ΝΣΚ/24/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Μεταβίβαση κυριότητας ακινήτων, που εχρησιμοποιούντο από υπηρεσίες του καταργηθέντος Π.Ι.Κ.Π.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατά την αληθή έννοια του άρθρου 9 του Ν 3106/2003, τα ακίνητα, τα οποία εχρησιμοποιούντο από τα Ιατροκοινωνικά Κέντρα και τις Παιδικές Πολυκλινικές του Π.Ι.Κ.Π.Α. περιέρχονται, κατά κυριότητα, στα οικεία Πε.Σ.Υ.Π. και όχι στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/155/2007
Υπεισέλευση συσταθέντων Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων στις αρμοδιότητες και στα περιουσιακά στοιχεία Λιμενικών Ταμείων και περιπτώσεις μεταφοράς προσωπικού από τα δεύτερα στα πρώτα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπό το κράτος ισχύος των διατάξεων του άρθρου 28 του Ν 2738/1999, όπως ισχύει σήμερα, και του άρθρου μόνου του Π.Δ/τος 192/2006, με το οποίο μεταφέρθηκαν στο Δήμο Χανίων οι αρμοδιότητες του μη καταργηθέντος «Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων», που αφορούν το Δήμο Χανίων και, για την άσκησή τους, συνεστήθη ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χανίων» και έδρα το Δήμο Χανίων: α) η διαχείριση και εκμετάλλευση των ακινήτων (κτιρίων), που βρίσκονται στην περιοχή του λιμένα Χανίων, δηλαδή εντός των ορίων του Δήμου Χανίων και ανήκαν στην κυριότητα του «Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων», θα ασκείται από το «Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χανίων», στο οποίο περιέρχονται κατά κυριότητα τα εν λόγω ακίνητα εκ του νόμου, από του διορισμού των μελών του πρώτου Διοικητικού του Συμβουλίου, από του οποίου αρχίζει η ισχύς του ΠΔ 192/2006 και β) δεν συντρέχει περίπτωση μεταφοράς μέρους του υφισταμένου προσωπικού του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων στο «Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χανίων».
ΝΣΚ/102/2021
Α) Περί της κυριότητας επί του ευρισκομένου επί της οδού Αγίας Λαύρας 27 ακινήτου (περιοχή Κυπριάδου), ιδιοκτησίας του καταργηθέντος Δ΄ Κρατικού Παιδικού Σταθμού Πατησίων. Β) Περί της κυριότητας όλων των ακινήτων που είχαν αγορασθεί από καταργημένα νομικά πρόσωπα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας (πλέον Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης) και ειδικότερα κυριότητας κρατικών παιδικών σταθμών οι οποίοι καταργήθηκαν με τη διάταξη του άρθρου 26 του π.δ. 410/1995, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 12 του ν. 2880/2001, η τύχη των οποίων δε ρυθμίστηκε με την έκδοση σχετικού διατάγματος, όπως προέβλεπε το άρθρο 5 του α.ν. της 2/5-11-1935.999(....)Α) Περί της κυριότητας επί του ευρισκομένου επί της οδού Αγίας Λαύρας 27 ακινήτου, η περιουσία αυτή εξακολουθεί να διέπεται από τις προβλέψεις της διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του α.ν. 2/5-11-1935 και συνεπώς θεωρούμενη ως δημόσια, παρέμεινε, κατ’ αρχήν, στην κυριότητα του Δημοσίου και ειδικότερα του Υπουργείου Υγείας, ως εποπτεύοντος Υπουργείου και αρμόδιου για την έγκριση της αγοράς του ακινήτου για την στέγαση και λειτουργία του καταργηθέντος με την παράγραφο 1 του άρθρου 12 του ν. 2880/2001 Δ΄ Κρατικού Παιδικού Σταθμού Πατησίων και ακολούθως περιήλθε, στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατά πλειοψηφία). Β) Ως προς το δεύτερο υποερώτημα, το οποίο αφορά εν γένει την περιουσία όλων των καταργηθέντων με την προαναφερθείσα διάταξη παιδικών σταθμών των οποίων η τύχη παρέμεινε αρρύθμιστη, αυτό δεν δύναται να τύχει απάντησης, διότι δεν περιλαμβάνεται σε αυτό πλήρης εξιστόρηση συγκεκριμένου πραγματικού και ως εκ τούτου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 6 παράγραφος 6 του ν. 3086/2002 (ομόφωνα).
