ΝΣΚ/303/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Συμβιβασμός μεταξύ εργοδότη και εργαζομένων για μείωση εργατικών απαιτήσεων και βάση επί της οποίας θα υπολογισθούν οι εισφορές προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στην περίπτωση της εταιρείας με την επωνυμία «G.D.E… ΑΒΕΕ» είναι έγκυρος ένας συμβιβασμός μεταξύ της εταιρείας αυτής και των πρώην εργαζομένων της για μείωση εργατικών απαιτήσεων, ήτοι για μερική παραίτησή τους από οφειλόμενους μισθούς υπερημερίας, οι οποίοι είχαν ομαδικώς απολυθεί και αποζημιωθεί από την Εταιρεία αυτή, αλλά κρίθηκαν άκυρες οι καταγγελίες των σχετικών συμβάσεων εργασίας τους από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, λαμβάνοντας σοβαρώς υπόψη την επελθούσα απρόοπτη μεταβολή των συνθηκών (άρθρο 388 Α.Κ.), εξαιτίας της πρωτόγνωρης οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει την αγοραπωλησία αυτοκινήτων και τα παρεπόμενα επαγγέλματα, όπως είναι η εμπορία ελαστικών και της ραγδαίας επιδείνωσης των οικονομικών συνθηκών, με πρωτοφανή ύφεση, κορύφωση της ανεργίας, αθρόες απολύσεις εργαζομένων και κλείσιμο των επιχειρήσεων, σε συνδυασμό προς την προοδευτικά με την πάροδο του χρόνου διαφαινόμενη σταδιακή μεταστροφή της νομολογίας ως προς την δυνατότητα επίτευξης συμβιβασμού κάτω από τα όρια των δικαστικά αναγνωρισμένων επιχειρησιακών μισθών και πάνω από τα ελάχιστα όρια της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Προς προάσπιση και προστασία του δημοσίου κοινωνικού συμφέροντος, το οποίο προεχόντως υπηρετεί το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, θα μπορούσαν τα αρμόδια όργανά του να συναινέσουν σε ένα μειωμένο υπολογισμό των οφειλομένων εισφορών προς αυτό, αντί των εισφορών που αναλογούν σε ακέραιους τους μισθούς υπερημερίας των πρώην εργαζομένων της προαναφερθείσας εταιρείας. Η βάση υπολογισμού των εισφορών αυτών εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια των οργάνων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, συνεκτιμώντας αποφασιστικά τον πιθανολογούμενο συμβιβασμό μεταξύ των πρώην εργαζομένων που δικαιώθηκαν από το Δ.Ε.Κ. και της παραπάνω εταιρείας, με γνώμονα πάντοτε τις αντοχές της άνω εταιρείας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/17/2012
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Φαρμακεία – Εκτέλεση κατασχετηρίου σε περίπτωση αλλαγής νομικής μορφής εταιρείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση κατάσχεσης εις χείρας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ως τρίτου, το Ίδρυμα δεν υποχρεούται να παρακρατήσει τόσο από τον κατατεθέντα όσο και από οποιονδήποτε μελλοντικό λογαριασμό ατομικού φαρμακοποιού και πρώην ομόρρυθμου εταίρου και συνδιαχειριστή ήδη λυθείσας προγενέστερης Ο.Ε., τα ποσά των εκδοθέντων σε βάρος της εταιρείας κατασχετηρίων, εάν δεν έχει προηγηθεί επίδοση τόσο ιδιαίτερων επιταγών προς εκτέλεση όσο και κατασχετηρίων από πλευράς των επισπευδόντων την κατάσχεση δανειστών, στο όνομα του εν λόγω φαρμακοποιού και πρώην ομορρύθμου εταίρου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/259/2019
