ΝΣΚ/55/2020
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
α) Ποια υπηρεσία ή ποιος φορέας έχει την αρμοδιότητα για τη συγκρότηση της γνωμοδοτικής Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του ν. 2881/2001, όσον αφορά στο λιμάνι του Πειραιά. β) Ποια υπηρεσία ή ποιος φορέας ασκεί τις αρμοδιότητες για την εκποίηση, κατά τα προβλεπόμενα στον ν.2881/2001, είτε ναυαγίου που έχει εντοπισθεί και χαρτογραφηθεί έως και την 24-06-2016, είτε μη χαρτογραφημένου ναυαγίου, ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου πριν ή μετά την 24-06-2016. γ) Αν είναι νόμιμη η χορήγηση, κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου πλοίου προς λιμένα είτε αλλοδαπής είτε ημεδαπής, παρά τα επιβληθέντα σε αυτό βάρη και υπό ποιες προϋποθέσεις.α) Η Ο.Λ.Π. Α.Ε., ως εταιρία κοινής ωφέλειας που ανήκε στο δημόσιο τομέα, ήταν αρμόδια για τη συγκρότηση της γνωμοδοτικής Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του ν.2881/2001 στο λιμάνι του Πειραιά μέχρι την πλήρη ιδιωτικοποίησή της με την από 24-06-2016 σύμβαση που κυρώθηκε με το ν. 4404/2016. Από το χρονικό αυτό σημείο και μετά, η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (ομόφωνα). β) Οι αρμοδιότητες για την εκποίηση ναυαγίου ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου κατά τα προβλεπόμενα στον ν.2881/2001 αναφορικά με το λιμάνι του Πειραιά, είτε πρόκειται για ναυάγιο που έχει εντοπισθεί και χαρτογραφηθεί έως και την 24-06-2016, είτε πρόκειται για οποιοδήποτε μη χαρτογραφημένο ναυάγιο ή επικίνδυνο και επιβλαβές πλοίο πριν ή μετά την 24-06-2016, ανήκουν στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (ομόφωνα). γ) Η χορήγηση, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου (είτε με ίδια μέσα είτε ρυμουλκούμενου) για οποιονδήποτε λόγο (ακόμη και για διάλυση αυτού) προς λιμένα είτε αλλοδαπής είτε ημεδαπής σε πλοίο, του οποίου η απομάκρυνση από το λιμάνι, όπου βρίσκεται, έχει κριθεί επιβεβλημένη κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν.2881/2001, είναι νόμιμη παρά τα επιβληθέντα σε αυτό βάρη, εφόσον έχουν τηρηθεί οι απαιτούμενες διατυπώσεις δημοσιότητας, εφόσον, δηλαδή, η πρόσκληση που απευθύνεται προς τον κύριο ή τον αντιπρόσωπό του έχει επιδοθεί με δικαστικό επιμελητή και προς τους δανειστές που αναγράφονται στο ναυτικό υποθηκολόγιο ή στο βιβλίο κατασχέσεων του λιμένα νηολόγησης και, αν πρόκειται για ναυάγιο αλλοδαπού πλοίου, στους δανειστές που αναγράφονται στο βιβλίο της Λιμενικής Αρχής του λιμένα όπου βρίσκεται το ναυάγιο, προς ενημέρωσή τους με τον τρόπο αυτό και για το σκοπό απόπλου (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/38/2022
