×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/311/2007

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Αρμοδιότητα του Νομάρχη προς έκδοση αποφάσεως περί εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Μετά την ακύρωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσεων της Διοικήσεως προς εκτέλεση έργου λόγω ελλείψεως αποφάσεως περί εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων και με βάση την κατάταξη του εκτελουμένου έργου, ύστερα από την έκδοση της ως άνω ακυρωτικής αποφάσεως, στην τέταρτη υποκατηγορία της δευτέρας κατηγορίας έργων, αρμοδιότητα για την έκδοση της αποφάσεως περί εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων έχει ο οικείος Νομάρχης.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/18/2006

Αρμοδιότητα έκδοσης αποφάσεως Εγκρίσεως Περιβαλλοντικών Όρων για ανέγερση ξενοδοχείου σε περιοχή υπό ένταξη στο δίκτυο NATURA 2000.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Για την ανέγερση ξενοδοχείου επί γηπέδου, τμήμα του οποίου ανήκει σε περιοχή που έχει ενταχθεί ή είναι υπό ένταξη στο δίκτυο NATURA 2000, αρμόδιοι για την έκδοση της αποφάσεως Εγκρίσεως Περιβαλλοντικών Όρων είναι ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ και οι τυχόν συναρμόδιοι Υπουργοί και όχι ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας.


ΝΣΚ/384/2007

Απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ιδιωτικής κλινικής – Προϋπόθεση για την κατ’ άρθρο 10 του ΠΔ 247/1991 θεώρηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η κατ’ άρθρο 10 του ΠΔ 247/1991 επιβαλλόμενη θεώρηση των μελετών του άρθρου 9 του ιδίου ΠΔ καθώς και των λοιπών τεχνικών στοιχείων του έργου, προϋποθέτει την έκδοση αποφάσεως εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων κατά τις διατάξεις του άρθρου 4 του Ν 1650/1986.


ΝΣΚ/333/2004

Τροποποίηση Κ.Υ.Α περί εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων παρά την μερική αναστολή αυτής με απόφαση του ΣτΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Μετά την έκδοση της υπ’ αριθ. 6914/26.11.03 πράξεως οριοθέτησης του χειμάρρου και την από 4.12.2003 αίτηση της ενδιαφερόμενης εταιρείας για τροποποίηση της υπ’ αριθ. 129509/21.11.2002 Κ.Υ.Α. έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, είναι καθ’ όλα νόμιμη η τροποποίηση αυτής με έκδοση νέας διοικητικής πράξης. β) Είναι δυνατόν η νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που θα υποβληθεί να αναφέρεται στην εξόρυξη υλικών για παραγωγή αντιολισθηρών και σκύρων ΟΣΕ. Το εάν βεβαίως θα πραγματοποιηθεί τελικά η εξόρυξη αυτή εξαρτάται από την χορήγηση ή μη της σχετικής άδειας εκμεταλλεύσεως του λατομείου για την εξόρυξη αυτή από το αρμόδιο όργανο. γ) Είναι προτιμότερο να εκδοθεί νέα απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων στην οποία να διαλαμβάνεται ρητή κατάργηση της προηγούμενης Κ.Υ.Α.


