ΝΣΚ/25/2019
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν η Φορολογική Διοίκηση, στα πλαίσια εκτέλεσης και συμμόρφωσης σε δικαστικές αποφάσεις, οφείλει να διαγράψει το συνολικώς βεβαιωθέν, με ακυρωθείσες πράξεις επιβολής προστίμων Κ.Β.Σ., ποσό προστίμων ή τίθεται θέμα χρονικού περιορισμού από τις ισχύουσες διατάξεις, όπως αντιστοίχως ισχύει για τις κατά του Δημοσίου απαιτήσεις επιστροφής του φόρου (τριετία).Η Φορολογική Διοίκηση υποχρεούται να θεωρήσει ανύπαρκτες τις ακυρωθείσες πράξεις επιβολής προστίμων Κ.Β.Σ. και σε συμμόρφωση προς τις ακυρωτικές αποφάσεις των διοικητικών δικαστηρίων που επελήφθησαν της φορολογικής διαφοράς και εντός των ορίων του απορρέοντος από αυτές δεδικασμένου, να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες, κατά τρόπον ώστε να αποκατασταθούν τα πράγματα στη θέση στην οποία θα ήταν αν οι πράξεις αυτές δεν είχαν εκδοθεί, αφού βεβαιωθεί για τη συνδρομή ορισμένων προϋποθέσεων που αφορούν στη συγκεκριμένη φορολογική διαφορά.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΔΕΔ/Θεσ/109/2025
Η απόφαση 109/27.01.2025 αφορά την μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξεων προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, Φ.Π.Α. και επιβολής προστίμων για τα φορολογικά έτη 2021 και 2022. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) ακύρωσε τις οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος (2021 & 2022) λόγω τυπικής πλημμέλειας, καθώς η φορολογική αρχή εφάρμοσε μονομερώς τη μέθοδο κάθε διαθέσιμου στοιχείου (άρθρο 28 Ν.4172/2013), προσδιορίζοντας έσοδα αλλά παραλείποντας την διερεύνηση συναρτώμενων εξόδων (όπως έξοδα αποστολής). Αντιθέτως, η Δ.Ε.Δ. επικύρωσε τις οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού Φ.Π.Α. (2021 & 2022), καθώς και όλες τις πράξεις επιβολής προστίμων (άρθρα 53 & 54), απορρίπτοντας τους σχετικούς ισχυρισμούς του προσφεύγοντος.
ΝΣΚ/24/2013
Δυνατότητα και έκταση αναδρομικής αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών ακινήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η Διοίκηση δύναται να εκδώσει νέες πράξεις αναπροσαρμογής των τιμών ακινήτων και να προσδώσει σε αυτές αναδρομική ισχύ μόνον καθόσον αφορά τις ακυρωθείσες, για τυπικούς λόγους, με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας πράξεις της, απαλλαγμένες από τις πλημμέλειες των ακυρωθεισών, εκφέροντας προς τούτο νέα αιτιολογημένη κρίση, η δε ισχύς των νέων πράξεων μπορεί να αναδράμει στον χρόνο ενάρξεως ισχύος κάθε μιας των ακυρωθεισών. (ομοφ.) β) Αντιθέτως, σε περίπτωση εκδόσεως πράξεων αναπροσαρμογής των τιμών ακινήτων, στα οποία δεν αφορούσαν οι ακυρωθείσες με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας πράξεις, δεν είναι επιτρεπτή η πρόσδοση αναδρομικής ισχύος, τυχόν δ’ εκδοθησόμενες θα είναι ανίσχυρες κατά το μέρος που αναδράμουν σε χρόνο προς της απαιτούμενης δημοσιεύσεώς τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθιστώντας ακυρωτέες και τις τυχόν κατ’ εφαρμογή τους εκδοθησόμενες ατομικές πράξεις. (ομοφ.)
