ΝΣΚ/66/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δυνατότητα εκούσιας εξαγοράς ακινήτου, καταληφθέντος από το Δημόσιο το έτος 1971.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Παράνομη κατάληψη ακινήτου από το Δημόσιο το έτος 1971, για την εκτέλεση δημοσίου έργου, χωρίς ουδέποτε να απαλλοτριωθεί ή κατ’ άλλο τρόπο καταβληθεί αποζημίωση στον ιδιοκτήτη. Το Δημόσιο δεν διέθετε διάνοια κυρίου και δεν κατέστη κύριο με έκτακτη χρησικτησία, λόγω της αναγνώρισης, κατόπιν αιτήσεως των ιδιοκτητών και με έγγραφα αρμοδίων υπηρεσιών, του παράνομου χαρακτήρα της κατάληψης και της αναζήτησης τρόπου καταβολής της αναλογούσας αποζημίωσης. Εκ του γεγονότος αυτού δεν παραγράφηκε η διεκδικητική αγωγή, ούτε και η αγωγή αποζημίωσης του άρθρου 105 ΕισΝΑΚ. Δύναται η αρμόδια υπηρεσία, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 2 του Ν 2882/2001, να προβεί σε εκούσια εξαγορά του. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/398/2002
Αποφάσεις Μουφτή. Εκούσια δικαιοδοσία. Αναγνώριση δεδικασμένου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αποφάσεις του Μονομελούς Πρωτοδικείου, που κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας αναγνωρίζουν το δεδικασμένο εκ των αποφάσεων του Μουφτή, ανατρέχουν στο χρόνο εκδόσεως των αποφάσεων του Μουφτή.
ΝΣΚ/240/2019
Ζητήματα επί αίτησης τρίτων για την άρση κατάσχεσης ακινήτου οφειλέτη του Δημοσίου, για το οποίο προβάλλεται ότι, μετά την επιβολή της κατάσχεσης, περιήλθε στην κυριότητα των αιτούντων με έκτακτη χρησικτησία, η οποία αναγνωρίστηκε δικαστικώς σε δίκη μεταξύ αυτών και του κληρονόμου του οφειλέτη και αρχικού κυρίου του κατασχεμένου ακινήτου.Δεν αποκλείεται, ανάλογα με τις περιστάσεις της κάθε περίπτωσης, να επέλθει απώλεια της κυριότητας κατασχεμένου ακινήτου με την κτήση αυτής από τρίτο πρόσωπο με τα προσόντα της χρησικτησίας, εφόσον συνέτρεξαν οι προϋποθέσεις της και, ειδικότερα, προκειμένου περί έκτακτης χρησικτησίας, όταν ασκήθηκε από τον χρησιδεσπόζοντα η νομή του ακινήτου επί συνεχή εικοσαετία, στην οποία μπορεί να προσμετρηθεί ο χρόνος του δικαιοπαρόχου του. Η κατάσχεση δεν διακόπτει τη χρησικτησία, που έχει ήδη ξεκινήσει πριν από την επιβολή της κατάσχεσης, παρά μόνον εάν αυτή είχε ως υλική συνέπεια την αποβολή του χρησιδεσπόζοντος από το ακίνητο είτε την παρεμπόδισή του κατά την άσκηση της φυσικής εξουσίασης του πράγματος, πράγμα που κρίνεται με βάση το πραγματικό της κάθε περίπτωσης. Περαιτέρω, δεν απαγορεύεται η απόκτηση με χρησικτησία από τρίτο, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της, πράγματος που ανήκει στην πτωχευτική περιουσία προσώπου που κηρύχθηκε σε κατάσταση πτώχευσης. Το Δημόσιο, που έχει επιβάλει κατάσχεση σε ακίνητο οφειλέτη του, δεν δεσμεύεται από το δεδικασμένο που απορρέει από τελεσίδικη απόφαση επί αγωγής τρίτου κατά του οφειλέτη του Δημοσίου και φερόμενου, κατά την κατασχετήρια έκθεση, ιδιοκτήτη του κατασχεμένου ακινήτου, με αντικείμενο την αναγνώριση της κυριότητας του τρίτου επί του ακινήτου αυτού. Στο πλαίσιο των γενικών αρχών της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης, αλλά και προς αποφυγή έγερσης αποζημιωτικών αξιώσεων σε βάρος του Δημοσίου, συντρέχει περίπτωση άρσης της κατάσχεσης που αυτό επέβαλε επί ακινήτου του οφειλέτη του, εφόσον γίνει δεκτό ότι τούτο περιήλθε στην κυριότητα τρίτου προσώπου με χρησικτησία. Στην περίπτωση του ερωτήματος και σύμφωνα με το διδόμενο πραγματικό, ενδείκνυται να γίνει δεκτό από τη Διοίκηση το αίτημα που υποβλήθηκε για την άρση από το Δημόσιο κατάσχεσης του αναφερομένου στη σχετική αίτηση ακινήτου (ομόφ.).
