×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/162/2011

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Πειθαρχικά αδικήματα υπαλλήλου ΥΠΕΞ – Ποινική καταδίκη – Παραγραφή αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Έχει πλήρη εφαρμογή και επί των υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών η διάταξη του άρθρου 112 παρ. 2 του Ν 2683/1999 που διαλαμβάνει περί παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος, το οποίο αποτελεί και ποινικό αδίκημα, καθόσον οι διατάξεις περί παραγραφής του παλαιού Οργανισμού του ΥΠΕΞ (Ν 2594/1998), δεν ρυθμίζουν το ζήτημα αυτό. Η παραγραφή του πειθαρχικού παραπτώματος της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο ακολουθεί το χρόνο παραγραφής που αφορά το ποινικό αδίκημα. Η επίδειξη χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς διαγωγής, καίτοι δεν αποτελεί αυτή καθ’ εαυτή ποινικό αδίκημα (ΣτΕ 3125/1996), εντούτοις στην περίπτωση που συναρτάται με τέλεση ποινικού αδικήματος μη υποκύψαντος σε παραγραφή, ως εν προκειμένω, έπεται ότι ούτε και αυτή υποπίπτει σε παραγραφή αφού ως πειθαρχικό αδίκημα δεν έχει αυτοτέλεια, αλλά είναι συνέπεια, άλλως συναρτάται άμεσα με την ποινική απαξία της πράξεως που συγκροτεί το μη παραγραφέν ποινικό αδίκημα και κατ αντιστοιχία και το μη παραγραφέν πειθαρχικό αδίκημα της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο. (ομοφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/371/2002

Δημόσιοι υπάλληλοι. Πειθαρχικό αδίκημα. Ποινικό αδίκημα. Χρόνος παραγραφής. Διακοπή – συμπλήρωση παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο χρόνος παραγραφής του πειθαρχικού αδικήματος της χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς και αναξίας υπαλλήλου διαγωγής είναι πέντε (5) έτη. Αν το πειθαρχικό αδίκημα συνιστά και ποινικό αδίκημα, οι πράξεις της ποινικής διαδικασίας διακόπτουν την παραγραφή του πειθαρχικού αδικήματος, η οποία (παραγραφή) συμπληρώνεται σε κάθε περίπτωση εντός επτά (7) ετών από τον χρόνο κατά τον οποίο διαπράχθηκε.


ΝΣΚ/76/2001

Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Υπάλληλοι. Πειθαρχική δίωξη. Παραγραφή πειθαρχικού παραπτώματος. Σχέση με ποινική δίκη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος Εισηγήτρια: Α. Καπετανάκη, Πάρεδρος Δεν υφίσταται υποχρέωση της αρμόδιας υπηρεσίας να αναμείνει την έκδοση τελεσίδικης ή αμετάκλητης ποινικής αποφάσεως αλλά υποχρεούται να ασκήσει πειθαρχική δίωξη, η παράλειψη της οποίας συνεπάγεται ευθύνη του αρμόδιου για τη δίωξη οργάνου. Στο πλαίσιο της ασκηθεισομένης πειθαρχικής διώξεως μπορεί να κριθεί αν η υπάλληλος θα τεθεί σε αργία, λαμβανομένων υπόψη και των εκδοθεισών αποφάσεων ποινικών δικαστηρίων, σύμφωνα με τις διατάξεις του υπαλληλικού κώδικα. Όταν το πειθαρχικό παράπτωμα είναι ταυτόχρονα και ποινικό αδίκημα δεν παραγράφεται πριν την παραγραφή του τελευταίου, λόγω διακοπής της παραγραφής κατά το χρόνο διενέργειας πράξεων της ποινικής διαδικασίας, το δε πειθαρχικό συμβούλιο δεσμεύεται στην κρίση του μόνο ως προς την ύπαρξη ή ανυπαρξία πραγματικών περιστατικών που έγιναν δεκτά από το ποινικό δικαστήριο.


