ΝΣΚ/259/2019
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αναγνώριση χρόνου δημόσιας υπηρεσίας μετακλητής υπαλλήλου ως ασφαλιστέου στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα στο Δημόσιο, αλλά στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) – Εφαρμοστέες διατάξεις.(...)Η αναγνώριση στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ως ασφαλιστέου του χρόνου δημόσιας υπηρεσίας μετακλητής υπαλλήλου, η οποία δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα στο Δημόσιο, αλλά στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ), πρέπει να γίνει με βάση τη διάταξη του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 85 του α.ν. 1854/1951, όπως έχει κωδικοποιηθεί ως άρθρο 85 στην ισχύουσα κωδικοποίηση με τον τίτλο «Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων», που εχώρησε με το π.δ. 169/2007 και προβλέπει, για την εν λόγω αναγνώριση ασφαλιστέου χρόνου δημόσιας υπηρεσίας τον επιμερισμό των εισφορών μεταξύ του εργοδότη – Δημοσίου και του εργαζόμενου – μετακλητού υπαλλήλου (κατά πλειοψηφία).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/185/2011
Έκταση πεδίου εφαρμογής των διατάξεων του Κανονισμού της Βουλής, στη συνταξιοδοτική περίπτωση ασφαλισμένου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, υπαλλήλου της Βουλής με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι υπάλληλοι της Βουλής με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι την 31-12-2010, υπάγονται ως προς το συνταξιοδοτικό τους καθεστώς στους ορισμούς του Κανονισμού της Βουλής και όχι σε διατάξεις κοινών ασφαλιστικών νόμων.
ΝΣΚ/79/2018
Εξακολούθηση της μισθοδοσίας πρώην υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) κατά τη διάρκεια της απόσπασής του στο Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) και μετάταξή του εν συνεχεία στο ΕΣ. Ζητήματα τακτοποίησης της εκκρεμότητας επιστροφής στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) των αχρεωστήτως καταβληθέντων στον υπάλληλο αποδοχών. Δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλόμενων ποσών μεταξύ ΙΚΑ (ήδη ΕΦΚΑ) και ΕΣ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Είναι νόμιμη η διακοπή της μισθοδοσίας αποσπασμένου σε άλλη υπηρεσία υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) για το χρόνο μετά την απόσπασή του στο ΕΣ (1-1- 2012) και εφαρμόζεται υποχρεωτικά. 2) Η απαίτηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) κατά του υπαλλήλου, για επιστροφή ως αχρεωστήτως καταβληθέντων των ποσών για το διάστημα από 27-2-2013 έως 30-4-2013, κατά το οποίο ο υπάλληλος είχε μεταταχθεί και υπηρετούσε στο Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ), από το οποίο και μισθοδοτείτο είναι νόμιμη, ενόψει δε των απαντήσεων στο 1ο και 2ο σκέλη του ερωτήματος, παρέλκει η απάντηση στο 3ο. 4) Ήταν απλό πληροφοριακό έγγραφο και δεν είχε εκτελεστό χαρακτήρα η απάντηση επί της ένστασης-αίτησης θεραπείας του υπαλλήλου Γ.Τ. με αριθμό πρωτ. 455/8-1-2014. 5, 6 και 7) Δεν είναι επιτρεπτός ο συμψηφισμός του ποσού που το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατέβαλε αχρεώστητα σε αποσπασμένο υπάλληλο από 1-1-2012 έως 26-2-2013 (επειδή η μισθοδοσία του κατά το ανωτέρω διάστημα βάρυνε - εκ του νόμου - τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού του ΕΣ), απαιτείται δε η, κατόπιν επικοινωνίας των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ και του ΕΣ διευθέτηση της εκκρεμότητας, με έκδοση των απαιτούμενων σχετικών πράξεων, προκειμένου να αποδοθούν από το ΕΣ στον ΕΦΚΑ τα οφειλόμενα ποσά και να επιτευχθεί η οριστική και νόμιμη εκκαθάριση της μισθοδοσίας του υπαλλήλου. (ομόφ.)
ΝΣΚ/287/2009
Αναγνώριση ή μη του χρόνου συμβάσεων έργου με το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ως χρόνου δημόσιας συντάξιμης προϋπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο χρόνος των συμβάσεων έργου με το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι οποίες συνήφθησαν πριν την 1-5-1983 και οι οποίες δεν συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις του άρθρου 12 παρ. 12 του Π.Δ. 169/2007, δεν δύναται να αναγνωρισθεί ως δημόσια συντάξιμη προϋπηρεσία.
