ΝΣΚ/230/2002
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινή οργάνωση αγορών στον τομέα των οπωροκηπευτικών. Ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθείσης σε οργάνωση παραγωγών ενίσχυσης για απόσυρση προϊόντων λόγω παρατυπιών. Αίτηση της ίδιας ΟΠ για προκαταβολή ενίσχυσης εγκεκριμένου επιχειρησιακού της προγράμματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Υπό την προϋπόθεση ότι συντρέχουν όλες οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την πληρωμή της αιτουμένης από οργάνωση παραγωγών προκαταβολής της κοινοτικής χρηματοδότησης επιχειρησιακού της προγράμματος, την εν λόγω προκαταβολή μπορεί να αναστείλει η κίνηση της διαδικασίας ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθείσης κοινοτικής χρηματοδότησης λόγω παρατυπιών κατά την απόσυρση προϊόντων, η οποία αποτελεί λόγω συμψηφισμού των άνω εκατέρωθεν οφειλομένων ποσών κοινοτικών ενισχύσεων, και επομένως νόμιμη βάση αναστολής πληρωμής της προκαταβολής, μόνο όμως από την έκδοση της απόφασης του Υπουργού Γεωργίας για την εν λόγω ανάκτηση και εντεύθεν.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/108/2015
Ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθείσης ενισχύσεως σε προαναγνωρισθείσα ομάδα παραγωγών που δεν αναγνωρίσθηκε ως Οργάνωση Παραγωγών – Παραμονή της σε καθεστώς προαναγνώρισης δυνάμει προσωρινής διαταγής – Συγχώνευσή της με αναγνωρισμένη Οργάνωση Παραγωγών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Όπως κρίθηκε με την 3205/2014 απόφαση του ΣτΕ, κατά το χρόνο της έκδοσης της νεώτερης υπ’ αριθ. πρωτ. 7464/18-5-2009 απόφασης της πρωτοβάθμιας Επιτροπής, έπαυσε να ισχύει η χορηγηθείσα την 24-3-2009 από το Συμβούλιο της Επικρατείας προσωρινή διαταγή, εφ’ όσον, με την έκδοση της νεότερης απόφασης εξαντλήθηκε το ρυθμιστικό περιεχόμενο της εν λόγω διαταγής. Κατά συνέπεια, εφ’ όσον απορρίφθηκε και η δεύτερη αίτηση της Ομάδας παραγωγών «ΚΛΗΜΑ» για την αναγνώρισή της ως οργάνωσης παραγωγών, υπάρχει υποχρέωση ανακτήσεως της χορηγηθείσης ενισχύσεως, κατά τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 116 και της παραγράφου 1 του άρθρου 123 του εκτελεστικού κανονισμού 543/2011. β) Με τη συγχώνευση δι’ απορροφήσεως, η ομάδα παραγωγών «ΚΛΗΜΑ» έπαυσε να υπάρχει και η Α.Σ.Ο. «ΤΟ ΑΜΠΕΛΙ» που προέκυψε από τη συγχώνευση υποκαταστάθηκε αυτοδικαίως στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις της απορροφηθείσης ομάδας παραγωγών και απέκτησε την ενεργητική και παθητική της περιουσία. Με την αναγνώρισή της ως Οργάνωσης Παραγωγών, δεν ανατρέπεται η κατά τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 116 και της παραγράφου 1 του άρθρου 123 του εκτελεστικού κανονισμού 543/2011 υποχρέωση ανακτήσεως της ενισχύσεως που χορηγήθηκε στην ομάδα παραγωγών «ΚΛΗΜΑ», λαμβανομένου υπόψη ότι η ισχύς της προσωρινής διαταγής είχε παύσει την 18-5-2009 και ότι η αναγνώριση έλαβε χώρα υπό την ισχύ του κανονισμού 1234/2007, όπως είχε τροποποιηθεί και ίσχυε, κατά τον οποίο δεν προβλεπόταν πλέον καθεστώς προαναγνώρισης, παρά κατ’ εξαίρεση, για συγκεκριμένες μόνο περιπτώσεις, στις οποίες δεν ενέπιπτε ούτε η ομάδα παραγωγών «ΚΛΗΜΑ» ούτε το νέο πρόσωπο της Οργάνωσης Παραγωγών «ΤΟ ΑΜΠΕΛΙ». Για την επιστροφή δε της ενισχύσεως αυτής, βαρύνεται πλέον, σύμφωνα με τα ανωτέρω εκτεθέντα, η προκύψασα από τη συγχώνευση Οργάνωση Παραγωγών «ΤΟ ΑΜΠΕΛΙ». (ομοφ.)
