ΝΣΚ/358/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Έλεγχος προϋπολογισμού κοινωφελούς ιδρύματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αρμόδια Αρχή για την, κατά τις διατάξεις, είτε του α.ν. 2039/1939, είτε του ν. 4182/2013, έγκριση του προϋπολογισμού του ιδρύματος «Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα Παιδικής Προστασίας»: α) περιορίζεται σε έλεγχο νομιμότητας, ήτοι στον έλεγχο της τήρησης του νόμου και της συστατικής πράξης του ιδρύματος και β) επιτρέπεται να προβεί σε μεταβολές του σχεδίου προϋπολογισμού (συμπεριλαμβανομένης και της περικοπής δαπανών στο εύλογο μέτρο), εφόσον στα πλαίσια του ελέγχου αυτού διαπιστώσει αποδεδειγμένα και αιτιολογημένα ότι ορισμένες εγγραφές, σε σχέση με τα έσοδα, έξοδα ή τις εν γένει δαπάνες (στις οποίες περιλαμβάνονται η δαπάνη μισθοδοσίας ή οι εν γένει λειτουργικές δαπάνες) παραβιάζουν το νόμο ή καταστατική διάταξη του ιδρύματος (π.χ. δαπάνες υπερβολικές, σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό ή άσχετες με αυτόν). (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/3/2011
Έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την σύσταση κοινωφελούς δημοτικού ή κοινοτικού ιδρύματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η πρόταση και συνυπογραφή σχεδίου προεδρικού διατάγματος για τη σύσταση δημοτικού ή κοινοτικού κοινωφελούς ιδρύματος, καθώς και για την τροποποίηση της συστατικής πράξεως αυτού από τον Υπουργό Οικονομικών, απαιτείται αποκλειστικά και μόνο στις περιπτώσεις εκείνες, κατά τις οποίες συντρέχουν οι προβλεπόμενες από τις διατάξεις του άρθρου 228 του Ν. 3463/2006 (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων), προϋποθέσεις. (ομοφ.)
ΝΣΚ/421/2012
Διαδικασία δημοσίευσης Κανονισμού Μεταπτυχιακών Σπουδών Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. και ενσωμάτωσης του στον Εσωτερικό Κανονισμό λειτουργίας του ιδρύματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο καταρτιζόμενος σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, Κανονισμός Μεταπτυχιακών Σπουδών απαιτείται να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με φροντίδα είτε του αντίστοιχου ιδρύματος είτε του Υπουργείου Παιδείας διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ώστε να αποκτήσει ισχύ και να γίνει αναπόσπαστο μέρος του Εσωτερικού Κανονισμού λειτουργίας του ιδρύματος, χωρίς άλλη προϋπόθεση. (ομοφ.)
ΕλΣυν/Τμ.4/2384/2007
Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 7, 9 παρ. 1 και 2 και 11 του ν.δ/τος 496/1974 «Περί Λογιστικού των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου» συνάγεται, πλην άλλων, ότι για τη νόμιμη διενέργεια δαπανών σε βάρος του προϋπολογισμού νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου απαιτείται να έχει προβλεφθεί η δαπάνη και να υφίσταται σχετική πίστωση στο νομίμως εγκεκριμένο προϋπολογισμό. Σε περίπτωση που τέτοια πίστωση δεν υπάρχει ή έχει εξαντληθεί, οι δαπάνες μπορούν να καλυφθούν είτε μετά από αναμόρφωση του προϋπολογισμού είτε με χρήση των πιστώσεων του τακτικού ή έκτακτου αποθεματικού αυτού. ΄Αλλως, αν δηλαδή διενεργηθούν δαπάνες χωρίς την ύπαρξη πιστώσεως, δημιουργείται ισόποσο έλλειμμα στη διαχείριση του νομικού προσώπου (πρβλ. αποφ. ΙV Τμ ΕΣ 1517, 1519/2000), το οποίο καταλογίζεται σε βάρος των υπολόγων οργάνων της οικείας διαχείρισης, που με υπαίτιες ενέργειές τους προκάλεσαν το σχετικό έλλειμμα.
ΝΣΚ/62/2019
Διορισμός συγγενή του ιδρυτή-διαθέτη στη θέση του Προέδρου Κοινωφελούς Ιδρύματος, σύμφωνα με ιδιόγραφη διαθήκη του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Για την ανάδειξη του Προέδρου του ανωτέρω Ιδρύματος, πρέπει να εφαρμόζεται το, σύμφωνα με την αντίστοιχη διάταξη της διαθήκης, άρθρο 3 του Οργανισμού του Ιδρύματος, που ορίζει ότι ως μέλη της Επιτροπής προτιμώνται πάντοτε κάτοικοι της Πάργας, ως Πρόεδρος δε της Επιτροπής εκλέγεται ένας εκ των εχόντων συγγένεια με τον διαθέτη, μελών της Επιτροπής, κατοίκων ως άνω. 2. Αποκλείεται να συμμετέχει στη διοίκηση του Ιδρύματος, ενδιαφερόμενη για τη θέση του Προέδρου της Διαχειριστικής Επιτροπής, ανεξαρτήτως της επικαλούμενης μακρινής συγγενείας της με το διαθέτη, εφόσον δεν είναι μόνιμη κάτοικος Πάργας. 3. Αν και εν προκειμένω δεν διαπιστώνεται διάσταση περιεχομένου ανάμεσα στη βούληση του διαθέτη και τους ορισμούς του Οργανισμού του Ιδρύματος σε σχέση με τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ο Πρόεδρός του, σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε αμφισβήτηση για την ερμηνεία της διαθήκης ως προς τη διοίκηση της καταλειφθείσας με αυτή κοινωφελούς περιουσίας, μπορεί να αρθεί, είτε δικαστικώς είτε δια της νομοθετικής οδού, που θα είχε το χαρακτήρα της τροποποίησης ή αντικατάστασης του άρθρου 3 του Οργανισμού του Ιδρύματος (ομόφ.).
ΝΣΚ/217/2014
Υποχρέωση ή μη καταβολής δικαστικής εγγύησης λόγω αλλοδαπότητος από αλλοδαπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που δεν έχουν μόνιμη κατοικία ή έδρα στην Ελλάδα, αλλά σε Κράτη είτε εντός είτε εκτός της Ε.Ε. (συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας), τα οποία ασκούν αγωγές και εν γένει ένδικα βοηθήματα στα ελληνικά δικαστήρια ή επισπεύδουν αναγκαστική εκτέλεση σε υποθέσεις που αφορούν διεκδίκηση ή αναγνώριση εμπραγμάτων δικαιωμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν προβλέπεται στο ελληνικό δίκαιο, υποχρέωση καταβολής δικαστικής εγγύησης λόγω αλλοδαπότητος από αλλοδαπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δεν έχουν μόνιμη κατοικία ή έδρα στην Ελλάδα, αλλά σε Κράτη είτε εντός είτε εκτός της E.E. (συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας), τα οποία ασκούν αγωγές και εν γένει ένδικα βοηθήματα στα ελληνικά δικαστήρια ή επισπεύδουν αναγκαστική εκτέλεση σε υποθέσεις που αφορούν διεκδίκηση ή αναγνώριση εμπραγμάτων δικαιωμάτων. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/204/2018
Με δεδομένα τα ανωτέρω η προεκτεθείσα έκτακτη επιχορήγηση είναι νόμιμη, δεδομένου ότι, καταρχάς, προβλέπεται αφενός ρητώς στο άρθρο 202 του Κ.Δ.Κ. η παροχή επιχορήγησης από το Δήμο σε ν.π.δ.δ. του επιπροσθέτως της τακτικής επιχορήγησής του προς αυτό και αφετέρου στο άρθρο 7 της συστατικής πράξης του … Πνευματικού Κέντρου ως πόρος αυτού «οι κάθε είδους επιχορηγήσεις». Περαιτέρω, μεταξύ των σκοπών του προαναφερόμενου ν.π.δ.δ., όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 2 της συστατικής του πράξης, ρητώς περιλαμβάνεται και η συντήρηση και βελτίωση των αθλητικών εγκαταστάσεων (στοιχείο v της σκέψης 2), που δυνάμει του ίδιου ως άνω άρθρου μπορεί να αξιοποιεί, δηλαδή των αθλητικών εγκαταστάσεων των συγχωνευθέντων νομικών προσώπων, καθώς και όλων των υπολοίπων αθλητικών εγκαταστάσεων που ήδη ανήκουν στο Δήμο ... και βρίσκονται είτε στην έδρα του Δήμου είτε στα δημοτικά διαμερίσματα (στοιχείο iv της σκέψης 2). Συνεπώς, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/493/2002
Αγροτικός κλήρος. Παραχώρηση εποικιστικής εκτάσεως σε ανώνυμη εταιρεία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι επιτρεπτή, κατά το άρθρο 123 παρ.10 του Αγρ.Κ., ως ισχύει μετά την αντικατάστασή του από το άρθρο 6 του Ν 994/1979, η παραχώρηση εποικιστικής, κατά την εν γένει Αγροτική Νομοθεσία, εκτάσεως (διαθέσιμης ή κοινόχρηστης) προς εταιρεία της οποίας ο σκοπός, κατά την καταστατική του περιγραφή (δημιουργία Τεχνόπολης, για την ανάπτυξη, αξιοποίηση της Τεχνολογικής Βιομηχανικής έρευνας, την εφαρμογή των αποτελεσμάτων της στους τομείς της Εθνικής Οικονομίας κλπ) δύναται να χαρακτηρισθεί κοινωφελής.