ΝΣΚ/3/2005
Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 260 του ΠΔ 410/1995 για την παραχώρηση ενός ακινήτου του Ε.Ο.Π., που περιήλθε στην κυριότητα του Δημοσίου (Υπ. Υγείας & Κοιν. Αλληλεγγύης) προς Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εφαρμοστέες στις περιπτώσεις παραχωρήσεως ή διαθέσεως των περιελθόντων στην κυριότητα του Δημοσίου (Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης) ακινήτων προς τους Ο.Τ.Α. (ή τις Ν.Α.) είναι οι διατάξεις του άρθρου 260 του ΠΔ 410/1995, υπό τους εκεί διαλαμβανόμενους όρους και προϋποθέσεις και κατά την αληθή έννοια των διατάξεων αυτών και με την επιφύλαξη, βέβαια, των όποιων ειδικών απαγορευτικών διατάξεων, μη προσαπαιτουμένης περαιτέρω ειδικής προς τούτο νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως.
ΥΠΕΣ/473/6780/2011
Θέμα:«Αντικατάσταση κρατικών πινακίδων κυκλοφορίας υπηρεσιακών αυτοκινήτων των πρώην Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, Δήμων και Γενικών Γραμματειών Περιφερειών, των οποίων τα αυτοκίνητα περιέρχονται στην κυριότητα των νέων Περιφερειών, των Δήμων και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων όλης της χώρας».
ΝΣΚ/349/2010
Συνεχόμενα άρτια οικόπεδα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ορισμός οικοπέδου κατ’ άρθρο 2 του Ν.1577/1985 «είναι κάθε συνεχόμενη έκταση γης που αποτελεί αυτοτελές και ενιαίο ακίνητο και ανήκει σε ένα ή πλείονες κυρίους εξ αδιαιρέτου». Κατά την 430/1991 γνωμοδότηση της Ολομέλειας ΝΣΚ, συνεχόμενα άρτια οικόπεδα που περιέρχονται στον αυτόν κύριο με διαφορετικά συμβόλαια διατηρούν την αυτοτέλειά τους. Αντίθετη παρεμπίπτουσα κρίση με την απόφαση ΑΠ 1296/2006 ότι συνεχόμενα άρτια ακίνητα που περιέρχονται στην κυριότητα ενός και του αυτού προσώπου (ή στη συγκυριότητα πολλών) θεωρούνται ως ενιαίο ακίνητο. Κατά πλειοψηφία το Τμήμα γνωμοδοτεί σύμφωνα με την απόφαση αυτή. (Αντίθετη μειοψηφία, εμμένουσα στην 430/1991 Γνωμ. Ολ.ΝΣΚ.) - ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 67/2011 ΓΝΩΜ.
ΝΣΚ/24/2014
Επιβολή Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. σε ακίνητα που βρίσκονται στην κυριότητα ή την επικαρπία της Τραπέζης της Ελλάδος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Τράπεζα της Ελλάδος δεν υποχρεούται στην καταβολή του Εκτάκτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) για τα ακίνητα που βρίσκονται στην κυριότητα ή την επικαρπία της, εφόσον αυτά χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση των κυρίων εργασιών της Τράπεζας, κατά την άσκηση των υπό του Καταστατικού της προβλεπομένων εξαιρετικής φύσεως αρμοδιοτήτων της. (ομοφ.)
ΝΣΚ/75/2024
Δυνατότητα ή μη εξαγοράς ακινήτων κυριότητας του Ταμείου Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) με βάση τις διατάξεις του ν. 5024/2023. (...) Τα ακίνητα κυριότητας της αυτοτελούς δημόσιας υπηρεσίας «Ταμείο Εθνικού Στόλου» (ΤΕΣ) δεν καταλαμβάνονται από το ρυθμιστικό πεδίο του ν. 5024/2023, επειδή δεν υπάγονται στη διαχειριστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ομόφωνα).
ΝΣΚ/225/2005
Δήμευση και καταστροφή επικίνδυνων στερεών αποβλήτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με την απόφαση του ποινικού δικαστηρίου που επιβάλλει ως εξασφαλιστικό μέτρο δήμευση (και καταστροφή) επικίνδυνων στερεών αποβλήτων, αυτά περιέρχονται στην κυριότητα του Δημοσίου, το οποίο, σε συμμόρφωση προς τη δικαστική αυτή απόφαση, οφείλει να τα καταστρέψει, κατά τον τεχνικώς ενδεδειγμένο τρόπο, δια των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΠΕΧΩΔΕ.
ΝΣΚ/189/2014
Ακίνητα προερχόμενα από παραίτηση κυριότητας – Αδέσποτα – Έρευνα της πραγματικής και της νομικής τους κατάστασης – Τυχόν αναγκαίες ενέργειες των αρμοδίων υπηρεσιών του Δημοσίου-Κτηματικών Υπηρεσιών προς διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ακίνητο, από την κυριότητα του οποίου παραιτείται ο κύριος αυτού με σκοπό αυτό να καταστεί αδέσποτο, περιέρχεται στην κυριότητα του Δημοσίου με τη μεταγραφή της μονομερούς δηλώσεως του κυρίου του ακινήτου –η οποία πρέπει να περιαφθεί το τύπο της συμβολαιογραφικής πράξης στο γραφείο μεταγραφών της περιφέρειας του ακινήτου. Την κυριότητα αυτού το Δημόσιο αποκτά πρωτοτύπως και μαζί αποκτά αυτοδικαίως και τη νομή του, ενώ τα περιορισμένα εμπράγματα δικαιώματα (υποθήκη, δουλείες) πάνω σ’ αυτό, εξακολουθούν να υπάρχουν και μετά την παραίτηση και ως εκ τούτου, α) δεν έχει σημασία κατά νόμον, τόσον πριν όσον και μετά τη μεταγραφή, ο έλεγχος της νομικής και πραγματικής κατάστασης του ακινήτου αυτού, β) ως νέος κύριος του ακινήτου, το Δημόσιο, δια των αρμοδίων υπηρεσιών του, θα πρέπει έγκαιρα να λάβει τα κατά νόμον προβλεπόμενα μέτρα για την προστασία των ακινήτων αυτών, ήτοι να προβεί στις δέουσες πράξεις διοικήσεως και διαχειρίσεως των εν λόγω ακινήτων. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/345/2000
Γεωργία - Κοινοτικό Δίκαιο. Ενταξη παραγωγού στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της καλλιέργειας συκιάς. Μεταγενέστερη προσκόμιση από αντιδίκους του ενταχθέντος ετέρου τίτλου κυριότητας των δηλωθέντων ακινήτων. Δυνατότης ανακλήσεως εντάξεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στα πλαίσια του ελέγχου της συνδρομής των προϋποθέσεων εντάξεως αιτούντος παραγωγού στο σχετικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης καλλιεργειών, η Διοίκηση οφείλει να ελέγχει και να εκτιμά, κατ αρχήν μεν το νόμιμο και γνήσιο των επικαλουμένων τίτλων κυριότητας, ως και το αν τα αναφερόμενα στους εν λόγω τίτλους ακίνητα ταυτίζονται με αυτά για τα οποία υπεβλήθη η αίτηση εντάξεως, περαιτέρω δε αν διατηρείται η καλλιέργεια της νέας φυτείας τουλάχιστον επί μία δεκαετία μετά την εγκατάστασή της. Σε περίπτωση αμφισβητήσεων και αμφιβολιών ως προς την κυριότητα των δηλωθέντων προς αναδιάρθρωση γεωργικών ακινήτων, η Διοίκηση οφείλει να εκτιμήσει και να κρίνει αιτιολογημένα το ζήτημα τούτο, βάσει των τιθεμένων υπόψη της στοιχείων, ενώ η οριστική επίλυση του ζητήματος ανήκει στα πολιτικά δικαστήρια. Δικαίωμα και όχι υποχρέωση της Διοικήσεως να ανακαλέσει παράνομη πράξη εντάξεως με ειδικά αιτιολογημένη πράξη της. Δεν συνιστά επαρκή λόγο ανακλήσεως ως παρανόμου, της πράξεως εντάξεως παραγωγού, μόνη η εκ των υστέρων προσκόμιση τίτλου για την απόδειξη της επί των δηλωθέντων ακινήτων κυριότητας τρίτων-αντιδίκων του ενταχθέντος, οι οποίοι δεν έχουν υποβάλλει αίτηση για ένταξη στο σχετικό πρόγραμμα.