ΝΣΚ/336/2005
Παρατυπίες στο καθεστώς προαιρετικής απόσταξης οίνου. Συμβάσεις «φασόν». Ανάκτηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Καθεστώς προαιρετικής απόσταξης οίνου. Η ψευδής δήλωση παραγωγής των παραγωγών VINORTE και VINICOLA DI CAPUA συνεπιφέρει την έντοκη ανάκτηση των καταβληθεισών ενισχύσεων από τον δικαιούχο της ενίσχυσης οινοπνευματοποιό ή τον εξομοιούμενο με αυτόν στην περίπτωση φασόν παραγωγό και επιπλέον την ανάκτηση από τον παραγωγό που δεν τήρησε τις υποχρεώσεις του ως κύρωση του ποσού της ενίσχυσης της προκαταβολής που πληρώθηκε στον οινοπνευματοποιό.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/391/2022
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ:Ζητείται η ακύρωση α) της … απόφασης ανάκτησης του Γενικού Γραμματέα Τουρισμού του Υπουργείου Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος του εκκαλούντος ανάκτηση ποσού 56.160,00 ευρώ, φερόμενου ως αχρεωστήτως καταβληθέντος από ενωσιακούς (μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου) και εθνικούς πόρους, στο πλαίσιο χρηματοδότησης του υποέργου της Πράξης «Δράσεις κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού σε θέματα τουρισμού στις 8 περιφέρειες Σύγκλισης» με κωδικό ΟΠΣ 374634, το οποίο είχε ενταχθεί στη θεματική προτεραιότητα 62 του Άξονα 04 του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού», και β) της …απόφασης καταγγελίας σύμβασης της Αναπληρώτριας Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.(....)Εξάλλου, το εκκαλούν δεν προβάλλει κατά τρόπο ορισμένο και ουδόλως προκύπτει ότι το επιβαλλόμενο μέτρο είναι προδήλως δυσανάλογο, λαμβανομένων υπόψη και των παρατυπιών που διαπιστώθηκαν, επομένως, η προσβαλλόμενη απόφαση αποτελεί πρόσφορο και αναγκαίο μέτρο για το σκοπό που επιδιώκει και δεν παρίσταται προδήλως δυσανάλογο. Επιπροσθέτως, σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης του αναδόχου/επιχορηγούμενου φορέα, όπως εν προκειμένω, τα σχετικά ποσά που έχουν καταβληθεί καθίστανται αχρεώστητα στο σύνολό τους και, επομένως, η Διοίκηση υποχρεούται να επιβάλει δημοσιονομική διόρθωση/ανάκτηση, κατά συνέπεια, η ανάκτηση νομίμως, χωρίς να υφίσταται περιθώριο εφαρμογής της αρχής της αναλογικότητας (...), έχει επιβληθεί και ως απόρροια της καταγγελίας της σύμβασης αυτής. Απορρίπτει την έφεση.
ΝΣΚ/236/2016
Υφίσταται δυνατότητα και όχι υποχρέωση των Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων να λάβουν προκαταβολή της ενωσιακής χρηματοδότησης για την υλοποίηση προγραμμάτων του τομέα ελαιολάδου και επιτραπέζιων ελιών(....)Κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 7 παρ. 3 στοιχ. η’ του Καν. (ΕΕ) 611/2014 και των άρθρων 1, 3, 5 παρ. 1, 7 και 9 του Καν. (ΕΕ) 615/2014 οι Οργανώσεις Ελαιουργικών Φορέων, που είναι δικαιούχοι ενωσιακής χρηματοδότησης για τα εγκεκριμένα προγράμματά τους στον τομέα του ελαιολάδου και των επιτραπέζιων ελιών, έχουν τη δυνατότητα και όχι την υποχρέωση να λάβουν προκαταβολή της ενωσιακής χρηματοδότησης, αφού στο περιεχόμενο των εκθέσεων, στις οποίες βασίζεται ο έλεγχος των μέτρων του τριετούς προγράμματος εργασίας, δεν περιλαμβάνεται η εξακρίβωση της πραγματοποίησης των δαπανών των δόσεων της προκαταβολής, αλλά η υλοποίηση των μέτρων αυτών σε σταδιακή τουλάχιστον ετήσια βάση.
ΝΣΚ/260/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Κατάπτωση εγγυητικών επιστολών, υπολογισμός τόκων και δυνατότητα διακανονισμού της οφειλής προερχομένης από αχρεωστήτως καταβληθείσα επιδότηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αρμοδία υπηρεσία του Εθνικού Οργανισμού Καπνού (ΕΟΚ) οφείλει να προχωρήσει στην άμεση ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθεισών επιδοτήσεων κατά την διαγραφόμενη στο Ν.2520/97 διαδικασία υπολογίζοντας και τους τόκους που προβλέπονται στην προπαρατεθείσα διάταξη του άρθρου 28 Ν.2520/97, όπως το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 Ν.2732/99. Εάν η υπόχρεη για επιστροφή της αχρεωστήτως καταβληθείσης επιδοτήσεως εταιρία δεν καταβάλλει οικειοθελώς το οφειλόμενο ποσόν με τις προσαυξήσεις των οφειλομένων τόκων για οποιονδήποτε λόγο και δεν υφίσταται απαίτησή της προς συμψηφισμό, τότε η αρμοδία υπηρεσία, οφείλει να προχωρήσει πάραυτα στην κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών και εάν η οφειλή δεν εξοφληθεί πλήρως δια της καταπτώσεως αυτής, τότε θα πρέπει να εκδοθεί η οικεία πράξη ανάκτησης των αχρεωστήτως καταβληθεισών επιδοτήσεων η οποία και θα αποσταλεί στη ΔΟΥ για βεβαίωση του χρέους. Περαιτέρω, οιαδήποτε ρύθμιση καταβολής της οφειλής σε δόσεις βεβαιωθέντων και ληξιπροθέσμων χρεών, δύναται να λάβει χώρα μόνο κατά τη διαγραφόμενη στο Ν.2648/98 διαδικασία, δια της υποβολής αιτήσεως ενώπιον του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών.
ΝΣΚ/174/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Αναθεώρηση τιμής πρώτης ύλης σε συμβάσεις συναπτόμενες μεταξύ παραγωγών σταφυλιών και μεταποιητών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Γ.Πουλάκος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Δεν παρέχεται η δυνατότητα, από τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ.2 του Κανονισμού (ΕΚ) 1621/99 της Επιτροπής, τιμολόγησης και καταβολής, μέσω εμβάσματος (τραπεζικού ή ταχυδρομικού) από το μεταποιητή στον παραγωγό, αξίας μεγαλύτερης ή μικρότερης της αναγραφόμενης στη σύμβαση, χωρίς προηγούμενη συμβατική αναθεώρηση της τιμής καθ ορισμένη διαδικασία, σαφώς προσδιορισμένη. Η μη τήρηση της διαδικασίας αναθεώρησης συνεπάγεται α) τις κυρώσεις που προβλέπει η εθνική νομοθεσία, εφόσον έχουν θεσπισθεί τέτοιες κυρώσεις κατ εξουσιοδότηση του ανωτέρω Κανονισμού β) τη μη χορήγηση της ενίσχυσης στους δικαιούχους ή την αναζήτηση της τυχόν χορηγηθείσης ενίσχυσης ως αχρεωστήτως καταβληθείσης.
ΕΣ/Γ΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/565/2024
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ.(...) Ο λόγος αυτός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, διότι, όπως ορθά κρίθηκε από το δικάσαν Τμήμα, αφενός ο κανονισμός (ΕΚ) 1164/1994 περί ιδρύσεως του Ταμείου Συνοχής δεν εφαρμόζεται στην επίδικη περίπτωση, διότι το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΤΠΑ στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2007-2013, αφετέρου η εκτέλεση εργασιών κατά παράβαση του ενωσιακού και του εθνικού δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων αποτελεί παρατυπία, η οποία επηρεάζει σημαντικά τη φύση και τους όρους εκτέλεσης του υποέργου και δικαιολογεί την έκδοση της απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης και την ανάκτηση των ποσών που καταβλήθηκαν για τις εργασίες αυτές. Περαιτέρω, απορριπτέος είναι ο ισχυρισμός ότι έπρεπε προηγουμένως να ζητηθεί η έγκριση της Επιτροπής για την ανάκτηση, καθώς τα κράτη μέλη φέρουν κατ’ αρχήν την ευθύνη για τον δημοσιονομικό έλεγχο των παρεμβάσεων, τη δίωξη των παρατυπιών, την πραγματοποίηση των αναγκαίων δημοσιονομικών διορθώσεων και την ανάκτηση των παρανόμως ή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη διαβούλευση των εθνικών οργάνων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ούτε έκδοση προηγούμενης απόφασης από την