ΝΣΚ/249/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Διευρεύνηση της ιδιότητας της εταιρείας «Ε… Α.Β.Ε.» ως δημόσιας επιχείρησης ή μη – Απαλλαγή από υποχρέωση καταβολής ΦΜΑΠ ή μη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η εταιρεία «Ε… Α.Β.Ε.», κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα (δηλ. από το έτος 1997 έως και το 2007), ουδέποτε απέκτησε την ιδιότητα της δημόσιας επιχείρησης και ως εκ τούτου δεν απαλλάσσεται της υποχρέωσης καταβολής του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας, που προβλεπόταν από τις διατάξεις των άρθρων 21 επόμ. του Ν 2459/1997. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/164/2000
Φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Ζητήματα δήλωσης και καταβολής ΦΜΑΠ ως και πλειστηριασμού ακινήτων πτωχευσάντων, οφειλετών ΦΜΑΠ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η καταβολή της πρώτης δόσης του ΦΜΑΠ δεν αποτελεί προϋπόθεση του παραδεκτού της υποβαλλόμενης δήλωσης, πλην όμως οι πτωχοί δεν εξαιρούνται της υποχρέωσης καταβολής του εν λόγω φόρου. β) Η απαγόρευση σύνταξης συμβολαιογραφικών εγγράφων, κατά το άρθρο 32 του ν.2459/97, δεν εκτείνεται και στις περιπτώσεις αναγκαστικού πλειστηριασμού ακινήτων της πτωχευτικής περιουσίας.
ΝΣΚ/122/2002
Απαλλαγή της ΕΘΕΛ ΑΕ, ως θυγατρικής εταιρείας του ΟΑΣΑ, από τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 23 περ.ια του Ν 2459/1997.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Δεν θεμελιώνεται, κατά νόμο (άρθρο 23 περ.ια του Ν 2459/1997), λόγος απαλλαγής της ΕΘΕΛ ΑΕ από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ), εφόσον το μετοχικό της κεφάλαιο δεν ανήκει κατά το ήμισυ τουλάχιστον, ευθέως στο Δημόσιο.
ΝΣΚ/272/2002
Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ). Κοινωνία αστικού δικαίου. Απαλλαγή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα μέλη (κοινωνοί) της κοινωνίας αστικού δικαίου, που ασκεί ξενοδοχειακή επιχείρηση, δικαιούνται των απαλλαγών από το ΦΜΑΠ, που προβλέπουν οι διατάξεις των περιπτώσεων δ’ και ε’ του άρθρου 23 του Ν 2459/97, κατ αναλογία της ιδανικής των μερίδας και εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές τασσόμενες από τις παραπάνω διατάξεις προϋποθέσεις για την χορήγηση των απαλλαγών αυτών.
ΝΣΚ/202/2009
Σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης – Απαλλαγή μισθωτή από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας για τα κτίσματα ακινήτων και τα λοιπά συστατικά του εδάφους, τα οποία χρησιμοποιεί για την άσκηση επιχείρησης της περ δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Λόγω της αποκλειομένης διασταλτικής ή αναλογικής εφαρμογής των απαλλακτικών φορολογικών διατάξεων και επί άλλων περιπτώσεων, πέραν των απαλλασσομένων κατηγοριών φορολογουμένων, αφενός, και της μη αποκλειομένης στη συγκεκριμένη περίπτωση από τις συνταγματικές επιταγές περί φορολογικής ισότητας ευχέρειας του φορολογικού νομοθέτη να ρυθμίσει διαφορετικά τις προεκτεθείσες περιτπώσεις, αφετέρου, αποκλείεται η επέκταση της απαλλαγής, που θεσπίζεται με τις διατάξεις του άρθρου 23 του Ν 2459/1997 και στον μισθωτή βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιτρεπτώς ο νομοθέτης δεν θέσπισε τη συγκεκριμένη απαλλαγή υπέρ της κατηγορίας και των κατεχόντων ακίνητα βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης. Εννοείται, ότι, αν ο μισθωτής αυτός αποκτήσει κατά κυριότητα τα επενδυτικά αγαθά, που αφορά η χρηματοδοτική μίσθωση, κάνοντας χρήση του δικαιώματος προαίρεσης, που υπάρχει στη σύμβαση αυτή, θα απαλλαγεί της καταβολής του φόρου για το μέλλον, αλλά βάσει άλλης ιδιότητας, αυτής του ιδιοχρησιμοποιούντος αυτά, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην περίπτωση δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997. (πλειοψ.) Στο πρώτο εδάφιο της περίπτωσης δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997 πρέπει να θεωρηθεί ότι περιλαμβάνεται και ο μισθωτής βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης και να ισχύει και για αυτόν η απαλλαγή, εφόσον βεβαίως και αυτός, όπως και ο κύριος, ιδιοχρησιμοποιεί το ακίνητο που κατέχει βάσει της σχετικής σύμβασης και ασκεί επαγγελματική επιχείρηση, καθώς, όντας και αυτός, όπως ο κύριος, υποκείμενο του Φ.Μ.Α.Π., δεν εξαιρείται ρητώς από την απαλλαγή. (μειοψ.)
