×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/371/2002

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δημόσιοι υπάλληλοι. Πειθαρχικό αδίκημα. Ποινικό αδίκημα. Χρόνος παραγραφής. Διακοπή – συμπλήρωση παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο χρόνος παραγραφής του πειθαρχικού αδικήματος της χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς και αναξίας υπαλλήλου διαγωγής είναι πέντε (5) έτη. Αν το πειθαρχικό αδίκημα συνιστά και ποινικό αδίκημα, οι πράξεις της ποινικής διαδικασίας διακόπτουν την παραγραφή του πειθαρχικού αδικήματος, η οποία (παραγραφή) συμπληρώνεται σε κάθε περίπτωση εντός επτά (7) ετών από τον χρόνο κατά τον οποίο διαπράχθηκε.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/162/2011

Πειθαρχικά αδικήματα υπαλλήλου ΥΠΕΞ – Ποινική καταδίκη – Παραγραφή αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Έχει πλήρη εφαρμογή και επί των υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών η διάταξη του άρθρου 112 παρ. 2 του Ν 2683/1999 που διαλαμβάνει περί παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος, το οποίο αποτελεί και ποινικό αδίκημα, καθόσον οι διατάξεις περί παραγραφής του παλαιού Οργανισμού του ΥΠΕΞ (Ν 2594/1998), δεν ρυθμίζουν το ζήτημα αυτό. Η παραγραφή του πειθαρχικού παραπτώματος της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο ακολουθεί το χρόνο παραγραφής που αφορά το ποινικό αδίκημα. Η επίδειξη χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς διαγωγής, καίτοι δεν αποτελεί αυτή καθ’ εαυτή ποινικό αδίκημα (ΣτΕ 3125/1996), εντούτοις στην περίπτωση που συναρτάται με τέλεση ποινικού αδικήματος μη υποκύψαντος σε παραγραφή, ως εν προκειμένω, έπεται ότι ούτε και αυτή υποπίπτει σε παραγραφή αφού ως πειθαρχικό αδίκημα δεν έχει αυτοτέλεια, αλλά είναι συνέπεια, άλλως συναρτάται άμεσα με την ποινική απαξία της πράξεως που συγκροτεί το μη παραγραφέν ποινικό αδίκημα και κατ αντιστοιχία και το μη παραγραφέν πειθαρχικό αδίκημα της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο. (ομοφ.)


ΝΣΚ/76/2001

Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Υπάλληλοι. Πειθαρχική δίωξη. Παραγραφή πειθαρχικού παραπτώματος. Σχέση με ποινική δίκη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος Εισηγήτρια: Α. Καπετανάκη, Πάρεδρος Δεν υφίσταται υποχρέωση της αρμόδιας υπηρεσίας να αναμείνει την έκδοση τελεσίδικης ή αμετάκλητης ποινικής αποφάσεως αλλά υποχρεούται να ασκήσει πειθαρχική δίωξη, η παράλειψη της οποίας συνεπάγεται ευθύνη του αρμόδιου για τη δίωξη οργάνου. Στο πλαίσιο της ασκηθεισομένης πειθαρχικής διώξεως μπορεί να κριθεί αν η υπάλληλος θα τεθεί σε αργία, λαμβανομένων υπόψη και των εκδοθεισών αποφάσεων ποινικών δικαστηρίων, σύμφωνα με τις διατάξεις του υπαλληλικού κώδικα. Όταν το πειθαρχικό παράπτωμα είναι ταυτόχρονα και ποινικό αδίκημα δεν παραγράφεται πριν την παραγραφή του τελευταίου, λόγω διακοπής της παραγραφής κατά το χρόνο διενέργειας πράξεων της ποινικής διαδικασίας, το δε πειθαρχικό συμβούλιο δεσμεύεται στην κρίση του μόνο ως προς την ύπαρξη ή ανυπαρξία πραγματικών περιστατικών που έγιναν δεκτά από το ποινικό δικαστήριο.


ΝΣΚ/88/2001

Δημόσιοι υπάλληλοι. Πειθαρχικό δίκαιο. Επιβολή της πειθαρχικής ποινής της οριστικής παύσεως. Παραγραφή ποινικού αδικήματος. Μη δυνατότητα επαναλήψεως της πειθαρχικής διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Η παραγραφή του αδικήματος αποτελεί λόγο εξαλείψεως του αξιοποίνου και το επιλαμβανόμενο ποινικό δικαστήριο, διαπιστώνοντας τη συντέλεση της παραγραφής κατά τη στάση αυτή της δίκης, υποχρεούται να κηρύξει την οριστική παύση της ποινικής διώξεως, χωρίς να δύναται να ερευνήσει την ουσία της υποθέσεως, η αξιόποινη πράξη παραμένει, ενδεχομένως, άδικη και καταλογιστή, η δε κηρύττουσα την οριστική παύση της ποινικής διώξεως απόφαση του ποινικού δικαστηρίου, που είναι ή κατέστη αμετάκλητη, δεν αποτελεί αθώωση και δεν εξομοιώνεται προς αμετάκλητη αθωωτική απόφαση. Β) Κατά τα λοιπά, ερείδεται επί εσφαλμένης προϋποθέσεως και τίθεται προώρως το ερώτημα, καθ όσον σ αυτό παρατίθεται ως δεδομένο η ύπαρξη αθωωτικής αποφάσεως του πρωτοβαθμίου υπηρεσιακού συμβουλίου μετά από επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, ενώ η αθωωτική αυτή απόφαση είναι παράνομη (παραβίαση των άρθρων 114 και 143 παρά του Υπαλληλικού Κώδικα) και υπόκειται σε ένσταση.


ΣτΕ/3428/2006

Παραγραφή των αξιώσεών τους για καθυστερούμενες αποδοχές και άλλες απολαβές ή αποζημίωση από αδικαιολόγητο πλουτισμό. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα της Συνταγματικότητας της διάταξης του άρθρου 48 παρ. 3 του ΝΔ 496/1974, που καθιερώνει τη βραχυπρόθεσμη διετή παραγραφή των αξιώσεων αυτών, περιορίζοντας τα περιουσιακά τους δικαιώματα. Έναρξη διακοπής της παραγραφής. Η υποβολή σχετικής αίτησης στη Διοίκηση, ως λόγος διακοπής της παραγραφής. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα αν οι λόγοι που διακόπτουν την παραγραφή παρεμποδίζουν και την έναρξή της.


ΝΣΚ/173/2000

Ιδιωτικό Προσωπικό Δημοσίου. Πειθαρχικά παραπτώματα. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Κ.Βολτής, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Σ.Δελλαπόρτας, Νομικός Σύμβουλος Παραγράφεται το πειθαρχικό παράπτωμα, εάν από την έκδοση της πρωτοβάθμιας καταγνωστικής απόφασης μέχρι την έκδοση της απόφασης του πειθαρχικού οργάνου που επιλαμβάνεται σε δεύτερο βαθμό, ύστερα από έφεση, παρήλθε χρόνος μεγαλύτερος από τον οριζόμενο με τις διατάξεις του άρθρου 4 του Π.Δ/τος 760/1976 (άρθρο 208 ΠΔ 611/1977).


ΝΣΚ/357/2008

Επανάληψη πειθαρχικής διαδικασίας κατ’ άρθρο 143 του Υπαλληλικού Κώδικα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η Διοίκηση μπορεί να προβεί σε επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας κατ’ άρθρο 143 του Υ.Κ. (Ν 3528/2007) χωρίς χρονικό περιορισμό, υπό την επιφύλαξη όμως της μη παραγραφής του εκάστοτε πειθαρχικού αδικήματος. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/335/2013

Προσδιορισμός αρμοδίου οργάνου για ανάκληση παράνομων πράξεων πρόσληψης και διορισμού σε κενή οργανική θέση και χρόνος παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος για χρήση μη έγκυρου τίτλου σπουδών με σκοπό τη μετάταξη σε ανώτερη κατηγορία.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή 
Τα όργανα του ΕΟΤ θα εξετάσουν τη δυνατότητα ανακλήσεως των παρανόμων πράξεών τους και αναζήτησης των «αχρεωστήτως» καταβληθεισών αποδοχών από τον πρώην υπάλληλο από της πρόσληψής του στον ΕΟΤ έως και την μετάταξή του στο Δημόσιο. Το αποδιδόμενο πειθαρχικό παράπτωμα στην υπάλληλο έχει υποπέσει σε παραγραφή τον χρόνο υποβολής του ερωτήματος. Τα όργανα του Δημοσίου δικαιούνται μετά την ανάκληση των παράνομων πράξεων μετάταξης των υπαλλήλων σε μη δικαιούμενη θέση, να αναζητήσουν τις «αχρεωστήτως καταβληθείσες» σε αυτούς αποδοχές. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ IV 1 ΚΑΙ IV 3 ΤΟΥ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ.


ΝΣΚ/85/2006

Τελωνειακοί υπάλληλοι. Έκπτωση. Επεκτατικό αποτέλεσμα παραγραφής. Παύση ποινικής διώξεως. Επαναφορά.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Τελωνειακός υπάλληλος, ο οποίος εξέπεσε αυτοδικαίως της υπαλληλικής του θέσεως, λόγω αμετάκλητης ποινικής καταδίκης για το αδίκημα της άμεσης συνέργειας σε λαθρεμπορία, εκδοθείσης προς τούτο σχετικής διαπιστωτικής πράξεως, μετά την έκδοση αποφάσεως του Αρείου Πάγου, με την οποία συμπληρώνεται, κατ’ άρθρο 469 ΚΠΔ, η προγενέστερη αμετάκλητη περί της ως άνω καταδίκης απόφασή του και παύεται η σε βάρος του υπαλλήλου ασκηθείσα, εκτός των άλλων, και για το ανωτέρω αδίκημα ποινική δίωξη, λόγω παραγραφής, επανέρχεται στην υπηρεσία του από του χρόνου εκδόσεως της συμπληρωθείσης, κατά τα ανωτέρω, αποφάσεως του Αρείου Πάγου.


