×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/242/2009

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ναυάγιο – Διαδικασία ανελκύσεως και απομακρύνσεως του πλοίου – Νηολόγιο – Εγγραπτέες πράξεις κτήσεως κυριότητας ναυαγίου με βάση τις διατάξεις του Ν 2881/2001.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Με δεδομένο ότι δεν έλαβε χώρα κατακύρωση των αποτελεσμάτων πλειοδοτικού ή μειοδοτικού διαγωνισμού για το επίμαχο πλοίο, δεν μπορεί να γίνει λόγος για έκδοση και καταχώριση στο νηολόγιο περιλήψεως κατακυρωτικής εκθέσεως, ακόμα και υπό την, αποκρουόμενη πάντως εκδοχή ότι εγγραπτέα στο νηολόγιο πράξη αποτελεί και η περίληψη κατακυρωτικής εκθέσεως κατόπιν διαγωνισμού διενεργηθέντος με βάση τις διατάξεις της κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 6 του Ν 2881/2001 εκδοθείσης υπ’ αριθμ. 2123/35/2001 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1438) αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, καθόσον εν προκειμένω τέτοιος διαγωνισμός δεν διενεργήθηκε, η δε καταρτισθείσα σύμβαση δεν συνιστά περίληψη κατακυρωτικής εκθέσεως και η ίδια (η σύμβαση) δεν αποτελεί εγγραπτέα στο νηολόγιο πράξη, αλλ’ ούτε είναι ικανή να προσπορίσει κυριότητα του πλοίου σε τρίτον, αφού εκτός των άλλων πλημμελειών περί την κατάρτισή της, συνιστά σύμβαση έργου και όχι μεταβιβαστική της κυριότητας του πλοίου. Συνακολούθως προς ταύτα, το ζήτημα αν απαιτείται πρακτικό γνωμοδοτήσεως της Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του Ν 2881/2001, για την μεταβίβαση κυριότητας πλοίου κατά τις διατάξεις του Ν 2881/2001 και την εγκυρότητα της καταχωρίσεώς της στο νηολόγιο, παρίσταται αλυσιτελές.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/332/2002

Πλοία. Οριστική απώλεια πλοίου. Φορολογία πλοίων.Επί διαλύσεως πλοίου ή βυθίσεως αυτού, η φορολογική υποχρέωση του Ν 27/75 παύει να υφίσταται από της διαλύσεως (ή βυθίσεως) του πλοίου, του φορολογουμένου φέροντος το βάρος της αποδείξεως περί επελεύσεως του ως άνω γεγονότος. Επί μεταβιβάσεως όμως ελληνικού πλοίου σε αλλοδαπούς ή και ομοίας μεταβιβάσεως της κυριότητος (κατακυρώσεως) πλοίου κατόπιν δημοσίου πλειστηριασμού (κατά ποσοστό συνεπαγόμενο την απώλεια της ελληνικής εθνικότητος και στις δύο περιπτώσεις), ενόσω η περίληψη της κατακυρωτικής εκθέσεως δεν έχει καταχωρισθεί για οποιονδήποτε λόγο στο νηολόγιο, εξακολουθεί να υφίσταται η φορολογική υποχρέωση, έστω και αν ο πλοιοκτήτης παρέδωσε το πλοίο και έπαυσε κατόπιν αυτού, να έχει την εκμετάλλευσή του.


ΝΣΚ/336/2002

Πλοία. Οριστική απώλεια πλοίου. Φορολογία πλοίων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Επί διαλύσεως πλοίου ή βυθίσεως αυτού, η φορολογική υποχρέωση του Ν 27/75 παύει να υφίσταται από της διαλύσεως (ή βυθίσεως) του πλοίου, του φορολογουμένου φέροντος το βάρος της αποδείξεως περί επελεύσεως του ως άνω γεγονότος. Επί μεταβιβάσεως όμως ελληνικού πλοίου σε αλλοδαπούς ή και ομοίας μεταβιβάσεως της κυριότητος (κατακυρώσεως) πλοίου κατόπιν δημοσίου πλειστηριασμού (κατά ποσοστό συνεπαγόμενο την απώλεια της ελληνικής εθνικότητος και στις δύο περιπτώσεις), ενόσω η περίληψη της κατακυρωτικής εκθέσεως δεν έχει καταχωρισθεί για οποιονδήποτε λόγο στο νηολόγιο, εξακολουθεί να υφίσταται η φορολογική υποχρέωση, έστω και αν ο πλοιοκτήτης παρέδωσε το πλοίο και έπαυσε κατόπιν αυτού, να έχει την εκμετάλλευσή του.