ΝΣΚ/108/2010
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Αναγνώριση ή μη του χρόνου υπηρεσίας στο τ. ΤΑΞΥ οδοντίατρου με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου, μετά την ένταξη του κλάδου ασθενείας στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για την κατάταξή της σε μισθολογικά κλιμάκια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο χρόνος υπηρεσίας οδοντιάτρου στο ΤΑΞΥ, με αμοιβή της κατά πράξη και περίπτωση, κατά τον οποίο είχε αναγνωρισθεί ότι συνδεόταν με το Ταμείο με σχέση εξηρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου και ληφθείς υπόψη για την κατάταξή της σε μισθολογικά κλιμάκια κατά τον διορισμό της σ’ αυτό δυνάμει του Ν 1476/1984, λαμβάνεται υπόψη, κατά την κατάταξή της σε μισθολογικά κλιμάκια, μετά την ένταξη του κλάδου ασθενείας του ΤΑΞΥ στον κλάδο ασθενείας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και την συνεπεία αυτού μεταφορά της στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/417/2011
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Συμμόρφωση Διοικήσεως σε ακυρωτική απόφαση ΣτΕ – Δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής και με πάγια αντιμισθία – Αναγνώριση χρόνου υπηρεσίας τους ως πραγματικής και συντάξιμης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο τέσσερις (4) Δικηγόροι των Αθηνών, με σχέση έμμισθης εντολής και με πάγια αντιμισθία στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν παρείχαν υπηρεσίες στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ήτοι από 5-10-2007 μέχρι 28-3-2008, αποτελεί χρόνο πραγματικής και συντάξιμης υπηρεσίας και κατά το χρονικό αυτό διάστημα δικαιούνται της καταβολής κανονικών αποδοχών, δοθέντος ότι η συμμόρφωση της Διοίκησης προς την υπ’ αριθμ. 1881/2007 ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ δρα με αναδρομική ισχύ. 2) Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο μία (1) Δικηγόρος Θεσσαλονίκης, με σχέση έμμισθης εντολής και με πάγια αντιμισθία στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν παρείχε υπηρεσίες στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ήτοι από 30-3-2011 μέχρι 21-6-2011, αποτελεί χρόνο πραγματικής και συντάξιμης υπηρεσίας και κατά το χρονικό αυτό διάστημα δικαιούται της καταβολής κανονικών αποδοχών, δοθέντος ότι η συμμόρφωση της Διοίκησης προς την υπ’ αριθμ. 2905/2009 ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ δρα με αναδρομική ισχύ. - ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ
ΝΣΚ/263/2017
Απόφαση ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, περί αναγνώρισης, σε συνταξιούχο, δημόσιας υπηρεσίας ως χρόνου ασφάλισης στον Κλάδο Συντάξεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με καταβολή των αντίστοιχων εισφορών σε βάρος του Δημοσίου.
Κατάσταση : Αποδεκτή. Είναι οριστική και ως εκ τούτου εκτελεστέα από το Δημόσιο η απόφαση της Διευθύντριας του ΙΚΑ, κατά της οποίας δεν ασκήθηκε ένσταση, εντός της νόμιμης προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών από την παραλαβή της.
