×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/330/2009

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Συνέπειες έλλειψης υπογραφής και παραποίησης στοιχείων ιχθυολόγου-μελετητή σε μελέτες επενδυτικών σχεδίων του τομέα μεταποίησης και εμπορίας αλιευτικών προϊόντων, στο Κοινοτικό Πρόγραμμα «Αλιεία». Απαιτούμενες ενέργειες της Διοίκησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Η τυπική πλημμέλεια των μελετών λόγω της έλλειψης της υπογραφής του φερόμενου ιχθυολόγου-μελετητή, συνιστά παρατυπία σύμφωνα με το άρθρο 2 του Καν. 2988/1995 και, κατά συνέπεια, θα πρέπει να ανακληθεί η πράξη υπαγωγής στο Πρόγραμμα και να καταλογισθούν στους Τελικούς Αποδέκτες τα εισπραχθέντα στα πλαίσια του προγράμματος ποσά ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, με την επιφύλαξη της απόδειξης της καλής πίστης των Τελικών Αποδεκτών, γεγονός που θα εκτιμηθεί από τη Διοίκηση, αφού προηγουμένως διεξαχθεί έλεγχος από τη Διαχειριστική Αρχή προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα έργα έχουν υλοποιηθεί, κατά το υλικό και οικονομικό τους αντικείμενο, σύμφωνα με το εγκριθέν σχέδιο και τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης και παρέχουν επαρκείς εγγυήσεις τεχνικής και οικονομικής βιωσιμότητας. β) Η έκβαση της εκκρεμούς ποινικής δίκης είναι ανεξάρτητη από την διοικητική διαδικασία για την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων. γ) Σκοπός των σχετικών με τα ως άνω αναφερόμενα έργα διατάξεων, είναι η εξασφάλιση της τεχνικής και οικονομικής βιωσιμότητας του έργου, χωρίς να τίθεται ως προϋπόθεση η μη σύμπτωση στο πρόσωπο του μελετητή και της ιδιότητας του κατασκευαστή. δ) Σε περίπτωση μεταβολής του αρχικού φορέα του προγράμματος, λόγω απορρόφησής του από άλλη εταιρεία, η νέα εταιρεία υπεισέρχεται σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της απορροφουμένης και θα πρέπει να αντικατασταθεί η εγγυητική επιστολή του αρχικού φορέα, με άλλη στο όνομα της νέας εταιρείας.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/Τ7/249/2009

Ανάθεση κατατμημένου έργου.Η μετατόπιση του γηπέδου σε άλλη εδαφική επιφάνεια ανέτρεψε πλήρως τα δεδομένα και, συνεπώς, τις εκτιμήσεις της αρχικής μελέτης, μεταβάλλοντας κατ' ουσία το φυσικό αντικείμενο του αρχικού έργου, για το οποίο, θα έπρεπε είτε να συνταχθεί νέα μελέτη, προκειμένου αυτό να ανατεθεί με νέα διαδικασία βάσει διαφορετικού προϋπολογισμού, αφού προηγουμένως διαλυόταν η υφιστάμενη εργολαβία είτε να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία τροποποίησης της αρχικής μελέτης


ΝΣΚ/455/2013

Καταβολή συνταξιοδοτικών παροχών σε κληρονόμους του αρχικού δικαιούχου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Σε περίπτωση αμφιβολίας για τους κληρονόμους του αρχικού δικαιούχου, η Υπηρεσία, προκειμένου να προβεί σε ασφαλή καταβολή των συνταξιοδοτικών παροχών, θα πρέπει να ζητήσει την προσκόμιση κληρονομητηρίου.