Ερωτάται εάν: (α) ως «πρόσκληση», που προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 2881/2001, νοείται αποκλειστικά η «αρχική», δηλαδή αυτή που απευθύνεται στον κύριο και επιδίδεται στους δανειστές, οι οποίοι αναγράφονται, κατά τον χρόνο τούτο, στα δημόσια βιβλία (νηολόγιο, ναυτικό υποθηκολόγιο, βιβλίο κατασχέσεων) ή, αντίθετα, όμοια πρόσκληση πρέπει να επιδίδεται και στους δανειστές που έχουν εγγραφεί στα ίδια δημόσια βιβλία μεταγενέστερα και, ιδιαίτερα, αν έχει παρέλθει μεγάλο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο δεν κατέστη δυνατή η απομάκρυνση του ναυαγίου ή του επικινδύνου-επιβλαβούς πλοίου, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες στο ίδιο νόμο διαδικασίες, και (β) η χορήγηση, κατ' εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του αυτού ως άνω νόμου, άδειας απόπλου σε πλοίο, στο οποίο εφαρμόζονται οι διατάξεις του εν λόγω νόμου, προς λιμένα είτε αλλοδαπής, είτε ημεδαπής (είτε με ίδια μέσα είτε ρυμουλκούμενου) για οποιονδήποτε λόγο (ακόμη και για διάλυση αυτού), είναι δυνατή σε περίπτωση επιβολής απαγόρευσης απόπλου, ως μέτρου διοικητικού καταναγκασμού για την εξόφληση διοικητικού προστίμου, κατά το άρθρο 8 του ιδίου νόμου και τα άρθρα 45 και 157 του ν.δ. 187/1973 (ΚΔΝΔ).(...)α) Ως «πρόσκληση», που προβλέπεται στις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 2881/2001, νοείται αποκλειστικά και μόνον η προβλεπόμενη στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 2 και 3 παρ. 2 του ν. 2881/2001, η οποία απευθύνεται προς τον κύριο και επιδίδεται σε αυτόν και στους δανειστές τους αναγραφόμενους κατά τον χρόνο εκείνο στα δημόσια βιβλία (νηολόγιο, ναυτικό υποθηκολόγιο, βιβλίο κατασχέσεων κ.λ.π.), ενώ οι εγγραφόμενοι μεταγενέστερα νέοι δανειστές, στους οποίους δεν έχει επιδοθεί η πρόσκληση αυτή, έχουν τη δυνατότητα, ως έχοντες έννομο συμφέρον, κατ’ άρθρο 2 παρ. 8 του ν. 2881/2001, να προβούν στις απαραίτητες, για την προάσπιση των συμφερόντων τους νόμιμες ενέργειες, σε οποιοδήποτε στάδιο των προσδιοριζόμενων στον ίδιο νόμο διαδικασιών και μέχρι την κατακύρωση του σχετικού διαγωνισμού εκποίησης του ναυαγίου ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου, καθόσον πληρούνται και ως προς αυτούς οι απαιτήσεις δημοσιότητας. Συνακόλουθα οι επιμελείς, τουλάχιστον, δανειστές ενημερώνονται για τον πιθανό απόπλου του ναυαγίου ή του επικίνδυνου/επιβλαβούς πλοίου (αυτοδυνάμως ή ρυμουλκούμενου), ακόμη και για διάλυσή του (κατά πλειοψηφία). β) Η χορήγηση, κατ' εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου (είτε με ίδια μέσα, είτε ρυμουλκούμενου), για οποιονδήποτε λόγο (ακόμη και για διάλυση αυτού), είναι δυνατή, παρά την προβλεπόμενη στο άρθρο 8 του ν. 2881/2001 και στα άρθρα 45 και 157 του ν.δ.187/1973 (ΚΔΝΔ) επιβολή απαγόρευσης απόπλου, ως μέτρου διοικητικού καταναγκασμού για την εξόφληση επιβληθέντος διοικητικού προστίμου (ομόφωνα). Αναπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθμ. 55/2020 γνωμοδότησης του Δ΄ Τμήματος, για την οποία ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ζήτησε την έκδοση γνωμοδότησης της Ολομέλειας του ΝΣΚ, στα ερωτήματα που αναφέρονται στην αρχή της, λόγω της σπουδαιότητας και της οριζοντίου εφαρμογής των θεμάτων που τίθενται με αυτά.
