ΝΣΚ/301/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκπροσώπηση Ελληνικού Δημοσίου, επί συνάψεως συμβάσεως με Ελληνίδα εκπαιδευτικό προσληφθείσα από Ελληνικό Προξενείο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ελληνικό Δημόσιο, εφ’ όσον πρόκειται περί ζητημάτων καταρτίσεως συμβάσεως με Ελληνίδα εκπαιδευτικό, προσληφθείσα και μισθοδοτουμένη υπό του οικείου Ελληνικού Προξενείου, σύμφωνα με την διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του ΝΔ 695/1970, εκπροσωπείται υπό της οικείας Προξενικής Αρχής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/364/2005
Ισχύς ή μη, της μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας ΟΠΑΠ Α.Ε. συμβάσεως, σε περίπτωση απωλείας από το Δημόσιο της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΠΑΠ Α.Ε.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση που το Ελληνικό Δημόσιο κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 3336/2005, απολέσει την πλειοψηφία (δηλ. το 51%) του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΠΑΠ Α.Ε., η από 15-12-2000 σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της άνω εταιρείας, υπό το ισχύον σήμερα νομικό καθεστώς και ανεξαρτήτως των λοιπών διατάξεων του άρθρου 14 του Ν 3336/2005, εξακολουθεί να παράγει όλες τις έννομες συνέπειες και το δια της συμβάσεως παρεχόμενο αποκλειστικό δικαίωμα της εταιρείας δεν μπορεί να αμφισβητηθεί για το χρονικό διάστημα ισχύος της συμβάσεως. (ομοφ.)
ΝΣΚ/459/2009
Κοινοτικά Προγράμματα. Σύμβαση εταιρείας με το Ελληνικό Δημόσιο για την ενημέρωση και προώθηση αιγοπρόβειων τυριών ΠΟΠ στην εσωτερική αγορά. Επιλεξιμότητα ή μη δαπανών σύμφωνα με τους Κανονισμούς (ΕΚ) 3/2008, 2220/85 (ΕΟΚ) και 501/2008 (ΕΚ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Οι υποχρεώσεις των παρ. 6 και 8 του άρθρου 4 της μεταξύ της εταιρείας ΤΣΗΖΝΕΤ και του Ελληνικού Δημοσίου συμβάσεως, για την προώθηση αιγοπρόβειων τυριών, αναφερόμενες σε ζητήματα προθεσμιών κ.λπ., αποτελούν, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις, δευτερογενείς απαιτήσεις και όχι πρωτογενείς τοιαύτες, β) η μη τήρηση των προβλεπομένων στην παράγραφο 5 του άρθρου 4 της Συμβάσεως, προβλεπομένων στον οικείο Κανονισμό, καθιστά την σχετική δαπάνη μη επιλέξιμη και γ) η μη τήρηση των προβλεπομένων στις παραγράφους 6 και 8 του άρθρου 4 της Συμβάσεως αφορούν σε οπωσδήποτε δευτερογενείς απαιτήσεις, κατά την έννοια των άρθρων 20 του Κανονισμού 2220/85 και 16 παρ. 4 του Κανονισμού 501/2008, και οι σχετικές δαπάνες, εφ’ όσον αποδεικνύονται προσηκόντως με τα αντίστοιχα παραστατικά ως εμπίπτουσες στις επιλέξιμες δαπάνες, που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙΙ της Συμβάσεως, πρέπει να πληρωθούν.
ΝΣΚ/385/2007
Απαλλαγή από Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο και το οποίο χρησιμοποιείτο ως πρεσβευτική κατοικία.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Από τον σκοπό θέσπισης των διατάξεων της διεθνούς συμβάσεως της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις, η οποία μετά την κύρωσή της με το ΝΔ 503/1970 αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού Ελληνικού Δικαίου και υπερισχύει κάθε αντιθέτου διατάξεως νόμου και των διατάξεων του Ν 2459/1997 για την επιβολή Φ.Μ.Α.Π. με τις οποίες πάντως στην προκειμένη περίπτωση συμπορεύονται, συνάγεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την απαλλαγή από το Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο είναι η χρησιμοποίηση αυτού για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής του ξένου κράτους. Σε περίπτωση δε που το εν λόγω ακίνητο παύσει οριστικώς να χρησιμοποιείται για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής για οποιοδήποτε λόγο, αίρεται και η φορολογική απαλλαγή του αλλοδαπού Δημοσίου, το οποίο οφείλει πλέον να καταβάλλει τον προβλεπόμενο από τις διατάξεις του Ν 2459/1997 φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
ΝΣΚ/119/2008
Παραγραφή ή μη της ενσωματωμένης απαιτήσεως σε έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία είχαν αρχικώς παραδοθεί προς φύλαξη σε τραπεζική εταιρεία με σύμβαση παρακαταθήκης και στη συνέχεια τέθηκαν σε δικαστική μεσεγγύηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ελληνικό Δημόσιο δεν δύναται να προβεί σε εξόφληση εντόκων γραμματίων του, λήξεως 31-12-1993 και 30-6-1994, τα οποία είχαν κατατεθεί από τον αρχικό δικαιούχο προς φύλαξη σε τραπεζική εταιρεία, δυνάμει συμβάσεως παρακαταθήκης και, εν συνεχεία, τέθηκαν σε δικαστική μεσεγγύηση, μετά την άρνηση της τραπεζικής εταιρείας-θεματοφύλακα να τα αποδώσει στους συνυπογράψαντες τα αποδεικτικά φύλαξης μετά του αποβιώσαντος αρχικού δικαιούχου, λόγω διαφοράς ως προς την κυριότητα επί των πιο πάνω τίτλων μεταξύ των τελευταίων και των κληρονόμων του αρχικού δικαιούχου, εφόσον η από 26-10-2007 αίτηση προς εξόφληση των εντόκων γραμματίων υποβλήθηκε μετά την συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής.
