×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/276/2000

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ίδρυμα. Μίσθωση ακινήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Χ.Τσεκούρας, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Α.Φυτράκης, Πάρεδρος Η άνευ δημοπρασίας εκμίσθωσις ακινήτου ανήκοντος κατά ποσοστό εξ αδιαιρέτου εις ίδρυμα, είναι δυνατή μόνο κατά τας προϋποθέσεις του άρθρου 94 α.ν.2039/39, με απόφασιν του Υπουργού εκδιδόμενη μετά προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Εθνικών Κληροδοτημάτων.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/29/2010

Κοινωφελείς σκοποί – Εκμίσθωση ακινήτων άνευ δημοπρασίας – Ειδικοί εξαιρετικοί λόγοι.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η δυνατότητα απ’ ευθείας εκμισθώσεως των ακινήτων κοινωφελούς σκοπού σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, συντρέχει στην περίπτωση της διενέργειας κατ’ ελάχιστον τεσσάρων ατελέσφορων - άγονων δημοπρασιών υπό την προϋπόθεση ότι, οι χρόνοι διενεργείας τους απέχουν μεταξύ τους μεγάλο διάστημα και είναι επίκαιρες αναφορικά με το χρόνο λήψεως της αποφάσεως για τη μη διενέργεια δημοπρασίας και ότι επιπλέον για τις ατελέσφορες αυτές δημοπρασίες έχουν τηρηθεί οι ουσιαστικές και τυπικές διατυπώσεις δημοσιότητας, που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις του Β.Δ/τος της 30-11/4-12-1939. Το γεγονός αυτό όμως, αυτοτελώς, δεν συνεπάγεται άνευ ετέρου την προσφυγή στη διαδικασία του άρθρου 94, του αρμοδίου γνωμοδοτικού οργάνου, οφείλοντος να συνεκτιμά πάντοτε τα δεδομένα της συγκεκριμένης περιπτώσεως και άλλες ενδεχομένως συντρέχουσες περιστάσεις. (ομοφ.) Προϋπόθεση για την απ’ ευθείας εκμίσθωση ακινήτων κοινωφελούς σκοπού στην περίπτωση αυτή, είναι η επίτευξη μισθώματος ανταποκρινόμενου στην αγοραία μισθωτική αξία του ακινήτου. (πλειοψ.) Η άνευ δημοπρασίας εκμίσθωση ακινήτου ανήκοντος κατά ποσοστό εξ’ αδιαιρέτου σε ίδρυμα, είναι δυνατή μόνο κατά τις προϋποθέσεις του άρθρου 94 του ΑΝ 2039/1939. Λόγω της φύσεως των διατάξεων των άρθρων 72, 74 και 94 του ΑΝ 2039/1939, που αφορούν την διαχείριση και εκμίσθωση της υπέρ κοινωφελών σκοπών περιουσίας ως διατάξεων μη δημοσίας τάξεως, υπερισχύει η βούληση του διαθέτη για τον τρόπο εκτελέσεως των διατάξεων της διαθήκης του, περιοριζόμενου του κατά το άρθρο 2 παρ.3 του ως άνω ΑΝ 2039/1939 ελέγχου του Κράτους και της εν γένει εποπτείας του Υπουργού Οικονομικών ήδη Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, στην τήρηση των διατάξεων του νόμου, της διαθήκης και της συστατικής εν γένει πράξεως. (ομοφ.)


ΝΣΚ/480/2011

Έγκριση ή μη των πρακτικών πλειοδοτικής δημοπρασίας από τον Υπουργό Οικονομικών λόγω υπάρξεως πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Εάν μετά την περάτωση πλειοδοτικής δημοπρασίας εκποιήσεως ακινήτου – κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939 και του Β.Δ. 30-11/4-12-1939 – διαπιστωθεί η ύπαρξη πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου, ο Υπουργός Οικονομικών δύναται να μην προβεί στην έγκριση των πρακτικών της διενεργηθείσης πλειοδοτικής δημοπρασίας. (ομοφ.)


