ΝΣΚ/36/2025
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται αν η αναφερόμενη στο ιστορικό του ερωτήματος πλοηγίδα με αριθμό ΠΥ 49 έχει περιέλθει, δυνάμει της διάταξης του άρθρου 1045 Α.Κ., στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου δυνάμει έκτακτης χρησικτησίας(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η πλοηγίδα με χαρακτηριστικό Π.Υ. 49 έχει περιέλθει ως αδέσποτη στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου κατά τις συνδυασμένες διατάξεις των άρθρων 1075 και 1076 του Α.Κ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/163/2011
Υπαγωγή ή μη στη ρύθμιση περί δασωμένων αγρών του άρθρου 12 του Ν 3208/2003 εκτάσεων, επί των οποίων το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας, λόγω εφαρμογής του άρθρου 10 του Ν 3208/2003.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Οποιοσδήποτε τίτλος από τους αναγνωριζόμενους κατά το προϊσχύσαν του Α.Κ. βυζαντινορωμαϊκό δίκαιο, ο οποίος έχει αποκτηθεί και μεταγραφεί πριν από τις 23-2-1946, καλύπτει την προϋπόθεση της ύπαρξης του τίτλου του άρθρου 12 του Ν 3208/2003, είναι δε δικονομικά αδιάφορος ο τρόπος με τον οποίο βεβαιώνεται σε αυτόν η απόκτηση κυριότητας, ήτοι αν αυτή αποκτήθηκε παραγώγως ή πρωτοτύπως δια χρησικτησίας. (πλειοψ.) 2) Δεν είναι δυνατή η υπαγωγή στη διαδικασία των άρθρων 12 και 21 παρ.8 του Ν 3208/2003 έκτασης, η οποία έχει αναγνωρισθεί, παραχωρηθεί ή περιέλθει σε ιδιώτες με ένα από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 10 του ως άνω νόμου τρόπους. (ομοφ.)
ΝΣΚ/98/2011
Ιδιοκτησιακό καθεστώς έκτασης στη Ραφήνα Αττικής – Συμβιβαστική επίλυση της ένδικης διαφοράς μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και κληρονόμων Δ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για να περιέλθει, κατά τη διάταξη του άρθρου 10 περ.ΙΙΙ υποπεριπτ.β του Ν 3208/2003, δασικού χαρακτήρα έκταση σε τρίτους, βάσει συμβιβαστικής πράξης του Ελληνικού Δημοσίου, με πρακτικό του ΝΣΚ και να απωλέσει το Δημόσιο την δυνατότητα να προβάλλει δικαιώματα κυριότητας στην έκταση αυτή, θα πρέπει αντικείμενο της συμβιβαστικής πράξης να έχει αποτελέσει η κυριότητα της έκτασης και όχι οποιοδήποτε άλλο δικαίωμα τρίτων σε αυτήν. Κατά συνέπεια, στη περίπτωση συμβιβασμού σε διαφορά περί νομής, δεν έχει εφαρμογή η ανωτέρω διάταξη. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ 348/2010 ΤΟΥ Δ΄ ΤΜΗΜΑΤΟΣ.
ΝΣΚ/31/2018
Αποδοχή δωρεάς πλοίου από το Δημόσιο, κατόπιν συμφωνίας διακρατικής με την κυβέρνηση των ΗΠΑ – Εφαρμογή ή μη του άρθρου 3 ν. 4182/2013 για την αποδοχή κοινωφελών περιουσιών από το Δημόσιο, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, προκειμένου να περιέλθει η κυριότητα του πλοίου στο Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Κυβέρνησης των ΗΠΑ για περιέλευση ενός ιστορικής σημασίας πλοίου στην κυριότητα του ελληνικού κράτους, προκειμένου να χρησιμεύσει ως μουσειακό έκθεμα δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά συμφωνία μεταξύ κρατών (διακρατική) για την επίτευξη εθνικού σκοπού, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. και, επομένως, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής αυτής από τον Υπουργό Οικονομικών για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του αναφερόμενου σε αυτή πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια. Δεν έχει επομένως εν προκειμένω εφαρμογή ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ο ν. 4182/2013). Η απάντηση στα λοιπά ερωτήματα παρέλκει κατόπιν των ανωτέρω. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 109/2017 γνωμ. του Δ΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/336/2000
Δημόσια κτήματα. Αιγιαλός. "Εγχώρια περιουσία νήσων Κυθήρων και Αντικυθήρων".(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Ο αιγιαλός στα Κύθηρα και Αντικύθηρα ήτο ανέκαθεν κοινόχρηστο δημόσιο κτήμα ανήκον κατά το άρθρο 423 του Ιονίου Πολιτικού Κώδικος και άρθρα 967-968 Α.Κ. στο Δημόσιο και όχι στην "επιχώριο" περιουσία των ως άνω νήσων. 2) Οι παλαιοί αιγιαλοί στα Κύθηρα και Αντικύθηρα (οι τόποι, όσους αφήνει η θάλασσα αποσυρομένη) ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου βάσει του άρθρου 423 του Ιονίου Πολιτικού Κώδικα και την ειδική διάταξη του άρθρου 2 ΑΝ 2344/40 και όχι στην "επιχώριο" περιουσία των ανωτέρω νήσων. Επίσης στην ιδιωτική κτήση του Δημοσίου στα Κύθηρα και Αντικύθηρα ανήκουν και όλα εκείνα τα κτήματα, τα οποία έχουν περιέλθει στο Δημόσιο δυνάμει νομίμου τίτλου κτήσης κυριότητας κατά τους προβλεπομένους τρόπους κυριότητας είτε κατά τον Ιόνιο Πολιτικό Κώδικα είτε τον Αστικό Κώδικα είτε βάσει άλλου ειδικού νόμου (π.χ. Εξ αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, τα εγκαταλειμένα από τους ιδιοκτήτες τους κατ άρθρο 34 ΑΝ 1539/38).