ΝΣΚ/277/2000
Δημόσια κτήματα. Έκτακτη χρησικτησία. Ιδιοκτησιακό καθεστώς - τηρητέα πορεία του δημοσίου κτήματος ΑΒΚ 8 Σύρου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί ακινήτων είναι δυνατή η υπό του Δημοσίου κτήσις κυριότητος και εξ εκτάκτου χρησικτησίας (προγενέστερο δίκαιο). Έκτακτος χρησικτησία επί δημοσίων κτημάτων είναι δυνατή μόνον εφόσον η τριακονταετής παραγραφή αύτη συνεπληρώθη μέχρι της δημοσιεύσεως του Ν.Δ/τος της 22-4/16-5-1926. Η υπό του Δημοσίου χορήγησις αδείας λειτουργίας Καζίνου εις εταιρεία δεν νομιμοποιεί την ακυρότητα της προς αυτήν εισφοράς υπό εταίρου της (Δήμου), ακινήτου ανήκοντος εις το Δημόσιο.
ΔΕΔ/Αθ/74/2025
Η απόφαση 74 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή των δύο προσφευγόντων και επικυρώνει την πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου του φορολογικού έτους 2023 της Δ.Ο.Υ. Ηρακλείου, ύψους 1.922,69€. Οι προσφεύγοντες ζητούσαν να μην φορολογηθεί η πρώτη προσφεύγουσα για ποσό 5.760,00€ ή 5.500€ που προερχόταν από ανείσπρακτη αποζημίωση χρήσης ακινήτου, έναντι του οποίου είχε ασκήσει αγωγή. Η ΔΕΔ έκρινε ότι η αποζημίωση χρήσης ακινήτου δεν εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 39 παρ. 4 του Ν. 4172/2013 περί «Ανείσπρακτων Εισοδημάτων από Εκμίσθωση Ακίνητης Περιουσίας», βάσει της ΠΟΛ 1102/2016 και της νομολογίας του Αρείου Πάγου (1971/2022).
ΝΣΚ/310/2004
Τουριστικοί λιμένες σκαφών αναψυχής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν απαγορεύεται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης τουριστικού λιμένα με πρόσωπο διαφορετικό από εκείνο με πρωτοβουλία του οποίου έγινε η χωροθέτηση, αν το τελευταίο ως κύριος παράκτιου ακινήτου συμπράξει για την εκούσια μεταβίβαση της κυριότητας στο Δημόσιο κατά το μέρος που αυτό περιλαμβάνεται στη χερσαία ζώνη του τουριστικού λιμένα και μεταβιβάσει όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του από την πράξη χωροθέτησης.
ΝΣΚ/201/2005
Υπόχρεως για την καταβολή της αποζημίωσης επί προσκυρώσεως δημοσίου ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί προσκυρώσεως δημοσίου ακινήτου συνεπεία εφαρμογής ρυμοτομικού σχεδίου πόλεως την διαχείριση του οποίου έχει εκ του νόμου η ΚΕΔ, υπόχρεως για την καταβολή της αποζημίωσης έναντι του δικαιούχου είναι το Ελλ. Δημόσιο, ως ο αμέσως ωφελούμενος κύριος του ακινήτου και όχι η ΚΕΔ, εφόσον η προσκύρωση δεν έγινε στα πλαίσια πραγματώσεως των σκοπών της.
