ΝΣΚ/304/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Παραχώρηση χώρου στο Σύλλογο Υπαλλήλων του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης για τη λειτουργία κυλικείου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν επιτρέπεται η παραχώρηση της λειτουργίας και εκμετάλλευσης κυλικείου σε μη ανάπηρο ή θύμα πολέμου, διότι το δικαίωμα αυτό επιφυλάσσεται αποκλειστικά σε αυτήν την ειδικώς προστατευόμενη κατηγορία ατόμων. Επιπλέον δεν είναι νόμιμη η λειτουργία κυλικείου, που αποτελεί κερδοσκοπική δραστηριότητα, από συνδικαλιστική οργάνωση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/27/2021
Δυνατότητα ή μη μεταβίβασης της άδειας εκμετάλλευσης του κυλικείου εντός του κτιρίου της Κεντρικής Υπηρεσίας του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.(...)Η άδεια της εκμετάλλευσης του κυλικείου εντός του ιδιόκτητου κτιρίου της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΤΠΔ, η οποία είχε αρχικώς παραχωρηθεί σε ανάπηρο πολέμου και μετά το θάνατό του μεταβιβάστηκε στη χήρα του, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν.δ. 1044/1971, μπορεί να μεταβιβαστεί εκ νέου μία και μόνον φορά και για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών στην ενήλικη κόρη του, ανάπηρη με ποσοστό αναπηρίας 67% εφόρου ζωής, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης 10 υποπερ. α και αβ της υποπαραγράφου ΣΤ'2 της παραγράφου ΣΤ' του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 73 του ν. 4758/2020 (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/355/2003
Αποζημίωση υπέρ αναπήρου πολέμου, δικαιούχου αδείας λειτουργίας περιπτέρου. Υπόχρεο προς καταβολή το Ελλ. Δημόσιο (Περιφερειακή Διοίκηση).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η επιδικασθείσα αμετακλήτως αποζημίωση υπέρ ιδιώτου και σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου λόγω μη έγκαιρης εκτέλεσης απόφασης του Νομάρχη Αθηνών με την οποία παραχωρείται άδεια εκμετάλλευσης περιπτέρου σε ανάπηρο πολέμου θα καταβληθεί στο δικαιούχο από το Ελλ. Δημόσιο και ειδικώτερα από την Περιφερειακή Διοίκηση Αττικής, εφόσον η σχετική αρμοδιότητα, υπαγομένη ανέκαθεν στο ΥΠΕΘΑ παρέμεινε στην κρατική διοίκηση, μη μεταβιβασθείσα στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ασκείται δε πλέον από το Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας.
Α.1058/2021
Διαδικασία και προϋποθέσεις καταβολής ποσού ίσου με το ήμισυ της μείωσης του ανταλλάγματος που λαμβάνουν οι δικαιούχοι για την εκμίσθωση/ παραχώρηση της χρήσης του δικαιώματος εκμετάλλευσης περιπτέρου ή κυλικείου μηνός Νοεμβρίου και εφεξής, κατ΄ επιταγή του νόμου στο πλαίσιο αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορωνοϊού COVID-19.
