ΝΣΚ/319/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκμίσθωση δικαιώματος αδείας εκμεταλλεύσεως περιπτέρου. Θάνατος του εκμισθωτή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση θανάτου του εκμισθωτού χωρίς διαδόχους δικαιούχους, δεν απαιτείται τελεσίδικη δικαστική απόφαση προκειμένου να προβεί ο νέος δικαιούχος σε ιδιόχρηση περιπτέρου. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/63/2002
Δυνατότητα εκμισθώσεως αδειών εκμεταλλεύσεως περιπτέρων σε Ανώνυμες Εταιρείες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι δυνατή η εκμίσθωση αδείας εκμεταλλεύσεως περιπτέρου σε Ανώνυμη Εταιρεία, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι όπου προβλέπεται πράξη ή ενέργεια του Νομάρχη, αυτή πρέπει να γίνει από τον αρμόδιο κατά τόπο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας και με την επιφύλαξη ότι δεν θα τύχουν εφαρμογής οι ειδικές διατάξεις που προϋποθέτουν την ύπαρξη φυσικού προσώπου και δεν προσιδιάζουν σε νομικά πρόσωπα (ομόφωνα). Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 581/2002 Γνωμ. Ολομέλειας ΝΣΚ.
ΝΣΚ/151/2019
Εάν η μίσθωση άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου που έληγε μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του άρθρου 56 του ν. 4483/2017, παρατείνεται κατά την παράγραφο 1 του εν λόγω άρθρου και νόμου, υπαγομένη κατά τη λήξη της δεκαετούς διάρκειάς της και στην παρ. 2 του ιδίου άρθρου και νόμου, ή εάν η μίσθωση αυτή υπάγεται αποκλειστικά στην παράταση της τελευταίας αυτής παραγράφου, στην περίπτωση που ο δικαιούχος της διοικητικής άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου, η οποία είχε χορηγηθεί πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, απεβίωσε πριν την ισχύ των πιο πάνω διατάξεων, χωρίς να υφίστανται δικαιούχοι μεταβιβάσεως της αδείας εκμεταλλεύσεως.(...)H εγκριθείσα, με απόφαση του Δημάρχου Πατρέων, μίσθωση της άδειας εκμεταλλεύσεως περιπτέρου δικαιούχου η οποία απεβίωσε την 29-01-2017, χωρίς να αφήσει δικαιούχους μεταβιβάσεως της αδείας, παρατάθηκε έως τη συμπλήρωση δεκαετίας της μισθωτικής σχέσης, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 1 του άρθρου 56 του ν. 4483/2017, υπαγόμενη, κατά τη λήξη της δεκαετούς διάρκειάς της και στη ρύθμιση της παρ. 2 του τελευταίου αυτού άρθρου και νόμου, εάν μέχρι τότε δεν έχει εκδοθεί σχετική πράξη της αρμόδιας δημοτικής αρχής που θα ορίζει είτε την εκ νέου παραχώρηση της άδειας εκμετάλλευσης είτε την κατάργηση της θέσεως του περιπτέρου (ομόφ.).
ΝΣΚ/91/2011
Νομιμότητα ιδιωτικών συμφωνητικών μίσθωσης αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων, που προβλέπουν ετήσια αύξηση μισθώματος μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη στο άρθρο 25 του Ν 1848/1989.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι νόμιμο και μπορεί να εγκριθεί από το αρμόδιο όργανο ιδιωτικό συμφωνητικό μισθώσεως αδείας εκμεταλλεύσεως περιπτέρου, με το οποίο συμφωνείται ετήσια αύξηση του μισθώματος μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη στο εδ. γ΄ του άρθρου 25 του Ν 1848/1989. (ομοφ.)