Αναγνώριση χρόνου δημόσιας υπηρεσίας μετακλητής υπαλλήλου ως ασφαλιστέου στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα στο Δημόσιο, αλλά στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) – Εφαρμοστέες διατάξεις.(...)Η αναγνώριση στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ως ασφαλιστέου του χρόνου δημόσιας υπηρεσίας μετακλητής υπαλλήλου, η οποία δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα στο Δημόσιο, αλλά στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ), πρέπει να γίνει με βάση τη διάταξη του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 85 του α.ν. 1854/1951, όπως έχει κωδικοποιηθεί ως άρθρο 85 στην ισχύουσα κωδικοποίηση με τον τίτλο «Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων», που εχώρησε με το π.δ. 169/2007 και προβλέπει, για την εν λόγω αναγνώριση ασφαλιστέου χρόνου δημόσιας υπηρεσίας τον επιμερισμό των εισφορών μεταξύ του εργοδότη – Δημοσίου και του εργαζόμενου – μετακλητού υπαλλήλου (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/416/2011
Πρόταση σχεδίου αναδιοργάνωσης Α.Ε. κατ’ άρθρα 107 επ. του Ν 3588/2007 – Διαγραφή ή μη οφειλομένων εισφορών της προς το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι διατάξεις του άρθρου 102 του Ν 3588/2007 εφαρμόζονται κατ’ αναλογία προς επίρρωση της ισχύος και των διατάξεων του άρθρου 109 παρ. 1 περ. γ΄ του νόμου αυτού και στις περιπτώσεις υποβολής προτάσεων σχεδίων αναδιοργάνωσης πτωχευμένων επιχειρήσεων. Αρμόδιο όργανο για την εξέταση των προτάσεων αυτών είναι ο Διοικητής του ΙΚΑ ΕΤΑΜ, ο οποίος έχει το τεκμήριο της αρμοδιότητας, αλλά έχει τη διακριτική ευχέρεια, όταν κρίνει τούτο σκόπιμο, να παραπέμψει στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος το θέμα αυτό προς λήψη απόφασης ή να ζητήσει τη γνώμη επ’ αυτού. Επιτρέπεται η διαγραφή οφειλομένων εισφορών προς το ΙΚΑ ΕΤΑΜ, υπό την προϋπόθεση ότι το υποβληθέν σχέδιο αναδιοργάνωσης θα επικυρωθεί δικαστικώς με τελεσίδικη απόφαση. Μέχρι τότε επιτρέπεται αναστολή είσπραξης από το ΙΚΑ ΕΤΑΜ των οφειλομένων εισφορών.
ΝΣΚ/268/2015
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Δυνατότητα εξοφλήσεως ασφαλιστικών εισφορών δια μεταβιβάσεως της κυριότητος ακινήτου του οφειλέτη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή κατά νόμο η μερική ή ολική εξόφληση ασφαλιστικών εισφορών οφειλομένων στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με τη μεταβίβαση της κυριότητος ακινήτου του οφειλέτη.