ΝΣΚ/503/2011
Εγκυρότητα ή μη κατάσχεσης εις χείρας τρίτου στηριζόμενης σε απόγραφο τελεσίδικης απόφασης, η οποία στη συνέχεια αναιρέθηκε. Ύψος και ποσοστό τόκου που καταβάλλεται στον επισπεύδοντα την κατάσχεση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η επιβληθείσα κατάσχεση εις χείρας του Ελληνικού Δημοσίου ως τρίτου δυνάμει απογράφου τελεσίδικης απόφασης, η οποία στη συνέχεια αναιρέθηκε, παραμένει τυπικά ισχυρή, αφού δεν έχει απαγγελθεί με δικαστική απόφαση η ακυρότητά της, όμως η αρμόδια υπηρεσία του Ελληνικού Δημοσίου δεν μπορεί να καταβάλει το ποσόν για το οποίο έχει εκδοθεί το ανωτέρω απόγραφο στον επισπεύδοντα την κατάσχεση, αλλά ούτε και στον καθ’ ού η εκτέλεση. Υποχρεούται να καταβάλει τα ποσά για τα οποία έχουν εκδοθεί άλλα απόγραφα. Οι τόκοι αυτών πρέπει να υπολογισθούν μέχρι την ημέρα της πληρωμής με το οριζόμενο από το νόμο γα τον τόκο υπερημερίας ποσοστό (345 Α.Κ.) και όχι με το προβλεπόμενο από το άρθρο 21 του ΝΔ 26/1944 τόκο υπερημερίας για τις οφειλές του Δημοσίου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/119/2008
Παραγραφή ή μη της ενσωματωμένης απαιτήσεως σε έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία είχαν αρχικώς παραδοθεί προς φύλαξη σε τραπεζική εταιρεία με σύμβαση παρακαταθήκης και στη συνέχεια τέθηκαν σε δικαστική μεσεγγύηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ελληνικό Δημόσιο δεν δύναται να προβεί σε εξόφληση εντόκων γραμματίων του, λήξεως 31-12-1993 και 30-6-1994, τα οποία είχαν κατατεθεί από τον αρχικό δικαιούχο προς φύλαξη σε τραπεζική εταιρεία, δυνάμει συμβάσεως παρακαταθήκης και, εν συνεχεία, τέθηκαν σε δικαστική μεσεγγύηση, μετά την άρνηση της τραπεζικής εταιρείας-θεματοφύλακα να τα αποδώσει στους συνυπογράψαντες τα αποδεικτικά φύλαξης μετά του αποβιώσαντος αρχικού δικαιούχου, λόγω διαφοράς ως προς την κυριότητα επί των πιο πάνω τίτλων μεταξύ των τελευταίων και των κληρονόμων του αρχικού δικαιούχου, εφόσον η από 26-10-2007 αίτηση προς εξόφληση των εντόκων γραμματίων υποβλήθηκε μετά την συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής.