ΝΣΚ/399/2012

Εξέταση πειθαρχικού παραπτώματος μέλους του Δ.Σ. του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (Π.Ι.Σ.) – Αρμόδιο όργανο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Αρμόδιο όργανο εξέτασης πειθαρχικού παραπτώματος μέλους του Δ.Σ. του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (Π.Ι.Σ.), είναι το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο Ιατρών (Α.Π.Σ.Ι.), κατ’ εφαρμογή του άρθρου 59 παρ.3 του Β.Δ/τος 11-10/7-11-1957.


ΝΣΚ/351/2011

ΑΕΙ-ΔΕΠ – Πειθαρχική δίωξη μελών ΔΕΠ – Σχέση πειθαρχικής και ποινικής δίκης – Παραγραφή – Αναστολή παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1.α) Μετά την έκδοση της 7612/2009 απόφασης, δεν έχει τη νομική δυνατότητα η Διοίκηση του Ιδρύματος (Πρύτανης ή επέχων θέση Πρύτανη) να παραπέμψει τον κ. Ι.Β. στο Πειθαρχικό Συμβούλιο μελών ΔΕΠ, αφού κρίθηκε αμετάκλητα ότι δεν έχει διαπράξει τις πράξεις που του αποδόθηκαν. β) Μετά την έκδοση της 7078/2010 αθωωτικής για αυτόν τελεσίδικης απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Πλημμελημάτων Αθηνών, παρέχεται μεν η νομική δυνατότητα στο Πρύτανη να ασκήσει πειθαρχική δίωξη κατά του κ. Ι.Β., πλην η άσκηση αυτή προϋποθέτει και τη συνδρομή των ουσιαστικών προϋποθέσεων, ήτοι την ύπαρξη σοβαρών υπονοιών ή σαφών ενδείξεων και επαρκών στοιχείων για τη, σε βάρος του κ. Ι.Β., στοιχειοθέτηση πειθαρχικού παραπτώματος και κυρίως ότι δεν συντρέχει περίπτωση παραγραφής. Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει ο Πρύτανης να απόσχει από κάθε σχετική ενέργεια και να θέσει την υπόθεση στο αρχείο. ια) Υπό την εκδοχή της αιτιολογημένης κρίσης του Πρύτανη για άσκηση πειθαρχικής δίωξης κατά του κ. Ι.Β., στοιχειοθετείται το πειθαρχικό παράπτωμα του άρθρου 326 του Ν 5343/1932, ότι «επιδεικνύει διαγωγή που απάδει στην αξιοπρέπεια του πανεπιστημιακού λειτουργού». ιβ) Η παραπομπή θα γίνει απ’ ευθείας από τον Πρύτανη, εφόσον τα στοιχεία είναι επαρκή για τη στοιχειοθέτηση πειθαρχικού παραπτώματος. Εναπόκειται στην κυρίαρχη κρίση του Πρύτανη να διατάξει ή όχι τη διενέργεια νομότυπης διοικητικής έρευνας (προκαταρκτικής εξέτασης ή ΕΔΕ), κατά τα άρθρα 125 και 126 του νέου Υ.Κ., που έχουν ανάλογη εφαρμογή και για τα μέλη ΔΕΠ. (ομοφ.) 2. Μετά την 49523/2008 απόφαση δεν έχει τη νομική δυνατότητα η Διοίκηση του Ιδρύματος να παραπέμψει τον κ. Ι.Ε. στο Πειθαρχικό Συμβούλιο μελών ΔΕΠ, αφού κρίθηκε αμετάκλητα ότι δεν έχει διαπράξει τις πράξεις που του αποδόθηκαν. Η πενταετής παραγραφή συμπληρώθηκε στις 27-5-2009. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/286/2003

ΟΤΑ. Αιρετά όργανα. Πειθαρχικά αδικήματα. Αρμοδιότητα Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας για επιβολή πειθαρχικών ποινών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας επιβάλλει στα αιρετά όργανα των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ την ποινή της αργίας μέχρι τριών μηνών για σοβαρή παράβαση καθήκοντος ή υπέρβαση της αρμοδιότητάς τους από δόλο ή βαριά αμέλεια. Στη περίπτωση που το πειθαρχικό αδίκημα επισύρει ποινή αργίας ανώτερης των τριών μηνών ή έκπτωση από το αξίωμα, παρέχεται προηγουμένως, σύμφωνη γνώμη του ειδικού πειθαρχικού συμβουλίου, που προβλέπεται από το άρθρο 185 του Δ.Κ.Κ.


