ΝΣΚ/38/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Μισθωτοί Δημοσίου. Καταγγελία σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου για σπουδαίο λόγο. Πλαστογραφία. Απαλλαγή από το αδίκημα παράβασης καθήκοντος. Αμετάκλητη ποινική καταδίκη για το αδίκημα της πλαστογραφίας. Ανάκληση ή μη της ΥΑ καταγγελίας της σύμβασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάπραξη εκ μέρους του μισθωτού του Δημοσίου πλαστογραφίας αποτελεί χαρακτηριστικώς ανάξια για υπάλληλο διαγωγή και συνιστά σπουδαίο λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, ανεξαρτήτως της κατ’ εσφαλμένο νομικό χαρακτηρισμό υπαγωγής του λόγου στην ενδεικτικώς προβλεπόμενη περίπτωση β΄ της παρ. 1 του άρθρου 53 του Π.Δ. 410/1988. Η απαλλαγή από την κατηγορία παράβασης καθήκοντος (Π.Κ. 259), εν όψει της αμετάκλητης καταδίκης για πλαστογραφία, δεν παρέχει ευχέρεια ανάκλησης της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/404/2010
Υπάλληλος με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου – Ποινικό αδίκημα για παράβαση του Ν 2170/1993 – Καταγγελία σύμβασης εργασίας – Σπουδαίος λόγος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παράβαση των διατάξεων του άρθρου 8 του Ν 2170/1993, που αφορά ποινικό αδίκημα σχετικά με ιδιωτικές επιχειρήσεις ασφάλισης και ασφαλιστές, από διοικητικό υπάλληλο υπηρετούντα, εκ μεταφοράς, δυνάμει του άρθρου 25 του Ν 3613/2007, με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, από επιχείρηση ΟΤΑ σε υποκ/μα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν αποτελεί ούτε κώλυμα διορισμού του, ώστε να οδηγήσει σε αναδρομική ανάκληση της απόφασης πρόσληψης αυτού, ούτε και επισύρει την αυτοδίκαιη έκπτωση από την υπηρεσία του, παρά μόνο μπορεί να αποτελέσει σπουδαίο λόγο καταγγελίας της εν λόγω σύμβασης, όχι αυτοτελώς, αλλά σε συνδυασμό με άλλα πραγματικά γεγονότα, που σύμφωνα με την καλή πίστη και τα συναλλακτικά ήθη καθιστούν μη ανεκτή την εξακολούθηση αυτής από πλευράς του καταγγέλλοντος Ιδρύματος, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ.2 του άρθρου 53 του ΠΔ 410/1988.
ΝΣΚ/74/2019
Δυνατότητα αποδοχής αίτησης παραίτησης υπαλλήλου, υποβληθείσας κατά το άρθρο 148 παρ.2 εδ. β’ του Υ.Κ., εκκρεμούσης ποινικής δίωξης για αδίκημα προβλεπόμενο στο άρθρο 8 παρ.1 περ. α’ του ιδίου Κώδικα και πειθαρχικής δίωξης για παράπτωμα το οποίο μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης.(...)Η Διοίκηση εκτιμώντας τα περιστατικά της συγκεκριμένης περίπτωσης, ήτοι τις ποινικές και την πειθαρχική δίωξη του υπαλλήλου για αδικήματα μεταξύ άλλων και της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του Υ.Κ., το γεγονός ότι επίκειται η ολοκλήρωση της ποινικής του δίωξης για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος με την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 5 και 25 του Συντάγματος και 72Α του ΚΠΔ, έχει τη διακριτική ευχέρεια να εξετάσει στην ουσία της την υποβληθείσα από τον υπάλληλο, μετά την άσκηση της πειθαρχικής του δίωξης, αίτηση παραίτησης, και είτε να προβεί στην αποδοχή της, είτε με αιτιολογημένη απόφαση να την απορρίψει ή να αναβάλλει να αποφανθεί μέχρι την αμετάκλητη περαίωση της ποινικής δίωξης του υπαλλήλου για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος (ομόφ.).
ΝΣΚ/333/2010
Έκπτωση δημοτικών συμβούλων από το αξίωμά τους, λόγω καταδίκης για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος με αμετάκλητη απόφαση ποινικού δικαστηρίου. Έννοια οικονομικής βλάβης Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για να επέλθει η αυτοδίκαιη έκπτωση εκλεγμένου οργάνου του Δήμου ή της Κοινότητας, θα πρέπει η πράξη ή η παράλειψη που συνιστά παράβαση της υπηρεσιακής υποχρέωσης, ως στοιχείο της αντικειμενικής υπόστασης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος, να στρέφεται ευθέως κατά των οικονομικών συμφερόντων του Δήμου ή της Κοινότητας. Η επελθούσα οικονομική βλάβη πρέπει επίσης να συνδέεται άμεσα με την πράξη ή την παράλειψη, να αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα αυτής και να απέβλεπε σ’ αυτήν ο καταδικασθείς. Δηλαδή ο σκοπός πρόκλησης βλάβης, ως στοιχείο της υποκειμενικής υπόστασης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος, πρέπει να κατευθύνεται στην προκείμενη περίπτωση σε βάρος του Δήμου και όχι κάποιου τρίτου. Δεν υφίσταται βλάβη υπό την έννοια αυτή στην περίπτωση κατά την οποία επιδικάστηκε υπέρ του τρίτου που ζημιώθηκε αποζημίωση σε βάρος του Δήμου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/348/2008
Έκπτωση δημοσίου υπαλλήλου, σε περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης, για το αδίκημα της πλαστογραφίας, με τριετή αναστολή έκτισης της ποινής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δημόσιος υπάλληλος, ο οποίος κατεδικάσθη, αμετακλήτως, σε ποινή φυλάκισης έξι μηνών, για το αδίκημα της πλαστογραφίας και χρήσης πλαστού εγγράφου, υπόκειται σε αυτοδίκαιη έκπτωση, κατ’ άρθρο 149 του Υπαλληλικού Κώδικα, καίτοι η ανωτέρω ποινή επεβλήθη με τριετή αναστολή έκτισής της.
Δ.ΕΦ.ΑΘ/77/2020
Επαναφορά υπαλλήλου σε συνιστώμενη προσωποπαγή θέση...Επειδή, υπό τα ανωτέρω δεδομένα, η απόρριψη του αιτήματος για επαναφορά του αιτούντος στην υπηρεσία, κατ επίκληση των διατάξεων του άρθρου 17 του ν. 4325/2015, παρίσταται νόμιμη. Και τούτο διότι, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, η επαναφορά του υπαλλήλου στην υπηρεσία συνεπαγόμενη την αναβίωση της υπαλληλικής σχέσεως κωλύεται, εν προκειμένω, λόγω της αμετάκλητης καταδίκης του αιτούντος για το αδίκημα της πλαστογραφίας, που συνιστά, κατ άρθρο 53 παρ. 1 του π.δ. 410/1988 (Α 191) σοβαρό και σπουδαίο λόγο για την καταγγελία της συμβάσεως εργασίας προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του Δημοσίου. Συνεπώς, αβασίμως προβάλλονται τα αντίθετα. Εξάλλου, ουδεμία επιρροή ασκεί, εν προκειμένω, το γεγονός ότι η εκτέλεση της επιβληθείσας στον αιτούντα ποινής ανεστάλη επί τριετία (πρβλ. ΣτΕ 2948/2017, 3276/2014, 3968/2013, 326/2011 κ.ά).
ΝΣΚ/195/2008
Πολιτογράφηση. Κώλυμα συνεπεία καταδίκης για πλαστογραφία. Άρση κατόπιν παραγραφής της ποινής, κατ’ εφαρμογή ειδικού νόμου (άρθρο 32 Ν 3346/2005).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν συντρέχει κώλυμα προς πολιτογράφηση κατά το άρθρο 58 παρ.1 περ.γ’ του Ν 2910/2001, προκειμένης καταδίκης για το αδίκημα της πλαστογραφίας, δοθέντος ότι μετά την έκδοση σχετικής καταδικαστικής αποφάσεως του Τριμελούς Πλημ/κείου και πριν από την εκδίκαση της ασκηθείσης έφεσης, η απόφαση του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου ετέθη στο αρχείο, με πράξη του αρμόδιου εισαγγελέα, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 32 του Ν 3346/2005 και ως εκ τούτου, η επιβληθείσα, από το Πλημ/κείο, ποινή, δεν έχει αναγραφεί στο οικείο δελτίο Ποινικού Μητρώου.
