ΝΣΚ/342/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κατάπτωση εγγύησης Δημοσίου – Ένδικα μέσα κατά ταμειακής βεβαίωσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση άσκησης ενδίκων μέσων του άρθρου 73 ΚΕΔΕ κατά της πράξης της ταμειακής βεβαίωσης ποσών, που αφορούν σε δάνεια χορηγηθέντα με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 2322/1995, η αρμόδια υπηρεσία οφείλει να καταβάλει το ποσό της καταπεσούσας εγγύησης. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/260/2005
Βεβαίωση απαιτήσεων των Τραπεζών στις Δ.Ο.Υ. για ληξιπρόθεσμα δάνεια με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η βεβαίωση των απαιτήσεων του Δημοσίου από κατάπτωση εγγυήσεών του σε χορηγηθέντα δάνεια εκ μέρους των στο άρθρο 1 του Ν 2322/1995 αναφερομένων νομικών προσώπων, καθώς και η έκπτωση των βεβαιωθέντων σχετικών ποσών, σε περίπτωση κατά την οποία από υπαιτιότητα του δανειστή ή πιστωτή δεν συνέτρεχαν ή εκ των υστέρων εξέλειπαν οι προϋποθέσεις χορηγήσεως της εγγυήσεως, διενεργείται από τις υπηρεσίες του εγγυητή Ελληνικού Δημοσίου, βάσει δικαιολογητικών των οικείων πιστωτικών ιδρυμάτων, καθοριζομένων με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ομοφ.).
Ν.2322/1995
Ν.2322/1995.Παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου για τη χορήγηση δανείων και πιστώσεων και άλλες διατάξεις
ΝΣΚ/39/2009
Εγγυητική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου επί δανείων του Ν 128/1975.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η μη δημοσίευση της με αριθ. πρωτ. οικ.2/14541/5-3-2001 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών με την οποία παρέχεται η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά το άρθρο 12 του Ν 2322/1995, καθιστά την απόφαση αυτή ανυπόστατη και ως εκ τούτου ανίσχυρη. (ομοφ.) 2) Η έλλειψη αυτή δύναται στη συγκεκριμένη περίπτωση να αντισταθμιστεί από τη δημοσίευση της με αριθ. πρωτ. 2697/Β.168/26-1-2001 Κανονιστικής Απόφασης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία έχει εκδοθεί κατ επίκληση του Ν 128/1975 και παράγει όλες τις νόμιμες συνέπειές της και ως προς την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου επί των χορηγούμενων δανείων, με δεδομένο ότι η επέλευση των έννομων συνεπειών της εγγύησης του Δημοσίου στηρίζεται στις διατάξεις του Ν 2362/1995, του ΠΔ 16/1989 και του Ν 2322/1995. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/18/2013
Εγγύηση του Δημοσίου κατά τις διατάξεις των υποπεριπτώσεων ββ΄και γγ’ , της περιπτώσεως α΄, της παρ.1 του άρθρου 1 του ν.2322/1995.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στη σύμβαση, αν δεν ορίζεται διαφορετικά στην υπουργική απόφαση με την οποία δηλώνεται η εγγύηση του Δημοσίου ή στην έγκριση της αιτήσεως περί παροχής εγγυήσεως η οποία κοινοποιήθηκε στο πιστωτικό ίδρυμα, δεν απαιτείται, προκειμένου να ισχύει η εγγύηση, να μνημονεύεται ότι το δάνειο τελεί υπό την εγγύηση του Δημοσίου, ούτε να μνημονεύεται το εγκριτικό έγγραφο της Διοικήσεως, εφόσον το δάνειο συμπεριλαμβάνεται στια καταστάσεις που διαβιβάζονται ηλεκτρονικά στο Γ.Λ.Κ. β) Δεν απαιτείται, προκειμένου να ισχύει η εγγύηση του Δημοσίου, να συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση δανείου κατά τροποποίηση της, οι πρόσθετες ή διαφοροποιημένες των αρχικών ενοχικές ή εμπράγματες εξασφαλίσεις, εκτός αν κοινοποιήθηκαν στο πιστωτικό ίδρυμα υπό τον όρο να συμπεριληφθούν στη σύμβαση δανείου κατά τροποποίησή της. γ) Για τα αρρύθμιστα ζητήματα του αριθμού των δόσεων και του χρόνου καταβολής της πρώτης και της τελευταίας εξ’ αυτών, προκειμένου για εγγυημένα από το Δημόσιο δάνεια για νέα κεφάλαια κίνησης, ισχύει η συμφωνία μεταξύ πιστωτικού ιδρύματος και οφειλέτη, εφόσον η συμφωνία επί των ζητημάτων αυτών δεν προκαλεί πρόσθετη δημοσιονομική επιβάρυνση του Δημοσίου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/331/2013
Παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου για χορήγηση δανείου από τράπεζα – Σύμβαση ενεχύρασης – Λόγοι άρσης της παρασχεθείσας εγγύησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η καταρτισθείσα μεταξύ δανειστή (τράπεζας) και οφειλέτη (επιχείρησης) σύμβαση ενεχύρασης προθεσμιακής κατάθεσης, και η σε εφαρμογή αυτής δέσμευση, από την τράπεζα, μετά την εκταμίευση του δανείου σημαντικού ποσού (50% περίπου αυτού) ευρίσκεται, με υπαιτιότητα των συμβαλλομένων μερών, εκτός του νομοθετικού και συμβατικού ρυθμιστικού πλαισίου, με βάση το οποίο το Δημόσιο εγγυήθηκε το 80% του εγκριθέντος για τη χρηματοδότηση της επιχείρησης κεφαλαίου κίνησης και, επομένως, συνιστά λόγο για την ελευθέρωση του Δημοσίου από την εγγυητική του ευθύνη σύμφωνα με την διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 11 του ν. 2322/1995. Άλλως, το Δημόσιο ελευθερώνεται από την εγγύηση, διότι η άσκηση του δικαιώματος της τράπεζας επί του συσταθέντος προς εξασφάλισή της ενεχύρου υπερέβη, στην προκειμένη περίπτωση και με βάση τα προεκτεθέντα περιστατικά, τα όρια της καλής πίστης και του σκοπού για τον οποίο χρηματοδοτήθηκε με το δάνειο η επιχείρηση και παρασχέθηκε η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. (ομοφ.) ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ 124/2014 Γνωμοδότηση.
2/20150/0004/2015
Τροποποίηση της αριθ. 2/94263/0004/10.12.2014 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών με θέμα «Ανασυγκρότηση και ορισμός μελών Υποεπιτροπής για την εξέταση θεμάτων χορήγησης δανείων και πιστώσεων με την εγγύηση του Δημοσίου και ορισμός γραμματέα της Διυπουργικής Επιτροπής του άρθρου 5 του Ν. 2322/1995 .
ΝΣΚ/42/2014
Παράνομη κρατική ενίσχυση – Ακυρότητα εγγύησης του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την έκδοση αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τις οποίες κρίθηκε ότι τα καθεστώτα ενισχύσεων υπό μορφή ρύθμισης οφειλών και υπό μορφή δανείου με την εγγύηση του Δημοσίου και επιδότηση επιτοκίου αποτελούν κρατική ενίσχυση και αυτή είναι παράνομη, είναι αυτοδίκαια άκυρη εξαρχής η παρασχεθείσα εγγύηση του Δημοσίου (ομοφ.).
2/27041/0004/2018
Τροποποίηση της αριθμ. 2/12901/0004/14.02.2018 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών με θέμα «Ανασυγκρότηση και ορισμός μελών της Υποεπιτροπής για την εξέταση θεμάτων χορήγησης δανείων και πιστώσεων με την εγγύηση του Δημοσίου και ορισμός γραμματέα της Διυπουργικής Επιτροπής του άρθρου 5 του ν. 2322/1995» (Β΄ 548).
2/12901/0004/2018
Ανασυγκρότηση και ορισμός μελών της Υποεπιτροπής για την εξέταση θεμάτων χορήγησης δανείων και πιστώσεων με την εγγύηση του Δημοσίου και ορισμός γραμματέα της Διυπουργικής Επιτροπής του άρθρου 5 του ν. 2322/1995.(Τροποποιήθηκε με την υπ'αριθμ.2/27041/0004/2018, ΦΕΚ-1209/Β/2.4.2018)
ΝΣΚ/155/2016
Ανάληψη εγγυητικής ευθύνης του Ελληνικού Δημοσίου για κάλυψη ζημίας από δάνεια, εγγυητικές επιστολές και πιστώσεις σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου μέσω ημεδαπών ή αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του Ν. 2322/1995 για την παροχή, εκ μέρους του Υπουργού Οικονομικών, της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, υπέρ της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.», με σκοπό την κάλυψη τυχόν ζημίας, μελλοντικής και υπό αίρεση, που θα προκύψει από την πώληση των μετοχών της Attica Bank, μέχρι του μεγίστου ποσού των 9,9 εκ.€ (πλειοψ.). Β) Ο Υπουργός Οικονομικών δεν έχει υποχρέωση να υπογράψει εκπροσωπώντας το Ελληνικό Δημόσιο, ως μέτοχο, στις γενικές συνελεύσεις της ανωτέρω εταιρείας, την επιστολή Συναίνεσης και Παραίτησης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, με την οποία ζητείται η κάλυψη της τυχόν ζημίας που θα προκόψει από την πώληση των μετοχών λόγω της συμμετοχής της ΔΑΑ Α.Ε. στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank, διότι η ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης συνιστά ανάληψη κύριας και αυτοτελούς εγγυητικής ευθύνης, που δεν προβλέπεται από το Ν. 2322/1995 (πλειοψ.). - ΑΠΟΔΕΚΤΗ