×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/333/2002

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Μονές. Σύμβαση χρησιδανείου με το Ελλ. Δημόσιο. Απόδοση ακινήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Ελλ. Δημόσιο οφείλει να αποδώσει το ακίνητο, το οποίο χρησιδανείσθηκε από ιερά μονή με τον όρο της δημιουργίας ειδικού φυτώριου, εφόσον δεν το χρησιμοποιεί σύμφωνα με αυτόν (όρο). Αναφέρεται στην Ι.Μ. Μεγάλης Παναγίας Σάμου (ομόφωνα).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/52/2009

Περί του διοικητικού καθεστώτος της «Ιεράς Μονής της Παναγίας Σουμελά» υπό την ισχύ του Ν 590/1977.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η νομική μορφή του ιδρύματος «Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά» είναι, και υπό την ισχύ του Ν 590/1977, αυτή του αυτοτελούς, νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, θρησκευτικού και εθνικοπατριωτικού σκοπού, εποπτευομένου από τον Υπουργό Ε.Π.Θ. Για τη συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου και τον ορισμό του Προέδρου αυτού εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις του ΒΔ 924/1966. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/92/2013

Διενέργεια διαχειριστικού- οικονομικού ελέγχου στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 

Η Διεύθυνση Επιθεώρησης Δ.Δ., Ν.Π. & Δ.Ε.Κ.Ο. της Οικονομικής Επιθεώρησης του Υπουργείου Οικονομικών έχει αρμοδιότητα διενέργειας οικονομικού και διαχειριστικού ελέγχου σε Ιερά Μονή του Αγίου Όρους μόνο σε σχέση με το ληφθέν από αυτή «δημόσιο χρήμα», δηλαδή χρηματοδότηση ή επιχορήγηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, από Ν.Π.Δ.Δ., από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους διεθνείς οργανισμούς. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές, κατά τη διενέργεια του ελέγχου, μπορούν να ζητήσουν οποιοδήποτε στοιχείο είναι αναγκαίο για την αποτελεσματικότητα του ελέγχου του «δημοσίου χρήματος», ενώ οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους έχουν, σε κάθε περίπτωση, τη προβλεπόμενη στο άρθρο 2 παρ.6 του ν. 2343/1995 υποχρέωση συνδρομής και διευκόλυνσης μη δικαιούμενες να αρνηθούν την επίδειξη οποιουδήποτε αιτούμενου στοιχείου ή την παροχή οποιασδήποτε πληροφορίας. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την 558/2011 Γνωμ.


ΝΣΚ/291/2012

Σύσταση από Ιερά Μονή αστικής εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και στη συνέχεια εταιρείας περιορισμένης ευθύνης – Σύναψη σύμβασης χρησιδανείου μεταξύ της Ιεράς Μονής και της ΕΠΕ – Υλοποίηση αρχαιολογικού έργου από την ΕΠΕ με διαδικασίες ιδιωτικού δικαίου και όχι με βάση τη νομοθεσία δημοσίων συμβάσεων έργων και προμηθειών.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
α) Η σύσταση από την Ιερά Μονή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Σκιάθου Αστικής Εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ΑΣΜΚ) και στη συνέχεια Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις. β) Η από 11-1-2008 σύμβαση χρησιδανείου μεταξύ της παραπάνω Ιεράς Μονής και της ΕΠΕ, δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις. γ) Ανεξάρτητα από το εάν η ως άνω Ιερά Μονή μπορούσε να συστήσει νόμιμα τις παραπάνω αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία και μέσω αυτής ΕΠΕ, για την αξιοποίηση της διατηρητέας περιουσίας της και να παραχωρήσει στην ΕΠΕ τη χρήση ακινήτων της με σύμβαση χρησιδανείου, πάντως η ΕΠΕ αυτή αποτελούσε «οργανισμό δημοσίου δικαίου», σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ.9 της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ, και ως εκ τούτου, είχε υποχρέωση να υλοποιήσει το έργο με τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη νομοθεσία δημοσίων συμβάσεων έργων και προμηθειών, διότι το έργο εμπίπτει στις ρυθμίσεις του π.δ. 99/1992 «Μελέτη και εκτέλεση αρχαιολογικών εν γένει έργων», περαιτέρω δε, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1418/1984 «Περί Δημοσίων Έργων» και του ν. 716/1977 « Περί μητρώου μελετητών και αναθέσεως και εκπονήσεως μελετών», η αναπτυξιακή επιχείρηση δεν μπορεί να αναθέσει περαιτέρω το συμβατικό αντικείμενο σε τρίτους ιδιώτες. (ομοφ.)