ΝΣΚ/277/2003
Θέση σε αργία Δημάρχου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας οφείλει να θέσει σε κατάσταση αργίας τον Δήμαρχο, που καταδικάσθηκε για το αδίκημα της πλαστογραφίας με δικαστική απόφαση, η οποία δεν έχει καταστεί αμετάκλητη. Οφείλει, εξάλλου, να ανακαλέσει την ανωτέρω απόφασή του, εάν ο εν λόγω Δήμαρχος, αθωωθεί σε δεύτερο βαθμό. Στην περίπτωση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης για το αδίκημα της πλαστογραφίας επέρχεται αυτοδικαίως εκ νόμου η συνέπεια της έκπτωσης, για την οποία ο Γενικός Γραμματέας εκδίδει διαπιστωτική πράξη.
ΝΣΚ/63/2001
Ιδιωτικό Προσωπικό Δημοσίου. Καταγγελία συμβάσεως εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού ΥΠΕΞ στην αλλοδαπή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Σ. Σπυρόπουλος, Πάρεδρος Η καταγγελία της συμβάσεως εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ιδιαιτέρας γραμματέως, που υπηρετεί στην εξωτερική υπηρεσία του ΥΠΕΞ μπορεί να γίνει μόνο για σπουδαίο λόγο και κατόπιν προηγουμένης συμφώνου και αιτιολογημένης γνωμοδοτήσεως του υπηρεσιακού συμβουλίου (άρθρο 53 παρ.1, 2 του ΠΔ 410/88). Εννοια σπουδαίου λόγου. Αποτελούν σπουδαίο λόγο τα αδικήματα της υπεξαγωγής εγγράφων στην υπηρεσία και της ψευδούς βεβαιώσεως και η ποινική καταδίκη για αυτά. Περιεχόμενο του εγγράφου της καταγγελίας.
ΝΣΚ/399/2014
Δυνατότητα ή μη ανάκλησης της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας απασχολούμενης στο Δημόσιο με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή η, εκ μέρους της Υπηρεσίας, ανάκληση της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας απασχολούμενης στο Δημόσιο με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (και τυχόν γενόμενη ανάκληση δεν θα επιφέρει έννομες συνέπειες) για το λόγο ότι, ήδη από την περιέλευση της καταγγελίας στην υπάλληλο, η σύμβαση εργασίας λύθηκε και δε δύναται να ανασυσταθεί. (ομοφ.)
ΝΣΚ/162/2011
Πειθαρχικά αδικήματα υπαλλήλου ΥΠΕΞ – Ποινική καταδίκη – Παραγραφή αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Έχει πλήρη εφαρμογή και επί των υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών η διάταξη του άρθρου 112 παρ. 2 του Ν 2683/1999 που διαλαμβάνει περί παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος, το οποίο αποτελεί και ποινικό αδίκημα, καθόσον οι διατάξεις περί παραγραφής του παλαιού Οργανισμού του ΥΠΕΞ (Ν 2594/1998), δεν ρυθμίζουν το ζήτημα αυτό. Η παραγραφή του πειθαρχικού παραπτώματος της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο ακολουθεί το χρόνο παραγραφής που αφορά το ποινικό αδίκημα. Η επίδειξη χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς διαγωγής, καίτοι δεν αποτελεί αυτή καθ’ εαυτή ποινικό αδίκημα (ΣτΕ 3125/1996), εντούτοις στην περίπτωση που συναρτάται με τέλεση ποινικού αδικήματος μη υποκύψαντος σε παραγραφή, ως εν προκειμένω, έπεται ότι ούτε και αυτή υποπίπτει σε παραγραφή αφού ως πειθαρχικό αδίκημα δεν έχει αυτοτέλεια, αλλά είναι συνέπεια, άλλως συναρτάται άμεσα με την ποινική απαξία της πράξεως που συγκροτεί το μη παραγραφέν ποινικό αδίκημα και κατ αντιστοιχία και το μη παραγραφέν πειθαρχικό αδίκημα της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο. (ομοφ.)