ΝΣΚ/242/2009
Ναυάγιο – Διαδικασία ανελκύσεως και απομακρύνσεως του πλοίου – Νηολόγιο – Εγγραπτέες πράξεις κτήσεως κυριότητας ναυαγίου με βάση τις διατάξεις του Ν 2881/2001.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με δεδομένο ότι δεν έλαβε χώρα κατακύρωση των αποτελεσμάτων πλειοδοτικού ή μειοδοτικού διαγωνισμού για το επίμαχο πλοίο, δεν μπορεί να γίνει λόγος για έκδοση και καταχώριση στο νηολόγιο περιλήψεως κατακυρωτικής εκθέσεως, ακόμα και υπό την, αποκρουόμενη πάντως εκδοχή ότι εγγραπτέα στο νηολόγιο πράξη αποτελεί και η περίληψη κατακυρωτικής εκθέσεως κατόπιν διαγωνισμού διενεργηθέντος με βάση τις διατάξεις της κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 6 του Ν 2881/2001 εκδοθείσης υπ’ αριθμ. 2123/35/2001 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1438) αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, καθόσον εν προκειμένω τέτοιος διαγωνισμός δεν διενεργήθηκε, η δε καταρτισθείσα σύμβαση δεν συνιστά περίληψη κατακυρωτικής εκθέσεως και η ίδια (η σύμβαση) δεν αποτελεί εγγραπτέα στο νηολόγιο πράξη, αλλ’ ούτε είναι ικανή να προσπορίσει κυριότητα του πλοίου σε τρίτον, αφού εκτός των άλλων πλημμελειών περί την κατάρτισή της, συνιστά σύμβαση έργου και όχι μεταβιβαστική της κυριότητας του πλοίου. Συνακολούθως προς ταύτα, το ζήτημα αν απαιτείται πρακτικό γνωμοδοτήσεως της Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του Ν 2881/2001, για την μεταβίβαση κυριότητας πλοίου κατά τις διατάξεις του Ν 2881/2001 και την εγκυρότητα της καταχωρίσεώς της στο νηολόγιο, παρίσταται αλυσιτελές.
ΝΣΚ/43/2004
Ανέλκυση ναυαγίου από πλειοδότη μετά από δημόσιο διαγωνισμό εκποίησής του σύμφωνα με το Ν 2881/2001 και απαιτήσεις του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο πλειοδότης σε δημόσιο διαγωνισμό εκποίησης ναυαγίου αποκτά τούτο ελεύθερο από απαιτήσεις του Ν.Α.Τ. και σε περίπτωση διαγραφής του πλοίου από το νηολόγιο δεν απαιτείται το σχετικό πιστοποιητικό του άρθρου 88 παρ.5 του ΚΝ 792/1978.
2447.1/05/2002
Καθορισμός τρόπου είσπραξης και απόδοσης στο Ταμείο Αλληλοβοηθείας Ναυτικού πόρων όπως ορίζονται στο Ν. 2881/2001 άρθρο 14 παρ. 3(β) και υπολογίζονται σε ποσοστό 3% επί των προστίμων «περί αιγιαλού και παραλίας» που βεβαιώνονται από τις Λιμενικές Αρχές και το ΥΕΝ».
ΝΣΚ/282/2006
Άδεια αλιευτικού σκάφους. Μεταβίβαση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μεταβίβαση της αδείας αλιευτικού σκάφους όταν αυτό που μεταβιβάστηκε ως ναυάγιο σε πλειοδότη σχετικού διαγωνισμού κατά τις ειδικές διατάξεις του Ν 2881/2001, συνεπάγεται και μεταβίβαση του δικαιώματος ανανεώσεως της αδείας αυτού και, συνακόλουθα, της εκμεταλλεύσεως αυτού, εφόσον συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις (αποκατάσταση αξιοπλοϊας κ.λπ.).
ΝΣΚ/114/2014
Χορήγηση ή μη άδειας απόπλου πλωτού γερανού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο Λιμενάρχης, ο οποίος είναι αρμόδιος για τη χορήγηση άδειας απόπλου πλοίου, μετ’ έλεγχο των ναυτιλιακών εγγράφων του, μεταξύ των οποίων και το έγγραφο εθνικότητας, δεν κωλύεται από τη διάταξη του άρθρου 12 του ν.4237/2014 να χορηγήσει άδεια απόπλου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/208/2015
Εφαρμοστέο θεσμικό πλαίσιο για οφειλόμενα λιμενικά τέλη που βαρύνουν τα πλοία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Λιμενική Αρχή δύναται να απαγορεύει τον απόπλου του πλοίου, που βαρύνεται με τέλη και δικαιώματα, κατόπιν αιτιολογημένης αίτησης του οικείου φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα, κατ’ άρθρο 20 παρ.10 του ν.3622/2007 (πλειοψ.). Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 136/2015 Γνωμ. Τμ.Δ΄ ΝΣΚ.