ΝΣΚ/90/2011
Νομιμότητα της πρόβλεψης του άρθρου 8 του ΠΔ 37/2009 «Προϋποθέσεις κ.λπ. χορήγησης αδειών περιπτέρων σε Πολεμιστές Κύπρου, αναπήρους και πολύτεκνους», σχετικά με τη διάρκεια - ισχύ των αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η συμπεριληφθείσα στο άρθρο 8 του ΠΔ 37/2009 διάταξη, σύμφωνα με την οποία η διάρκεια του δικαιώματος αδείας εκμετάλλευσης περιπτέρου για τους δικαιούχους των παραγράφων α και β του άρθρου 1 του ιδίου προεδρικού διατάγματος καθορίζεται μέχρι τη συνταξιοδότηση αυτών από οποιοδήποτε ασφαλιστικό φορέα, είναι νόμιμη και δεν υπερβαίνει τα όρια της νομοθετικής εξουσιοδότησης, αφού δι’ αυτής ρυθμίζεται ζήτημα σχετικό με τις προϋποθέσεις αναγνώρισης δικαιούχων της αδείας. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/223/2017
Διορισμός κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 18 παρ. 1 του ν. 3448/2006, (..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη νομική σκέψη, νόμιμα διορίστηκε η φερόμενη ως δικαιούχος σε κενή οργανική θέση της Περιφέρειας ...... (Π.Ε. ......), κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 18 παρ. 1 του ν. 3448/2006. Και τούτο, διότι ο θάνατος του εκλιπόντος πατέρα αυτής επήλθε κατά και εξαιτίας της εκτέλεσης υπηρεσιακού του καθήκοντος, δεδομένου ότι: α) υφίσταται η απαιτούμενη τοπική και χρονική συνάφεια μεταξύ του θανάτου αυτού και της εκτέλεσης υπηρεσιακού καθήκοντος,. β) η από 9.11.2015 προεκτεθείσα ιατρική βεβαίωση, νομίμως συμπληρώνει την αιτιολογία των εκ των υστέρων εκδοθεισών από 14.7.2016 και από 7.102016 πορισματικών αναφορών...το Κλιμάκιο κρίνει ότι τεκμηριώνεται επιστημονικά η συνάρτηση του θανάτου του εν λόγω προϊσταμένου με την άσκηση των υπηρεσιακών του καθηκόντων, απορριπτομένου ως αβασίμου του σχετικώς προβαλλόμενου λόγου διαφωνίας.(..)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθε
ΝΣΚ/428/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Γεωργία. Επιδοτήσεις. Μεταβίβαση πριμοδότησης πρώτης εγκατάστασης θανόντος δικαιούχου στους νόμιμους κληρονόμους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Ο Καν (ΕΚ) 950/97 προκειμένου να πριμοδοτήσει τους δικαιούχους με τα πριμ πρώτης εγκατάστασης, θέτει προϋποθέσεις προσωποπαγείς που πρέπει να πληροί ο ίδιος ο δικαιούχος της πριμοδότησης. Συνεπώς η λήψη της επιδότησης τελεί υπό την αυτονόητο προϋπόθεση ότι η ωφέλεια μεταβιβάζεται στο νέο αγρότη προκειμένου αυτός να υποβοηθηθεί και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικότερα τα εγγενή της πρώτης εγκατάστασης προβλήματα. Κατά συνέπεια ναι μεν η πριμοδότηση πρώτης εγκατάστασης έχει αυστηρά προσωποπαγή χαρακτήρα και συνδέεται άμεσα με το πρόσωπο του δικαιούχου και τις υποχρεώσεις που αυτός αναλαμβάνει, όμως εάν ο δικαιούχος, έπραξε παν ό,τι επεβάλλετο υπό των κοινοτικών και εθνικών διατάξεων και ενετάγη στο επιδοτούμενο πρόγραμμα, η δε καταβολή της επιδότησης, δεν έλαβε εισέτι χώρα με την ένταξή του στο πρόγραμμα αλλά καθυστέρησε εκ λόγων μη οφειλομένων στο πρόσωπο του δικαιούχου, τότε, σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου προ της λήψεως της επιδότησης αλλά αφότου έχει εγκριθεί η ένταξή του στο επιδοτούμενο πρόγραμμα και έχει γίνει έναρξη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων και μάλιστα με προσδιορισμό του χρόνου εγκατάστασης στη γεωργική εκμετάλλευση 17 μήνες προ του επισυμβάντος θανάτου αυτού, τότε η πριμοδότηση αυτή είναι στοιχείο της κληρονομιάς και μεταβιβάζεται στους νόμιμους κληρονόμους δοθέντος ότι το τυχαίο και απρόβλεπτο γεγονός του θανάτου του δικαιούχου συνιστά περίπτωση που κατά την προαναφερθείσα Υ.Α. θεωρεί ως περίπτωση ανωτέρας βίας δικαιολογούσα την καταβολή της επιδότησης πολλώ δε μάλλον, αφού κατά την έκδοση της αποφάσεως ένταξής του στο πρόγραμμα, ο αποβιώσας δικαιούχος είχε υλοποιήσει τις υποχρεώσεις που ανέλαβε για την ένταξη αυτή.
ΝΣΚ/384/2003
Κοινοτικό Δίκαιο – Γεωργία – Ανωτέρα βία. Εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεως ΟΣΔΕ. Προθεσμία γνωστοποιήσεως και αποδείξεως λόγου Α.Β.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στο πλαίσιο των γεωργικών κανονισμών δεν περιορίζεται στην απόλυτη αδυναμία, αλλά καλύπτει και ξένες προς τον οικείο επιχειρηματία περιστάσεις, ασυνήθεις και απρόβλεπτες, οι συνέπειες των οποίων δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν παρά την επιδειχθείσα επιμέλεια. Προϋπόθεση για την αναγνώριση συνδρομής περιστατικού Α.Β. η εκ μέρους του αιτούντος εμπρόθεσμη έγγραφη κοινοποίηση προς την αρμόδια αρχή του περιστατικού Α.Β. και των περί αυτού αποδείξεων. Ο θάνατος επιλέξιμων ζώων από εντεροτοξιναιμία, (η οποία αποτελεί επιζωοτία, κατά την αρμόδια υπηρεσία), συνιστά λόγο ανωτέρας βίας, πλην όμως, η γνωστοποίηση του θανάτου δεν έγινε εμπρόθεσμα, δηλαδή εντός 10 ημερών, ούτε εξ άλλου, προβάλλει, ούτε αποδεικνύει η δικαιούχος, ότι δεν ήταν σε θέση να προβεί στη γραπτή γνωστοποίηση εμπροθέσμως, εκ λόγων ανωτέρας βίας, τόσο αυτοπροσώπως, όσο και δι’ αντιπροσώπου (συγγενικού ή φιλικού προσώπου ή νομικού παραστάτη).
ΝΣΚ/51/2007
Εξάλειψη υποθήκης εγγραφείσης άνευ νομίμου τίτλου ή επί αλλοτρίου ακινήτου. Μίσθωση εμπορική, θάνατος επικαρπωτή κατά τη διάρκεια της μισθώσεως. Υπεισέλευση του κυρίου στη μισθωτική σχέση. Επιστροφή ή μη εισπραχθέντων από το Δημόσιο μισθωμάτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Υποθήκη εγγραφείσα από το Δημόσιο επί αλλοτρίου ακινήτου και κατ ουσίαν άνευ νομίμου τίτλου είναι άκυρη. Υποθήκη εγγραφείσα επί της επικαρπίας ακινήτου αποσβέννυται μετά το θάνατο του επικαρπωτή. Το Δημόσιο, συντρέχοντος του ως άνω λόγου ακυρότητας της υπέρ αυτού εγγραφείσης υποθήκης ή αποσβεσθείσης αυτής εκ του ως άνω λόγου, δύναται να παράσχει τη συναίνεσή του για την εξάλειψή της από τα βιβλία υποθηκών, τηρουμένου του τύπου του συμβολαιογραφικού εγγράφου, αδαπάνως γι αυτό, των σχετικών δικαιωμάτων βαρυνόντων τον αιτούντα την εξάλειψη. Αρμόδιο προς τούτο όργανο είναι ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ., ο οποίος και ενέγραψε την υποθήκη. β) Επί εμπορικών μισθώσεων, σε περίπτωση εκποιήσεως του μισθωμένου ακινήτου κατά τη διάρκειά της και αναλόγως και στην περίπτωση λήξεως με οποιονδήποτε τρόπο της επικαρπίας αυτού, χωρεί, εκ του νόμου, μεταβίβαση της σχέσεως αυτής στον νέο κτήτορα και μάλιστα χωρίς τις διακρίσεις των άρθρων 614,615,616 Α.Κ. Ως εκ τούτου, είναι ισχυρές έναντι του νέου κτήτορα οι προκαταβολές μισθωμάτων που έγιναν στον εκμισθωτή που εκποίησε, ή αναλόγως στον επικαρπωτή η επικαρπία του οποίου έληξε (για οποιονδήποτε λόγο, επομένως και λόγω θανάτου του επικαρπωτή), ή οι εκχωρήσεις μισθωμάτων που έγιναν απ αυτούς, καθώς και οι κατασχέσεις μισθωμάτων που έγιναν από τους δανειστές τους πέρα από τρεις μήνες από την εκ μέρους του νέου κτήτορα γνωστοποίηση της εκποιήσεως ή λήξεως της επικαρπίας στον μισθωτή, και ως εκ τούτου απεριορίστως.