ΝΣΚ/43/2004

Ανέλκυση ναυαγίου από πλειοδότη μετά από δημόσιο διαγωνισμό εκποίησής του σύμφωνα με το Ν 2881/2001 και απαιτήσεις του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο πλειοδότης σε δημόσιο διαγωνισμό εκποίησης ναυαγίου αποκτά τούτο ελεύθερο από απαιτήσεις του Ν.Α.Τ. και σε περίπτωση διαγραφής του πλοίου από το νηολόγιο δεν απαιτείται το σχετικό πιστοποιητικό του άρθρου 88 παρ.5 του ΚΝ 792/1978.


ΝΣΚ/38/2022

Ερωτάται εάν: (α) ως «πρόσκληση», που προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 2881/2001, νοείται αποκλειστικά η «αρχική», δηλαδή αυτή που απευθύνεται στον κύριο και επιδίδεται στους δανειστές, οι οποίοι αναγράφονται, κατά τον χρόνο τούτο, στα δημόσια βιβλία (νηολόγιο, ναυτικό υποθηκολόγιο, βιβλίο κατασχέσεων) ή, αντίθετα, όμοια πρόσκληση πρέπει να επιδίδεται και στους δανειστές που έχουν εγγραφεί στα ίδια δημόσια βιβλία μεταγενέστερα και, ιδιαίτερα, αν έχει παρέλθει μεγάλο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο δεν κατέστη δυνατή η απομάκρυνση του ναυαγίου ή του επικινδύνου-επιβλαβούς πλοίου, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες στο ίδιο νόμο διαδικασίες, και (β) η χορήγηση, κατ' εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του αυτού ως άνω νόμου, άδειας απόπλου σε πλοίο, στο οποίο εφαρμόζονται οι διατάξεις του εν λόγω νόμου, προς λιμένα είτε αλλοδαπής, είτε ημεδαπής (είτε με ίδια μέσα είτε ρυμουλκούμενου) για οποιονδήποτε λόγο (ακόμη και για διάλυση αυτού), είναι δυνατή σε περίπτωση επιβολής απαγόρευσης απόπλου, ως μέτρου διοικητικού καταναγκασμού για την εξόφληση διοικητικού προστίμου, κατά το άρθρο 8 του ιδίου νόμου και τα άρθρα 45 και 157 του ν.δ. 187/1973 (ΚΔΝΔ).(...)α) Ως «πρόσκληση», που προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 2881/2001, νοείται αποκλειστικά και μόνον η προβλεπόμενη στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 2 και 3 παρ. 2 του ν. 2881/2001, η οποία απευθύνεται προς τον κύριο και επιδίδεται σε αυτόν και στους δανειστές τους αναγραφόμενους κατά τον χρόνο εκείνο στα δημόσια βιβλία (νηολόγιο, ναυτικό υποθηκολόγιο, βιβλίο κατασχέσεων κ.λ.π.), ενώ οι εγγραφόμενοι μεταγενέστερα νέοι δανειστές, στους οποίους δεν έχει επιδοθεί η πρόσκληση αυτή, έχουν τη δυνατότητα, ως έχοντες έννομο συμφέρον, κατ’ άρθρο 2 παρ. 8 του ν. 2881/2001, να προβούν στις απαραίτητες, για την προάσπιση των συμφερόντων τους νόμιμες ενέργειες, σε οποιοδήποτε στάδιο των προσδιοριζόμενων στον ίδιο νόμο διαδικασιών και μέχρι την κατακύρωση του σχετικού διαγωνισμού εκποίησης του ναυαγίου ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου, καθόσον πληρούνται και ως προς αυτούς οι απαιτήσεις δημοσιότητας. Συνακόλουθα οι επιμελείς, τουλάχιστον, δανειστές ενημερώνονται για τον πιθανό απόπλου του ναυαγίου ή του επικίνδυνου/επιβλαβούς πλοίου (αυτοδυνάμως ή ρυμουλκούμενου), ακόμη και για διάλυσή του (κατά πλειοψηφία). β) Η χορήγηση, κατ' εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου (είτε με ίδια μέσα, είτε ρυμουλκούμενου), για οποιονδήποτε λόγο (ακόμη και για διάλυση αυτού), είναι δυνατή, παρά την προβλεπόμενη στο άρθρο 8 του ν. 2881/2001 και στα άρθρα 45 και 157 του ν.δ.187/1973 (ΚΔΝΔ) επιβολή απαγόρευσης απόπλου, ως μέτρου διοικητικού καταναγκασμού για την εξόφληση επιβληθέντος διοικητικού προστίμου (ομόφωνα). Αναπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθμ. 55/2020 γνωμοδότησης του Δ΄ Τμήματος, για την οποία ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ζήτησε την έκδοση γνωμοδότησης της Ολομέλειας του ΝΣΚ, στα ερωτήματα που αναφέρονται στην αρχή της, λόγω της σπουδαιότητας και της οριζοντίου εφαρμογής των θεμάτων που τίθενται με αυτά.