ΝΣΚ/102/2018
Ζητήματα που ανακύπτουν σε σχέση με την ασφαλιστική τακτοποίηση ασφαλισμένων του ΤΣΠ-ΗΣΑΠ, μετά την ένταξή τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η ασφαλιστική τακτοποίηση ασφαλισμένων του ΤΣΠ-ΗΣΑΠ το οποίο εντάχθηκε στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με την αναγνώριση, εκ μέρους της αρμόδιας προς τούτο Υπηρεσίας του Τοπικού Υποκαταστήματος ΙΚΑ, χρόνου ως συντάξιμου χωρίς να έχουν καταβληθεί οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές και σε χρονικό σημείο κατά το οποίο έχει παραγραφεί η απαίτηση του οικείου ασφαλιστικού φορέα για είσπραξη των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών, τα δε αρμόδια προς τούτο όργανα οφείλουν να αναγνωρίσουν τον ελλείποντα χρόνο με την έκδοση αναγνωριστικής προς τούτο απόφασης. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/37/2021
Εάν οι αξιώσεις του Δήμου Πειραιά κατά του e-ΕΦΚΑ, καθολικού διαδόχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι οποίες προέρχονται από τέλη καθαριότητας και δημοτικό φόρο, και περιλαμβάνονται στoν από 07-09-2020 Πίνακα χρεών του Δήμου Πειραιά, έχουν υποπέσει σε παραγραφή.(...)Προκειμένου περί απαιτήσεων του Δήμου Πειραιά κατά του e-ΕΦΚΑ ως καθολικού διαδόχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχουν εφαρμογή οι ειδικές περί παραγραφής διατάξεις του άρθρου 40 παρ. 6 του α.ν. 1846/1951, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του ν. 825/1978, οι οποίες ως ειδικές κατισχύουν οιασδήποτε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης και σύμφωνα με τις οποίες, οι εν γένει χρηματικές απαιτήσεις κατά του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή και επομένως οι αξιώσεις του Δήμου Πειραιά που αναφέρονται στο ερώτημα, έχουν υποκύψει στην ως άνω πενταετή παραγραφή. Ο e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αδυνατεί να παραιτηθεί από την συμπληρωθείσα υπέρ αυτού παραγραφή ή να αναγνωρίσει την παραγεγραμμένη απαίτηση, διότι τέτοια παραίτηση ή αναγνώριση είναι άκυρη, ο δε Δήμος έχει απολέσει το δικαίωμά του να αντιτάξει σε συμψηφισμό την, κατά τα ανωτέρω, παραγραφείσα απαίτησή του, δεδομένου ότι έχει παρέλθει τριετία από τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής (ομόφωνα). Το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του ΝΣΚ.
391810/2023
Υπολογισμός χρόνου υπηρεσίας προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας στο διπλάσιο, κατ΄εφαρμογήν των διατάξεων του άρθρου 23 Ν.4997/2022, με το οποίο αντικαταστάθηκαν τα άρθρα 40 παρ.5 π.δ 169/2007 και 22 παρ.3 Ν.3865/2010. Αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας που λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, ως χρόνου πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15 παρ. 9 και 12, 40 και 41 του ΠΔ 169/2007, 8 του Ν. 2084/1992 και 22 παρ.3 Ν.3865/2010» ΑΔΑ:9ΙΒΠ46ΜΑΠΣ-ΟΝΙ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 43/2023
ΝΣΚ/107/2015
Δυνατότητα ή μη ανάκλησης της παραίτησης υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, λόγω συγγνωστής πλάνης, κατά τις διατάξεις του ν. 4151/2013.
Η παραίτηση του υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Π.Φ. πρέπει να ανακληθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, κατά τις διατάξεις του ν. 4151/2013. Και τούτο, γιατί η αρμόδια Υπηρεσία δεν απάντησε εγκαίρως σε αίτησή του για πρόωρη συνταξιοδότησή του και ειδικότερα για αναγνώριση με εξαγορά του χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας, καθώς και του πλασματικού χρόνου των παιδιών του, με εξόφληση εφάπαξ καταβολής του ποσού. Ως εκ τούτου, δεν ήταν δυνατόν να γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος τον ακριβή χρόνο στρατιωτικής υπηρεσίας ή πλασματικού χρόνου παιδιών που έπρεπε να αναγνωρίσει και πολύ περισσότερο δεν γνώριζε το αντίστοιχο ποσό εισφοράς εξαγοράς για την αναγνώριση των χρόνων αυτών, μέχρι το χρόνο συνταξιοδότησής του. Επομένως, κατά την αποχώρησή του από την Υπηρεσία δεν είχε σαφή εικόνα, τόσο της οικονομικής επιβάρυνσης της ανωτέρω αναγνώρισης, όσο και του ποσού της σύνταξης που θα ελάμβανε και μόνο εκ των υστέρων πληροφορήθηκε τις δυσμενείς συνέπειες της πρόωρης συνταξιοδότησής του και το κόστος αυτής. Άλλωστε και η αρμόδια Υπηρεσία ομολογεί ότι και η ίδια δεν γνώριζε τον απαιτούμενο και συμφερότερο χρόνο αναγνώρισης, είτε για θεμελίωση είτε για προσαύξηση της σύνταξης, μέχρι τον χρόνο έκδοσης της εκάστοτε συνταξιοδοτικής πράξης. (ομοφ.)