ΝΣΚ/298/2013
Ενίσχυση υπό του Ελληνικού Δημοσίου με εκούσιες εισφορές του έργου της Τράπεζας Εμπορίου και Ανάπτυξης του Εύξεινου Πόντου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 1 του ΝΔ 932/1971 και της κοινής υπουργικής απόφασης που θα εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση αυτού και θα ορίσει τις αναγκαίες λεπτομέρειες, δύναται το Ελληνικό Δημόσιο να προβεί στην ενίσχυση του έργου της Τράπεζας Εμπορίου και Ανάπτυξης Εύξεινου Πόντου με την καταβολή εκούσιας εισφοράς για την αγορά από την Τράπεζα οικοπέδου και την κατασκευή νέου κτιρίου ή την αγορά κατάλληλου κτιρίου, για την μόνιμη έδρα αυτής στην πόλη της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα και με τα επί του συγκεκριμένου θέματος αποφασιζόμενα από τη Διοίκηση, της εισφοράς καταβαλλόμενης μέσω Ειδικού Ταμείου που θα συσταθεί, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 16 της Ιδρυτικής Συμφωνίας της Τράπεζας που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 2380/1996. (ομοφ.)
ΝΣΚ/134/2002
Πανεπιστήμιο. Διαχείριση ακινήτου που παρεχωρήθη στο ΕΠΙΨΥ από το Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διαχείριση του ακινήτου που παρεχωρήθη στο ΕΠΙΨΥ από το Δημόσιο ανήκει αποκλειστικά στο ΕΠΙΨΥ.
ΝΣΚ/275/2003
Μίσθωση ακινήτου από το Δημόσιο. Εκποίηση αυτού με πλειστηριασμό. Τύχη μίσθωσης. Καταβολή μισθώματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση πλειστηριασμού ακινήτου, το οποίο έχει μισθωθεί από το Δημόσιο για τη στέγαση δημόσιας υπηρεσίας, η μίσθωση είναι ισχυρή. Η καταβολή του μισθώματος γίνεται σ’ εκείνον που αναγνωρίζεται με δικαστική απόφαση νομέας του ακινήτου, αφότου κοινοποιηθεί νομίμως προς το Δημόσιο το έγγραφο, βάσει του οποίου έγινε κύριος ή νομέας, νομίμως μεταγεγραμμένο.
ΝΣΚ/323/2003
Υποχρεώσεις Δημοσίου έναντι αναγνωρισθέντος κυρίου ακινήτου το οποίο αρχικά νεμόταν το Δημόσιο και ακολούθως κατά τη διάρκεια της επιδικίας εκποίησε σε τρίτο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Δημόσιο έχει υποχρέωση να καταβάλει αποζημίωση στους αναγνωρισθέντες κύριους ακινήτου το οποίο αρχικά νεμόταν το ίδιο (Δημόσιο) και στη συνέχεια και κατά τη διάρκεια της επιδικίας εκποίησε σε τρίτους. Η αποζημίωση αυτή συνίσταται στην τρέχουσα αγοραία αξία του ακινήτου. Το Δημόσιο εάν ήταν καλόπιστο ως προς τη νομή του ακινήτου και την κυριότητά του επ’ αυτού μέχρι της περατώσεως της δίκης δεν οφείλει αποζημίωση στους πιο πάνω αναγνωρισθέντες κυρίους σε αποκατάσταση της ζημίας που αυτοί υπέστησαν από την αποστέρηση της χρήσεως και καρπώσεως του ακινήτου. Η άσκηση της διεκδικητικής ή αναγνωριστικής της κυριότητας αγωγής δεν καθιστά αναγκαίως τον εναγόμενο (Δημόσιο ή ιδιώτη) κακόπιστο νομέα. Τα άρθρα 1096 – 1099 Α.Κ. εφαρμόζονται και στο Δημόσιο.