ΝΣΚ/260/2000

Κοινοτικό Δίκαιο. Κατάπτωση εγγυητικών επιστολών, υπολογισμός τόκων και δυνατότητα διακανονισμού της οφειλής προερχομένης από αχρεωστήτως καταβληθείσα επιδότηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η αρμοδία υπηρεσία του Εθνικού Οργανισμού Καπνού (ΕΟΚ) οφείλει να προχωρήσει στην άμεση ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθεισών επιδοτήσεων κατά την διαγραφόμενη στο Ν.2520/97 διαδικασία υπολογίζοντας και τους τόκους που προβλέπονται στην προπαρατεθείσα διάταξη του άρθρου 28 Ν.2520/97, όπως το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 Ν.2732/99. Εάν η υπόχρεη για επιστροφή της αχρεωστήτως καταβληθείσης επιδοτήσεως εταιρία δεν καταβάλλει οικειοθελώς το οφειλόμενο ποσόν με τις προσαυξήσεις των οφειλομένων τόκων για οποιονδήποτε λόγο και δεν υφίσταται απαίτησή της προς συμψηφισμό, τότε η αρμοδία υπηρεσία, οφείλει να προχωρήσει πάραυτα στην κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών και εάν η οφειλή δεν εξοφληθεί πλήρως δια της καταπτώσεως αυτής, τότε θα πρέπει να εκδοθεί η οικεία πράξη ανάκτησης των αχρεωστήτως καταβληθεισών επιδοτήσεων η οποία και θα αποσταλεί στη ΔΟΥ για βεβαίωση του χρέους. Περαιτέρω, οιαδήποτε ρύθμιση καταβολής της οφειλής σε δόσεις βεβαιωθέντων και ληξιπροθέσμων χρεών, δύναται να λάβει χώρα μόνο κατά τη διαγραφόμενη στο Ν.2648/98 διαδικασία, δια της υποβολής αιτήσεως ενώπιον του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/128/2019

Πληρωμή συμπληρωματικής σύμβασης έργου:..Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εκτέλεση των ως άνω περιγραφόμενων συμπληρωματικών εργασιών κατέστη αναγκαία κατά την εκτέλεση του αρχικού τεχνικού αντικειμένου και για την άρτια ολοκλήρωση αυτού, λαμβανομένου υπόψη και του ότι η αναθέτουσα Aρχή τεκμηριώνει επαρκώς, με την 1622/24/26.3.2019 απόφαση του Δ.Σ. του ..., τόσο τους τεχνικούς, όσο και τους οικονομικούς λόγους, για τους οποίους η αλλαγή του αρχικού αναδόχου θα θέσει σε κίνδυνο την τεχνική αρτιότητα και τη συνολική λειτουργικότητα του αρχικού αντικειμένου. Τούτο διότι αφενός μεν η οποιαδήποτε επέκταση της σύμβασης θα πρέπει να γίνει από τον ίδιο προμηθευτή, έτσι ώστε να μην υπάρχει ασυμβατότητα υλικών με διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά και δημιουργία ανυπέρβλητων τεχνικών δυσκολιών κατά τη λειτουργία και συντήρηση του αντικειμένου της αρχικής σύμβασης, αφετέρου δε είναι ασύμφορη οικονομικά η εμπλοκή διαφορετικού προσώπου πέραν του αρχικού αναδόχου, γιατί θα δημιουργούνταν προβλήματα επικάλυψης δαπανών, με αποτέλεσμα η αναθέτουσα Aρχή να υποχρεωθεί να καταβάλει μεγάλο μέρος δαπανών που έχει ήδη καταβάλει στον αρχικό ανάδοχο. Περαιτέρω, η συνολική δαπάνη των συμπληρωματικών αυτών εργασιών υπερβαίνει κατά 33,78% την αρχική συμβατική δαπάνη, δηλαδή είναι μικρότερη του μέγιστου ποσοστού 50%. Για τους λόγους αυτούς, πληρούνται οι σωρευτικά απαιτούμενες προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. β΄ του ν. 4412/2016 και ως εκ τούτου η υπό κρίση δαπάνη εντέλλεται νόμιμα και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί. 