IKA/T01/652/6/2014
ΘΕΜΑ ׃«Απεικόνιση των Ασφαλιστικών εισφορών υπέρ Ε.Τ.Ε.Α,από 1-12-2013, στην Α.Π.Δ. μέσω ΟΠΣ/ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, των μισθωτών που υπάγονται στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και καταβολή εισφορών» ΕΓΚ/17/2014 (ΑΔΑ:ΒΙΕ94691ΩΓ-ΜΙΦ)
ΝΣΚ/262/2012
Άρνηση απόδοσης στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δικτυακού εξοπλισμού από τα πρώην Νοσοκομεία ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που εντάχθηκαν κατ’ άρθρο 32 του Ν. 3918/2011 στο Ε.Σ.Υ. και λειτουργούν μετά την ένταξή τους ως παραρτήματα των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. – Τηρητέα πορεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Τα πρώην Νοσοκομεία ΙΚΑ-ΕΤΑΜ που εντάχθηκαν κατ’ άρθρο 32 του Ν. 3918/2011 στο Ε.Σ.Υ. και λειτουργούν μετά την ένταξή τους ως παραρτήματα των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. (φορείς υποδοχής), δεν αποτελούν πλέον υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ αλλά του Ε.Σ.Υ., δηλ. του Δημοσίου. Ο δικτυακός εξοπλισμός της εταιρείας VODAFONE A.E., που είχε διατεθεί στα νοσοκομεία αυτά, είχε δηλ. διατεθεί στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δυνάμει της έννομης σχέσης που απορρέει από την ανωτέρω υπ’ αριθμ. ΦΠ430/08/13-07-2009 σύμβαση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με την εταιρεία VODAFONE A.E., δεν περιήλθε ποτέ στην κυριότητα των Νοσοκομείων αυτών, διότι το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είχε επί του ως άνω δικτυακού εξοπλισμού μόνο την χρήση (δηλ. την κατοχή) δυνάμει εννόμου σχέσεως, δηλ. της πιο πάνω σύμβασης προμήθειας. Επομένως η άρνηση των ανωτέρω Νοσοκομείων ν’ αποδώσουν τον ως άνω δικτυακό εξοπλισμό στην εταιρεία VODAFONE A.E. δεν έχει νόμιμη βάση και μπορεί να εκθέσει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε αποζημίωση της ως άνω εταιρείας. Γι’ αυτό προς προστασία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ επιβάλλεται να διεξαχθεί κάθε διοικητική προσπάθεια είτε με την διοίκηση των φορέων υποδοχής των Νοσοκομείων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ είτε με την προϊσταμένη τους αρχή, για την άμεση διοικητική επίλυση της ανωτέρω διαφοράς και την επιστροφή του δικτυακού εξοπλισμού. Εν πάση δε περιπτώσει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει το δικαίωμα ως κάτοχος του δικτυακού εξοπλισμού δυνάμει εννόμου σχέσεως να προσφύγει στην διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, καθώς και να ασκήσει την δέουσα αγωγή νομής κατ’ άρθρο 997 Α.Κ. για την δικαστική επίλυση της ανωτέρω διαφοράς, με επιφύλαξη αποζημίωσής του, λόγω αδικοπραξίας σε βάρος του από τα ως άνω Νοσοκομεία, εάν εκτεθεί σε αξίωση αποζημίωσης της ως άνω εταιρείας. (ομοφ.) 2) Το αίτημα των ανωτέρω Νοσοκομείων να τους χορηγηθεί αντίγραφο της ανωτέρω αναφερθείσης σύμβασης προμήθειας είναι νόμιμο, κατ’ άρθρο 5 του Ν. 2690/1999 και πρέπει να ικανοποιηθεί, η δε σχετική δαπάνη αναπαραγωγής της σύμβασης θα βαρύνει κατά την παρ.4 εδ.β’ του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας τα αιτούντα Νοσοκομεία. (ομοφ.)
ΝΣΚ/14/2021
Αν μπορεί ο Υπουργός Εργασίας να ανακαλέσει ή να τροποποιήσει τις διαπιστωτικές πράξεις περιγραφής του επί των οδών Σίνα και Βησσαρίωνος ακινήτου, με τις οποίες περιήλθε η κυριότητα αυτού κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στον Κλάδο Σύνταξης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στο «Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Προνοίας Εργαζομένων Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος», ώστε να περιέλθει η κυριότητα κατά 100% στον ΕΦΚΑ.(....)Ο Υπουργός Εργασίας μπορεί να ανακαλέσει τις δύο διαπιστωτικές πράξεις περιγραφής του επί των οδών Σίνα και Βησσαρίωνος ακινήτου, με τις οποίες περιήλθε η κυριότητα αυτού κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στον Κλάδο Σύνταξης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στο «Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Πρόνοιας Εργαζομένων Α.Τ.Ε.», ως εκδοθείσες παρά τον νόμο, ήτοι στηριχθείσες σε λανθασμένη εκτίμηση της Διοίκησης ως προς την συνδρομή των πραγματικών προϋποθέσεων που απαιτούσαν οι επικληθείσες σχετικές διατάξεις νόμων, αναδρομικά από τις ημερομηνίες έκδοσής τους και να εκδώσει μια νέα, η οποία θα αναγνωρίζει κατά 100% κυριότητα του ακινήτου στον ΕΦΚΑ (νυν e-ΕΦΚΑ) ως καθολικό διάδοχο όλης της περιουσίας του Κλάδου Σύνταξης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ομόφωνα). Το ερώτημα παραπέμφθηκε στο ΣΤ΄ Τμήμα του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 61/2020 Ατομικής γνωμοδότησης.
