ΝΣΚ/271/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αυθαίρετα. Επιβολή προστίμου αυθαιρέτου σε περίπτωση αλλαγής χρήσης ακινήτου χωρίς οικοδομική άδεια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν επιβάλλεται πρόστιμο αυθαιρέτου του ν.1337/83, επί αλλαγής χρήσης ακινήτου χωρίς οικοδομική άδεια, όταν με τη νέα χρήση αλλάζουν μόνον οι φορολογικές εν γένει υποχρεώσεις και δημιουργούνται θέσεις στάθμευσης οχημάτων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/236/2003
Δυνατότητα και προϋποθέσεις επιστροφής σεισμοδανείου από το δικαιούχο που δεν το χρησιμοποίησε για τις εργασίες επισκευής ή ανακατασκευής του ακινήτου του εντός της τασσομένης στην οικοδομική άδεια προθεσμίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι επιτρεπτή η ηθελημένη επιστροφή του μη χρησιμοποιηθέντος σεισμοδανείου από το δικαιούχο εντός της τασσομένης στην οικοδομική άδεια προθεσμίας, χωρίς να επέρχονται σε βάρος του οι υπό της υπ’ αριθμ. οικ. 1855/ΤΣΕΠ 32/21.7.98 προβλεπόμενες στο κεφάλαιο αυτής κυρώσεις. Στην περίπτωση όμως αυτή, ο δικαιούχος θα βαρύνεται αποκλειστικά για ολόκληρο το χρονικό διάστημα από της λήψεως του δανείου μέχρι της επιστροφής του με τους τόκους του επιστρεπτέου δανείου και με το επιτόκιο που καθορίσθηκε με τη δανειακή σύμβαση που υπέγραψε.
ΣΤΕ 1392/2016
Αυθαίρετη κατασκευή - Επιβολή προστίμου -Αίτηση ακυρώσεως:Επειδή, κατά τα εκτεθέντα στη σκέψη 3 κατά την έννοια της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 22 του Γ.Ο.Κ. 1985 και των διατάξεων του π.δ. 267/1998, ερμηνευόμενων σε συνδυασμό με την διάταξη αυτή του Γ.Ο.Κ., για τον χαρακτηρισμό κατασκευής ως αυθαίρετης και κατεδαφιστέας και την επιβολή των κατά νόμο προστίμων με έκθεση αυτοψίας εκδιδομένη κατά τις διατάξεις αυτές αρκεί η διαπίστωση ότι η κατασκευή εκτελέστηκε χωρίς να έχει προηγουμένως εκδοθεί οικοδομική άδεια ή καθ’ υπέρβαση εκδοθείσας άδειας ή με βάση άδεια που ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε με δικαστική απόφαση, χωρίς να απαιτείται και η διαπίστωση ότι πρόκειται για κατασκευή, με την οποία παραβιάζονται πολεοδομικές διατάξεις. Ορθώς, επομένως, απορρίφθηκε ο περί του αντιθέτου λόγος ακυρώσεως, είναι δε απορριπτέος και ο αντίστοιχος λόγος εφέσεως.Επειδή, τέλος, κατά τα εκτεθέντα στη σκέψη 5, το ύψος του προστίμου ανέγερσης αυθαιρέτου υπολογίζεται με βάση τη συνολική διαπιστωθείσα επιφάνεια της αυθαίρετης κατασκευής πολλαπλασιαζόμενη με ενιαίο και όχι κλιμακούμενο συντελεστή, ενώ το ύψος του προστίμου διατήρησης αυθαιρέτου καθορίζεται ως ποσοστό της συμβατικής αξίας του αυθαιρέτου, για κάθε χρόνο διατήρησης. Ορθώς, επομένως, απορρίφθηκε ως αβάσιμος ο λόγος ακυρώσεως, με τον οποίο προβλήθηκε ότι εσφαλμένα υπολογίστηκαν τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης, με την εφαρμογή ενιαίου και όχι κλιμακούμενου συντελεστή, είναι δε απορριπτέος και ο αντίστοιχος λόγος εφέσεως.