ΝΣΚ/146/2002

Διαδικασία ανάθεσης μελέτης κατασκευής δημόσιου έργου από το Δημόσιο και Δημόσιες Επιχειρήσεις και καθορισμός της αμοιβής του μελετητή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Για την ανάθεση εκπόνησης μελέτης από το Δημόσιο ή τις Δημόσιες Επιχειρήσεις πρέπει να ακολουθηθεί η αναφερόμενη στο άρθρο 11 του Ν 716/77 διαδικασία, αυτή πρέπει να γίνει σε μελετητή που έχει τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα και η αμοιβή καθορίζεται βάσει των διατάξεων περί ελαχίστων ορίων της αμοιβής των μελετητών. β) Αν η σχετική σύμβαση υπογράφηκε με εργολάβο κατασκευής δημόσιων έργων, αλλά η μελέτη εκπονήθηκε από μελετητή που είχε τα νόμιμα προσόντα είναι δυνατό να ελεγχθεί η μελέτη και αν είναι ορθή, η σχετική αμοιβή μπορεί να καταβληθεί βάσει των διατάξεων περί αδικαιολόγητου πλουτισμού.


ΝΣΚ/365/2002

Δημόσια έργα. Μητρώο μελετητών. Εγγραφή μέλους του Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΤΕΙ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τα μέλη του Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΤΕΙ, δηλαδή οι Καθηγητές, Αναπληρωτές Καθηγητές, Επίκουροι Καθηγητές και Καθηγητές Εφαρμογών, μπορούν να αποκτήσουν ή να διατηρήσουν πτυχίο μελετητή, παρότι τελούν υπό υπαλληλική σχέση, διότι, μετά τη θέση σε ισχύ του Ν 2530/1997, που κατάργησε κάθε άλλη διάταξη, γενική ή ειδική, που αντίκειται στις διατάξεις του, δεν ισχύει γι αυτούς η σχετική απαγορευτική διάταξη του άρθρου 3 παρ.2β του Ν 716/77.