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)265/2014

Νόμιμη η καταβολή αποζημίωσης από Νοσοκομείο σε υπάλληλο Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τη σύμπραξή της σε δημοπρασία εκμίσθωσης κυλικείου που βρίσκεται στο Νοσοκομείο, καθόσον: α) η ως άνω αποζημίωση, βαρύνει το κοινωφελές ίδρυμα ή την περιουσία, ακίνητο της οποίας εκμισθώνεται δια δημοπρασίας (άρθρο 73 παρ. 1 του αν.ν. 2039/1939, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του π.δ. 755/1976, ΦΕΚ Α΄ 273/1976), β) νομίμως η ανωτέρω δημοπρασία διεξήχθη ενώπιον δημοσίου υπαλλήλου που ορίστηκε με απόφαση του Τμήματος Εποπτείας της Διεύθυνσης Εθνικών Κληροδοτημάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εφόσον, η αρμοδιότητα αυτή έχει μεταβιβασθεί από 1.1.2011 στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και γ) η καταβολή της ανωτέρω αποζημίωσης δεν υπόκειται στους περιορισμούς του άρθρου 21 του ν. 4024/2012, δεδομένου ότι ο υπάλληλος που συμπράττει στη διενέργεια της δημοπρασίας δεν αποτελεί μέλος του συλλογικού οργάνου, που διενήργησε την ως άνω δημοπρασία


ΝΣΚ/267/2009

Κοινωφελές ίδρυμα. Σύμβαση μακροχρόνιας μίσθωσης ακινήτου σε ανώνυμη εταιρεία ως ξενοδοχειακή εγκατάσταση. Πράξεις συνήθους διαχειρίσεως της περιουσίας. Άσκηση ή μη της κρατικής εποπτείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η σύμβαση της μακροχρόνιας μισθώσεως ακινήτου κοινωφελούς ιδρύματος, εξαιρεθέντος κατ’ άρθρο 97 παρ. 3 Α.Ν. 2039/1939 της εποπτείας του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΟΙΟ), ενόψει και του προορισμού του ακινήτου, εντάσσεται στην κατηγορία των πράξεων συνήθους διαχειρίσεως ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων και συνεπώς δεν αποτελεί αντικείμενο της κατ’ εξαίρεση για το ίδρυμα παραμένουσας στον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών εποπτείας επί θεμάτων διατηρήσεως της καταλειπομένης περιουσίας. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/345/2008

Μεταβίβαση προς τρίτο ποσοστών εξ αδιαιρέτου οικοπέδου, ανήκοντος στην κληρονομία αποβιώσαντος, (η οποία διετέθη με διαθήκη για τη σύσταση ιδρύματος με κοινωφελείς σκοπούς), κατόπιν εκδόσεως δικαστικής αποφάσεως σε εκτέλεση προσυμφώνου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η ενοχική υποχρέωση για τη μεταβίβαση των προσυμφωνημένων ποσοστών εξ αδιαιρέτου του ακινήτου, από της τελεσιδικίας της αποφάσεως συγκαταλέγεται στο παθητικό της κληρονομίας, δυναμένη να ασκηθεί και να εκτελεσθεί μετά τον θάνατο, κατά του κληρονόμου, (δηλαδή του υπό σύσταση ιδρύματος, που κληρονομεί το σύνολο της διατεθείσας περιουσίας), κατά τα άρθρα 321, 325 αρ.2, 919 περ.1, 3 και 949 Κ.Πολ.Δικ. Η ικανοποίηση τρίτου με την εκ μέρους του κτήση της κυριότητας επί των προαναφερομένων ποσοστών εξ αδιαιρέτου του οικοπέδου, δύναται να γίνει μέσω της ειδικής πλασματικής εκτελέσεως (κατ’ άρθρο 949 Κ.Πολ.Δικ.), δικαστικής αποφάσεως που έκανε δεκτή σχετική αγωγή και καταδίκασε τον αποβιώσαντα σε δήλωση βουλήσεως, επισπεύσει του ιδίου, εφόσον η απόφαση αυτή είναι ή κατέστη τελεσίδικος και χωρίς την προς τούτο σύμπραξη είτε του ορισθέντος εκκαθαριστού, είτε της υπηρεσίας.