ΝΣΚ/63/2022
ΣΥΜΒΑΣΗ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ: Εφαρμογή του άρθρου 49 του ν. 4172/2013, όπως ισχύει, μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 11 του ν. 4607/2019, για τις δαπάνες τόκων που πραγματοποίησε από την 1-1-2019 και μετά η εταιρία με την επωνυμία «F… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», στην οποία έχει παραχωρηθεί η αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία συγκεκριμένων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δυνάμει της από 14-12-2015 σύμβασης παραχώρησης μεταξύ αυτής, του Ελληνικού Δημοσίου και του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 215 του ν. 4389/2016. Αντικείμενο σύμβασης παραχώρησης κατά την έννοια των ν. 4412/2016 και 4414/2016. (...) Για τις δαπάνες τόκων που πραγματοποίησε από την 1-1-2019 και μετά η εταιρία με την επωνυμία «F… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», στην οποία έχει παραχωρηθεί η αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία συγκεκριμένων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δυνάμει της από 14-12-2015 σύμβασης παραχώρησης μεταξύ αυτής, του Ελληνικού Δημοσίου και του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 215 του ν. 4389/2016, εφαρμόζεται το , όπως ισχύει, μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 11 του ν. 4607/2019 και ότι το συμφωνηθέν με την από 14-12-2015 σύμβαση έργο αποτελεί αντικείμενο σύμβασης παραχώρησης, κατά την έννοια των διατάξεων του ν. 4412/2016 και 4413/2016, και η εταιρία υπάγεται στην εξαίρεση της παραγράφου 5 του ως άνω άρθρου (ομόφωνα).
Π.Δ.1123/1980
Περί ορισμού του περιεχόμενου και του χρόνου ενάρξεως της προαιρετικής εφαρμογής του Γενικού Λογιστικού Σχεδίου.
Ν. 4308/2014, ΦΕΚ-251 Α/24-11-2014 ,παρ.3 (στ) άρθρου 38 :Για περιόδους που αρχίζουν μετά την 31η Δεκεμβρίου 2014, παύουν εφεξής να ισχύουν : ... στ) Το π.δ. 1123/1980 (Α΄ 283) περί εφαρμογής του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου, με την επιφύλαξη της παραγράφου 9 του άρθρου 3 του παρόντος νόμου (ν. 4308/2014), καθώς και οι σχετικές ρυθμίσεις των άρθρων 47 έως 49 του ν. 1041/1980, για τις υποκείμενες στον παρόντα νόμο οντότητες.
Ν. 4308/2014, παρ. 4 του άρθρου 38: “4. Από την 1η Ιανουαρίου 2015 καταργείται κάθε άλλη κανονιστική πράξη, εγκύκλιος ή Οδηγία που έχει εκδοθεί δυνάμει των καταργούμενων διατάξεων της παρ. 3 του παρόντος άρθρου, στο βαθμό που είναι σε αντίθεση με τις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου”
ΝΣΚ/261/2012
Σύμβαση δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος Σταύρος Σ. Νιάρχος και του Ελληνικού Δημοσίου, κυρωθείσα με το Ν. 3785/2009 – Απαλλαγή ή μη από το φόρο δωρεάς, μετά την ισχύ του Ν. 3842/2010 – Φορολογική αντιμετώπιση των δωρεών με αποδέκτη ανώνυμη εταιρεία κοινωφελούς χαρακτήρα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η απαλλαγή της ανώνυμης εταιρείας ειδικού σκοπού, με την επωνυμία «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Α.Ε.», από το φόρο δωρεάς, που προβλέπεται στη Σύμβαση Δωρεάς, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σταύρος Σ. Νιάρχος», η οποία κυρώθηκε με το Ν. 3785/2009, δεν εξακολουθεί να ισχύει για τις δωρεές προς την εταιρεία, για τις οποίες η φορολογική υποχρέωση, κατά το άρθρο 39 του κώδικα φορολογίας κληρονομιών και δωρεών (Ν. 2961/2001), γεννήθηκε μετά την ισχύ του Ν. 3842/2010, δυνάμει του οποίου καταργήθηκε και η ως άνω φορολογική απαλλαγή. (πλειοψ.) 2) Στη διάταξη της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 25 του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομικών και Δωρεών, η οποία προβλέπει αυτοτελή και ευνοϊκή φορολόγηση των δωρεών, που λαμβάνουν χώρα προς μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα κοινωφελούς σκοπού, υπάγονται και οι ανώνυμες εταιρείες που, κατά το καταστατικό τους, έχουν μεν τα ως άνω χαρακτηριστικά, ως η εν προκειμένω κρινόμενη ανώνυμη εταιρεία, πλην, όμως, προκειμένου οι προς αυτήν δωρεές να υπαχθούν στον ευνοϊκό φορολογικό συντελεστή 0,5% του άρθρου 29 παρ. 5 του Κ.Ν. 2961/2001, προσαπαιτείται η διαπίστωση, εκ μέρους της αρμόδιας φορολογικής αρχής, ότι οι ως άνω κοινωφελείς δραστηριότητες αναπτύσσονται εν τοις πράγμασι και ότι τα εξ αυτών έσοδα της εταιρείας διατίθενται για την υποστήριξη των κοινωφελών σκοπών της, σταθμιζομένης, ασφαλώς, και της νομοθετικής πρόβλεψης ότι η ως άνω εταιρεία θα περιέλθει, το έτος 2015, υπό τον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου. (ομοφ.) (Παραπομπή των ερωτημάτων στην Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους).