ΝΣΚ/351/2011

ΑΕΙ-ΔΕΠ – Πειθαρχική δίωξη μελών ΔΕΠ – Σχέση πειθαρχικής και ποινικής δίκης – Παραγραφή – Αναστολή παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1.α) Μετά την έκδοση της 7612/2009 απόφασης, δεν έχει τη νομική δυνατότητα η Διοίκηση του Ιδρύματος (Πρύτανης ή επέχων θέση Πρύτανη) να παραπέμψει τον κ. Ι.Β. στο Πειθαρχικό Συμβούλιο μελών ΔΕΠ, αφού κρίθηκε αμετάκλητα ότι δεν έχει διαπράξει τις πράξεις που του αποδόθηκαν. β) Μετά την έκδοση της 7078/2010 αθωωτικής για αυτόν τελεσίδικης απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Πλημμελημάτων Αθηνών, παρέχεται μεν η νομική δυνατότητα στο Πρύτανη να ασκήσει πειθαρχική δίωξη κατά του κ. Ι.Β., πλην η άσκηση αυτή προϋποθέτει και τη συνδρομή των ουσιαστικών προϋποθέσεων, ήτοι την ύπαρξη σοβαρών υπονοιών ή σαφών ενδείξεων και επαρκών στοιχείων για τη, σε βάρος του κ. Ι.Β., στοιχειοθέτηση πειθαρχικού παραπτώματος και κυρίως ότι δεν συντρέχει περίπτωση παραγραφής. Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει ο Πρύτανης να απόσχει από κάθε σχετική ενέργεια και να θέσει την υπόθεση στο αρχείο. ια) Υπό την εκδοχή της αιτιολογημένης κρίσης του Πρύτανη για άσκηση πειθαρχικής δίωξης κατά του κ. Ι.Β., στοιχειοθετείται το πειθαρχικό παράπτωμα του άρθρου 326 του Ν 5343/1932, ότι «επιδεικνύει διαγωγή που απάδει στην αξιοπρέπεια του πανεπιστημιακού λειτουργού». ιβ) Η παραπομπή θα γίνει απ’ ευθείας από τον Πρύτανη, εφόσον τα στοιχεία είναι επαρκή για τη στοιχειοθέτηση πειθαρχικού παραπτώματος. Εναπόκειται στην κυρίαρχη κρίση του Πρύτανη να διατάξει ή όχι τη διενέργεια νομότυπης διοικητικής έρευνας (προκαταρκτικής εξέτασης ή ΕΔΕ), κατά τα άρθρα 125 και 126 του νέου Υ.Κ., που έχουν ανάλογη εφαρμογή και για τα μέλη ΔΕΠ. (ομοφ.) 2. Μετά την 49523/2008 απόφαση δεν έχει τη νομική δυνατότητα η Διοίκηση του Ιδρύματος να παραπέμψει τον κ. Ι.Ε. στο Πειθαρχικό Συμβούλιο μελών ΔΕΠ, αφού κρίθηκε αμετάκλητα ότι δεν έχει διαπράξει τις πράξεις που του αποδόθηκαν. Η πενταετής παραγραφή συμπληρώθηκε στις 27-5-2009. (πλειοψ.)


ΕλΣυν/Τμ.1/65/2015

Παραγραφή.ο χρόνος παραγραφής των απαιτήσεων αιρετών οργάνων κατά των Ο.Τ.Α, υπόκειται σε πενταετή παραγραφή, εάν από άλλη γενική ή ειδική διάταξη δεν ορίζεται βραχύτερος χρόνος παραγραφής, η οποία αρχίζει από το τέλος του οικονομικού έτους κατά το οποίο γεννήθηκε η αξίωση και ήταν δυνατή η δικαστική της επιδίωξη. Διακοπή δε της παραγραφής επέρχεται, μεταξύ άλλων, με την υποβολή αίτησης για πληρωμή στην αρμόδια δημόσια αρχή καθώς και με την έκδοση τίτλου πληρωμής. Στις περιπτώσεις αυτές από την απάντηση της αρμόδιας αρχής, ή από την παρέλευση εξαμήνου από την υποβολή αίτησης (σε περίπτωση μη απάντησης της αρχής) καθώς και από την έκδοση τίτλου πληρωμής, αρχίζει νέα παραγραφή, ομοειδής, η νέα δε παραγραφή δύναται να διακοπεί με τους ίδιους τρόπους όπως με την έκδοση της αρχικής και συνεπώς με την εκ νέου έκδοση τίτλου πληρωμής (βλ. ΕΣ Πρ. IV Τμ 19/2001 Κλ.Προλ.Ελ.Δαπ. στο VII Τμ.177/2012 ).