ΝΣΚ/223/2005

Έλεγχος νομιμότητας αποφάσεων Κοινωφελούς Ιδρύματος «Λίλιαν Βουδούρη» σχετικά με την έγκριση του προϋπολογισμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η Επιτροπή Εθνικών Κληροδοτημάτων του άρθρου 92 ΠΔ 284/1988, κατά την έκδοση της απαιτούμενης, από το άρθρο 101 παρ.4 ΑΝ 2039/1939 γνωμοδοτήσεώς της, σχετικά με την έγκριση του προϋπολογισμού του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Λίλιαν Βουδούρη», έχει αρμοδιότητα να ερευνήσει τη νομιμότητα της συγκρότησης και της σύνθεσης του Δ.Σ. του Ιδρύματος. (ομοφ.) Δεν υφίσταται έλλειψη διοίκησης του Ιδρύματος και δεν συντρέχει λόγος για την εφαρμογή του άρθρου 69 ΑΚ όταν τα εναπομείναντα μέλη επαρκούν για τον σχηματισμό απαρτίας. (πλειοψ.) Δεν συντρέχει περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων επειδή τα μέλη του Δ.Σ. της εταιρίας «Ίδρυμα Τύπου Α.Ε.» είναι ταυτόχρονα και μέλη του Δ.Σ. του Ιδρύματος «Λίλιαν Βουδούρη» που είναι και ο μοναδικός μέτοχος της εταιρίας. (ομοφ.)


ΝΣΚ/48/2001

Σχολάζουσα κληρονομία. Εκμίσθωσις ακινήτου. Οροι μισθώσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ι. Ημπορεί να στοιχειοθετηθή η συνδρομή ειδικών λόγων δια "το ασύμφορον της δημοπρασίας και το δυνατόν απ ευθείας μισθώσεως" με τήρησι της διαδικασίας του άρθρου 7 παρ.2 ΒΔ 18-9/20-10-1947, ήτοι σχετική έγκριση του Υπ.Οικ/κών μετά σύμφωνον γνωμοδότησιν της Επιτροπής Εθνικών Κληροδοτημάτων. ΙΙ. 1) Αν την μισθώτρια την διαδεχθή άλλη εταιρεία ή θα συστεγάζεται και άλλη εταιρεία λχ θυγατρική, θα πρέπει να προβλεφθή ότι, η αρχική και ήδη μισθώτρια, είναι εις ολόκληρον με την νέαν υπεύθυνος για την τήρησι των όρων της μισθώσεως (άρθρο 489 ΑΚ) και παραμένει οπωσδήποτε μισθώτρια η ίδια. 2) Κατά τον Ν 3190/1955 περί ΕΠΕ: Δια τας εταιρικάς υποχρεώσεις ευθύνεται μόνον η εταιρεία δια της περιουσίας της (άρθρο 7) πλην αντιθέτου διατάξεως του καταστατικού και υπό τα εις άρθρον 29 παρ.1, το εταιρικόν μερίδιον είναι μεταβιβαστόν δια πράξεως εν ζωή (άρθρο 28 παρ.1) ορίζεται η δυνατότης εξόδου εταίρου, υπό προϋποθέσεις και ένεκα σπουδαίου λόγου, αλλά και αποκλεισμού εταίρου (άρθρο 33 παρ.1,2,3). Τέλος προβλέπεται η δυνατότης τροποποιήσεως της συνεταιρικής συμβάσεως. Συνεπώς, περί της δυνατότητος εισόδου-εξόδου εταίρων θέμα δεν τίθεται αφού περί αυτού ρητώς προβλέπει ο νόμος προς δε δεν μεταβάλλεται το νομικό πρόσωπο της εταιρείας. ΙΙΙ. Κατ ακολουθίαν είναι δυνατή η παράτασις κλπ της εις το ιστορικόν μισθώσεως ή νέα μίσθωσις, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 7 ΒΔ 18-9/20-10-1947, η δε εκτίμησις των όρων της μισθωτρίας γενήσεται ως ανωτέρω κατά τις αυτές διατάξεις.


