ΝΣΚ/362/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Νομιμότητα ή μη της από 20-2-2004 συναφθείσας σύμβασης μεταξύ του Υπ. Ανάπτυξης και της εταιρείας «…. Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αντικατάσταση μετά την κατακύρωση της περιλαμβανομένης στη προκήρυξη και ανατεθείσας με την απόφαση κατακύρωσης κατηγορίας υπηρεσιών (η οποία αποτελεί το 1/3 του αντικειμένου και του προϋπολογισμού του ανατεθέντος έργου) -μετάδοσης ενημερωτικών μηνυμάτων από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο καθώς και της επιδίωξης συμμετοχής σε εκπομπές διαλόγου από τηλεοπτικούς σταθμούς- με άλλες ενέργειες για τη διενέργεια έρευνας αγοράς για τη στάση του κοινού απέναντι στις ενεργειακές επενδύσεις, συνιστά ουσιώδη μεταβολή του αντικειμένου της συμβάσεως, μη καλυπτόμενη από την προκήρυξη, την προσφορά και την πράξη κατακύρωσης. Ως εκ τούτου η μεταβολή αυτή τυγχάνει μη νόμιμη, με συνέπεια η συναφθείσα ως άνω σύμβαση, ως προς το σημείο αυτό να καθίσταται μη νόμιμη.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/581/2011
Προκήρυξη διαγωνισμού ανάθεσης έργου – Πράξη κατακύρωσης – Σύναψη δημόσιας σύμβασης έργου με τον ανάδοχο – Οριστική παραλαβή του συνόλου του έργου από την οικεία Ε.Π.Π.Ε. – Αποπληρωμή ή μη του έργου λόγω εκπρόθεσμης εκ μέρους του αναδόχου προσκόμισης δικαιολογητικού κατακύρωσης.
ΝΣΚ/174/2019
Εάν ο νομοθέτης με τον όρο «μεταβολή γνωστικού αντικειμένου» συμπεριλαμβάνει και την προσθήκη νέας επιστημονικής γνωστικής περιοχής και μάλιστα στη βαθμίδα του Καθηγητή, όπου δεν προβλέπεται διαδικασία κρίσης. (...) Η διάταξη του άρθρου 79 του ν.4310/2014 αφορά όλα τα μέλη ΔΕΠ ΑΕ, στα οποία συγκαταλέγονται και οι υπηρετούντες στη βαθμίδα του Καθηγητή ΑΕΙ. Στον όρο «μεταβολή» προφανώς εμπεριέχεται και η προσθήκη ενός ακόμη νέου γνωστικού αντικειμένου σε ήδη υπάρχον, υπό την προϋπόθεση όμως ότι η προσθήκη αυτή εδράζεται στο διδακτορικό, συγγραφικό, ερευνητικό κ.λπ. έργο του αιτούντος τη μεταβολή μέλους του ΔΕΠ. Η πλήρωση όμως της προϋποθέσεως συνιστά τεχνική κρίση και όχι νομική.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/360/2022
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΟΔΩΝ.(...)Εξάλλου, δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν ως «συμπληρωματικές εργασίες», οφειλόμενες σε απρόβλεπτα γεγονότα, εκείνες που αφορούν σε επέκταση του τεχνικού αντικειμένου του έργου ή στη βελτίωση της ποιότητάς του με υλικά ή μεθόδους μη προδιαγραφόμενες στα οικεία συμβατικά τεύχη, διότι θεωρείται ανεπίτρεπτη εκ των υστέρων μεταβολή του αντικειμένου του έργου, καθόσον δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των διαγωνιζομένων κατά την υποβολή της προσφοράς τους και δεν αποτέλεσε τη βάση της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου (ΕλΣυν Τμ. Μείζ. Επτ. Σύνθ. 343/2019, 1317, 983/2018, 1146, 682/2017, 2229, 410/2016, 6023, 5247/2015, 4001, 3998/2013, 3205, 3030/2011, VI Τμ. 1297/2019, 1884, 1011, 50/2018, 1343, 27/2017, 5002/2013, πρβλ. ΔΕΕ απόφαση της 27.10.2011, C-601/2010, Επιτροπή κατά Ελληνικής Δημοκρατίας). Ωστόσο, δεν συνιστούν ανεπίτρεπτη μεταβολή του φυσικού αντικειμένου του έργου οι τροποποιήσεις που επιβάλλονται από απρόβλεπτες περιστάσεις, εφόσον κρίνονται απολύτως αναγκαίες για την αντιμετώπιση των περιστάσεων αυτών και δεν μεταβάλλουν τον λειτουργικό προορισμό του αρχικού έργου (ΕλΣ Τμ. Μείζ. - Επτ. Συνθ. 1378/2017, 4483/2013).Για τους λόγους αυτούς Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΟΔΩΝ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ ..»,
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/375/2018
Διαχείριση απορριμάτων...Με τα δεδομένα αυτά και λαμβάνοντας υπόψη ότι η ελεγχόμενη τροποποίηση της από 25.9.2017 προγραμματικής σύμβασης έλαβε χώρα σύμφωνα με τους νόμιμους τύπους και είναι μη ουσιώδης, καθόσον δεν επάγεται μεταβολή του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου αυτής, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος, με το 30379/11.9.2018 (αριθ. πρωτ. Ε.Σ. 65491/12.10.2018) έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του Δήμου ....., σχεδίου τροποποίησης της ως άνω από 25.9.2017 προγραμματικής σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται ηλεκτρονικά στη Γραμματεία του παρόντος Κλιμακίου.
ΑΕΠΠ/429/2019
Η Προδικαστική Προσφυγή του οικονομικού φορέα «…» ασκήθηκε εναντίον της απόφασης της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου … με αριθμό 155/5218/20.02.2019, η οποία ενέκρινε τα δικαιολογητικά κατακύρωσης και κατέκτησε στην εταιρία «…ΑΕ» την Ομάδα 1 του δημοπρατούμενου αντικειμένου. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η «Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων ψύξης/θέρμανσης σε κτίρια του Πανεπιστημίου …», συγκεκριμένα η προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών μηχανημάτων διαιρούμενου τύπου, ονομαστικής ισχύος 9.000-24.000 BTU/h. Η προσφεύγουσα ζητούσε την ακύρωση της απόφασης, υποστηρίζοντας ότι τα δικαιολογητικά κατακύρωσης της ανάδοχου εταιρίας είχαν ελλείψεις, όπως μη επικαιροποιημένα αντίγραφα ποινικών μητρώων, μη επαρκή πιστοποιητικά επιμελητηρίου και φορολογικά έγγραφα, καθώς και έλλειψη κατάλληλης επαγγελματικής δραστηριότητας για την εκτέλεση του έργου. Επιπλέον, επεσήμανε ότι η ανάδοχος δεν κατέβαλλε την απαιτούμενη τεχνική ειδικότητα για εργασίες ανάκτησης ψυκτικών ρευστών.
ΝΣΚ/169/2007
Νομιμότητα παράτασης της από 16-1-2004 σύμβασης για την πρόσληψη Συμβούλου Τεχνικής Υποστήριξης σε συνδυασμό με εξειδίκευση του αντικειμένου του έργου και της διάρκειας αυτού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι σύμφωνη με την προκήρυξη, τη σύμβαση και το νόμο η παράταση της από 16-1-2004 σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/78/2024
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΜΒΑΣΗΣ - Προμήθεια και εγκατάσταση ψηφιακών υδρομετρητών και ολοκληρωμένου συστήματος τηλεμετρίας (...) η έννοια της «ουσιώδους» τροποποίησης της περ. α΄ της παρ. 5 του άρθρου 324 του ν. 4700/2020, που οριοθετεί τις τροποποιητικές συμβάσεις που υπάγονται στον προσυμβατικό έλεγχο, έχει οιονεί δικονομικό χαρακτήρα και ερμηνεύεται μεν αυτόνομα, πλην όμως υπό το φως των κατευθύνσεων της παρ. 6 του άρθρου 337 του ν. 4412/2016, κατά τρόπο ώστε στον προσυμβατικό έλεγχο να υπάγονται οι τροποποιήσεις συμβάσεων που είχαν αρχικά υπαχθεί στον προσυμβατικό έλεγχο και α) έχουν οικονομικό αντικείμενο, με την εξαίρεση των ήσσονος σημασίας τροποποιήσεων (de minimis) της παρ. 2 του άρθρου 132 του ν. 4412/2016 ή β) συνεπάγονται τροποποίηση ουσιωδών όρων (essentialia negotii) της αρχικής σύμβασης, όπως, ενδεικτικά, του αντικειμένου της σύμβασης, του προσώπου ενός των αντισυμβαλλομένων, του συμβατικού τιμήματος, του τρόπου υπολογισμού και του χρόνου καταβολής αυτού, καθώς και των προβλεπόμενων στη σύμβαση εγγυήσεων καλής εκτέλεσης.(...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι η ανωτέρω αρμοδίως εγκριθείσα τροποποίηση της 2337/26.7.2022 αρχικής σύμβασης αφορά σε μεταβολή (μείωση) του φυσικού της αντικειμένου, που προέκυψε κατά την εκτέλεσή της, καθώς και σε συνακόλουθη μεταβολή (μείωση) του οικονομικού αντικειμένου αυτής κατά το ποσό των 41.225,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Με τα δεδομένα αυτά και εν όψει του ότι η κατά το ποσό των 41.225,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. μεταβολή του οικονομικού αντικειμένου της ως άνω αρχικής σύμβασης είναι κατώτερη του 10% του αρχικού τιμήματος αυτής που ανερχόταν στο ποσό των 3.074.725,45 ευρώ πλέον ΦΠΑ και υπολείπεται και του κατώτατου ορίου, ύψους 209.000,00 ευρώ, που θέτει το άρθρο 5 του ν. 