δηλαδή, με την ως άνω διάταξη του άρθρου 25 του ν.  2882/2001 ο νομοθέτης αποβλέπει στη ρύθμιση της  προεκτεθείσας περίπτωσης απώλειας προσόδου και όχι στον αποκλεισμό κάθε άλλου δικαιώματος αναζήτησης διαφυγόντος  κέρδους, που είναι συνέπεια της απαλλοτρίωσης. 



ΝΣΚ/457/2013

Απαλλοτρίωση ιδιωτικών δασών υπέρ του Δημοσίου και με δαπάνες ιδιώτη, για έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Εν όψει της απόλυτης απαγόρευσης της κήρυξης υπέρ τρίτων αναγκαστικής απαλλοτρίωσης δασών και δασικών εκτάσεων από τις αναφερόμενες στο άρθρο 117 παρ.4 του Συντάγματος, δηλαδή ανήκουσες σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, είναι επιτρεπτή υπό προϋποθέσεις (μικρότερη δυνατή απώλεια δασικού πλούτου με περιορισμό στο ελάχιστο δυνατό της αλλοίωσης της μορφής του) η κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης των αμέσως παραπάνω δασών και δασικών εκτάσεων υπέρ του Δημοσίου, με δαπάνη του φυσικού ή νομικού προσώπου υπέρ του οποίου εκδίδεται η άδεια εγκατάστασης, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στις ισχύουσες διατάξεις (άρθρο 35 παρ.5 ν. 2773/1999, όπως ισχύει). Ζήτημα παραίτησης του τελευταίου από εμπράγματη αξίωση επί της προς απαλλοτρίωση έκτασης δεν γεννάται, δεδομένης της, με μονομερή διοικητική πράξη, για δημοσίου δικαίου αιτία, κτήσης από το Δημόσιο, από τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης, της κυριότητας της απαλλοτριούμενης έκτασης κατά τρόπο πρωτότυπο (ομοφ.)