ΕλΣυν/Τμ.6/2835/2010

Από τις ως άνω διατάξεις συνάγεται ότι για την πραγματοποίηση νέων έργων που έχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον και έχουν καταταγεί σε μία από τις κατηγορίες που προβλέπονται στο Νόμο, απαιτείται προηγούμενη, δηλαδή προ της ενάρξεως πραγματοποιήσεως του έργου, έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Ως έναρξη πραγματοποιήσεως του έργου θεωρείται όχι μόνον η υλική ενέργεια αυτού, αλλά και η έκδοση οποιασδήποτε διοικητικής πράξεως, η οποία αποτελεί προϋπόθεση της ενάρξεως κατασκευής του, ως η προκήρυξη (πρβλ. ΣτΕ 149/2000) ή η οικεία κατακυρωτική απόφαση. Κατά συνέπεια η παράλειψη εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων προ της εγκρίσεως του αποτελέσματος της δημοπρασίας συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια, καθισταμένης ούτως μη νόμιμης της αποφάσεως αναθέσεως εκτελέσεως του έργου (Πράξη VI Τμήματος 33/2007, Απόφαση VI Τμήματος 2515/2009 και Ολ. ΣτΕ 526/2003, ΣτΕ 2472/2009, ΣτΕ 149/2000). Τούτο δε καθόσον τα αρμόδια διοικητικά όργανα εκτιμώντας τις συνέπειες που μπορεί να έχει ένα νέο έργο στο περιβάλλον δεν πρέπει να επηρεάζονται από τα τεχνικά δεδομένα του υπό εκτέλεση έργου, αλλ’ αντιθέτως οι όροι του διαγωνισμού οφείλουν να προσαρμόζονται σε προϋφιστάμενους (και ήδη εγκριθέντες) περιβαλλοντικούς όρους. Περαιτέρω η απόφαση εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων δύναται να έχει ορισμένη χρονική διάρκεια, μετά το πέρας της οποίας δύναται να αναθεωρηθεί χωρίς ουσιώδεις τροποποιήσεις, εκτεινομένης ούτω της διάρκειας των αρχικών όρων σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα του αρχικώς προσδιορισθέντος. Απλή αναθεώρηση της εγκρίσεως των περιβαλλοντικών όρων είναι επιτρεπτή πριν από τη λήξη ισχύος αυτών ή εντός ευλόγου χρόνου από τη λήξη τους. Αν παρέλθει ικανό χρονικό διάστημα (πέραν του ευλόγου) από τη λήξη ισχύος της αρχικής αδειοδοτήσεως απαιτείται να τηρηθεί εξαρχής η διαδικασία εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων (Απόφαση VI Τμήματος 2013/2010, ΣτΕ 297/2009, 3428/2004). Εκ τούτων παρέπεται ότι εάν κατά την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι, η ισχύς των οποίων παύει κατά το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα και πριν από την έκδοση της κατακυρωτικής αποφάσεως, η απλή αναθεώρηση αυτών, μετά την κατακύρωση του αποτελέσματος, αίρει (θεραπεύει) την πλημμέλεια της μη υπάρξεως αυτών κατά το χρόνο της κατακυρώσεως υπό την προϋπόθεση ότι η απόφαση αναθεωρήσεως εξεδόθη εντός ευλόγου χρόνου από της λήξεως των αρχικώς εγκριθέντων περιβαλλοντικών όρων και δεν επέρχονται ουσιώδεις μεταβολές στους αρχικών εγκριθέντες όρους σε σχέση με τις επιπτώσεις του έργου στο περιβάλλον. Τούτο δε καθόσον η ανάγκη της προϋπάρξεως (πριν την έναρξη της διαδικασίας του διαγωνισμού) περιβαλλοντικών όρων, προκειμένου τα αρμόδια διοικητικά όργανα να εκτιμούν τις επιπτώσεις κάθε έργου στο περιβάλλον, χωρίς να έχει δημιουργηθεί οποιαδήποτε νομική ή πραγματική κατάσταση (Ολ. ΣτΕ 526/2003, ΣτΕ 2472/2009), δεν θίγεται διότι οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν εγκριθεί πριν από τη δημοπράτηση του έργου και η εντός ευλόγου χρόνου ανανέωση αυτών, ισοδυναμεί με απλή παράταση της ισχύος τους, η οποία, ως εκ της φύσεώς της, αναδράμει στο χρόνο λήξεως των αρχικών όρων και καλύπτει το χρονικό διάστημα από την εκπνοή τους έως το χρονικό σημείο που προβλέπεται στην ανανέωση. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή θα είχε ως αποτέλεσμα την υποχρέωση της Διοίκησης να ανακαλέσει την κατακυρωτική απόφαση και να εκδώσει (εφόσον δεν υφίστανται πλημμέλειες στη διαδικασία του διαγωνισμού) νέα, ομοίου περιεχομένου, η οποία απλώς θα έπεται του χρόνου αναθεωρήσεως της εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων, με μόνη κατ’ ουσίαν συνέπεια την καθυστέρηση της διαδικασίας ολοκληρώσεως του διαγωνισμού (πρβλ. ΣτΕ 149/2000). Τέλος, το εύλογο του μεσολαβούντος, μεταξύ της παύσης ισχύος των αρχικώς εγκριθέντων περιβαλλοντικών όρων και της αναθεωρήσεως αυτών, χρονικού διαστήματος, κρίνεται σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση με βάση τα πραγματικά δεδομένα κάθε διαγωνισμού.


ΚΥΑ/25535/3281/2002

Εγκριση περιβαλλοντικών όρων από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας των έργων και δραστηριοτήτων που κατατάσσονται στην υποκατηγορία 2 της Α" κατηγορίας σύμφωνα με την υπ΄ αρ. ΗΠ 15393/2332/2002 ΚΥΑ "Κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων σε κατηγορίες κ.λ.π." (Β΄ 1022).


ΝΣΚ/427/2004

Αρμοδιότητα εκδόσεως αποφάσεως ορισμού ελεγκτών ιατρών για τον έλεγχο των κατ’ οίκον ασθενούντων δημοσίων υπαλλήλων του Νομού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Μετά την μετατροπή της Νομαρχίας σε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και την σύσταση της Περιφέρειας δεν δύναται να είναι ο Νομάρχης κατ’ άρθρο 60 παρ.5 του Ν 1943/1991 το αρμόδιο όργανο, για την έκδοση της αποφάσεως ορισμού ελεγκτών ιατρών για τον έλεγχο όλων των κατ’ οίκον ασθενούντων δημοσίων υπαλλήλων του Νομού.


151907/357/2017

Περί της διαδικασίας γνωµοδότησης των δασικών υπηρεσιών για την έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) σε επίπεδο Υπουργού 


ΝΣΚ/131/2016

Εφαρμοστέες διατάξεις για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων Επιχειρηματικού Πάρκου - Αρμόδια υπηρεσία για τη διαβίβαση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο αρμόδιο Περιφερειακό Συμβούλιο - Φορείς με γνωμοδοτική αρμοδιότητα – Εφαρμοστέο δίκαιο σε περίπτωση μεταβολής της εκτάσεως σε ποσοστό μικρότερο του 15%. Η έγκριση περιβαλλοντικών όρων Επιχειρηματικού Πάρκου (Ε.Π) διενεργείται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 47 του Ν 3982/2011. Η Δ/νση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, κατ' άρθρο 47 του Ν 3982/2011, διαβιβάζει τον φάκελο με την αίτηση εγκρίσεως ανάπτυξης Ε.Π και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στο αρμόδιο Περιφερειακό Συμβούλιο. Αναφορικά με τη ΜΠΕ του Επιχειρηματικού Σχεδίου, πρέπει να γνωμοδοτούν οι φορείς που αναφέρονται στις διατάξεις των άρθρων 2 (παρ. 4 και 5) και 3 (παρ. 3) του Ν 4014/2011 και της υπ' αριθμ. ΚΥΑ 1649/45/14.1.2014. Επί μεταβολής της εκτάσεως του Ε.Π σε ποσοστό μικρότερο του 15%, απαιτείται η υποβολή φακέλου «τροποποίησης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων ΑΕΠΟ» και η τήρηση της διαδικασίας που προβλέπεται στην υπ’ αριθμ. ΥΑ 167563/ΕΥΠΕ/15.4.2013 (πλειοψ). 


ΝΣΚ/451/2001

Βιομηχανία. Ορθή εφαρμογή της παρ.1 του άρθρου 5 του Ν 2545/1997 (Βιομηχανικές και Επιχειρηματικές Περιοχές και άλλες διατάξεις).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Κατά τη διάταξη της παρ.1 του άρθρου 5 του Ν 2545/97 απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση της εγκριτικής αποφάσεως των Υπουργών Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ καθορισμού ΒΕΠΕ και του φορέα αυτής, είναι και η έγκριση με την ίδια απόφαση της αντίστοιχης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία (προϋπόθεση) πρέπει να συντρέχει κατά το χρόνο της εκδόσεώς της. Κατά συνέπεια, οι εκδοθείσες κ.υ.α. καθορισμού ΒΕΠΕ με τις οποίες δεν έχουν εγκριθεί και οι αντίστοιχες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αλλά ορίζεται σ αυτές ότι οι όροι και τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος από την ίδρυση και τη λειτουργία της συγκεκριμένης μορφής ΒΕΠΕ θα καθορισθούν με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων αυτής, δεν είναι νόμιμες, και ως εκ τούτου, θα πρέπει να ανακληθούν και να επανεκδοθούν, αφού τηρηθεί και η απαραίτητη παραπάνω προϋπόθεση έκδοσής τους, δηλ. της εγκρίσεως με αυτές και της αντίστοιχης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.


ΕΣ/ΤΜ.6/33/2007

Ζητείται από το Τμήμα τούτο να ανακληθεί η 1400/2006 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι η παράλειψη υποβολής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και, ακολούθως, έγκρισης περιβαλλοντικών όρων πριν την έκδοση απόφασης περί εγκρίσεως του αποτελέσματος της δημοπρασίας συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια, καθισταμένης ούτως μη νόμιμης της απόφασης της αναθέτουσας αρχής περί αναθέσεως εκτέλεσης του έργου στην αιτούσα εταιρεία, όπως ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη του Κλιμακίου, δοθέντος ότι η ελλείπουσα εκ των προτέρων εκτίμηση των επιπτώσεων του εν λόγω έργου στο περιβάλλον δε δύναται να καλυφθεί από τη μεταγενέστερη σύνταξη της οικείας μελέτης από τον ήδη ανάδοχο αυτού. Επιπροσθέτως, οι περιβαλλοντικοί όροι που τελικώς θα εγκριθούν είναι πιθανό να επιφέρουν ουσιώδεις τροποποιήσεις στην τεχνική μελέτη του δημοπρατηθέντος έργου ή τους λοιπούς συμβατικούς όρους, επιπλέον, δεν μπορεί να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο ουσιώδους μεταβολής του οικονομικού αντικειμένου της συναφθείσας σύμβασης, κατά παράβαση των αρχών της διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό, δεδομένου ότι η προβλεπόμενη από την αναθέτουσα αρχή δαπάνη ύψους 12.450 Ευρώ καλύπτει αποκλειστικά τα έξοδα εκπόνησης της σχετικής μελέτης και λήψης των λοιπών αναγκαίων μέτρων, μέχρι και το στάδιο έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων (βλ. και το 3870/15.06.2004 έγγραφο του Τμήματος Υδραυλικών Έργων της Διεύθυνσης Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας .....), τα δε αντιθέτως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα. Ομοίως απορριπτέος είναι και ο ισχυρισμός της αιτούσας ότι πεπλανημένως πλην συγγνωστώς η αναθέτουσα αρχή, εξασφαλίζοντας δια του κονδυλίου των απροβλέπτων την κάλυψη των τυχόν απαιτούμενων πρόσθετων εργασιών για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων που επρόκειτο να εγκριθούν, είχε την πεποίθηση ότι ηδύνατο να αναθέσει τη σύνταξη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στον ανάδοχο του έργου, καθόσον η εφαρμοστέα διάταξη του άρθρου 4 του ν. 1650/1986 είναι ρητή και αρκούντως σαφής, ορίζοντας ότι η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων συνιστά σε κάθε περίπτωση την αναγκαία προϋπόθεση για την έκδοση των διοικητικών πράξεων που απαιτούνται για την πραγματοποίηση του έργου, όπως, εν προκειμένω, της απόφασης περί εγκρίσεως του αποτελέσματος της δημοπρασίας.(...)Απορρίπτει την αίτηση ανάκλησης της εργοληπτικής επιχείρησης με την επωνυμία «….» και διακριτικό τίτλο «…..».