3422.27/31/2002
Μειώσεις - απαλλαγές καταβολής λιμενικών δικαιωμάτων Ε/Γ, Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και έκτακτης δρομολόγησης.
ΝΣΚ/111/2003
Αναδρομική καταβολή επιδόματος πολύτεκνης μητέρας σε συμμόρφωση με ακυρωτική απόφαση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την ακύρωση της υπ’ αριθ. Γ1α/440/7-2-1991 κ.υ.α. με την υπ’ αριθ. 1095/2001 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία εξεδόθη επί αιτήσεως ακυρώσεως της Β. Ευθυμίου, η τελευταία δικαιούται της καταβολής αναδρομικά του επιδόματος της παρ.3 του άρθρου 39 του Ν 2459/1997. Η εν λόγω αξίωση εξάλλου δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή, είτε γίνει δεκτό ότι υπόκειται στην πενταετή παραγραφή της παρ.1 του άρθρου 48 του ΝΔ 496/1974, είτε στη διετή της παρ.5 του ίδιου άρθρου, αφού διεκόπη με την άσκηση εκ μέρους της ενδιαφερομένης της από 21-5-1997 αιτήσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/175/2018
Δυνατότητα καταβολής επιχορήγησης του άρθρου 36 του ν. 2459/1997 σε επιχειρήσεις που επλήγησαν από πλημμύρες και έχουν πλέον διακόψει τη λειτουργία τους, καθώς και σε επιχειρήσεις που επλήγησαν από θεομηνίες και εξακολουθούν να λειτουργούν με διαφορετικό ΑΦΜ, λόγω μεταβίβασης.Η καταβολή επιχορήγησης σε επιχειρήσεις εγκατεστημένες σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας που επλήγησαν από τις πλημμύρες της 4ης και 5ης Φεβρουαρίου 2012 είναι νόμιμη, ακόμα και αν έχουν πλέον διακόψει τη λειτουργία τους, γιατί η νομοθετική αλλαγή που πρόσθεσε την ανωτέρω προϋπόθεση δεν ισχύει αναδρομικά, αλλά καταλαμβάνει μόνο θεομηνίες που συμβαίνουν μετά την 2/6/2017. Το ίδιο ισχύει για την ταυτότητα του νομικού λόγου και για την αλλαγή ΑΦΜ (λόγω μεταβίβασης). (ομόφ.)