ΝΣΚ/211/2013
Δημόσιες Συμβάσεις – Μερική ανυπαίτια αδυναμία παροχής – Μερική παραλαβή – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να παραλάβει οριστικά το εκτελεσθέν από την ανάδοχο μέρος του έργου, να της καταβάλλει το συμβατικό τίμημα, που αντιστοιχεί στο μέρος αυτό (μετά του αναλογούντος Φ.Π.Α.) και, καθόσον αφορά το μη εκτελεσθέν μέρος του έργου, να συμφωνήσει με την ανάδοχο την οριστική λύση της συμβάσεως, αζημίως για αμφοτέρους τους συμβαλλομένους, εφόσον τα αρμόδια επί της συμβάσεως όργανα του Ελληνικού Δημοσίου βεβαιώσουν εγγράφως ότι συντρέχουν οι ακόλουθες ουσιαστικές προϋποθέσεις: 1. Η παροχή του μέρους του έργου, που δεν εκτελέσθηκε από την ανάδοχο είχε καταστεί αδύνατη πριν από τη λήξη του χρόνου, που προβλέπονταν από τη σύμβαση για την παράδοσή του, η αδυναμία δε αυτή δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της αναδόχου (μερική ανυπαίτια αδυναμία παροχής). 2. Το μέρος του έργου, που έχει εκτελεσθεί από την ανάδοχο: α) παραδόθηκε στον εργοδότη εντός της προθεσμίας και σύμφωνα με τους όρους, που προβλέπονται από την σύμβαση, β) ανταποκρίνεται πλήρως στις προδιαγραφές (ποσοτικές, ποιοτικές, τεχνικές κ.λπ.), που προβλέπονται από τη σύμβαση και τα παραρτήματα αυτής και γ) σκοπούμενο αυτοτελώς και ανεξάρτητα από το μη εκτελεσθέν μέρος του έργου, είναι κατάλληλο, να εξυπηρετήσει, έστω και εν μέρει, τους σκοπούς για τους οποίους παραγγέλθηκε το όλο έργο. 3. Λαμβανομένων υπόψη των αρχών της καλής πίστεως και των συναλλακτικών ηθών, είναι προς το συμφέρον του Ελληνικού Δημοσίου η οριστική παραλαβή και χρησιμοποίηση του εκτελεσθέντος μέρους του έργου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/73/2006
Δικαιώματα Οργανισμού Λιμένος απορρέοντα εκ της δυνάμει συμβάσεως παραχωρήσεως σε αυτόν υπό του Δημοσίου, του δικαιώματος χρήσεως και εκμεταλλεύσεως χώρων της χερσαίας ζώνης του λιμένος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο «Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας ΑΕ» (Ο.Λ.Ε. Α.Ε.), στο πλαίσιο του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσεως και εκμεταλλεύσεως των γηπέδων, των κτιρίων και των εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ελευσίνος, το οποίο παραχωρήθηκε σε αυτόν δυνάμει συμβάσεως συναφθείσης μετά του Ελληνικού Δημοσίου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου εικοστού τετάρτου, παρ.1 του Ν 2932/2001: α) δεν δύναται να προβαίνει στην έκδοση πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής, καθ’ υποκατάσταση της αρμοδίας Κτηματικής Υπηρεσίας, σε βάρος αυθαιρέτων κατόχων ακινήτων ευρισκομένων εντός κοινοχρήστου χώρου (χερσαίας λιμενικής ζώνης του Λιμένος Ελευσίνος), και β) δεν υποκαθίσταται σε όλα τα δικαιώματα που είχε το Ελληνικό Δημόσιο ή και στην αρμοδιότητα των υπηρεσιών και των οργάνων αυτού για την άσκησή τους, αλλά ασκεί τα δικαιώματα που προσιδιάζουν στην χρήση και εκμετάλλευση, όπως το περιεχόμενό τους, ο τρόπος και οι όροι ασκήσεώς τους εξειδικεύονται στην συναφθείσα σύμβαση, ως και τα δικαιώματα που απονέμονται από τις κείμενες διατάξεις εν σχέσει προς την χρήση και εκμετάλλευση, στα δικαιώματα δε αυτά περιλαμβάνεται και η δια των προβλεπομένων νομίμων τρόπων και ενδίκων βοηθημάτων προστασία.