ΝΣΚ/52/2001
Νομιμότητα σύμβασης για την παραχώρηση της χρήσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης τουριστικού λιμένα σκαφών αναψυχής (Μαρίνα).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι επιτρεπτή η παραχώρηση από την Δημοτική Επιχείρηση Τουριστικής Ανάπτυξης Καλαμάτας της εκμετάλλευσης της Μαρίνας Καλαμάτας σε Ομιλο Επιχειρήσεων, εφόσον εξυπηρετεί το σκοπό της ΔΕΤΑΚ, η οποία είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, διεπόμενο κατά ρητή νομοθετική επιταγή από τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/52/2005
Αιγιαλός – Παραλία. Παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού σε ξενοδοχεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν ισχύει ο περιορισμός των 500 τ.μ., που προβλέπεται στην παρ.3 του άρθρου 13 του Ν 2741/2001, στις παραχωρήσεις της απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας στις όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κατά την παρ.4 του ίδιου άρθρου. β) Το αντάλλαγμα για την παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού σε όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις καθορίζεται με βάση την τιμή του δίκλινου δωματίου όπως αυτή καθορίζεται από τον Ε.Ο.Τ. (Υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης) και όχι από την ανώτερη τιμή που δηλώνεται από τον ξενοδοχειακό επιχειρηματία για το συγκεκριμένο ξενοδοχείο. γ) Σε περίπτωση που με την απόφαση του Ε.Ο.Τ. (Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης) καθορίζονται διαφορετικές τιμές για τη χαμηλή, μέση και υψηλή περίοδο, ο υπολογισμός του ετήσιου μισθώματος γίνεται χωριστά για κάθε περίοδο, ανάλογα με τους μήνες κάθε περιόδου και αθροίζονται τα επί μέρους ποσά των περιόδων (χαμηλής, μέσης, υψηλής). Το ετήσιο μίσθωμα είναι το άθροισμα των μισθωμάτων των περιόδων αυτών. Το άθροισμα δε των ποσών αυτών διαιρούμενο δια του 12 (12 μήνες παραχώρησης) δίδει το μέσο μηνιαίο αντάλλαγμα. Εάν η ξενοδοχειακή μονάδα δεν λειτουργεί για κάποιο χρονικό διάστημα το έτος, η μη λειτουργία της είναι αδιάφορη για τον καθορισμό και την καταβολή του ανταλλάγματος, το οποίο οφείλεται για ολόκληρο το έτος της παραχώρησης της απλής χρήσης του αιγιαλού. (ομοφ.) Εκδόθηκε η υπ' αριθ.609/2005 Γνωμ. Ολομ.ΝΣΚ.
ΝΣΚ/173/2007
Σύναψη σύμβασης παραχώρησης χρήσης και εκμετάλλευσης τουριστικού λιμένα, κατόπιν εκδόσεως της προβλεπόμενης στο άρθρο 52 παρ.6 εδ.β’ του Ν 3105/2003 κ.υ.α.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την χωροθέτηση του τουριστικού λιμένα μπορεί να παραχωρείται με δημόσιο διαγωνισμό η εκτέλεση των έργων, που απαιτούνται για την λειτουργία του λιμένα και την εκμετάλλευση αυτού σε επιχείρηση δημόσια ή ιδιωτική. Η παραχώρηση γίνεται μετά την κατακύρωση με υπουργική απόφαση. Μετά την κατακύρωση προβλέπεται στάδιο συμφωνίας για την κατάρτιση της σύμβασης, το περιεχόμενο της οποίας εξειδικεύεται κατ’ ελάχιστον στο νόμο. Η παραχώρηση συντελείται και με την κατάρτιση της σύμβασης, η οποία απαιτείται, ως συστατικός τύπος για την ολοκλήρωση της παραχώρησης του τουριστικού λιμένα και την εκτέλεση των έργων που απαιτούνται για τη λειτουργία του. Με τη διάταξη του άρθρου 19 παρ.1 του Ν 3049/2002 προβλέπεται η δυνατότητα συγχρηματοδότησης από το Δημόσιο του συνολικού κόστους κατασκευής των έργων των τουριστικών λιμένων που έχουν χωροτεθεί και παραχωρούνται σε ιδιώτες και με την διάταξη του άρθρου 52 παρ.6 εδ.β’ του Ν 3105/2003, προβλέπεται η εφαρμογή των διατάξεων αυτών για τη συγχρηματοδότηση και στις περιπτώσεις των τουριστικών λιμένων για τους οποίους έχει γίνει μετά διαγωνισμό κατακύρωση και δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης. Η Διοίκηση μπορεί, για λόγους εξυπηρέτησης του σκοπού της ολοκλήρωσης των έργων του τουριστικού λιμένα, με βάση την κατακύρωση ν’ ακολουθήσει το στάδιο διαπραγμάτευσης για την κατάρτιση της σύμβασης παραχώρησης και αφού προηγουμένως εκδοθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 52 παρ.6 εδ.β’ του Ν 3105/2003 κοινή υπουργική απόφαση με την οποία θα καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία, το ύψος της συγχρηματοδότησης και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. (πλειοψ.)