ΝΣΚ/82/2021
Αναδρομική ή μη ισχύς, των αποφάσεων με τις οποίες εγκρίνεται, δυνάμει της κ.υ.α. με αριθμό 3422.27/31/02/22.11.2002 «Μειώσεις-απαλλαγές καταβολής λιμενικών δικαιωμάτων Ε/Γ, Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και έκτακτης δρομολόγησης» των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας, η καταβολή μειωμένων λιμενικών δικαιωμάτων προσόρμισης, παραβολής ή πρυμνοδέτησης κατά το ήμισυ, σε Ε/Γ-Ο/Γ πλοία που εκτελούν δρομολόγια, κατόπιν σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας της παραγράφου 5 του άρθρου όγδοου του ν. 2932/2001, και σε θετική περίπτωση ποιο είναι το χρονικό όριο αναδρομικότητάς τους, η ημερομηνία σύναψης της συμβάσεως ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας της παραγράφου 5 του άρθρου όγδοου του ν. 2932/2001 ή η ημερομηνία κατάθεσης της προβλεπόμενης αίτησης μετά των σχετικών δικαιολογητικών εκ μέρους του ενδιαφερομένου για μείωση των λιμενικών δικαιωμάτων της ως άνω κ.υ.α..(...)Οι αποφάσεις της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που εκδίδονται μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων για την εφαρμογή της κ.υ.α. με αριθμό 3422.27/31/02/22.11.2002 «Μειώσεις-απαλλαγές καταβολής λιμενικών δικαιωμάτων Ε/Γ, Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και έκτακτης δρομολόγησης» και την καταβολή μειωμένων λιμενικών δικαιωμάτων προσόρμισης, παραβολής ή πρυμνοδέτησης κατά το ήμισυ, σε Ε/Γ-Ο/Γ πλοία τους που εκτελούν δρομολόγια, κατόπιν σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας της παραγράφου 5 του άρθρου όγδοου του ν. 2932/2001, καταλαμβάνουν όλο το χρονικό διάστημα ισχύος της σύμβασης παροχής δημόσιας υπηρεσίας και η εφαρμογή τους δεν αρχίζει από το χρόνο υποβολής της σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου (ομόφωνα).
ΝΣΚ/198/2008
Πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή της δημόσιας επιχείρησης με την επωνυμία ΕΟΜΜΕΧ Α.Ε. μετά την ισχύ του Ν 3429/2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή η επιλογή προσώπου ως Γενικού Διευθυντή της δημόσιας επιχείρησης-ανωνύμου εταιρείας με την επωνυμία ΕΟΜΜΕΧ Α.Ε., καθόσον οι μεν διατάξεις των άρθρων 5 και 8 του Ν 2414/1996, που προέβλεπαν τη σύσταση θέσης Γενικού Διευθυντή στις δημόσιες επιχειρήσεις του άρθρου 1 του νόμου αυτού καταργήθηκαν ρητά με τον Ν 3429/2005, οι δε διατάξεις του άρθρου 8 του Ν 707/1977 και του άρθρου 12 του ΠΔ 159/1997, δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής ως αντίθετες στο άρθρο 3 του Ν 3429/2005.
ΝΣΚ/166/2008
Έκπτωση των αμοιβών που καταβάλλει ο φορέας ατομικής επιχείρησης προς τα απασχολούμενα από αυτόν μέλη της οικογενείας του, από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στην περίπτωση κατά την οποία ο εργοδότης, ο οποίος απασχολεί στην επιχείρησή του πρόσωπα τα οποία είναι σύζυγοι ή συγγενείς έως και τον δεύτερο βαθμό, παραλείψει να υποβάλει έγγραφη αναγγελία της εν λόγω απασχόλησης προς το ΙΚΑ, ουδέποτε αρχίζει η ασφαλιστική σχέση, κατά συνέπεια, δε, λόγω και της υπαγωγής υποχρεωτικώς των ως άνω προσώπων στην ασφάλιση του ΙΚΑ, η εκ της παραλείψεως υποβολής της εγγράφου αναγγελίας περί ενάρξεως της απασχολήσεως στο ΙΚΑ μη έναρξη της ασφαλιστικής σχέσεως και η εκ του λόγου αυτού, επομένως, μη καταβολή των εισφορών δεν ιδρύει νόμιμο λόγο απαλλαγής της υποχρεώσεως καταβολής αυτών (εισφορών) και δεν θεμελιώνει δικαίωμα εκπτώσεως από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης των αμοιβών τις οποίες καταβάλλει ο φορέας αυτής προς τα απασχολούμενα από αυτόν μέλη της οικογενείας του (σύζυγος ή συγγενής έως και τον δεύτερο βαθμό).