ΕΣ/ΜΕΙΖ.ΟΛΟΜ./1099/2023
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ-ΠΡΟΣΥΜΒΑΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ:Για να άρει την αμφιβολία ως προς την έννοια του όρου «δημόσιος οργανισμός» του άρθρου 324 παρ. 1 του ν. 4700/2020, η οποία ανέκυψε κατά τον έλεγχο σχεδίων συμβάσεων του … ως αναθέτουσας αρχής και παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου από το Στ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου με το 1/2023 Πρακτικό του (...) Κατ’ αρχάς επισημαίνεται ότι η Ολομέλεια, αποφαινόμενη επί αιτήματος άρσης αμφιβολίας, δεν έχει εξουσία να εξετάσει το σύνολο του νομοθετήματος ως προς το οποίο εγείρονται ζητήματα ισχύος ή ερμηνείας του, όπως θα εξεταζόταν από ένα συνταγματικό δικαστήριο που ασκεί προληπτικό έλεγχο συνταγματικότητας, αλλά η εξουσία αυτής περιορίζεται στην επίλυση λυσιτελών ζητημάτων υπό το φως του πραγματικού της υπόθεσης εντός της οποίας ηγέρθησαν ή δύνανται να εγερθούν (...)Το γεγονός ότι το … επιχειρησιακά χρησιμοποιείται ως ένα πολυεθνικό εκπαιδευτικό κέντρο βολών αμυντικών εξοπλιστικών συστημάτων των κρατών μελών του ΝΑΤΟ (σήμερα παραμένουν ως μέρη της πολυμερούς συμφωνίας η Ελλάδα, η Γερμανία και η Ολλανδία) δεν αναιρεί τον χαρακτηρισμό του ως δημόσιας στρατιωτικής υπηρεσίας, αφού εντάσσεται στην εν γένει οργανωτική δομή του ελληνικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και υπηρετεί επιχειρησιακά αφενός την ελληνική εθνική άμυνα, ήτοι σκοπό δημοσίου συμφέροντος ... και αφετέρου τις ιδιαίτερες συμβατικές υποχρεώσεις της Ελλάδας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ (...)Σχέδια συμβάσεων, με αναθέτουσα αρχή το …, έχουν ήδη υπαχθεί στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με πράξεις του αρμοδίου Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ..., χωρίς ουδέποτε να έχουν εγερθεί ζητήματα ως προς το παραδεκτό της υπαγωγής τους. Οι δε σχετικές κρίσεις των Επιτρόπων συνεκτιμώνται παρότι δεν δεσμεύουν το Ελεγκτικό Συνέδριο και δη τη Μείζονα Ολομέλειά του, προκειμένου να μη δημιουργείται σύγχυση στη διοίκηση και να διασφαλίζεται η προσβασιμότητα και προβλεψιμότητα του περί προσυμβατικού ελέγχου κανονιστικού πλαισίου (...) Αποφαίνεται ότι το … δεν ανήκει σε διεθνή οργανισμό ούτε συνιστά το ίδιο διεθνή οργανισμό, αλλά συνιστά ιδιότυπη και ιδιόρρυθμη δημόσια υπηρεσία, η οποία εντάσσεται εντός του ευρύτερου οργανογράμματος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και διοικείται από διοικητή, ο οποίος ορίζεται από το Ελληνικό Κράτος και δεσμεύεται, ως προς τη διοίκηση, διαχείριση και εν γένει λειτουργία του …, προεχόντως και ειδικώς από τα οριζόμενα στην πολυμερή συμφωνία και από τις αποφάσεις της UNAC και, συμπληρωματικά, από την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία του Ελληνικού Κράτους. Περαιτέρω, το … εξυπηρετεί επιτακτικούς σκοπούς δημοσίου συμφέροντος, συνδεόμενους με τις ανάγκες της εθνικής άμυνας και την εκπλήρωση των ιδιαίτερων συμβατικών υποχρεώσεων της Ελλάδας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, ενώ η χρηματοδότησή του αποτελεί εξαιρετική μορφή ιδιότυπης δημόσιας χρηματοδότησης. Ως εκ τούτου, οι συμβάσεις που συνάπτει υπάγονται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατ’ άρθρο 324 του ν. 4700/2020.Αναπέμπει, κατά τα λοιπά, την υπόθεση στο Στ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.