ΝΣΚ/29/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινωφελείς σκοποί – Εκμίσθωση ακινήτων άνευ δημοπρασίας – Ειδικοί εξαιρετικοί λόγοι.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η δυνατότητα απ’ ευθείας εκμισθώσεως των ακινήτων κοινωφελούς σκοπού σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, συντρέχει στην περίπτωση της διενέργειας κατ’ ελάχιστον τεσσάρων ατελέσφορων - άγονων δημοπρασιών υπό την προϋπόθεση ότι, οι χρόνοι διενεργείας τους απέχουν μεταξύ τους μεγάλο διάστημα και είναι επίκαιρες αναφορικά με το χρόνο λήψεως της αποφάσεως για τη μη διενέργεια δημοπρασίας και ότι επιπλέον για τις ατελέσφορες αυτές δημοπρασίες έχουν τηρηθεί οι ουσιαστικές και τυπικές διατυπώσεις δημοσιότητας, που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις του Β.Δ/τος της 30-11/4-12-1939. Το γεγονός αυτό όμως, αυτοτελώς, δεν συνεπάγεται άνευ ετέρου την προσφυγή στη διαδικασία του άρθρου 94, του αρμοδίου γνωμοδοτικού οργάνου, οφείλοντος να συνεκτιμά πάντοτε τα δεδομένα της συγκεκριμένης περιπτώσεως και άλλες ενδεχομένως συντρέχουσες περιστάσεις. (ομοφ.) Προϋπόθεση για την απ’ ευθείας εκμίσθωση ακινήτων κοινωφελούς σκοπού στην περίπτωση αυτή, είναι η επίτευξη μισθώματος ανταποκρινόμενου στην αγοραία μισθωτική αξία του ακινήτου. (πλειοψ.) Η άνευ δημοπρασίας εκμίσθωση ακινήτου ανήκοντος κατά ποσοστό εξ’ αδιαιρέτου σε ίδρυμα, είναι δυνατή μόνο κατά τις προϋποθέσεις του άρθρου 94 του ΑΝ 2039/1939. Λόγω της φύσεως των διατάξεων των άρθρων 72, 74 και 94 του ΑΝ 2039/1939, που αφορούν την διαχείριση και εκμίσθωση της υπέρ κοινωφελών σκοπών περιουσίας ως διατάξεων μη δημοσίας τάξεως, υπερισχύει η βούληση του διαθέτη για τον τρόπο εκτελέσεως των διατάξεων της διαθήκης του, περιοριζόμενου του κατά το άρθρο 2 παρ.3 του ως άνω ΑΝ 2039/1939 ελέγχου του Κράτους και της εν γένει εποπτείας του Υπουργού Οικονομικών ήδη Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, στην τήρηση των διατάξεων του νόμου, της διαθήκης και της συστατικής εν γένει πράξεως. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/480/2011
Έγκριση ή μη των πρακτικών πλειοδοτικής δημοπρασίας από τον Υπουργό Οικονομικών λόγω υπάρξεως πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εάν μετά την περάτωση πλειοδοτικής δημοπρασίας εκποιήσεως ακινήτου – κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939 και του Β.Δ. 30-11/4-12-1939 – διαπιστωθεί η ύπαρξη πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου, ο Υπουργός Οικονομικών δύναται να μην προβεί στην έγκριση των πρακτικών της διενεργηθείσης πλειοδοτικής δημοπρασίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/276/2000
Ίδρυμα. Μίσθωση ακινήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Χ.Τσεκούρας, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Α.Φυτράκης, Πάρεδρος Η άνευ δημοπρασίας εκμίσθωσις ακινήτου ανήκοντος κατά ποσοστό εξ αδιαιρέτου εις ίδρυμα, είναι δυνατή μόνο κατά τας προϋποθέσεις του άρθρου 94 α.ν.2039/39, με απόφασιν του Υπουργού εκδιδόμενη μετά προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Εθνικών Κληροδοτημάτων.
ΝΣΚ/480/2001
Διαθήκη. Κοινωφελείς σκοποί.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η εκτέλεση του έργου προς εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού, τον οποίο έταξε ο αναφερόμενος στο ερώτημα διαθέτης, με διαθήκη του ενώπιον συμβολαιογράφου Αθηνών, όπως ο σκοπός αυτός μεταβλήθηκε με απόφαση του Εφετείου Αθηνών, μπορεί να γίνει από τον εκτελεστή της διαθήκης χωρίς τις διατυπώσεις της δημοπρασίας ή οποιονδήποτε άλλο περιορισμό από αυτούς που επιβάλλονται από τις αντίστοιχες διατάξεις των άρθρων 90, 91 και 94 του ΑΝ 2039/1939, έναντι των οποίων, ως μη δημοσίας τάξεως τοιούτων, υπερισχύει η βούληση του διαθέτη ως προς τον τρόπο εκτελέσεως του έργου. Εκ τούτου όμως δεν έπεται ότι κωλύεται ο κατασταλτικός έλεγχος του Υπουργού των Οικονομικών για τυχόν κακή διαχείριση, βλαπτική ή αντίθετη του σκοπού για τον οποίο τάχθηκε η περιουσία, μη επιτρεπομένου μόνον του προληπτικού ελέγχου, ούτε και από απόψεως νομιμότητας, των πράξεων διαχειρίσεως εν γένει της περιουσίας από τον εκτελεστή, που έχει από τη διαθήκη ελεύθερη την εξουσία εκτελέσεως του έργου, χωρίς τις προβλεπόμενες διατυπώσεις.