ΕΣ/ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΜΗΜΑ/1387/2024

Με την υπό κρίση έφεση, όπως οι λόγοι αυτής αναπτύσσονται με το από 19.03.2024 νομίμως κατατεθέν υπόμνημα, και για την άσκηση της οποίας έχει καταβληθεί παράβολο (βλ. το με κωδικό 653929312954 0820 0046 δεσμευμένο ηλεκτρονικό παράβολο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων), ζητείται η ακύρωση των 0014/8ης/22.11.2019 και 0015/8ης/22.11.2019 Πράξεων του Β’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με τις οποίες καταλογίστηκαν, υπέρ του ν.π.δ.δ. «Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά», αλληλεγγύως και εις ολόκληρον, οι εκκαλούντες, με τα αναφερόμενα στις πράξεις ποσά, τα οποία αντιστοιχούν σε ισόποσο έλλειμμα που φέρεται ότι οι ίδιοι προκάλεσαν στο νομικό αυτό πρόσωπο, κατά τα οικονομικά έτη 1997 και 1998, αντίστοιχα, ως εκ της συμμετοχής τους στις οικείες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Ιεράς Μονής Παναγίας Σουμελά, με τις οποίες εγκρίθηκε η πραγματοποίηση μη νομίμων δαπανών.


ΝΣΚ/498/2007

Φορέας υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενου, στα πλαίσια του Χρηματοδοτικού Μέσου Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, ερευνητικού έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Δύναται να τροποποιηθεί η σύμβαση χορήγησης χρηματοδότησης προκειμένου να ερμηνευτεί, κατά το μέρος που και τα συμβαλλόμενα μέρη αυτή την έννοια αποδίδουν και να αναγραφεί επί το ορθότερον ως φορέας υλοποίησης (διαχειριστής έργου) η Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας, η οποία θα υλοποιήσει το έργο με τη σύμπραξη του Ιδρύματος «Ορμύλια» που συνέστησε. β) Η μεταξύ του Ιδρύματος «Ορμύλια» και της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας σχέση δεν καθορίζεται από το Ελληνικό Δημόσιο, έναντι του οποίου φορέας υλοποίησης (διαχειριστής) είναι μόνον η Ιερά Μονή ως μόνη ανήκουσα στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. γ) Δεν είναι δυνατή η επιστημονική υποστήριξη του Δικαιούχου Κράτους (ΥΠΟΙΟ) από Πανεπιστημιακό Ίδρυμα στο πλαίσιο σχετικής σύμβασης ανάθεσης υπηρεσιών, αναφορικά με την εκτέλεση εργασιών του ερευνητικού έργου που συγχρηματοδοτείται.


ΝΣΚ/111/2000

Ιχθυοτροφεία. Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους. Δυνατότητα εκ νέου παραχώρησης της διαχείρισης της λιμνοθάλασσας Βιστωνίδας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Παρέχεται η δυνατότητα παραχώρησης της διαχείρισης της λίμνης Βιστωνίδας στην Ι.Μ. Βατοπαιδίου με νομοθετική ρύθμιση, και όχι με απλή απόφαση του Υπουργού Γεωργίας. Με την ίδια νομοθετική ρύθμιση δύνανται να προβλέπονται ρητά ο τρόπος, η χρονική στιγμή, οι όροι και οι εν γένει λεπτομέρειες της διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της εν λόγω λίμνης όπως και η εποπτεία του Υπουργού Γεωργίας επ αυτής καθώς και ο καθορισμός και ο τρόπος απόδοσης του μισθώματος στο Ελλ.Δημόσιο, ή, όπως, άλλωστε συμβαίνει συνήθως, η ρύθμιση αυτή δύναται να παρέχει εξουσιοδότηση, όπως τα παρά πάνω αντιμετωπιστούν με έκδοση σχετικής Υ.Α. ή την υπογραφή νέας, σύγχρονης σύμβασης. β) Η συνδέουσα την Ι.Μ. Βατοπαιδίου και το Ελλ.Δημόσιο (Υπ. Γεωργίας) αναφερόμενη στο ιστορικό σύμβαση δεν έχει ποτέ ρητά καταργηθεί. Ο όρος αυτής που ισχύει αναντίρρητα είναι το δικαίωμα της Ι.Μ. και της Αθωνιάδας Σχολής επί των καθαρών προσόδων της λιμνοθάλασσας Βιστωνίδας ή "Μπουρού". γ) Το παρά πάνω συμβατικά αναγνωρισμένο δικαίωμα της Ι.Μ. επί των προσόδων της πιο πάνω λιμνοθάλασσας, το οποίο επί πλέον έχει αναγνωριστεί και με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων ως συμβατική υποχρέωση του Ελλ.Δημοσίου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως χορήγηση ή απόδοση υπέρ τρίτου προκειμένου να εφαρμοστεί επ αυτής η διάταξη του άρθρου 3 του Ν.2469/97. δ) Ενόψει της φύσεως της συνδέουσας το Ελλ.Δημόσιο (Υπ. Γεωργίας) και της Ι.Μ. Βατοπαιδίου σύμβασης τα κεκτημένα δικαιώματα, όπως λειτουργούν σήμερα δεν μπορούν να τροποποιηθούν μονομερώς.