ΝΣΚ/335/2013

Προσδιορισμός αρμοδίου οργάνου για ανάκληση παράνομων πράξεων πρόσληψης και διορισμού σε κενή οργανική θέση και χρόνος παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος για χρήση μη έγκυρου τίτλου σπουδών με σκοπό τη μετάταξη σε ανώτερη κατηγορία.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή 
Τα όργανα του ΕΟΤ θα εξετάσουν τη δυνατότητα ανακλήσεως των παρανόμων πράξεών τους και αναζήτησης των «αχρεωστήτως» καταβληθεισών αποδοχών από τον πρώην υπάλληλο από της πρόσληψής του στον ΕΟΤ έως και την μετάταξή του στο Δημόσιο. Το αποδιδόμενο πειθαρχικό παράπτωμα στην υπάλληλο έχει υποπέσει σε παραγραφή τον χρόνο υποβολής του ερωτήματος. Τα όργανα του Δημοσίου δικαιούνται μετά την ανάκληση των παράνομων πράξεων μετάταξης των υπαλλήλων σε μη δικαιούμενη θέση, να αναζητήσουν τις «αχρεωστήτως καταβληθείσες» σε αυτούς αποδοχές. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ IV 1 ΚΑΙ IV 3 ΤΟΥ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ.


ΝΣΚ/90/2012

Ποινική δίωξη υπαλλήλου του ΥΠΕΞ – Πειθαρχική ποινή οριστικής παύσεως – Αυτεπάγγελτη αργία – Αφαίρεση ειδικού υπηρεσιακού διαβατηρίου – Έννοια του άρθρου 68 παρ.5 του Οργανισμού του ΥΠΕΞ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Κατά την έννοια του άρθρου 68 παρ.5 του Οργανισμού του ΥΠΕΞ και για την αφαίρεση διπλωματικού ή ειδικού υπηρεσιακού διαβατηρίου, δεν απαιτείται όπως οι τελεσθείσες πράξεις από κατόχους διπλωματικών ή ειδικών υπηρεσιακών διαβατηρίων διαγνωσθούν αμετακλήτως είτε στο πεδίο του ποινικού δικαίου, είτε στο τοιούτο του πειθαρχικού δικαίου αρκούντος του γεγονότος ότι αυτές απάδουν στον τίτλο, στην ιδιότητα ή στην αποστολή του κατόχου των άνω διαβατηρίων. Η κρίση περί της βαρύτητας του παραπτώματος ως και το αν αυτό απάδει ή όχι προς τα άνω στοιχεία απόκειται στον Υπουργό Εξωτερικών, ο οποίος ενόσω διαπιστώσει την άνω απάδουσα συμπεριφορά οφείλει ν’ αφαιρέσει το άνω διαβατήριο τόσο από τον υπάλληλο όσο και από τα μέλη της οικογενείας του. Εξάλλου η θέση του υπαλλήλου σε αυτεπάγγελτη αργία αιτιολογεί σύννομα την άνω αφαίρεση. (ομοφ.)


ΝΣΚ/130/2010

Άσκηση πολιτικής αγωγής του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η άσκηση πολιτικής αγωγής του Ελληνικού Δημοσίου σε ποινική δίκη με κατηγορούμενο δημόσιο υπάλληλο δύναται να ζητηθεί από την αρμόδια υπηρεσία για την αποκατάσταση κάθε αποζημιωτικής του αξίωσης από το ποινικό αδίκημα. Το αποδεικτικό υλικό της ποινικής δίκης, το οποίο περιέρχεται στο Ελληνικό Δημόσιο υπό την ιδιότητα του πολιτικώς ενάγοντος, δεν δύναται να χορηγείται υπ’ αυτού στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο προκειμένου να συνεκτιμηθεί σε εκκρεμούσα ενώπιόν του πειθαρχική υπόθεση του ιδίου υπαλλήλου, πλην όμως τούτο δύναται να ζητήσει τα στοιχεία αυτά, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 147 Κ.Π.Δ. από το αρμόδιο Δικαστήριο.