ΝΣΚ/127/2014
Ενισχύσεις για την αντικατάσταση αστικών και υπεραστικών λεωφορείων κυριότητας ΚΤΕΛ ή μετόχων αυτών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν δικαιούνται οικονομική ενίσχυση του άρθρου 12 παρ. 2 εδάφιο δ’ του ν. 2963/2001 οι ιδιοκτήτες Λεωφορείων Δημοσίας Χρήσεως (Λ.Δ.Χ.) ενταγμένων σε ΚΤΕΛ Α.Ε. στην περίπτωση που είχαν, κατά το χρόνο που επρόκειτο να καταβληθεί η α’ δόση της οικονομικής ενίσχυσης, αποξενωθεί πλήρως από το νέο λεωφορείο που εντάχθηκε στο ΚΤΕΛ και δεν είναι κάτοχοι και ιδιοκτήτες πλέον κατά τον χρόνο αυτόν ολοκλήρου ή ιδανικού μεριδίου του νέου Λ.Δ.Χ. (ομοφ.). Στις ανωτέρω περιπτώσεις ομοίως δεν δικαιούται ενίσχυση ούτε η εταιρεία πώλησης του Λ.Δ.Χ. η οποία επέβαλε αναγκαστική κατάσχεση εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου, διότι δεν υφίσταται στο πρόσωπο του οφειλέτη η κατασχεθείσα απαίτηση, ούτε ο νέος ιδιοκτήτης αυτού, δεδομένου ότι στο πρόσωπό του δεν συντρέχουν όλες οι σωρευτικώς από το νόμο προβλεπόμενες προϋποθέσεις για την εκταμίευση της κρατικής ενίσχυσης. Στην περίπτωση που δικαιούχος ενίσχυσης, ο οποίος ήδη εισέπραξε την α’ δόση, μεταβιβάσει στο πλαίσιο αγοραπωλησίας το μερίδιό του, πριν από την έκδοση νέας υπουργικής απόφασης για την καταβολή της β’ ή επόμενων δόσεων, ο ιδιοκτήτης του οχήματος, κατά τον χρόνο εκταμίευσης των δόσεων της ενίσχυσης που απομένουν, δικαιούται να λάβει αυτές, δεδομένου ότι στην περίπτωση αυτή, η ενίσχυση στο σύνολό της έχει ήδη εγκριθεί πριν από τη μεταβίβαση του οχήματος ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι έχει χορηγηθεί κατά ένα μόνο μέρος (πλειοψ.). Μεταβιβάσεις που γίνονται προς τρίτο πρόσωπο, μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, που καθορίζει τους δικαιούχους, δεν επιδρούν στον υπολογισμό του ορίου των κρατικών ενισχύσεων που θέτει ο Κανονισμός 1998/2006 (ομοφ.).