ΝΣΚ/419/2010

Δικαιούχοι της έκτακτης παροχής της παρ.9 του άρθρου 5 του Ν 3620/2007, για τα έτη 2003, 2004 και 2005, αποβιώσαντος μοναχού, συνταξιούχου δικαστικού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Την έκτακτη παροχή του θανόντος συνταξιούχου δικαστικού - μοναχού Ι.Π., που αφορά τα έτη 2003, 2004 και 2005 δικαιούνται, κατά το μέρος που αφορά το χρονικό διάστημα από 1-1-2003 μέχρι την κουρά του (30-7-2004), οι κληρονόμοι του (εξ αδιαθέτου ή εκ διαθήκης), κατά το λόγο της κληρονομικής μερίδας εκάστου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Α.Κ. και όχι η Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας και, κατά το μέρος που αφορά το χρονικό διάστημα από την κουρά του (30-7-2004) μέχρι 31-12-2005, η Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/370/2012

Μισθώσεις Δημοσίων Υπηρεσιών – Παρακράτηση μέρους του μισθώματος που καταβάλει το Ελλ. Δημόσιο σε εκμισθώτρια -συνιδιοκτήτρια ακινήτου, που μισθώθηκε για τη στέγαση υπηρεσιών του και η εν συνεχεία απόδοσή του στον διαχειριστή, για την πληρωμή των οφειλομένων από την εκμισθώτρια κοινοχρήστων δαπανών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η παρακράτηση μέρους του μισθώματος που καταβάλει το Ελλ. Δημόσιο σε εκμισθώτρια -συνιδιοκτήτρια ακινήτου, που μισθώθηκε για τη στέγαση υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ και η εν συνεχεία απόδοσή του στον διαχειριστή, για την πληρωμή των οφειλομένων σε αυτόν από την εκμισθώτρια κοινοχρήστων δαπανών, δεν είναι νόμιμη, διότι δεν βρίσκει έρεισμα σε καμία διάταξη ή όρο της σύμβασης ή και της προκήρυξης. (ομοφ.)


ΝΣΚ/79/2014

Σύμβαση χρησιδανείου – τέλη χαρτοσήμου – έκπτωση ΦΠΑ – επενδυτικά αγαθά.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Κινητά πράγματα (ψυγεία, δεξαμενές, τερματικός εξοπλισμός κ.λπ.), τα οποία αγοράζονται από τον χρήστη και ανήκουν στην κυριότητά του ως πάγια στοιχεία της επιχείρησής του και στη συνέχεια παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα στον χρησάμενο, δυνάμει συμβάσεως χρησιδανείου (810 ΑΚ), προκειμένου να τα χρησιμοποιεί για την αποθήκευση, συντήρηση και μεταπώληση των προϊόντων παραγωγής του χρήστη ή για τη χρήση των υπηρεσιών του τελευταίου, κατά περίπτωση, και με την υποχρέωση να τα αποδώσει μετά τη λήξη της συμβάσεως, υπόκεινται σε τέλος χαρτοσήμου. Η συγκεκριμένη παραχώρηση της χρήσεως συνιστά μία εκ των περισσοτέρων πράξεων που εντάσσονται στο πλαίσιο της φορολογητέας δραστηριότητας της επιχείρησης, εξ απόψεως δι’ εφαρμογής των περί ΦΠΑ διατάξεων δεν εκλαμβάνεται ως μεμονωμένη πράξη, αλλ’ ως ενιαία, μετά των άλλων πράξεων, ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας της επιχείρησης και ως εκ τούτου, όπως ήδη έγινε δεκτό με την υπ’ αριθμ. 269/1995 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., ο κατά τις κείμενες περί ΦΠΑ διατάξεις αναλογών, επί των δαπανών αποκτήσεως των εν λόγω αγαθών, ΦΠΑ είναι εκπεστέος ή επιστρεπτέος, κατά περίπτωση (ομόφ.).


ΝΣΚ/126/2016

Τέλος χαρτοσήμου μισθωμάτων, όταν εκμισθώτριες είναι οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους.Στις περιπτώσεις εκμισθώσεως ακινήτων στις οποίες εκμισθώτριες είναι οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, το τέλος χαρτοσήμου των μισθωμάτων βαρύνει τους μισθωτές και αποδίδεται από αυτούς στο Δημόσιο με την υποβολή των δηλώσεων φόρου εισοδήματος εντός των οριζομένων για αυτές προθεσμιών. (ομοφ.)