×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/357/2013

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δημόσια κτήματα – Ανάκληση παραχώρησης δημοσίου κτήματος – Αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος μετά των τόκων – Εκ νέου εκποίηση – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 13 του ν. 4377/1929 – Δυνατότητα συμψηφισμού της απαίτησης καταβολής του τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1. Οι αιτούντες - παραχωρησιούχοι θα αποκτήσουν αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος, λόγω εκποίησης του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος, τιμήματος, μετά των τόκων, όχι από την ακύρωση της απόφασης εκποίησης, αλλά από τη μεταγραφή της διοικητικής πράξης, με την οποία διαπιστώνεται η επελθούσα ακύρωση, συνεπεία της οποίας, η κυριότητα του εν λόγω κτήματος επανέρχεται στο Δημόσιο. (ομοφ.) 2. Α. Η ενδεχόμενη εκ νέου εκποίηση του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος μπορεί, κατ’ αρχήν, να υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4377 της 13/16 Αυγ. 1929, αφού θα πρόκειται για παραχώρηση δημοσίου κτήματος, προς το σκοπό επέκτασης, με επιτρεπόμενες χρήσεις γης, ήδη υπάρχουσας επιχείρησης ενοικιαζόμενων δωματίων, με δυναμικότητα άνω των 15 δωματίων, εφόσον αυτή υπάγεται στη ρύθμιση του άρθρου 21 παρ. 6 του ν. 2741/1999, περί υποχρεωτικής κατάταξης των επιχειρήσεων ενοικιαζομένων δωματίων σε λειτουργική μορφή και τάξη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων. Η κρίση, όμως, περί του εάν η σχεδιαζόμενη επέκταση είναι «αξία λόγου», σύμφωνα με το γράμμα της διάταξης του α’ εδαφίου του άρθρου 13 του ν. 4377 της 13/16 Αυγ. 1929, ανάγεται στην ουσιαστική εκτίμηση της διοίκησης, η οποία απαιτείται, πάντως, να είναι αιτιολογημένη. (πλειοψ.) Β. Είναι δυνατός ο συμψηφισμός της απαίτησης καταβολής του τιμήματος, που θα προκύψει από την ενδεχόμενη εκ νέου εκποίηση του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος, με την αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος της ακυρωθείσας εκποίησης και εφόσον υποβληθεί αίτηση συμψηφισμού από τον οφειλέτη του Δημοσίου είτε και αυτεπαγγέλτως, η αρμόδια για την ταμειακή βεβαίωση Δ.Ο.Υ. έχει υποχρέωση, σε συνεργασία, ενδεχομένως, με την υπηρεσία που διενήργησε τη βεβαίωση με ευρεία έννοια, να διαπιστώσει τη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ και να προβεί στον συμψηφισμό. (ομοφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/174/2005

Απευθείας εκποίηση δημοσίου κτήματος προς επέκταση ξενοδοχειακής επιχειρήσεως. Αυτοδίκαιη ανάκληση λόγω μη καταβολής της τελευταίας δόσεως του τιμήματος. Εκ νέου εκποίηση στην εκπεσούσα αγοράστρια. Δόσεις καταβληθείσες με βάση την ανακληθείσα απόφαση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Απευθείας εκποίηση δημοσίου κτήματος προς επέκταση ξενοδοχειακής επιχειρήσεως, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν 4377/1929 και το ΠΔ της 11/12.11.1929 «Περί Διοικήσεως Δημοσίων Κτημάτων». Αυτοδίκαιη ανάκληση της αποφάσεως περί απευθείας εκποιήσεως, λόγω μη καταβολής της τελευταίας δόσεως του τιμήματος. Σε περίπτωση εκ νέου απευθείας εκποιήσεως στην εκπεσούσα αγοράστρια δεν είναι δυνατός ο συνυπολογισμός, στην απόφαση περί εκ νέου εκποιήσεως, των δόσεων οι οποίες είχαν καταβληθεί με βάση την ανακληθείσα απόφαση. Αναλογική εφαρμογή του άρθρου 75 παρ.7 του ΠΔ της 11/12.11.1929.