ΔΕΔ/Αθ/743/2025
Η παρούσα απόφαση απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή εταιρείας κατά τριών πράξεων επιβολής προστίμων του άρθρου 53 του ν. 5104/2024, συνολικού ύψους 750,00 ευρώ (3 x 250,00 ευρώ), που εκδόθηκαν από τη ΔΟΥ Κορίνθου για το φορολογικό έτος 2019. Οι πράξεις αφορούσαν την εκπρόθεσμη υποβολή τριών δηλώσεων παρακρατούμενων φόρων μισθωτής εργασίας τους μήνες Αύγουστο, Οκτώβριο και Νοέμβριο 2019. Η προσφεύγουσα επικαλέστηκε την παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας, καθώς τα πρόστιμα ήταν δυσανάλογα μεγάλα σε σχέση με τα ποσά των καταβληθέντων φόρων. Ωστόσο, η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών έκρινε ότι η επιβολή των εν λόγω προστίμων πραγματοποιείται από τη Φορολογική Διοίκηση κατά δέσμια αρμοδιότητα, χωρίς τη διακριτική ευχέρεια εξέτασης του ύψους τους ή της αρχής της αναλογικότητας, επικυρώνοντας έτσι τις προσβαλλόμενες πράξεις.
ΠΟΛ 1219/2011
Κοινοποίηση γνωμοδότησης περί της επιβολής ή μη προστίμων του Κ.Β.Σ. σε βάρος των κληρονόμων αποβιώσαντα υποχρέου (ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΕΤΑΙ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΑΡΙΘΜ.291/2011 Ν.Σ.Κ)
ΣτΕ/2470/2007
Σε περίπτωση διενέργειας φορολογικού ελέγχου και διαπιστώσεως παραβάσεως των διατάξεων του Κ.Β.Σ., πριν από την έκδοση πράξεως επιβολής προστίμου, η φορολογική αρχή έχει από το άρθρο 20 παρ. 2 του Συντάγματος την υποχρέωση να διασφαλίζει στο φερόμενο ως παραβάτη την ευχέρεια να εκθέτει σχετικά τις απόψεις του.
ΝΣΚ/316/2006
Υποχρέωση ή μη της Διοίκησης για την ανάκληση διοικητικών πράξεων επειδή έχουν εκδοθεί αμετάκλητες αποφάσεις Διοικητικών Δικαστηρίων, που έκριναν για «όμοιες» πράξεις ότι στηρίζονται σε αντισυνταγματικές διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η Διοίκηση οφείλει κατ’ αρχήν να ανακαλέσει τις «όμοιες» ατομικές πράξεις, που έχουν το ίδιο νόμιμο έρεισμα με ακυρωθείσες με τις αποφάσεις ΣτΕ με αριθ. 1986-1990/2005 (Ολομ.), 4052-4055/2005 και 354-365/2006 κ.α. διοικητικές πράξεις, εφ’ όσον συντρέχουν και οι λοιπές προβλεπόμενες από τις ισχύουσες διατάξεις, τις αρχές του διοικητικού δικαίου και την νομολογία (κυρίως βλ. Ολομ. ΣτΕ 2176, 2177/2004) προϋποθέσεις. Επαφίεται όμως στη Διοίκηση η εκτίμηση και στάθμιση λόγων «υπερτέρου δημοσίου συμφέροντος», που δύνανται να αποκλείσουν αιτιολογημένως την αιτούμενη ανάκληση. β) Μετά από λεπτομερή έλεγχο της συνδρομής των ιδίων προϋποθέσεων η Διοίκηση οφείλει να αντιμετωπίσει αναλόγως και τις ήδη απορριφθείσες αντίστοιχες αιτήσεις.