ΝΣΚ/117/2021
Παροχή σύμφωνης γνώμης για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικής χρήσης σταθμών αυτοκινήτων μεγάλου μεγέθους στο Νομό Αττικής. Εφαρμοστέες διατάξεις και υλική αρμοδιότητα.(...)Οι διατάξεις του π.δ. 455/1976 εφαρμόζονται ως προς τους όρους και προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας χώρων στάθμευσης ιδιωτικής χρήσης, μεγάλου μεγέθους. Ειδική περίπτωση αποτελούν οι ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης, που δημιουργούνται κατ’ εφαρμογή του ν. 960/1979 προς εξυπηρέτηση των υπό ανέγερση κτηρίων και υπάγονται στις διατάξεις του νόμου αυτού και των, κατ’ εξουσιοδότηση του, εκδοθέντων προεδρικών διαταγμάτων. Ελλείψει ειδικής ρύθμισης, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης δεν έχουν αρμοδιότητα παροχής σύμφωνης γνώμης για την κυκλοφοριακή σύνδεση σταθμών αυτοκινήτων μεγάλου μεγέθους στο νομό Αττικής (ομόφωνα).
ΝΣΚ/218/2016
Ζητήματα σχετικά με τη σύμβαση μίσθωσης προς στέγαση Υπηρεσίας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Νομιμότητα σύμβασης μίσθωσης ακινήτου, εκ μέρους του ιδιώτη ιδιοκτήτη αυτού προς τρίτο, παρότι το ΙΚΑ -ΕΤΑΜ χρησιμοποιεί το ακίνητο αυθαίρετα, προς στέγαση υπηρεσίας του, μετά τη λήξη της σχετικής μίσθωσης. Δικαιούχος της αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης. Δυνατότητα υπομίσθωσης του ακινήτου, εκ μέρους του τρίτου μισθωτή, προς το ΙΚΑ -ΕΤΑΜ.
ΝΣΚ/451/2011
Μίσθωση, προς στέγαση Δημόσιας Υπηρεσίας, χώρων ακινήτων υπαχθέντων στις ρυθμίσεις του άρθρου 6 παρ.5 του Ν. 3843/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι, κατ’ αρχήν, δυνατή η συμμετοχή στην διαδικασία μισθώσεως, προς στέγαση Δημόσιας Υπηρεσίας, χώρων ακινήτων, υπαχθέντων στις ρυθμίσεις του άρθρου 6 παρ.5 του Ν. 3843/2010, είναι όμως δυνατή η συμμετοχή χώρων ακινήτου στην σχετική διαδικασία, των οποίων η αλλαγή χρήσεως θα καλυφθεί από μεταγενέστερη οικοδομική άδεια, αναλαμβάνεται δε σχετική υποχρέωση του προσφέροντος το ακίνητο να προσκομίσει την νέα αυτή άδεια μέχρι την παραλαβή του ακινήτου. (ομόφ.)
ΝΣΚ/99/2011
Εργαστήρια φυσικοθεραπείας – Λειτουργία ή μη σε περιοχή αμιγούς κατοικίας – Έκδοση ή μη οικοδομικής άδειας αλλαγής χρήσης του χώρου που προορίζεται για χρήση κατοικίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Τα φυσικοθεραπευτήρια, υπάγονται, σύμφωνα με το Κτιριοδομικό Κανονισμό στα κτίρια «Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας», όσον όμως αφορά την επιτελούμενη, με την εγκατάσταση και λειτουργία τους, χρήση γης, αποτελούν ειδικά κτίρια περίθαλψης, των οποίων η εγκατάσταση και λειτουργία δεν είναι επιτρεπτή, κατά το άρθρο 2 του ΠΔ της 23-2/6-3-1987, σε περιοχές ΓΠΣ, που έχουν χαρακτηριστεί ως ζώνες αμιγούς κατοικίας. 2) Για την εγκατάσταση και λειτουργία φυσικοθεραπευτηρίων σε κτίρια προοριζόμενα για κατοικία και υπό την προϋπόθεση ότι οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις επιτρέπουν κάτι τέτοιο, θα πρέπει να εκδίδεται άδεια αλλαγής χρήσης του κτιρίου, ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση των προϋποθέσεων που θέτουν για κάθε κατηγορία κτιρίων ο ΓΟΚ, ο Κτιριοδομικός Κανονισμός, ο κανονισμός Πυρασφάλειας, ο νόμος για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης κ.λπ. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την υπ' αριθ. 387/2010 του Β΄ Τμήματος.
ΝΣΚ/387/2010
Εργαστήρια φυσικοθεραπείας – Λειτουργία ή μη σε περιοχή αμιγούς κατοικίας – Έκδοση ή μη οικοδομικής άδειας αλλαγής χρήσης του χώρου που προορίζεται για χρήση κατοικίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για την εγκατάσταση και λειτουργία φυσικοθεραπευτηρίων σε κτίρια προοριζόμενα για κατοικία και υπό την προϋπόθεση ότι οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις επιτρέπουν κάτι τέτοιο, θα πρέπει να εκδίδεται άδεια αλλαγής χρήσης του κτιρίου, ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση των απαιτήσεων του νόμου για τη νέα χρήση του κτιρίου. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ, ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 99/2011 ΓΝΩΜ.