Τμ.Μειζ.Επταμ.Συνθ/4002/2013
Σχέδια συμβάσεων για την ανάθεση του έργου «Εθνικό Δίκτυο Δημόσιας Διοίκησης ‘..’, Νησίδες, 1, 2, 3, 4, 5, 6 & Δίκτυο Κορμού» Ζητείται η αναθεώρηση της 3262/2013 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.με την οποία απορρίφθηκαν αντίστοιχες αιτήσεις των ήδη αιτουσών εταιρειών για την ανάκληση της 150/2013 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (σκέψη ΙΙ), το Τμήμα κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι, ενόψει: (α) των ζητούμενων υπηρεσιών, της υποστήριξης δηλαδή και παραγωγικής λειτουργίας του ήδη υφιστάμενου δικτύου (..), και όχι της σχεδίασης και ανάπτυξης ενός νέου δικτύου, (β) του γεγονότος ότι τα κυκλώματα του δικτύου κορμού, του δικτύου πρόσβασης και του δικτύου διανομής ανήκουν στην κυριότητα των υφιστάμενων αναδόχων, που κατασκεύασαν και λειτουργούν τα δίκτυα αυτά (... και ... ..), δεδομένου ότι μόνο ο εξοπλισμός πρόσβασης των ως άνω δικτύων (δηλαδή οι εντός των κτιρίων των συνδεδεμένων φορέων συσκευές για τη λήψη των υπηρεσιών δικτύου, όπως δρομολογητές, modem, τηλεφωνικά κέντρα, τηλεφωνικές συσκευές κ.λπ.) έχουν περιέλθει με βάση τις αρχικές συμβάσεις στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου, (γ) της αδυναμίας προκήρυξης διαγωνισμού μέσω αγοράς ή εκμίσθωσης της υφιστάμενης υποδομής (κυκλωμάτων δικτύου κορμού, πρόσβασης και διανομής), λόγω του ότι η κυριότητα της υποδομής αυτής ανήκει σε τρίτους (... και ....) και όχι στο Ελληνικό Δημόσιο, (δ) των στενών χρονικών περιθωρίων που υφίστανται για την εγκατάσταση νέου εξοπλισμού από τρίτους αναδόχους και τη μετάπτωση στο νέο δίκτυο με τις συνακόλουθες απαιτήσεις για δοκιμαστικές εργασίες που θα διασφαλίσουν τη συμβατότητα και διαλειτουργικότητα του δικτύου, δοθέντος ότι έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχων στο διάδοχο έργο του … και τη μετάπτωση σ’ αυτό, (ε) της ανάγκης για ασφαλή και αδιάλειπτη λειτουργία του υφιστάμενου δικτύου, χωρίς οποιαδήποτε διακινδύνευση τόσο για την προσωρινή θέση εκτός λειτουργίας, όσο και για τη γενική κατάρρευση του δικτύου, λαμβανομένων υπόψη των κρίσιμων για τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης εφαρμογών του, (στ) της ανάγκης τήρησης του υφιστάμενου προϋπολογισμού των επίμαχων συμβάσεων, λαμβανομένης υπόψη της ιδιαίτερα δυσχερούς δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας και τέλος (ζ) του προσωρινού χαρακτήρα (περιορισμένης διάρκειας) των επίμαχων αναθέσεων, λόγω της αναμενόμενης ανάδειξης αναδόχων για το διάδοχο έργο …, τεκμηριώνεται η αδυναμία υποβολής στην προκειμένη περίπτωση άλλης πρόσφορης ανταγωνιστικής προσφοράς. Συνεπώς, η παράκαμψη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση των ελεγχόμενων συμβάσεων κείται μέσα στα ερμηνευτικά όρια της διάταξης του άρθρου 25 παρ. 1 περ. β΄ του π.δ. 60/2007, που επιτρέπει την για «τεχνικούς λόγους» προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, χωρίς δημοσίευσης προηγούμενης προκήρυξης, καθόσον, με βάση τα εκτιθέμενα αμέσως ανωτέρω, μπορεί να υποστηριχθεί ότι συντρέχει εν προκειμένω μοναδικότητα των υφιστάμενων αναδόχων (.. και ....) από τεχνική άποψη για την ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών, δοθέντος ότι ήταν ανέφικτη η υποβολή ανταγωνιστικής προσφοράς από άλλους πέραν των υφιστάμενων αναδόχων, που έχουν και την κυριότητα επί των κυκλωμάτων κορμού, πρόσβασης και διανομής του δικτύου ... Κατόπιν αυτών, οι κρινόμενες αιτήσεις και οι υπέρ αυτών παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν δεκτές, να αναθεωρηθεί η προσβαλλόμενη με αυτήν 3262/2013 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να υπογραφούν οι ελεγχόμενες (7) συμβάσεις