ΕΣ/Ζ ΚΛΙΜ/79/2009
Βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα της έννοιας των ανωτέρω συμβάσεων παραχώρησης είναι το γεγονός ότι το εργολαβικό αντάλλαγμα συνίσταται είτε αποκλειστικά στο δικαίωμα εκμετάλλευσης του έργου ή της υπηρεσίας είτε στο δικαίωμα αυτό σε συνδυασμό με την καταβολή αμοιβής. Στην περίπτωση, όμως, που η λειτουργία και εκμετάλλευση του παραχωρηθέντος έργου συνιστά παράλληλα και εκτέλεση υπηρεσίας, δηλαδή, εφόσον η λειτουργία του έργου εξυπηρετεί ή συνδέεται με τη λειτουργία ορισμένης υπηρεσίας, την παροχή της οποίας αναλαμβάνει ο ανάδοχος υποκαθιστώντας την αναθέτουσα αρχή, τότε η σύμβαση παραχώρησης δημοσίου έργου αποτελεί ταυτόχρονα και σύμβαση παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας, κατά την έννοια του κοινοτικού δικαίου. Στη σύμβαση αυτή, η λειτουργία της παραχωρηθείσας υπηρεσίας συνίσταται στην εκμετάλλευση, χάριν του κοινού, των δημοσίων έργων που κατασκευάστηκαν από τον ανάδοχο, δηλαδή ο ανάδοχος της σύμβασης παραχώρησης αναλαμβάνει να υλοποιήσει με δικά του έξοδα τις επενδύσεις που είναι απαραίτητες για τη δημιουργία της υπηρεσίας και για τη λειτουργία αυτής εντός μιας μακράς χρονικής περιόδου. Η εν λόγω σύμβαση αποτελεί μικτή σύμβαση, δηλαδή ενιαία σύμβαση που εμφανίζει μία σύνθεση στοιχείων που ανήκουν σε περισσότερα είδη συμβάσεων. Σύμφωνα με τη δέκατη έκτη αιτιολογική σκέψη της Οδηγίας 2004/17/ΕΚ, η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το προαναφερόμενο π.δ/μα 60/2007, εφόσον τα έργα γίνονται επικουρικώς και δεν αποτελούν το αντικείμενο της σύμβασης, δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τον χαρακτηρισμό της σύμβασης ως σύμβασης δημοσίων έργων. Συναφώς, το Δ.Ε.Κ. έκρινε (βλ. απόφαση της 19.4.1994, C-331/92), ότι εφόσον σε μία μικτή σύμβαση οι τεχνικές εργασίες έχουν παρεπόμενο μόνο χαρακτήρα σε σχέση με το κύριο αντικείμενό της, τότε το σύνολο του διαγωνισμού αυτού δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ως σύμβαση δημοσίων έργων. Επομένως, στις περιπτώσεις που η προβλεπόμενη εκτέλεση έργων έχει παρεπόμενο μόνο χαρακτήρα ενώ το κύριο αντικείμενο της σύμβασης είναι η παραχώρηση υπηρεσιών, τότε πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών κι όχι για σύμβαση παραχώρησης έργου. Ως εκ τούτου, πρέπει σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση να προσδιορίζεται αν το κύριο αντικείμενο της σύμβασης είναι η κατασκευή ενός έργου ή η παροχή υπηρεσιών ή, αντίθετα, αν η κατασκευή του έργου ή παροχή των υπηρεσιών έχει επικουρικό χαρακτήρα σε σχέση με το κύριο αντικείμενο της σύμβασης. Συνεπώς, στην περίπτωση που η κατασκευή του έργου αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για την εκμετάλλευση της παραχωρούμενης υπηρεσίας, τότε πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης υπηρεσίας, επί της οποίας δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ/τος 60/2007. (Βλ. 209/2008 πράξη παρόντος Κλιμακίου, βλ. και Ερμηνευτική ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τις συμβάσεις παραχώρησης στο κοινοτικό δίκαιο, ΕΕ C 121/29.4.2000, Γνωμοδότηση της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα "Ενίσχυση του δικαίου παραχωρήσεων και συμβάσεων Δημοσίων και Ιδιωτικών Συμπράξεων", ΕΕ C 14/16.1.2001, σελ. 91 επ., Ε.Α ΣτΕ 119/1999, 791/2002, 543/2003, Ε. Τροβά – Δ. Κούτρας, Η κατασκευή του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου και η σύμβαση παραχώρησης δημοσίων έργων, Ι. Γκιτσάκης, Η παραχώρηση της δημόσιας υπηρεσίας και δημοσίου έργου, Σ. Παναγόπουλος, Η Σύμβαση παραχώρησης δημοσίου έργου στην κοινοτική και ελληνική έννομη τάξη, σε Κοινοτικό Δίκαιο 25 χρόνια εφαρμογής στην Ελλάδα, σελ. 83 επ.).