ΝΣΚ/329/2012

Εκποίηση δημοσίου κτήματος σε πλείονα του ενός πρόσωπα, εξ αδιαιρέτου, κατ’ ιδανικά μέρη – Δυνατότητα ή μη ανάκλησης απόφασης Νομάρχη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν επιτρέπεται μετά την καταβολή της 1ης δόσης του τιμήματος και του Φ.Μ.Α. ανάκληση απόφασης Νομάρχη με την οποία εκποιείται δημόσιο κτήμα, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Α.Ν. 263/1968. Από την ως άνω διάταξη δεν προκύπτει απαγόρευση απευθείας εκποίησης δημοσίου κτήματος σε πλείονα του ενός πρόσωπα και σε ποσοστό εξ αδιαιρέτου του δικαιώματος κυριότητος που μεταβιβάζεται. (ομοφ.)


ΝΣΚ/410/2002

ΕΟΤ. Επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων που υπάγονται στη ρύθμιση του άρθρου 21 παρ.6 του Ν 2741/99 περί υποχρεωτικής κατατάξεως σε λειτουργική μορφή και τάξη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων μπορούν να υπαχθούν και στις διατάξεις του άρθρου 13 του Ν 4377/29.


ΝΣΚ/108/2014

Παραγραφή αξίωσης για επιστροφή τιμήματος παραχώρησης δημοσίου κτήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η αξίωση του Δήμου Ναυπλίου για επιστροφή του καταβληθέντος τιμήματος, λόγω αυτοδίκαιης ανατροπής της απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, έχει υποκύψει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ.1 του ν. 2362/1995. (ομοφ.)


ΝΣΚ/133/2006

Παραχωρητήριο. Απ’ ευθείας χωρίς δημοπρασία εκποίηση ιδανικών μεριδίων Δημοσίου επί ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η απόφαση για την απ’ ευθείας χωρίς δημοπρασία εκποίηση ιδανικών μεριδίων του Δημοσίου επί ακινήτου στους λοιπούς συγκυρίους αυτού κατά το άρθρο 116 του π.δ. 11/12-11-1929 δεν συνιστά εκτελεστή διοικητική πράξη, αλλά πράξη διεπόμενη από το ιδιωτικό δίκαιο και επομένως επ’ αυτής και της αντίστοιχης μεταβίβασης εφαρμόζονται συμπληρωματικά οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα.


ΝΣΚ/187/2013

Δημόσια κτήματα – Εκποίηση – Ακυρότητα παραχωρητηρίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η πραγματοποιηθείσα με το υπ’ αριθ. 29565/27-10-1930 πωλητήριο της Διοίκησης Δημοσίων Κτημάτων αγοραπωλησία έχει διαλυθεί αυτοδικαίως, δυνάμει της διάταξης της παραγράφου 7 του άρθρου 75 του π.δ/τος της 11/12-11-1929 «Περί Διοικήσεως Δημοσίων Κτημάτων», λόγω μη καταβολής ουδεμίας εκ των δόσεων του υπολοίπου τιμήματος. (ομοφ.)


ΝΣΚ/128/2012

Εκποίηση δημοσίου κτήματος σε εταιρεία εκμετάλλευσης ξενοδοχειακής μονάδας – Αρμοδιότητα διοικητικών οργάνων – Συμψηφισμός απαιτήσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Η ΔΟΥ Θήρας, είχε αρμοδιότητα, είτε κατόπιν της υποβολής αιτήσεως εκ μέρους της παραχωρησιούχου είτε και αυτεπαγγέλτως να προβεί στο συμψηφισμό του ποσού των 199.000 (περίπου) ευρώ (ήτοι 23.000.000 δρχ. + 130.000 ευρώ), ζητώντας τη συνεργασία της Κτηματικής Υπηρεσίας Ν. Κυκλάδων, η οποία διενήργησε την εν ευρεία εννοία βεβαίωση του αρχικού τιμήματος και είναι αρμόδια για την έκδοση Α.Φ.ΕΚ. διαγραφής του αρχικού τιμήματος, καθώς και της δαπάνης κατασκευής των επικειμένων, η οποία αποδεικνύεται με δημόσιο έγγραφο, ήτοι την υπουργική απόφαση επανεκποιήσεως του ακινήτου και τα δημόσια έγγραφα στα οποία αναφέρεται και λαμβάνει υπόψη. 2) Η απαίτηση της παραχωρησιούχου εταιρείας κατά του Δημοσίου για την επιστροφή του καταβληθέντος το έτος 1999 τιμήματος της αρχικής παραχωρήσεως δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή. 3) Η επιβολή αποζημιώσεως αυθαίρετης χρήσεως στην παραχωρησιούχο για τη χρήση του ακινήτου εκ μέρους της δεν είναι νόμιμη. (ομοφ.)


ΝΣΚ/277/2000

Δημόσια κτήματα. Έκτακτη χρησικτησία. Ιδιοκτησιακό καθεστώς - τηρητέα πορεία του δημοσίου κτήματος ΑΒΚ 8 Σύρου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Επί ακινήτων είναι δυνατή η υπό του Δημοσίου κτήσις κυριότητος και εξ εκτάκτου χρησικτησίας (προγενέστερο δίκαιο). Έκτακτος χρησικτησία επί δημοσίων κτημάτων είναι δυνατή μόνον εφόσον η τριακονταετής παραγραφή αύτη συνεπληρώθη μέχρι της δημοσιεύσεως του Ν.Δ/τος της 22-4/16-5-1926. Η υπό του Δημοσίου χορήγησις αδείας λειτουργίας Καζίνου εις εταιρεία δεν νομιμοποιεί την ακυρότητα της προς αυτήν εισφοράς υπό εταίρου της (Δήμου), ακινήτου ανήκοντος εις το Δημόσιο.


ΝΣΚ/87/2001

Δημόσια κτήματα. Εκποίηση, λόγω προσκυρώσεως, μη αρτίου και μη οικοδομήσιμου οικοπέδου του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η εκποίηση του δημοσίου κτήματος πρέπει να γίνει προς όλους τους κυρίους ή συγκυρίους των διηρημένων ή αυτοτελών οριζοντίων ιδιοκτησιών, οι οποίες έχουν συσταθεί στο οριζόμενο στην πράξη προσκυρώσεως όμορο οικόπεδο, ανάλογα με το ποσοστό συνιδιοκτησίας εξ αδιαιρέτου επί του ενιαίου οικοπέδου, που αναλογεί σε κάθε διηρημένη ή ανεξάρτητη οριζόντια ιδιοκτησία. Δηλαδή, δεν ασκούν επιρροή οι σχετικές συμφωνίες μεταξύ των ενδιαφερομένων για την εκποίηση ιδιωτών και η ύπαρξη επικαρπίας. Από το εμπράγματο δικαίωμα της κυριότητας σαφώς διαφοροποιείται το εμπράγματο δικαίωμα της επικαρπίας, το οποίο αποτελεί προσωπική δουλεία και συνίσταται στο δικαίωμα του επικαρπωτή να χρησιμοποιεί και να καρπώνεται ξένο πράγμα, διατηρώντας όμως ακέραιη την ουσία του.


ΝΣΚ/334/2005

Απευθείας εκποίηση ακινήτων Δημοσίου – Καταβολή σε δόσεις ή έκπτωση επί καταβολής ολοκλήρου του τιμήματος.Στις απευθείας εκποιήσεις ακινήτων του Δημοσίου, των άρθρων 95, 96 και 116 του από 11/12 Νοεμβρίου 1929 δ/τος, δεν δικαιούται έκπτωση ο ενδιαφερόμενος, αν καταβάλει ολόκληρο το τίμημα μέσα στην προθεσμία, που ορίζει το άρθρο 93 του πιο πάνω δ/τος (πλειοψ.), απαλλάσσεται όμως των τόκων για το, μετά την καταβολή ολοκλήρου του ποσού, χρονικό διάστημα (ομοφ.).