ΝΣΚ/221/2016
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εγκυρότητα συνομολόγησης εγγυήσεων τις οποίες παρείχε το Ελληνικό Δημόσιο προς κάλυψη δανείων διαφόρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η δια ηλεκτρονικού μηνύματος (e-mail) παρασχεθείσα από τη Διοίκηση προς τα πιστωτικά ιδρύματα τελική έγκριση συγκεντρωτικών καταστάσεων για την εκταμίευση των ποσών των δανείων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 2/73821/0025/14-12-2007 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, δεν εχώρησε νομίμως και, συνεπώς, η εν λόγω εγγύηση δεν χορηγήθηκε εγκύρως (ομοφ.). β) Σύμφωνα με το δοθέν ιστορικό, προκύπτει ότι η ανωτέρω παράβαση οφείλεται σε συνυπαιτιότητα του δανειστή (πιστώτρια Τράπεζα) και του Ελληνικού Δημοσίου με συνέπεια το τελευταίο να απαλλάσσεται εν μέρει και εκ μόνου του λόγου τούτου, από την υποχρέωσή του να ικανοποιήσει τα αντίστοιχα αιτήματα κατάπτωσης της συγκεκριμένης εγγύησής του (πλειοψ.). γ) Η εκ μέρους του Δημοσίου επίκληση της προκειμένης ακυρότητας της εγγύησης είναι νόμιμη, η μεταγενέστερη συμπεριφορά της Διοίκησης δεν συνιστά λόγο θεραπείας της έλλειψης έγκυρου έγγραφου τύπου, ούτε δύναται να θεωρηθεί καταχρηστική (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Β΄ Ολομέλεια με την 90/2016 γνωμοδότηση του Α΄ Τμήματος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/90/2016
Εγκυρότητα συνομολόγησης εγγυήσεων τις οποίες παρείχε το Ελληνικό Δημόσιο προς κάλυψη δανείων διαφόρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η δια ηλεκτρονικού μηνύματος (e-mail) παρασχεθείσα από τη Διοίκηση προς τα πιστωτικά ιδρύματα τελική έγκριση συγκεντρωτικών καταστάσεων για την εκταμίευση των ποσών των δανείων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 2/73821/0025/14-12-2007 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, δεν εχώρησε νομίμως και, συνεπώς, η εν λόγω εγγύηση δεν χορηγήθηκε εγκύρως (ομοφ.). β) Σύμφωνα με το δοθέν ιστορικό, δεν προκύπτει ότι η ανωτέρω παράβαση οφείλεται σε υπαιτιότητα του δανειστή (πιστώτρια Τράπεζα), με συνέπεια το Ελληνικό Δημόσιο να μην απαλλάσσεται, εκ μόνου του λόγου τούτου, από την υποχρέωσή του να ικανοποιήσει τα αντίστοιχα αιτήματα κατάπτωσης της συγκεκριμένης εγγύησής του (πλειοψ.). γ) Η εκ μέρους του Δημοσίου επίκληση της προκειμένης ακυρότητας, θα παρίστατο, ενόψει των διδομένων πραγματικών περιστατικών, ως καταχρηστική (ομοφ.). Παραπέμπεται στην Ολομέλεια. Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 221/2016 γνωμ. της Β΄ Ολομέλειας Διακοπών ΝΣΚ.
ΝΣΚ/39/2009
Εγγυητική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου επί δανείων του Ν 128/1975.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η μη δημοσίευση της με αριθ. πρωτ. οικ.2/14541/5-3-2001 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών με την οποία παρέχεται η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά το άρθρο 12 του Ν 2322/1995, καθιστά την απόφαση αυτή ανυπόστατη και ως εκ τούτου ανίσχυρη. (ομοφ.) 2) Η έλλειψη αυτή δύναται στη συγκεκριμένη περίπτωση να αντισταθμιστεί από τη δημοσίευση της με αριθ. πρωτ. 2697/Β.168/26-1-2001 Κανονιστικής Απόφασης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία έχει εκδοθεί κατ επίκληση του Ν 128/1975 και παράγει όλες τις νόμιμες συνέπειές της και ως προς την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου επί των χορηγούμενων δανείων, με δεδομένο ότι η επέλευση των έννομων συνεπειών της εγγύησης του Δημοσίου στηρίζεται στις διατάξεις του Ν 2362/1995, του ΠΔ 16/1989 και του Ν 2322/1995. (πλειοψ.)
28414 ΕΞ 2020
Έναρξη Παραγωγικής Λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος Δημιουργίας Ηλεκτρονικού Φακέλου Δικαιολογητικών (e-repository) και Ηλεκτρονικής Υποβολής Αιτημάτων Καταπτώσεων Δανείων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
16736/ΕΓΔΕΚΟ 2579/2009
Διαδικασία λήψης δανείων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου από τις Δημόσιες Επιχειρήσεις του Κεφαλαίου Α΄ ν. 3429/2005. (Καταργήθηκε με το Άρθρο 106 του νόμου 4549/2018 -ΦΕΚ Α' 105/14.06.2018 )
ΝΣΚ/212/2014
Ισχύς εγγύησης Δημοσίου σε πιστωτικά ιδρύματα – Δανειοδότηση επιχειρήσεων – Παραβίαση υποχρέωσης των επιχειρήσεων να διατηρήσουν αμείωτο το προσωπικό τους.Α) Δεν έπαυσε να ισχύει, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 11 του Ν. 2322/1995, η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία παρασχέθηκε προς πιστωτικά ιδρύματα για την εκ μέρους τους παροχή δανείων προς επιχειρήσεις, δυνάμει των υπ’ αριθμ 2/14709/0025/14.04.2009, 2/49086/0025/3.07.2009 και 2/54979/0025/23.07.2009 αποφάσεων του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, εκ του λόγου ότι οι δανειοδοτηθείσες επιχειρήσεις παρέβησαν την απορρέουσα από τις ως άνω αποφάσεις υποχρέωσή τους για διατήρηση των θέσεων εργασίας μέσα στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα. Β) Δεν έπαυσε η κατά τα άνω εγγύηση να ισχύει ούτε και στην ειδικότερη περίπτωση κατά την οποία οι δανειοδοτηθείσες επιχειρήσεις απώλεσαν το σύνολο των θέσεων εργασίας, μέσω σταδιακής μείωσης του προσωπικού τους, μέχρι την οριστική παύση των εργασιών τους. Γ) Η χορηγηθείσα από το Δημόσιο εγγύηση δεν καλύπτει δόσεις των εγγυημένων δανείων, που τυχόν εκταμιεύθηκαν μετά την γνώση από τα πιστωτικά ιδρύματα του γεγονότος της μείωσης του προσωπικού των δανειοληπτριών επιχειρήσεων. (πλειοψ).
ΝΣΚ/110/2018
Εκχώρηση απαίτησης από εγγύηση και μεταβίβαση υποθήκης υπέρ Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η πιστώτρια τράπεζα μπορεί να υπεισέλθει στην υποθηκική τάξη του Ελληνικού Δημοσίου, με ταυτόχρονη ρητή και ανεπιφύλακτη δήλωσή της περί ελευθερώσεως του Δημοσίου από την χορηγηθείσα υπέρ αυτής εγγύηση. (πλειοψ.) β) Για την υπεισέλευση της τράπεζας στην υποθηκική τάξη του Ελληνικού Δημοσίου, εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με την οποία εκχωρείται στην τράπεζα η υπό αίρεση απαίτηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά του δανειολήπτη. Λόγω της εκχώρησης συμμεταβιβάζεται και η εμπράγματη ασφάλεια της υποθήκης, ως παρεπόμενο δικαίωμα που ακολουθεί την (υπό αίρεση) απαίτηση. (πλειοψ.) γ) Η εκχώρηση της υπό αίρεση απαίτησης και του παρεπόμενου δικαιώματος της υποθήκης επί των ακινήτων της δανειολήπτριας εταιρείας, η συναίνεση του δανειολήπτη καθώς και η παραίτηση της πιστώτριας από το δικαίωμα διεκδίκησης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου και λήψης οποιωνδήποτε μέτρων είσπραξης του εγγυημένου ποσού από το Δημόσιο, δεν απαιτείται να γίνουν με συμβολαιογραφική πράξη, αλλά αρκεί να γίνουν εγγράφως, στην περίπτωση δε του Ελληνικού Δημοσίου με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ενώ, κατά το άρθρο 1312 ΑΚ, απαιτείται να γίνει σημείωση της μεταβολής (εκχωρήσεως) στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο, στο οποίο είναι μεταγεγραμμένη η συμβολαιογραφική πράξη εγγραφής της υποθήκης υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. (πλειοψ.) δ) Η, μετά την εκχώρηση από το Δημόσιο της υπό αίρεση απαίτησής του κατά της δανειολήπτριας εταιρείας, υπεισέλευση της εκδοχέως τράπεζας, στην υποθηκική τάξη του Δημοσίου, δεν επηρεάζει τα δικαιώματα τρίτου δανειστή της δανειολήπτριας, για την εξασφάλιση του οποίου έχει εγγραφεί επί του ίδιου ακινήτου προσημείωση υποθήκης επόμενης τάξης. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/520/2012