ΝΣΚ/198/2005
Εκμίσθωση ιχθυοτρόφων υδάτων - Δημοπρασία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μη νόμιμα επιλέχθηκε με την υπ αριθ. 4280/21.9.2004 απόφαση της Γενικής Γραμματέως της Περιφέρειας Πελοποννήσου ο αλιευτικός συνεταιρισμός Γαργαλιάνων για την απ ευθείας εκμίσθωση της λιμνοθάλασσας της Γιάλοβας Μεσσηνίας, γιατί ο μισθωτής αλιευτικός συνεταιρισμός έπρεπε να αναδειχτεί κατόπιν δημοπρασίας μεταξύ όλων των αλιευτικών συνεταιρισμών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.
ΝΣΚ/250/2005
Εποπτεία των εκκλησιαστικών ιδρυμάτων, τα οποία ιδρύονται από τις Ιερές Μητροπόλεις, από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, κατά τις διατάξεις του ΑΝ 2039/1939.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα εκκλησιαστικά ιδρύματα, τα οποία συστήνονται κατά τις διατάξεις του Ν 590/1977 «Περί Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος», δεν υπάγονται στην, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ΑΝ 2039/1939, εποπτεία του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/334/2012
Εκτέλεση διαθήκης με την οποία κατελείφθη περιουσία στο Δήμο Αθηναίων υπέρ κοινωφελούς σκοπού – Ορισμός ή μη φυσικού προσώπου ως εκτελεστή της κληρονομίας και διαχειριστή του κληροδοτήματος – Κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης ή μη η καταλειφθείσα περιουσία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Εκτελεστής της διαθήκης του Μ.Ν., με την οποία κατελείφθη περιουσία στο Δήμο Αθηναίων υπέρ της ιδρύσεως σχολικού συγκροτήματος και συντηρήσεως αυτού είναι ο εκάστοτε Διευθυντής του 8ου Λυκείου Αθηνών, ο οποίος ελέγχει ότι τα έσοδα του κληροδοτήματος χρησιμοποιούνται στην εξυπηρέτηση αναγκών συντήρησης και λειτουργίας των σχολείων, χωρίς να αναμειγνύεται στη διαχείριση της κληρονομίας. (ομοφ.) β) Η καταλειφθείσα περιουσία αποτελεί κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης διοικούμενη από τον κληρονόμο Δήμο Αθηναίων, από τον οποίο πρέπει να τηρούνται οι οικείες διατάξεις των άρθρων 96 και 101 έως 104 του Α.Ν. 2039/1939. (ομοφ.)
ΝΣΚ/149/2012
Νόμιμη ή μη, η σύσταση Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Τριφύλλειον Νοσοκομείον Κυθήρων» – Τροποποίηση του οργανισμού του Ιδρύματος – Έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την κύρωση του οργανισμού αυτού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η σύσταση του Ιδρύματος με το από 25-6-1957 Β.Δ., δεν είναι νόμιμη ούτε κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939, ούτε κατά τις διατάξεις του Ν.Δ. 2592/1953, ενώ το ίδρυμα, ως εκ του σκοπού του υπάγεται στις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939. β) Απαιτείται η έκδοση Π.Δ., κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939, για την έγκριση του οργανισμού του ιδρύματος, στο οποίο θα περιληφθεί και η τροποποίηση του οργανισμού, ως προς το σκοπό του ιδρύματος που έχει επέλθει με την 13955/1968 τροποποιητική πράξη του Συμβ/φου Πειραιά Ι.Β. (ομοφ.)
Π.Δ.963/1979
Περί εκποιήσεως δια δημοπρασίας των εκ της δι' απ' ευθείας υπό του Κράτους εκμεταλλεύσεως των δημοσίων Δασών, παραγομένων δασικών προϊόντων.
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)265/2014
Νόμιμη η καταβολή αποζημίωσης από Νοσοκομείο σε υπάλληλο Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τη σύμπραξή της σε δημοπρασία εκμίσθωσης κυλικείου που βρίσκεται στο Νοσοκομείο, καθόσον: α) η ως άνω αποζημίωση, βαρύνει το κοινωφελές ίδρυμα ή την περιουσία, ακίνητο της οποίας εκμισθώνεται δια δημοπρασίας (άρθρο 73 παρ. 1 του αν.ν. 2039/1939, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του π.δ. 755/1976, ΦΕΚ Α΄ 273/1976), β) νομίμως η ανωτέρω δημοπρασία διεξήχθη ενώπιον δημοσίου υπαλλήλου που ορίστηκε με απόφαση του Τμήματος Εποπτείας της Διεύθυνσης Εθνικών Κληροδοτημάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εφόσον, η αρμοδιότητα αυτή έχει μεταβιβασθεί από 1.1.2011 στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και γ) η καταβολή της ανωτέρω αποζημίωσης δεν υπόκειται στους περιορισμούς του άρθρου 21 του ν. 4024/2012, δεδομένου ότι ο υπάλληλος που συμπράττει στη διενέργεια της δημοπρασίας δεν αποτελεί μέλος του συλλογικού οργάνου, που διενήργησε την ως άνω δημοπρασία
ΝΣΚ/289/2013
Παραγραφή απαιτήσεων κληρονομίας υπέρ κοινωφελούς σκοπού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το άρθρο 10 της σύμβασης ομολογιακού δανείου περί παραγραφής των τόκων και των ομολόγων της κληρονομίας Κ.Φ. δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής επί κληρονομίας υπέρ κοινωφελούς σκοπού, ενόψει των διατάξεων του άρθρου 109 του Συντάγματος και του άρθρου 2 του Α.Ν. 2039/1939, που προστατεύουν τη βούληση των διαθετών περιουσιακών στοιχείων υπέρ του Δημοσίου ή υπέρ κοινωφελών σκοπών. (ομοφ.)