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)227/2015
ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ-Κτηρίων:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού 13.344,79 ευρώ, από Τοπικό Υποκατάστημα Ασφαλιστικού Ιδρύματος, σε ιδιώτες ιδιοκτήτες, ως αποζημίωση χρήσης του κτιρίου του Υποκαταστήματος για το μήνα Δεκέμβριο 2014, καθόσον προς αποφυγή καταστρατήγησης των ειδικών διατάξεων περί μισθώσεων του Ιδρύματος που καθορίζουν συγκεκριμένη διαδικασία σύναψης νέας ή παράτασης υφιστάμενης μίσθωσης, δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις των άρθρων 611 και 601 ΑΚ και συνεπώς δεν είναι επιτρεπτή από αυτό είτε η σιωπηρή αναμίσθωση (άρθρο 611 ΑΚ), είτε η εξωσυμβατική χρήση μισθίου και η βάσει αυτής αποζημίωση χρήσης (άρθρο 601 ΑΚ).
Μη ανακλητέα με την ΕλΣυν.Τμ.4/13/2016
ΝΣΚ/461/2013
Ε.Μ.Π. – Προσωπικό μητρώο υπαλλήλων – Παροχή ή μη νομικής δυνατότητας πρόσβασης στον αιτούντα Προϊστάμενο της Δ/νσης Τ.Υ., στο φάκελο υπαλλήλου του Ιδρύματος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν παρέχεται νομική δυνατότητα στον αιτούντα Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, να έχει πρόσβαση στο φάκελο του προσωπικού μητρώου της υπαλλήλου του Ιδρύματος.
ΝΣΚ/97/2014
1) Εφαρμογή ή μη των διατάξεων του άρθρου 22 του Π.Δ. 422/1981 περί κρατήσεως 3% υπέρ Μ.Τ.Π.Υ. στις δαπάνες του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., για προμήθεια φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων και υγειονομικού υλικού. 2) Εφαρμογή ή μη των διατάξεων του άρθρου 23 παρ.2 του Π.Δ. 422/1981, επί των δαπανών φαρμακευτικής περιθάλψεως του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.1) Στις δαπάνες του «Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας» (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), από της ενάρξεως της λειτουργίας του και εντεύθεν, για προμήθεια φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων και υγειονομικού υλικού πρέπει να γίνεται κράτηση 3% υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (Μ.Τ.Π.Υ)., όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 22 παρ. Α’ του Π.Δ. 422/1981. (πλειοψ.) 2) Από της εντάξεως των κλάδων υγείας του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Ι.Κ.Α.) και του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.) ως υπηρεσιών, αρμοδιοτήτων και προσωπικού στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και την κατάργησή τους ως κλάδων υγείας Ι.Κ.Α και Ο.Γ.Α, υφισταμένου πλέον μόνο ενός κλάδου υγείας, αυτού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ, στον οποίο είναι ασφαλισμένοι πρώην ασφαλισμένοι Ι.Κ.Α., Ο.Γ.Α., Ο.Π.Α.Δ., Ο.Α.Ε.Ε., κ.α., δεν υφίστανται πλέον δαπάνες των κλάδων υγείας του Ι.Κ.Α και του Ο.Γ.Α. για προμήθειες, εκτελούμενα έργα κ.λπ., αλλά μόνο δαπάνες του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), οι οποίες υπάγονται στην κράτηση 3% υπέρ Μ.Τ.Π.Υ., όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 22 παρ.Α’ του Π.Δ. 422/1981. Η εξαίρεση του άρθρου 23 παρ.2 περ.θ’ του Π.Δ. 422/1981 αφορά στην φαρμακευτική περίθαλψη η οποία υπάρχει προκειμένης παροχής φαρμάκων και αναλώσιμου υγειονομικού υλικού στους ασφαλισμένους, είτε από τα ιδιωτικά φαρμακεία είτε από τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και όχι επί προμήθειας από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. φαρμάκων και αναλώσιμου υγειονομικού υλικού από τις φαρμακευτικές εταιρείες. (πλειοψ.)