ΕΣ/ΚΛ.Ε/395/2013

Παραχώρηση χρήσης κτιρίου...Στην προκειμένη περίπτωση, προκειμένου το Κλιμάκιο να σχηματίσει ασφαλή κρίση σχετικά με τη νομιμότητα του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης, κρίνει ότι πρέπει να προσκομισθούν: α) οι γνωμοδοτήσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Εθνικών Κληροδοτημάτων, όπως διατυπώνονται στα 4/8.2.2013 και 10/19.4.2013 πρακτικά του, β) οι 61, 102, 208 και 526/2012 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ..., γ) έγγραφες διευκρινίσεις σχετικά με τον ακριβή χρόνο παραχώρησης του ακινήτου από το Ίδρυμα στο Δήμο ...., δοθέντος ότι ενώ σε άλλα άρθρα της σύμβασης (βλ. ιδίως άρθρα 1.2, 2.1) αναφέρεται ότι η παραχώρηση θα γίνει με την υπογραφή της σύμβασης, στο άρθρο 2.2 αυτής προβλέπεται ότι «η διάρκεια της παραχώρησης συμφωνείται για χρονικό διάστημα δώδεκα (12) ετών, αρχόμενο από την ημερομηνία όπου θα έχουν υλοποιηθεί όλες οι εργασίες που είναι απαραίτητες για την ανακαίνιση και τη λειτουργία του κτιρίου», δ) έγγραφες διευκρινίσεις σχετικά με τον εξοπλισμό λειτουργίας του παραχωρούμενου κτιρίου, τον προσδιορισμό της προϋπολογιζόμενης δαπάνης αυτού και τον τρόπο χρηματοδότησής του, ε) έγγραφες διευκρινίσεις σχετικά με τη λειτουργία του «Κέντρου Υποστήριξης για Κοινωνική Επανένταξη», χάριν της οποίας παραχωρείται η χρήση του ακινήτου, τον προσδιορισμό της προϋπολογιζόμενης δαπάνης αυτής, καθώς και τον τρόπο χρηματοδότησής της, στ) έγγραφες διευκρινίσεις σχετικά με το ποιο είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του αντικειμένου της σύμβασης, δοθέντος ότι υπάρχει διάσταση μεταξύ του εγκριθέντος με την 232/21.3.2013 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ... και αυτού που αναφέρεται στο άρθρο 5 του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης.Ενόψει των ανωτέρω ουσιωδών ελλείψεων, το Κλιμάκιο δεν μπορεί να οδηγηθεί σε οριστική κρίση για τη νομιμότητα του ελεγχόμενου σχεδίου προγραμματικής σύμβασης και κρίνει, συνεπώς, αναγκαία την έκδοση αναβλητικής πράξης, προκειμένου τα στοιχεία του φακέλου να συμπληρωθούν με τα ως άνω ελλείποντα στοιχεία, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας Πράξης στο Δήμο ....