ΝΣΚ/91/2016

Χρόνος μετάθεσης κυριότητας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής - Εξέταση εμπρόθεσμης δήλωσης μεταβολής από την αρμόδια Υπηρεσία, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.6 του άρθρου 2 του ν. 2743/1999.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η ημερομηνία μετάθεσης της κυριότητας του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής «Β» είναι η 30-9-2007, οπότε συμπληρώθηκε ο χρόνος της με έκτακτη χρησικτησία κτήσης αυτής από την κ. «Ε », πλην, κρίσιμος χρόνος για την εκτίμηση του εμπρόθεσμου ή μη της δήλωσης της εν λόγω μεταβολής, προς την αρμόδια Δ/νση του Υ.Ν.Α. είναι ο χρόνος της καταχώρισης στο νηολόγιο της τελεσίδικης απόφασης, που αναγνωρίζει την κτήση της κυριότητας του παραπάνω πλοίου. (πλειοψ.) Παραπομπή από την υπ΄αριθμ. 17/2015 Γνωμοδότηση του Δ΄ Τμήματος Ν.Σ.Κ.


ΝΣΚ/17/2015

Ημερομηνία μεταβολής της κυριότητας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, προκειμένου να εξετάσει η αρμόδια Υπηρεσία εάν η εν λόγω μεταβολή δηλώθηκε εμπροθέσμως, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.6 του άρθρου 2 του ν. 2743/1999.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ημερομηνία μετάθεσης της κυριότητας του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής «Β……» είναι η 30-9-2007, οπότε συμπληρώθηκε ο χρόνος της με έκτακτη χρησικτησία κτήσης αυτής από την κ. «Εντ.…. », πλην όμως, η εμπρόθεσμη ή μη δήλωση της εν λόγω μεταβολής στην αρμόδια Δ/νση του Υ.Ν.Α. υπολογίζεται από τον χρόνο κατά τον οποίο έγινε η καταχώριση στο νηολόγιο της τελεσίδικης απόφασης που αναγνωρίζει την κτήση της κυριότητας του παραπάνω πλοίου. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια και εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 91/2016 Γνωμοδότηση της Β΄Ολομέλειας.


ΝΣΚ/55/2020

α) Ποια υπηρεσία ή ποιος φορέας έχει την αρμοδιότητα για τη συγκρότηση της γνωμοδοτικής Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του ν. 2881/2001, όσον αφορά στο λιμάνι του Πειραιά. β) Ποια υπηρεσία ή ποιος φορέας ασκεί τις αρμοδιότητες για την εκποίηση, κατά τα προβλεπόμενα στον ν.2881/2001, είτε ναυαγίου που έχει εντοπισθεί και χαρτογραφηθεί έως και την 24-06-2016, είτε μη χαρτογραφημένου ναυαγίου, ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου πριν ή μετά την 24-06-2016. γ) Αν είναι νόμιμη η χορήγηση, κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου πλοίου προς λιμένα είτε αλλοδαπής είτε ημεδαπής, παρά τα επιβληθέντα σε αυτό βάρη και υπό ποιες προϋποθέσεις.α) Η Ο.Λ.Π. Α.Ε., ως εταιρία κοινής ωφέλειας που ανήκε στο δημόσιο τομέα, ήταν αρμόδια για τη συγκρότηση της γνωμοδοτικής Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του ν.2881/2001 στο λιμάνι του Πειραιά μέχρι την πλήρη ιδιωτικοποίησή της με την από 24-06-2016 σύμβαση που κυρώθηκε με το ν. 4404/2016. Από το χρονικό αυτό σημείο και μετά, η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (ομόφωνα). β) Οι αρμοδιότητες για την εκποίηση ναυαγίου ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου κατά τα προβλεπόμενα στον ν.2881/2001 αναφορικά με το λιμάνι του Πειραιά, είτε πρόκειται για ναυάγιο που έχει εντοπισθεί και χαρτογραφηθεί έως και την 24-06-2016, είτε πρόκειται για οποιοδήποτε μη χαρτογραφημένο ναυάγιο ή επικίνδυνο και επιβλαβές πλοίο πριν ή μετά την 24-06-2016, ανήκουν στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (ομόφωνα). γ) Η χορήγηση, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου (είτε με ίδια μέσα είτε ρυμουλκούμενου) για οποιονδήποτε λόγο (ακόμη και για διάλυση αυτού) προς λιμένα είτε αλλοδαπής είτε ημεδαπής σε πλοίο, του οποίου η απομάκρυνση από το λιμάνι, όπου βρίσκεται, έχει κριθεί επιβεβλημένη κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν.2881/2001, είναι νόμιμη παρά τα επιβληθέντα σε αυτό βάρη, εφόσον έχουν τηρηθεί οι απαιτούμενες διατυπώσεις δημοσιότητας, εφόσον, δηλαδή, η πρόσκληση που απευθύνεται προς τον κύριο ή τον αντιπρόσωπό του έχει επιδοθεί με δικαστικό επιμελητή και προς τους δανειστές που αναγράφονται στο ναυτικό υποθηκολόγιο ή στο βιβλίο κατασχέσεων του λιμένα νηολόγησης και, αν πρόκειται για ναυάγιο αλλοδαπού πλοίου, στους δανειστές που αναγράφονται στο βιβλίο της Λιμενικής Αρχής του λιμένα όπου βρίσκεται το ναυάγιο, προς ενημέρωσή τους με τον τρόπο αυτό και για το σκοπό απόπλου (ομόφωνα).


ΝΣΚ/341/2004

Διαγραφή πλοίου από το νηολόγιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η απώλεια από τον κύριο της νομής και κατοχής πλοίου και η αδυναμία εντοπίσεως του πλοίου, δεν συνιστά απώλεια με την έννοια του άρθρου 18 του Κ.Δ.Ν.Δ.


ΝΣΚ/153/2010

Δήλωση περιορισμού ευθύνης πλοιοκτήτη - Βάρος του πλοίου ή μη – Μεταβίβαση του πλοίου σε αλλοδαπούς και διαγραφή του από το ελληνικό νηολόγιο, λόγω απώλειας της εθνικότητας – Προϋπόθεση ή μη, η εξάλειψη ή διαγραφή της δήλωσης από το νηολόγιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η δήλωση περιορισμού ευθύνης πλοιοκτήτη, με τη σύσταση κεφαλαίου, κατόπιν καταθέσεως του προσδιορισθέντος υπό του Δημοσίου ποσού, δεν συνιστά βάρος ή δέσμευση κατά του πλοίου, το οποίο μπορεί ελεύθερα να μεταβιβασθεί σε άλλο πρόσωπο.


ΝΣΚ/409/2003

Μεταβίβαση κυριότητας επί ναυαγίου κατόπιν δημόσιου πλειστηριασμού.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Για την περιέλευση του ναυαγίου στον υπερθεματιστή και την καταχώριση της σχετικής πράξης στο νηολόγιο, δεν απαιτείται η προσκόμιση του πιστοποιητικού του άρθρου 88 παρ.5 του ΚΝ 792/1978 και το πλοίο αποκτάται ελεύθερο από το βάρος των οφειλών του πρώην πλοιοκτήτη προς το Ν.Α.Τ. Μετά ταύτα για κάθε μεταβίβαση απαιτείται προσκόμιση σχετικού πιστοποιητικού σχετικά με οφειλές μόνον του νέου πλοιοκτήτη, που δημιουργήθηκαν μετά την απόκτηση του πλοίου.