520/2012 - Σύμβαση ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» μεταξύ ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. και Δημοσίου – Νομιμότητα συμβατικής δυνατότητας παροχής εκτυπωτικών υπηρεσιών από τα ΕΛ.ΤΑ. – Νομιμότητα παράτασης της σύμβασης σε σχέση με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4053/2012. α) Στην έννοια των ρητώς συμφωνηθεισών, με το άρθρο 13.4 της από 21-12-2007 συναφθείσας σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε., ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» περιλαμβάνονται και οι εκτυπωτικές υπηρεσίες για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. και συνεπώς επιτρέπεται η αξιοποίηση της δυνατότητας του όρου της σύμβασης «mail room» για την παροχή από τα ΕΛ.ΤΑ. εκτυπωτικών υπηρεσιών για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. (πλειοψ.) β) Δεν επιτρέπεται παράταση της σύμβασης, αλλά πρέπει να τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νέο νομοθετικό πλαίσιο του ν. 4053/2012, καθώς και των εν γένει ανωτέρω ισχυουσών αρχών της δι’ αυτού ενσωματούμενης 2008/6/ΕΚ οδηγίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/552/2012
Σύμβαση ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» μεταξύ ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. και Δημοσίου – Νομιμότητα συμβατικής δυνατότητας παροχής εκτυπωτικών υπηρεσιών από τα ΕΛ.ΤΑ. – Νομιμότητα παράτασης της σύμβασης σε σχέση με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4053/2012. α) Στην έννοια των ρητώς συμφωνηθεισών, με το άρθρο 13.4 της από 21-12-2007 συναφθείσας σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε., ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» περιλαμβάνονται και οι εκτυπωτικές υπηρεσίες για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. και συνεπώς επιτρέπεται η αξιοποίηση της δυνατότητας του όρου της σύμβασης «mail room» για την παροχή από τα ΕΛ.ΤΑ. εκτυπωτικών υπηρεσιών για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. (πλειοψ.) β) Δεν επιτρέπεται παράταση της σύμβασης, αλλά πρέπει να τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νέο νομοθετικό πλαίσιο του ν. 4053/2012, καθώς και των εν γένει ανωτέρω ισχυουσών αρχών της δι’ αυτού ενσωματούμενης 2008/6/ΕΚ οδηγίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/138/2012
Υπαγωγή δανείων στεγαστικής αποκατάστασης παλιννοστούντων στον Ν.3869/2010.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στο πεδίο εφαρμογής του Ν.3869/2010 υπάγονται και οι παλιννοστούντες, ομογενείς της (τέως) Ε.Σ.Δ.Δ. που δικαιούνται στεγαστικού δανείου του Ν.2790/2000 από Τράπεζα, επιδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό και με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
ΝΣΚ/372/2013
Απαλλαγή ή μη του Ελληνικού Δημοσίου από την υποχρέωση να ικανοποιήσει αιτήματα κατάπτωσης της εγγύησης του Δημοσίου, βεβαιώνοντας το σχετικό ποσό στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. και καταβάλλοντας αυτό στα πιστωτικά ιδρύματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παραβίαση των διατάξεων της παρ.8 του άρθρου 1 του ν. 2322/1995, όπως η παράγραφος αυτή προστέθηκε με το άρθρο 37 του ν. 3458/2006, δεν προκύπτει σύμφωνα με το δοθέν ιστορικό ότι οφείλεται σε υπαιτιότητα του δανειστή ή της πιστώτριας Τράπεζας και συνεπώς το Ελληνικό Δημόσιο δεν απαλλάσσεται εκ μόνου του λόγου αυτού από την υποχρέωσή του να ικανοποιήσει τα αιτήματα κατάπτωσης της εγγυήσεως του Δημοσίου, βεβαιώνοντας τα σχετικά ποσά στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και καταβάλλοντας αυτά στα οικεία πιστωτικά ιδρύματα. (πλειοψ.)