ΝΣΚ/34/2023

Ερωτάται: Α) Εάν είναι δυνατή η εφαρμογή της διάταξης της περ. ε΄ της παρ.4 του άρθρου 2 του ν. 4182/2013 που προβλέπει την, κατόπιν έκδοσης υπουργικής απόφασης, υπαγωγή στην εποπτεία του Υπουργού Οικονομικών των κοινωφελών περιουσιών των οποίων η αξία εκτιμάται, μετά την προηγηθείσα εκκαθάριση ως ανώτερη των 10.000.000 ευρώ, στην περίπτωση του ιδρύματος «Χ….», του οποίου η αρμοδιότητα εποπτείας, με την κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 17 παρ. 1 του ν. 2873/2000, εκδοθείσα κ.υ.α. 1080662/1461/Α0006/8-10-2002 (Β΄ 1330) είχε μεταβιβαστεί στον (τότε) Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας, εν συνεχεία δυνάμει των διατάξεων του ν. 3852/2010 στον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, κατόπιν και μετά την κατάργηση της σχετικής διάταξης με την παρ.1 του άρθρου 28 του ν. 4325/2015 και την σύσταση σε κάθε Αποκεντρωμένη Διοίκηση θέσης Προϊσταμένου που έφερε τον τίτλο «Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης» στον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης και , ήδη, μετά την προσθήκη δυνάμει του άρθρου 63 του ν. 4954/2022 στο άρθρο 6 του ν. 3852/2010 νέου άρθρου 6Α, που προβλέπει ότι σε κάθε Αποκεντρωμένη Διοίκηση προΐσταται Γραμματέας, στον Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Β) Σε περίπτωση καταφατικής απάντησης στο προηγούμενο σκέλος του ερωτήματος, με βάση ποιό κριτήριο γίνεται η εκτίμηση της ακίνητης περιουσίας (αντικειμενική αξία ή εμπορική) και Γ) εάν ο πρόσφατος ισολογισμός των κοινωφελών περιουσιών των Ιδρυμάτων αποτελεί ασφαλές κριτήριο για την υπαγωγή τους στην αρμοδιότητα εποπτείας του Υπουργού Οικονομικών.(...)Α) Ο νομοθέτης, στα πλαίσια άσκησης της εξουσίας του και της συνταγματικά επιτρεπτής διακριτικής του ευχέρειας, επαναξιολογώντας τον τρόπο υλοποίησης της συνταγματικής υποχρέωσης για διασφάλιση της βούλησης των δωρητών και διαθετών κοινωφελών περιουσιών, προέκρινε, προκειμένου για τις μεγάλης αξίας κοινωφελείς περιουσίες, την άσκηση της κρατικής εποπτείας δια του Υπουργού Οικονομικών, ως προσφορότερου τρόπου για την εξυπηρέτηση του υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος σκοπού. Το γεγονός ότι στο παρελθόν, υπό την ισχύ του παλαιότερου νομοθετικού πλαισίου του α.ν. 2039/1939 και του ν. 2873/2000, υπήρξε, με την από 8.10.2002 κ.υ.α., μερική μεταβίβαση της αρμοδιότητας εποπτείας της κεντρικής διοίκησης (Υπουργού Οικονομικών) προς τις περιφερειακές κρατικές υπηρεσίες (Γεν. Γραμματέα τότε Περιφέρειας) επί συγκεκριμένων και περιοριστικώς σε κατάλογο αναφερομένων κοινωφελών περιουσιών (ιδρυμάτων και κληροδοτημάτων), δεν κωλύει τον νομοθέτη να προβεί σε αναδιοργάνωση του εν γένει συστήματος εποπτείας, επαναφέροντας αρμοδιότητα στην κεντρική διοίκηση, εφόσον αυτό προκρίνει ως επωφελέστερο για τον σκοπό αυτό, ούτε επιβάλλει στον νομοθέτη την εσαεί διατήρηση μερικής εποπτείας των συγκεκριμένων κοινωφελών περιουσιών, μέσω των περιφερειακών κρατικών υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, στην περίπτωση του ιδρύματος του ερωτήματος, είναι δυνατή η, μετά από έκδοση σχετικής ειδικής απόφασης του Υπουργού Οικονομικών , υπαγωγή του Ιδρύματος Γ. και Α.Χ. στην εποπτεία του. Ως προς τα ζητήματα που τίθενται με το Β΄ και Γ΄ σκέλος του ερωτήματος, με τις περί μητρώου διατάξεις των άρθρων 12 έως και 14 του νέου Κώδικα (ν. 4182/2013) , που ικανοποιούν την συνταγματική επιταγή της παρ. 3 του άρθρου 109 Σ, για τη σύνταξη κεντρικού και αποκεντρωμένων μητρώων κοινωφελών περιουσιών, ο νομοθέτης έθεσε τις γενικές αρχές και κατευθύνσεις ως προς τον τρόπο τήρησης και λειτουργίας των μητρώων κοινωφελών περιουσιών. Ειδικότερα, ως προς τον υπολογισμό της αξίας των ακινήτων, η παρ. 4 του άρθρου 13 ρητά αναφέρει ότι, κατά τη σχετική καταχώριση στο μητρώο, λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική ή φορολογητέα αξία τους, προκειμένου δε για την επικαιροποίησή της, απαιτείται υποχρεωτικά η αναφορά της φορολογητέας αξίας κάθε ακινήτου στον ετήσιο ισολογισμό. Η Διοίκηση, συνεπώς, για τον υπολογισμό και την επικαιροποίηση της αξίας των ακινήτων των κοινωφελών περιουσιών, υποχρεούται να εφαρμόζει τις, κατά περίπτωση, ισχύουσες διατάξεις του ν.4182/2013 και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθεισών υπουργικών αποφάσεων, σε συνδυασμό με τις εκάστοτε ισχύουσες εγκύκλιες οδηγίες. Η καταλληλότητα ή το πρόσφορον του ισολογισμού, ως μέσου αποδεικτικού της αξίας περιουσιακών στοιχείων κοινωφελών περιουσιών, αποτελεί ζήτημα τεχνικό και αναγόμενο στην ουσιαστική εκτίμηση της Διοίκησης (ομόφωνα).