Επιτροπή, με την οποία να υποχρεώνονται οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς να αναζητήσουν τα παρανόμως ή αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά. Τέλος, ο ισχυρισμός της αναιρεσείουσας ότι εν προκειμένω δεν υπήρξε οικονομική απώλεια του ΕΤΠΑ παρίσταται αόριστος και σε κάθε περίπτωση αβάσιμος, καθόσον η παραβίαση των αναφερόμενων στη σκέψη 8 εφαρμοστέων κανόνων συνιστά ουσιώδη παρατυπία, εφόσον δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να έχει αυτή επιπτώσεις στον προϋπολογισμό του Ταμείου, λόγω του καταλογισμού σε αυτόν της καταβληθείσας στον ανάδοχο αδικαιολόγητης δαπάνης εξωσυμβατικών εργασιών, που δεν εγκρίθηκαν από τη Διαχειριστική Αρχή και δεν εντάχθηκαν νομίμως στο φυσικό αντικείμενο του έργου.Για τους λόγους αυτούς.Απορρίπτει την αίτηση της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «…Α.Ε.» για αναίρεση της 620/2021 απόφασης του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/166/2006
Προϋποθέσεις και περιεχόμενο της τροποποιήσεως της συμβάσεως προμήθειας συστημάτων Ολυμπιακής Ασφάλειας C4I.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την τροποποίηση της συμβάσεως προμήθειας συστημάτων Ολυμπιακής Ασφάλειας C4I η έκδοση αποφάσεως του ΚΥΣΕΑ, αλλά ενόψει της δεδομένης πλοκής του πραγματικού και ιδίως λόγω της προηγουμένης αποφάσεως του ΚΥΣΕΑ, είναι αναγκαία η έκδοση νέας αποφάσεως του κυβερνητικού αυτού οργάνου και β) τροποποίηση της ως άνω συμβάσεως, ως και επιστροφή στην προμηθεύτρια εταιρεία SAIC μέρους των κατατεθεισών παρ’ αυτής εγγυητικών επιστολών, προς κάλυψη της καταβληθείσης σ’ αυτή προκαταβολής, είναι επιτρεπτή, σύμφωνα με τους ορισμούς του ΠΔ 284/1989.
ΝΣΚ/414/2009
Σύννομη ή μη η καταβολή κοινοτικής χρηματοδότησης εάν χρησιμοποιήθηκε προς μεταποίηση, εκτός από πρώτη ύλη προερχόμενη από χώρες της Ε.Ε. και πρώτη ύλη προερχόμενη από τρίτες χώρες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατ’ εφαρμογή των πορισμάτων της νομολογίας του Δ.Ε.Κ., εάν χρησιμοποιήθηκε προς μεταποίηση, εκτός από βιολογική πρώτη ύλη προερχόμενη από χώρες της Ε.Ε. και πρώτη ύλη προερχόμενη από τρίτες χώρες, δεν τίθεται ζήτημα προσαρμογής του εγκεκριμένου ποσού της δημόσιας δαπάνης στην μειωμένη δυναμικότητα παραγωγής προϊόντων από βιολογική πρώτη ύλη, προερχόμενη από χώρες της Ε.Ε., αλλά θα πρέπει να απενταχθεί η επένδυση από το Μέτρο 2.1. του Ε.Π.Α.Α. & Α.Υ. 2000-2006 και να αναζητηθεί το σύνολο των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
ΝΣΚ/22/2013
Δυνατότητα προκαταβολής ή μη, μέσω του ΕΛΚΕ, από το Πανεπιστήμιο, μισθωμάτων προς την εταιρία «ΕΥΓΕΝΙΔΕΙΟ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΟ Α.Ε.», για τους εντός του Θεραπευτηρίου χώρους, που μισθώνει για τη στέγαση και λειτουργία Μονάδων και Εργαστηρίων του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Για τους χώρους της εκμισθώτριας εταιρίας «ΕΥΓΕΝΙΔΕΙΟ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΟ Α.Ε.», τους οποίους το Πανεπιστήμιο Αθηνών μισθώνει για τις ανάγκες του και για τις ανάγκες του Ε.Λ.Κ.Ε., επιτρέπεται η προκαταβολή του συμφωνηθέντος μισθώματος από τον Ε.Λ.Κ.Ε. προς την εκμισθώτρια, εφόσον πληρούνται οι ειδικότερες προϋποθέσεις του ισχύοντος Οδηγού Χρηματοδότησης. 2) Το πλεόνασμα του Ε.Λ.Κ.Ε., μπορεί να διατεθεί νόμιμα, μετά από πρόταση της Επιτροπής Διαχείρισης αυτού και απόφαση της Συγκλήτου, για την επίτευξη των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και αναπτυξιακών στόχων του Πανεπιστημίου, μεταξύ των οποίων είναι και η προκαταβολή μισθωμάτων του Πανεπιστημίου προς την εκμισθώτρια εταιρία «ΕΥΓΕΝΙΔΕΙΟ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΟ Α.Ε.», για τη μίσθωση χώρων στους οποίους στεγάζονται και λειτουργούν Πανεπιστημιακές κλινικές, μονάδες και εργαστήρια της Ιατρικής Σχολής, τηρουμένων και των ειδικών διατάξεων για την ταμειακή διαχείριση του Ε.Λ.Κ.Ε.