ΝΣΚ/484/2001
Φορολογία εισοδήματος. Χορήγηση βεβαιώσεως της αρμόδιας ΔΟΥ για ηλεκτροδότηση ακινήτου, του οποίου η οικοδομική άδεια έχει κριθεί άκυρη από το ΣτΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατ άρθρο 35 παρ.2 Ν 2238/94 βεβαίωση της αρμόδιας ΔΟΥ θεωρείται μεν ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύνδεση του ακινήτου με τη ΔΕΗ, πλην όμως αναφέρεται στο ότι πράγματι υπεβλήθησαν τα απαιτούμενα στοιχεία και δικαιολογητικά και όχι σε έλεγχο νομιμότητος εν γένει της οικοδομής, ιδιαίτερα από της απόψεως εφαρμογής της πολεοδομικής εν γένει νομοθεσίας, για την οποία αρμόδιες είναι άλλες κατά νόμο αρχές και όχι ο Προϊστάμενος ΔΟΥ.
ΔΕΔ/Θεσ/56/2025
Η υπ' αριθμόν 56 απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) εκδόθηκε στις 14-01-2025 κατόπιν αναπομπής από το Μονομελές Διοικητικό Πρωτοδικείο. Η υπόθεση αφορούσε ενδικοφανή προσφυγή κατά πράξης προσδιορισμού φόρου κληρονομιάς ύψους 973,19 € που είχε αρχικά απορριφθεί ως απαράδεκτη λόγω εκπρόθεσμης υποβολής. Το Δικαστήριο ανέπεμψε την υπόθεση για ουσιαστική εξέταση του παραδεκτώς υποβληθέντος ανακλητικού σκέλους της τροποποιητικής δήλωσης φόρου κληρονομιάς. Η προσφεύγουσα επικαλούνταν ουσιώδη πλάνη (μη αποπερατωμένη οικοδομή αντί αποπερατωμένης και λανθασμένο χαρακτηρισμό διαμερίσματος ως καταστήματος). Η Δ.Ε.Δ. απέρριψε την προσφυγή, κρίνοντας ότι οι ισχυρισμοί περί ημιτελούς ακινήτου δεν αποδεικνύονταν επαρκώς (π.χ. το προσκομιζόμενο ιδιωτικό έγγραφο μηχανικού δεν ήταν δημόσιο έγγραφο) και οι ισχυρισμοί για τον λανθασμένο χαρακτηρισμό δεν τεκμηριώνονταν με την οικοδομική άδεια ή αλλαγή χρήσης. Κατά συνέπεια, η οριστική φορολογική υποχρέωση διατηρήθηκε στα 973,19 €.
ΝΣΚ/175/2008
Προϋποθέσεις ανάκλησης οικοδομικών αδειών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οικοδομική άδεια. Αίτημα «αναθεώρησης» με υποβολή νέου τοπογραφικού διαγράμματος γηπέδου: Νέα αίτηση, υπό τους ισχύοντες κατά το χρόνο υποβολής της όρους και όχι αναθεώρηση προηγούμενης άδειας επί άλλου τοπογραφικού γηπέδου με διαφορετικά όρια. Γήπεδο: Ενιαία συνεχόμενη έκταση ανήκουσα στον ίδιο ιδιοκτήτη ή σε πολλούς εξ αδιαιρέτου, με ποσοστό συνιδιοκτησίας εκάστου ίσο με όλη την έκταση. Αδιάφορη μονομερής δήλωση κατάτμησης, χωρίς μεταβίβαση τμήματος σε τρίτον. Οικοδομική άδεια δεν ανακαλείται, πλην επί παρανομίας ή ειδικού λόγου ρητά προβλεπόμενου. Ανακλητέα και επί απωλείας νομίμου ερείσματός της ως επί δικαστικής ακύρωσης οριοθέτησης οικισμού εντός του οποίου το γήπεδο. Παράνομη άδεια πάντοτε ανακλητέα εντός πενταετίας υπό τους όρους ανάκλησης παράνομων διοικητικών πράξεων. Διακριτική ευχέρεια και όχι υποχρέωση της Διοίκησης. Μετά πενταετία ανάκληση νόμιμη μόνον επί δόλου ή συνδρομής ειδικών λόγων δημοσίου συμφέροντος.