ΝΣΚ/61/2020
Αν μπορεί ο Υπουργός Εργασίας να ανακαλέσει ή να τροποποιήσει τις διαπιστωτικές πράξεις περιγραφής του επί των οδών Σίνα και Βησσαρίωνος ακινήτου, με τις οποίες περιήλθε η κυριότητα αυτού κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στον Κλάδο Σύνταξης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στο «Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Προνοίας Εργαζομένων Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος», ώστε να περιέλθει η κυριότητα κατά 100% στον ΕΦΚΑ.(...)Ο Υπουργός Εργασίας μπορεί να ανακαλέσει τις δύο διαπιστωτικές πράξεις περιγραφής του επί των οδών Σίνα και Βησσαρίωνος ακινήτου, με τις οποίες περιήλθε η κυριότητα αυτού κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στον Κλάδο Σύνταξης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και κατά ποσοστό 50% συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου στο «Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Πρόνοιας Εργαζομένων Α.Τ.Ε.», ως εκδοθείσες παρά τον νόμο, ήτοι στηριχθείσες σε λανθασμένη εκτίμηση της Διοίκησης ως προς την συνδρομή των πραγματικών προϋποθέσεων που απαιτούσαν οι επικληθείσες σχετικές διατάξεις νόμων, αναδρομικά από τις ημερομηνίες έκδοσής τους και να εκδώσει μια νέα, η οποία θα αναγνωρίζει κατά 100% κυριότητα του ακινήτου στον ΕΦΚΑ (νυν e-ΕΦΚΑ) ως καθολικό διάδοχο όλης της περιουσίας του Κλάδου Σύνταξης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Το ερώτημα παραπέμφθηκε στο αρμόδιο Τμήμα του ΝΣΚ και εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 14/2021 γνωμοδότηση του ΣΤ΄ Τμήματος.
ΝΣΚ/67/2015
Μίσθωση ακινήτου προς στέγαση υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Καταβολή του ποσοστού 50% των μισθωμάτων – Δικαιούχος.
Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υποχρεούται να καταβάλλει το ποσοστό 50% των μισθωμάτων στην νυν συγκυρία (κατά 50% εξ αδιαιρέτου) του μισθίου ακινήτου, η οποία υπεισήλθε στη θέση του συνεκμισθωτού και πρώην συγκυρίου (κατά 50%) του μισθίου Μ.Π., ένεκα της προς αυτήν μεταβιβάσεως του επί του μισθίου ιδανικού του ως άνω μεριδίου.
1061562/2024
«Αρμόδιος φορέας απονομής σύνταξης σε ασφαλισμένους των Ειδικών Ταμείων που εντάχθηκαν στο τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι οποίοι μετά τη διακοπή της απασχόλησής τους στους οικείους εργοδότες, απασχολήθηκαν και ασφαλίστηκαν ως μισθωτοί στο τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.».
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΕΤΑΙ ΤΟ: 30205/2024:«Αρμόδιος φορέας απονομής σύνταξης επί περιπτώσεων ασφαλισμένων πρώην Ειδικών Ταμείων που μετά την διακοπή της απασχόλησής τους στους οικείους εργοδότες απασχολήθηκαν και ασφαλίστηκαν με τις κοινές διατάξεις του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.»