ΣτΕ/1208/2012

Επειδή, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, ερμηνευόμενων σε συνδυασμό με τον γενικό κανόνα του άρθρου 63 παρ. 1, 2 και 6 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας και ενόψει της παρατιθέμενης στη σκέψη 10 πάγιας συναφούς νομολογίας του Δικαστηρίου, αν η τασσόμενη στη Διευθύνουσα Υπηρεσία μηνιαία από την υποβολή του λογαριασμού προθεσμία παρέλθει άπρακτη, ο λογαριασμός δεν θεωρείται ότι έγινε αποδεκτός, δηλαδή ότι έχει αυτοδικαίως εγκριθεί, αλλά ότι η Διευθύνουσα Υπηρεσία έχει σιωπηρώς αρνηθεί την έγκρισή του. Και τούτο διότι στη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 104 του π.δ. 696/1974 ορίζεται μεν προθεσμία ενός μηνός για τον έλεγχο και την έγκριση του λογαριασμού, δεν προβλέπεται όμως ότι, με την άπρακτη πάροδο αυτής, ο λογαριασμός θεωρείται αυτοδικαίως εγκεκριμένος. Ούτε βεβαίως θα μπορούσε να γίνει δεκτό ότι, μολονότι δεν ορίζεται τούτο ρητώς, η βούληση του νομοθέτη ήταν μόνη η άπρακτη πάροδος της μηνιαίας προθεσμίας, οφειλόμενη σε αδράνεια, για οποιονδήποτε λόγο, των αρμόδιων υπαλλήλων, να έχει ως συνέπεια την αμετάκλητη αυτοδίκαιη έγκριση του λογαριασμού και ακολούθως την υποχρέωση του Δημοσίου και των ν.π.δ.δ. να καταβάλλουν δημόσιο χρήμα, ανεξάρτητα από τις τυχόν πλημμέλειες που αυτός έχει, δηλαδή ανεξάρτητα από το εάν το ποσό του λογαριασμού διεκδικείται παρανόμως ή αχρεωστήτως. Και μάλιστα χωρίς να παρέχεται καμία δυνατότητα πλέον στη Διοίκηση να προβεί, μετά την άπρακτη πάροδο της μηνιαίας προθεσμίας, στην έκδοση πράξης με την οποία ρητώς θα αρνείται την έγκριση του λογαριασμού ή θα τροποποιεί αυτόν για λόγους νομιμότητας, είτε διότι ο λογαριασμός είναι αντίθετος προς διατάξεις νόμου ή τη σύμβαση είτε διότι στηρίζεται σε στοιχεία ανύπαρκτα ή ανακριβή [πρβλ. και την Α.Π. 1127/2006, με την οποία ο Άρειος Πάγος, ερμηνεύοντας τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 8 (ήδη παρ. 10) του ν. 1418/1984 και του άρθρου 40 παρ. 7 του π.δ. 609/1985 (223Α’), έκρινε ότι η, λόγω της άπρακτης παρόδου της μηνιαίας προθεσμίας, σιωπηρή έγκριση του λογαριασμού ισχύει «μόνον επί λογαριασμών που, άσχετα από την ουσιαστική βασιμότητα των καθέκαστα στοιχείων τους, πληρούν τους όρους νομιμότητάς τους», ενώ δεν αφορά λογαριασμούς που δεν έχουν όλα τα απαιτούμενα για τη νομιμότητά τους στοιχεία]. Όπου άλλωστε ο νομοθέτης θέλησε η άπρακτη πάροδος της τασσόμενης με τη νομοθεσία για την εκπόνηση των μελετών στα διοικητικά όργανα προθεσμίας προς ενέργεια, να μην συνιστά σιωπηρή απόρριψη, αλλά να ισοδυναμεί με πράξη θετικού περιεχομένου για το μελετητή, δηλαδή με αποδοχή υποβαλλομένου αιτήματος, όρισε τούτο ρητώς. Συγκεκριμένα, πρόκειται για το άρθρο 22 παρ. 1 και 2 του ν. 716/1977, όπου ρητώς ορίζεται ότι η παραλαβή της μελέτης, η οποία πραγματοποιείται με την έκδοση αφενός βεβαίωσης της Διευθύνουσας Υπηρεσίας για συμμόρφωση του μελετητή προς τις συμβατικές του υποχρεώσεις και αφετέρου της εγκριτικής της μελέτης απόφασης του εργοδότη, συντελείται εντός προθεσμίας (που καθορίστηκε στη συνέχεια με το άρθρο 19 παρ. 1 του εκτελεστικού του νόμου αυτού π.δ. 194/1979) (παρ. 1), και ότι, αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία αυτή, «η παραλαβή της μελέτης θεωρείται ως αυτοδικαίως συντελεσθείσα» μετά την πάροδο διμήνου από την υποβολή, μετά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας, ειδικής αίτησης του μελετητή για τη διενέργεια της παραλαβής (παρ. 2).(...) Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω γενομένων δεκτών στις σκέψεις 12 έως 14, θα έπρεπε να γίνει δεκτή η αίτηση αναιρέσεως της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας και να αναιρεθεί η προσβαλλόμενη απόφαση, καθό μέρος έκρινε ότι ο υποβληθείς λογαριασμός είχε αυτοδικαίως εγκριθεί και ότι ανακύπτει υποχρέωση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης να καταβάλει στην ανάδοχο το ποσό αυτού των 228.401,81 ευρώ. Λόγω όμως της μείζονος σπουδαιότητας του ανωτέρω ζητήματος, εάν δηλαδή, κατά την έννοια των εφαρμοστέων εν προκειμένω διατάξεων του άρθρου 104 παρ. 1 του π.δ. 696/1974 και του άρθρου 63 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η άπρακτη πάροδος της μηνιαίας προθεσμίας από την υποβολή του λογαριασμού του μελετητή συνεπάγεται τη σιωπηρή έγκριση αυτού και η Διοίκηση υποχρεούται να καταβάλει τα αναφερόμενα στον λογαριασμό χρηματικά ποσά, χωρίς να έχει καμία δυνατότητα επανόδου, ως αναρμόδια πλέον κατά χρόνον, ανεξαρτήτως των νομικών πλημμελειών του λογαριασμού, δηλαδή έστω και αν τα ανωτέρω ποσά ζητούνται παρανόμως ή αχρεωστήτως ή εάν, αντιθέτως, σύμφωνα με τα ομοφώνως γενόμενα δεκτά στις σκέψεις 12 έως 14, η άπρακτη πάροδος της μηνιαίας προθεσμίας συνεπάγεται την άρνηση έγκρισης του λογαριασμού και μάλιστα όταν ο λογαριασμός είναι μη νόμιμος, πρέπει το ζήτημα αυτό να παραπεμφθεί προς επίλυση στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2 περ. α’ του π.δ. 18/1989.


ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)208/2014

ΜΕΛΕΤΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Δήμο σε πολιτικό μηχανικό για την εκπόνηση μελέτης έργου, που αφορά την κατασκευή φράγματος, καθόσον, μη νομίμως: α) κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 209 παρ. 4 του ΚΔΚ ανατέθηκε η ανωτέρω μελέτη σε ιδιώτη μελετητή, χωρίς να έχει προηγουμένως βεβαιωθεί η αδυναμία της αρμόδιας Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμων και Κοινοτήτων να συντάξει η ίδια την εν λόγω μελέτη, β) η εκπόνηση της μελέτης ανατέθηκε απευθείας σε μελετητή με πτυχίο Γ΄ τάξης, διότι, κατά την παρ. 3 του ίδιου ως άνω άρθρου του ΚΔΚ, απευθείας ανάθεση επιτρέπεται μόνο σε μελετητή ή μελετητικό γραφείο με πτυχίο Α΄ ή Β΄ τάξης και γ) η ανωτέρω μελέτη ανατέθηκε χωρίς προηγούμενο υπολογισμό της προεκτιμώμενης αμοιβής βάσει του Κανονισμού Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών και Υπηρεσιών, αφού όπως προκύπτει  η αμοιβή του μελετητή υπολογισθείσα με βάση τον ανωτέρω Κανονισμό υπερέβαινε εκείνη της απόφασης ανάθεσης. Επιπροσθέτως, υπάρχει παραβίαση του άρθρου 209 παρ. 3 του Κ.Δ.Κ.,  αφού, σύμφωνα με αυτό, το ύψος της προεκτιμώμενης αμοιβής συναρτάται με τη τηρητέα διαδικασία


ΝΣΚ/353/2005

Συμμόρφωση της Διοίκησης σε ακυρωτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, περί ανανέωσης πτυχίου μελετητή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η Διοίκηση, συμμορφούμενη σε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που ακυρώνει την παράλειψή της να ανανεώσει, ως όφειλε, τα μελετητικά πτυχία μελών του Διδακτικού-Επιστημονικού Προσωπικού (ΔΕΠ) Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, οφείλει να ανανεώσει τα πτυχία εφαρμόζοντας το νομικό και πραγματικό καθεστώς που ίσχυε όταν επισυνέβη η ακυρωθείσα παράλειψη. Τα πτυχία που θα ανανεωθούν με τον τρόπο αυτόν θα ισχύσουν μέχρι τον χρόνο της κατά νόμον λήξης τους, παρά την εν τω μεταξύ έναρξη ισχύος του Ν 3316/05, που θεσπίζει ασυμβίβαστο απόκτησης πτυχίου από μέλη ΔΕΠ.


ΝΣΚ/9/2013

Νομιμότητα χρήσης από το δημόσιο της μελέτης κατασκευής μουσείου με τη δημοπράτηση της κατασκευής του παρά τη μη πλήρη εξόφληση του μελετητή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η εκ μέρους της υπηρεσίας χρήση της μελέτης του έργου «Πολυκεντρικό Μουσείο Βεργίνας-Κεντρικό Μουσειακό Κτίριο» με τη δημοπράτηση της κατασκευής του δεν συνιστά παράνομη πράξη, η δε υπηρεσία νομιμοποιείται να χρησιμοποιήσει την ανωτέρω μελέτη στο πλαίσιο της διαδικασίας δημοπράτησης του έργου και να υπογράψει τη σύμβαση κατασκευής του, έστω και αν δεν έχει καταβληθεί στο μελετητή το σύνολο της αμοιβής του. (ομοφ.)