ΔΕΔ/Αθ/95/2025
Η απόφαση αποτελεί μερική αποδοχή ενδικοφανής προσφυγής εταιρείας κατά πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων (ΦΕνπ), ΦΠΑ και προστίμων για τα φορολογικά έτη 2016-2018. Η φορολογική αρχή είχε καταλογίσει αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη βασιζόμενη σε ανεξήγητες τραπεζικές πιστώσεις. Η απόφαση επικυρώνει όλες τις πράξεις ΦΕνπ και ΦΠΑ, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς περί παραγραφής και αβάσιμης φορολόγησης των πιστώσεων. Ωστόσο, γίνεται δεκτός ο ισχυρισμός περί ευνοϊκότερου καθεστώτος κυρώσεων, τροποποιώντας τις πράξεις επιβολής προστίμου του άρθρου 57 παρ. 6 ν. 5104/2024. Τα εν λόγω πρόστιμα αντικαθίστανται από πρόστιμα του άρθρου 54 παρ. 2 ν. 5104/2024, διασφαλίζοντας τον ΦΠΑ μέσω του προστίμου ανακρίβειας δήλωσης, με αποτέλεσμα τη μείωση του συνολικού καταλογιζόμενου ποσού προστίμων στις σχετικές πράξεις.
ΔΕΔ/Αθ/732/2025
Η Απόφαση 732/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή που αφορά την ακύρωση τεσσάρων αποφάσεων επιβολής προστίμου, συνολικού ύψους 1.000,00 ευρώ (4 x 250,00 ευρώ), που εκδόθηκαν από την Προϊσταμένη της Δ.Ο.Υ. ΚΟΡΙΝΘΟΥ για το φορολογικό έτος 2019. Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν λόγω της εκπρόθεσμης υποβολής αρχικών προσωρινών Δηλώσεων Απόδοσης Παρακρατούμενων Φόρων Μισθωτών Υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2019. Η ΔΕΔ επικύρωσε τις πράξεις καταλογισμού, κρίνοντας ότι ορθώς επιβλήθηκαν οι κυρώσεις των 250,00 ευρώ ανά παράβαση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 5104/2024, καθώς η Φορολογική Διοίκηση έχει δέσμια αρμοδιότητα και ο ισχυρισμός περί δυσανάλογου ύψους των προστίμων απορρίπτεται.
ΔΕΔ/Θεσ/815/2025
Η απόφαση 815/12-05-2025, που εκδόθηκε από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών στη Θεσσαλονίκη, απέρριψε την ενδικοφανή προσφυγή μιας εταιρίας με έδρα την Καρδίτσα κατά οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος/πρόστιμου και ΦΠΑ/πρόστιμου για τα φορολογικά έτη 2018, 2019, 2020, καθώς και κατά πράξης επιβολής προστίμου του 2024. Η εταιρία αμφισβήτησε τη διαδικασία ελέγχου και επικαλέστηκε την καταστροφή των λογιστικών αρχείων από τη θεομηνία «ΙΑΝΟΣ» και προβλήματα υγείας του διαχειριστή. Η Φορολογική Διοίκηση επικύρωσε τις πράξεις, βασιζόμενη στο πόρισμα της ΥΕΔΔΕ Θεσσαλονίκης, το οποίο έκρινε την προσφεύγουσα ως συναλλακτικά ανύπαρκτη επιχείρηση που εξέδιδε εικονικά φορολογικά στοιχεία. Τα συνολικά ποσά φόρου και προστίμων που καταλογίστηκαν είναι σημαντικά. Η απόφαση έκρινε τους ισχυρισμούς της προσφεύγουσας αβάσιμους.
ΔΕΔ/Αθ/459/2025
Η απόφαση 459/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξης επιβολής προστίμου. Το πρόστιμο, ύψους 250,00 ευρώ, επιβλήθηκε από τον Προϊστάμενο του ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης περιβαλλοντικού τέλους πλαστικής σακούλας, για την περίοδο 01/01/2018 έως 31/03/2018. Η προσφεύγουσα υποστήριξε ότι το επιβληθέν πρόστιμο ήταν δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με το βεβαιωθέν συνολικό ποσό φόρου των 4,77 ευρώ. Η ΔΕΔ απέρριψε τον ισχυρισμό, κρίνοντας ότι η φορολογική διοίκηση δεσμεύεται από την αρχή της νομιμότητας (άρθρο 53 ν.5104/2024) και έχει δέσμια αρμοδιότητα ως προς την επιβολή του προστίμου. Συνεπώς, η ΔΕΔ επικύρωσε το πρόστιμο των 250,00 ευρώ.