ΝΣΚ/271/2016
Αυτόματη λήξη άδειας ρυμουλκού λιμένα σε περίπτωση λήξης της ισχύος του Πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η άδεια ρυμουλκού λιμένα δεν παύει αυτομάτως να ισχύει, σε περίπτωση λήξης της ισχύος του Πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης του ρυμουλκού πλοίου, αλλά εξακολουθεί να ισχύει μέχρις ότου ανακληθεί από την εκδούσα την πράξη Λιμενική Αρχή είτε για λόγους δημοσίου συμφέροντος είτε για λόγους μη συνδρομής των προϋποθέσεων, βάσει των οποίων αυτή εκδόθηκε.
ΝΣΚ/155/2019
α) Εφαρμοστέες διατάξεις για την εκποίηση, την απομάκρυνση εκτός Λιμένα Πειραιά και τη νόμιμη τελική διάθεση χαρακτηρισθέντος επικίνδυνου και επιβλαβούς δεξαμενόπλοιου, στο οποίο είχε επιβληθεί κατάσχεση. β) Δυνατότητα διαγραφής των πλοίων αυτών από τα ελληνικά νηολόγια, μετά τη μεταβίβαση της κυριότητας αυτών σε αλλοδαπή εταιρία με έδρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του (πλειοδοτικού ή μειοδοτικού) διαγωνισμού με απόφαση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (Δ.Α.Λ.), η οποία προκήρυξε και διενήργησε το διαγωνισμό.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στην περίπτωση δεξαμενόπλοιων που έχουν περιέλθει στην κυριότητα του Δημοσίου κατά το άρθρο 177 του ν.2960/2001 και έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνα και επιβλαβή από τη γνωμοδοτική επιτροπή του ν.2881/2001, για την εκποίηση, απομάκρυνσή τους εκτός Λιμένα Πειραιά και νόμιμη τελική διάθεση, εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν.2881/2001. β) Είναι δυνατή η διαγραφή των πλοίων αυτών από τα ελληνικά νηολόγια, κατ’ άρθρο 18 ΚΔΝΔ, μετά τη μεταβίβαση της κυριότητας αυτών σε αλλοδαπή εταιρία με έδρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του (πλειοδοτικού ή μειοδοτικού) διαγωνισμού με απόφαση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (Δ.Α.Λ.), η οποία προκήρυξε και διενήργησε το διαγωνισμό (ομόφ.).
ΝΣΚ/136/2015
Εφαρμοστέο θεσμικό πλαίσιο για οφειλόμενα λιμενικά τέλη που βαρύνουν τα πλοία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Λιμενική Αρχή δύναται να απαγορεύει τον απόπλου του πλοίου, που βαρύνεται με τέλη και δικαιώματα, κατόπιν αιτιολογημένης αίτησης του οικείου φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα άρθρου 20 παρ.10 του ν.3622/2007 (Α΄ Γνώμη), οι διατάξεις του άρθρου 7 παρ.2 του ν.δ/τος 2721/1953 και του άρθρου 20 παρ.10 του ν.3622/2007 ισχύουν παραλλήλως και, ως εκ τούτου, επί οφειλής τελών που βαρύνουν το πλοίο η αρμόδια Λιμενική Αρχή έχει υποχρέωση να εμποδίσει τον απόπλου του πλοίου, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 7 του ν.δ. 2721/1953 (Β΄ Γνώμη). Η υπόθεση παραπέμπεται κατά τη διάταξη του άρθρου 7, παρ.3, εδ.γ’ του ν. 3086/2002 (Οργανισμός Ν.Σ.Κ.), στην Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 208/2015 Γνωμ. Β΄Ολομ.ΝΣΚ.