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών που ανατίθενται από μη κεντρικές κυβερνητικές αρχές, ενώ, περαιτέρω και η προπαρατεθείσα τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης δεν μεταβάλλει τη συνολική φύση της, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το υποβληθέν για έλεγχο σχέδιο τροποποίησης της 2337/26.7.2022 αρχικής και ελεγχθείσας από αυτό σύμβασης δεν μεταβάλλει ουσιώδεις όρους της, ήτοι δεν εισάγει σ’ αυτήν ουσιώδεις τροποποιήσεις, ως εκ τούτου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις 3 και 4, δεν υπάγεται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο και απαραδέκτως υποβλήθηκε για έλεγχο στο παρόν Κλιμάκιο.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1232/2025
Η απόφαση 1232/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφυγή της Διοίκησης 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας κατά της Πράξης 42/2025 της Επιτρόπου. Η Επίτροπος είχε κρίνει ότι κωλυόταν η υπογραφή τεσσάρων σχεδίων συμβάσεων προμήθειας «ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ» με συνοδό εξοπλισμό, συνολικής εκτιμώμενης αξίας 780.000,00€ (με ΦΠΑ), λόγω ανακολουθίας στα προϋπολογιζόμενα ποσά ΦΠΑ και μεταβολής του αντικειμένου της σύμβασης στα σχέδια. Το Δικαστήριο έκανε δεκτή την προσφυγή, κρίνοντας ότι το κρίσιμο μέγεθος για τον διαγωνισμό είναι η τιμή χωρίς ΦΠΑ, η οποία δεν παρουσίασε ασάφειες. Αποφάνθηκε ότι δεν υπήρξε ουσιώδης μεταβολή του αντικειμένου και ανακάλεσε την Πράξη 42/2025, επιτρέποντας την υπογραφή των συμβάσεων.
ΝΣΚ/16/2015
Δυνατότητα ή μη μερικής κατακύρωσης αποτελεσμάτων διαγωνισμού για την ανάδειξη παρόχου υπηρεσιών ναυλωμένων πτήσεων, για τον επαναπατρισμό αλλοδαπών υπηκόων τρίτων χωρών και τη μεταφορά των συνοδών αστυνομικών τους.
Δεν επιτρέπεται κατά νόμο να χωρήσει μερική κατακύρωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού για την ανάδειξη παρόχου υπηρεσιών ναυλωμένων πτήσεων, για τον επαναπατρισμό αλλοδαπών υπηκόων τρίτων χωρών και τη μεταφορά των συνοδών αστυνομικών τους, που προκηρύχθηκε με την υπ’ αριθμ. 03/2014 προκήρυξη Α.Ε.Α., ήτοι για συγκεκριμένους και όχι για όλους τους προορισμούς, όπως αυτοί αναγράφονται στο σχέδιο της οικείας κατακυρωτικής απόφασης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/477/2011
ΑΕΙ – Μέλη ΔΕΠ – Εκλογή ή μη σε θέση με γνωστικό αντικείμενο «Γενική Χειρουργική» στη βαθμίδα του Λέκτορα, υποψηφίου στερουμένου της ιατρικής αυτής ειδικότητας – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κτήση της ιατρικής ιδιότητας στη Γενική Χειρουργική κατ’ αρχήν δεν αποτελεί τυπικό κώλυμα εκλογής, γιατί δεν τίθεται ως προαπαιτούμενο στο νόμο, ούτε τέθηκε στην προκήρυξη της θέσης. Η εκλογή όμως υποψηφίου, στερουμένου της ιατρικής αυτής ειδικότητας, απαιτείται να είναι πλήρως και ειδικώς αιτιολογημένη, ιδίως δε ότι αυτός μπορεί να ανταποκριθεί στα καθήκοντα του γνωστικού αντικειμένου για το οποίο έγινε η συγκεκριμένη προκήρυξη και ότι η έλλειψη της ιατρικής αυτής ειδικότητας δεν επιδρά δυσμενώς στα λοιπά ουσιαστικά προσόντα του υποψηφίου. (πλειοψ.)