Κλ.1/ΠΡΑΚΤΙΚΑ/ΣΥΝ25η,25ηα/2014
Αναδρομική καταβολή διαφορών αποδοχών.(...) α) Aπό τελεσίδικη αναγνωριστική απόφαση πολιτικού δικαστηρίου, με την οποία διαγιγνώσκεται αυθεντικώς η ύπαρξη σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, παρεμπιπτόντως δε και η παρανομία της διοίκησης να κατατάξει τον εργαζόμενο σε προσωρινή θέση αορίστου χρόνου αναδρομικά από το χρόνο κατά τον οποία συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 17 του ν.2839/2000, παράγεται υποχρέωση συμμόρφωσης της Διοίκησης, η οποία εξικνείται μέχρι της αναδρομικής κατάταξης του ενάγοντος στη συσταθείσα προσωρινή θέση από το χρόνο που ορίζει το ίδιο το Δικαστήριο στην απόφασή του, καθώς και του υπολογισμού του χρόνου αυτού, κατά πλάσμα δικαίου, ως διανυθέντος με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου για όλες τις έννομες συνέπειες. Ωστόσο, σε αντίθεση με τις ακυρωτικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Διοικητικών Δικαστηρίων, με τις οποίες η προσβαλλόμενη διοικητική πράξη εξαφανίζεται έναντι πάντων και αναδρομικώς, οι ως άνω αναφερόμενες αναγνωριστικές αποφάσεις των πολιτικών δικαστηρίων δεν προβαίνουν σε διάπλαση της έννομης σχέσης που συνδέει τον εργαζόμενο με το Δημόσιο ούτε και σε μεταβολή της νομικής κατάστασης αυτών, αλλά αντικείμενό τους αποτελεί απλώς η αυθεντική διάγνωση της ύπαρξης ή της συγκεκριμένης έννομης σχέσης. Ενόψει αυτού, η καταβολή αναδρομικών αποδοχών στον εργαζόμενο εκείνο, του οποίου η εργασιακή σχέση αναγνωρίστηκε τελεσιδίκως με δύναμη δεδικασμένου ως αορίστου χρόνου, δεν αποτελεί άμεση και ευθεία απόρροια του δεδικασμένου αυτού, αλλά, αντιθέτως, έμμεση αντανακλαστική συνέπειά του διότι η καταδίκη του εναγομένου εργοδότη στην καταβολή αποδοχών δεν αποτέλεσε αντικείμενο δικαστικής κρίσης και, ως εκ τούτου, δεν κατελήφθη από την περί δεδικασμένου δέσμευση κατά τα ως άνω. β) Υπό το πρίσμα αυτό, η καταβολή αναδρομικών αποδοχών δεν συνιστά την αναγκαία πράξη προσήκουσας συμμόρφωσης της Διοίκησης προς το περιεχόμενο της εν λόγω δικαστικής απόφασης και, ως εκ τούτου, η τελευταία δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο και πλήρες δικαιολογητικό της απαίτησης του φερόμενου ως δικαιούχου σε βάρος του οικείου φορέα. Η καταβολή αποδοχών για το χρονικό διάστημα της αναδρομής αποτελεί έμμεση αντανακλαστική συνέπεια της αναγνωριστικής απόφασης, υπό την έννοια ότι εφόσον η φερόμενη ως δικαιούχος δεν απασχολήθηκε από το Δημόσιο ως εργαζόμενη αορίστου χρόνου, το τελευταίο κατέστη υπερήμερο ως προς την αποδοχή της εργασίας της και οφείλει να της καταβάλει αποδοχές καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της υπερημερίας, σύμφωνα με το άρθρο 656 του Α.Κ., η τελευταία έχει εκ της συμβάσεως πλέον αξίωση για την καταβολή των αναδρομικών διαφορών αποδοχών, συμπεριλαμβανομένων δώρων εορτών και επιδομάτων αδείας, υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι η σύμβασή της δεν έχει καταγγελθεί. Και ναι μεν η αξίωσή της δύναται να ικανοποιηθεί από τον αρμόδιο φορέα κατόπιν αίτησης της φερόμενης ως δικαιούχου προς την αρμόδια αρχή πληρωμής, χωρίς να απαιτείται να μεσολαβήσει προηγούμενη δικαστική κρίση κατόπιν άσκησης αγωγής από αυτήν, πλην όμως η ικανοποίησή της υπόκειται στην προβλεπόμενη από το άρθρο το άρθρο 90 παρ. 3 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού διετή παραγραφή, που εκκινεί από το χρόνο γένεση εκάστης αξίωσης και όχι από τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου, με την οποία αναγνωρίστηκε η φύση της εργασιακής της σχέσης με το Δημόσιο ως αορίστου χρόνου.