ΝΣΚ/138/2000

Α.Ε.Ι. Σύγκληση έκτακτης Γ.Σ. Τμήματος. Προγράμματα Σπουδών. Πειθαρχικό δίκαιο μελών ΔΕΠ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Κ.Βολτής, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Σ.Παπαγεωργακόπουλος, Νομικός Σύμβουλος α) Ο Πρόεδρος Τμήματος υποχρεούται να συγκαλέσει έκτακτη Γ.Σ., εφόσον υποβληθεί σχετικό αίτημα τουλάχιστον από το 1/3 του συνόλου των μελών της Γ.Σ., εντός προθεσμίας 20 ημερών από της υποβολής της σχετικής αιτήσεως. Σε περίπτωση παραλείψεώς του η Γ.Σ. συγκαλείται από τα αιτούντα μέλη της. β) Τα προγράμματα σπουδών (προπτυχιακών) καταρτίζονται από τις Γ.Σ. των Τμημάτων, πλην, όμως, εφόσον στο Α.Ε.Ι. λειτουργεί και Γενικό Τμήμα, επιφορτισμένο με τη διδασκαλία των κοινών μαθημάτων, τα λοιπά Τμήματα οφείλουν να λάβουν υπόψη το γεγονός αυτό κατά την κατάρτιση των προγραμμάτων. Συνεπώς, νομίμως η Σύγκλητος, ως το ανώτατο συλλογικό όργανο του Α.Ε.Ι., που είναι επιφορτισμένο με την τήρηση των νόμων και την εύρυθμη λειτουργία του Πανεπιστημίου, δεν ενέκρινε πρόγραμμα σπουδών ενός Τμήματος κατά το μέρος που δεν έλαβε υπόψη του τη λειτουργία του Γενικού Τμήματος και την από αυτό διδασκαλία των κοινών μαθημάτων. γ) Η ανυπακοή μελών ΔΕΠ κατά των αποφάσεων της Συγκλήτου δύναται να θεωρηθεί ότι συνιστά το πειθαρχικό αδίκημα της παραβάσεως καθήκοντος και δικαιολογεί την παραπομπή της υποθέσεως από τον Πρύτανη ενώπιον του αρμοδίου πειθαρχικού συμβουλίου, με παραπεμπτήριο έγγραφο, που πρέπει να κοινοποιηθεί στον παραπεμπόμενο.


ΝΣΚ/38/2010

Μισθωτοί Δημοσίου. Καταγγελία σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου για σπουδαίο λόγο. Πλαστογραφία. Απαλλαγή από το αδίκημα παράβασης καθήκοντος. Αμετάκλητη ποινική καταδίκη για το αδίκημα της πλαστογραφίας. Ανάκληση ή μη της ΥΑ καταγγελίας της σύμβασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η διάπραξη εκ μέρους του μισθωτού του Δημοσίου πλαστογραφίας αποτελεί χαρακτηριστικώς ανάξια για υπάλληλο διαγωγή και συνιστά σπουδαίο λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, ανεξαρτήτως της κατ’ εσφαλμένο νομικό χαρακτηρισμό υπαγωγής του λόγου στην ενδεικτικώς προβλεπόμενη περίπτωση β΄ της παρ. 1 του άρθρου 53 του Π.Δ. 410/1988. Η απαλλαγή από την κατηγορία παράβασης καθήκοντος (Π.Κ. 259), εν όψει της αμετάκλητης καταδίκης για πλαστογραφία, δεν παρέχει ευχέρεια ανάκλησης της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας.