ΝΣΚ/39/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Φορολογία εισοδήματος. Έκδοση φύλλων ελέγχου. Παραγραφή. Δωροδοκία υπαλλήλου. Επανέλεγχος. Κίνητρα ειλικρίνειας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Είναι ανυπόστατο το φύλλο ελέγχου φορολογίας εισοδήματος που δεν φέρει υπογραφή του προϊσταμένου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. και δεν έχει καταχωρηθεί στο βιβλίο μεταγραφών της υπηρεσίας αυτής. β) Ο αρμόδιος επιθεωρητής μπορεί να διατάξει οποτεδήποτε επανέλεγχο. Με βάση τα πορίσματα του επανέλεγχου θα εκδοθούν τα φύλλα ελέγχου δεδομένου ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουν ακόμη εκδοθεί τέτοια φύλλα. Για την παροχή των κινήτρων ειλικρίνειας αρκεί να διαπιστώσει η φορολογική αρχή ότι τελέσθηκε η δωροδοκία, χωρίς να απαιτείται ποινική ή πειθαρχική καταδίκη. γ) Η παραγραφή για την έκδοση φύλλων ελέγχου φορολογίας εισοδήματος είναι δεκαετής για τα οικονομικά έτη 1993, 1994 και 1995 και πενταετής για τα οικονομικά έτη 1996 και εντεύθεν. Ο χρόνος της παραγραφής είναι αντίστοιχα δεκαπέντε έτη και δέκα έτη όταν η μη ενάσκηση του δικαιώματος του Δημοσίου οφείλεται σε κοινή παράνομη συμπεριφορά του φορολογούμενου και του αρμόδιου φορολογικού οργάνου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/37/2013
Δικαίωμα διενέργειας ελέγχου και πιθανής έκδοσης συμπληρωματικών φύλλων, μετά από έκδοση οριστικών φύλλων ελέγχου στα πλαίσια αιτήματος αμοιβαίου διακανονισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έκδοση οριστικών φύλλων ελέγχου μετά από πράξη διοικητικής επίλυσης της διαφοράς, έχει τα αποτελέσματα αμετάκλητης δικαστικής απόφασης. Η αρμόδια φορολογική αρχή, μετά την έκδοση των εν λόγω οριστικών φύλλων ελέγχου, δεν δύναται να διενεργήσει νέο έλεγχο και να εκδώσει, κατ’ άρθρο 68 του Κ.Φ.Ε., συμπληρωματικά φύλλα ελέγχου, στα πλαίσια αιτήματος αμοιβαίου διακανονισμού, που υποβάλλεται σε εφαρμογή της σύμβασης «Για την εξάλειψη της διπλής φορολογίας σε περίπτωση διορθώσεως των κερδών συνδεδεμένων επιχειρήσεων» (90/436/ΕΟΚ), που κυρώθηκε με τον ν. 2216/1994. (ομοφ.)
ΝΣΚ/327/2004
Έκδοση συμπληρωματικών φύλλων ή πράξεων μετά τον χρόνο παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Όταν δεν έχουν εκδοθεί αρχικά φύλλα ελέγχου ή πράξεις εντός του χρόνου παραγραφής, δεν μπορούν να εκδοθούν και κοινοποιηθούν νομίμως και συμπληρωματικά φύλλα ή πράξεις άρθρων 68 παρ.2 Ν 2238/1994 και 49 παρ.3 Ν 2859/2000.
ΝΣΚ/217/2003
Χρόνος παραγραφής δικαιώματος έκδοσης και κοινοποίησης αρχικών και συμπληρωματικών φύλλων ελέγχου εισοδήματος, ΦΠΑ και λοιπών πράξεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εκ των διατάξεων των άρθρων 17 παρ.1 Ν 1828/89 και 52 παρ.2 Ν 1642/86 συνάγεται ότι, η παραγραφή ορίζεται δεκαπενταετής (15ετής) στις περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις (και 16ετής ως προς το εισόδημα, αν τα συμπληρωματικά στοιχεία περιέλθουν το τελευταίο έτος της παραγραφής στον αρμόδιο Οικονομικό Έφορο).
ΝΣΚ/173/2006
Φορολογία εισοδήματος. Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν έχει παραγραφεί το δικαίωμα του Δημοσίου για βεβαίωση φόρου εισοδήματος των οικονομικών ετών 1990 έως 1992, στην περίπτωση που η δήλωση φορολογίας εισοδήματος υποβλήθηκε εκπρόθεσμα το έτος 1994 και εκκαθαρίστηκε το έτος 2003.
ΝΣΚ/102/2001
Φορολογικός έλεγχος. Συμπληρωματικά στοιχεία για την δυνατότητα εκδόσεως συμπληρωματικών φύλλων ελέγχου φόρου εισοδήματος, ΦΠΑ επί εικονικών τιμολογίων κλπ. Προσδιορισμός συνολικού εισοδήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Τα πορίσματα και οι διαπιστώσεις ελέγχου ειδικού συνεργείου του άρθρου 39 Ν 1914/90 που έγινε σε μεταγενέστερο στάδιο (υποθέσεων που είχαν περαιωθεί με συμβιβασμό) σε τρίτες επιχειρήσεις, εκ των οποίων προέκυψε ότι τα εκδοθέντα και τα καταχωρηθέντα από την λήπτρια επιχείρηση τιμολόγια πώλησης είναι εικονικά, αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία και είναι δυνατή η έκδοση και κοινοποίηση των σχετικών καταλογιστικών πράξεων (εισοδήματος, ΦΠΑ κλπ). 2. Δεν αποκλείεται δε (ιδιαίτερα επί προσφυγής στον εξωλογιστικό προσδιορισμό του εισοδήματος κλπ) και δεν απαιτείται διενέργεια πλήρους επανελέγχου αλλά αρκεί να προσδορισθεί εξ υπαρχής το συνολικό εισόδημα κατά συνεκτίμηση παλαιών και νέων στοιχείων.
ΔΕΔ/Θεσ/359/2025
Η απόφαση 359/10.03.2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά της γνωστοποίησης προστίμων της Δ.Ο.Υ. ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ για τα φορολογικά έτη 2018, 2019, 2020 και 2021. Ο προσφεύγων είχε υποβάλει τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος στις 17.10.2024, μετά την έκδοση εντολής ελέγχου. Η ΔΕΔ έκρινε ότι ορθώς επιβλήθηκαν τα πρόστιμα για ανακριβείς δηλώσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 3γ΄ σε συνδυασμό με το άρθρο 54 παρ. 1γ΄ του ν. 5104/2024, καθώς η υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου συνεπάγεται την επιβολή προστίμου 50% επί της διαφοράς φόρου.
Ε.2096/2025
Φορολογική μεταχείριση κερδών παρελθουσών χρήσεων από νομικά πρόσωπα της περ.α΄του άρθρου 45 του ΚΦΕ τα οποία διανέμονται ή κεφαλαιοποιούνται και προέρχονται από φορολογικά έτη που τα υπόψη νομικά πρόσωπα απαλλάσσονταν της φορολογίας εισοδήματος, σύμφωνα με το άρθρο 46 του ΚΦΕ ή και με ειδικές διατάξεις νόμων. ΑΔΑ:ΨΔΑΕ46ΜΠ3Ζ-752
ΔΕΔ/Αθ/71/2025
Η απόφαση αφορά τη μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και τελών χαρτοσήμου για τα φορολογικά έτη 2018 και 2019. Ο προσφεύγων αμφισβήτησε την προσαύξηση περιουσίας βάσει τραπεζικών πιστώσεων και την επιβολή τελών χαρτοσήμου σε τρεχούμενο δοσοληπτικό λογαριασμό με τη δικηγορική του εταιρεία, ενώ επικαλέστηκε και παραγραφή για το 2018 σχετικά με τα τέλη χαρτοσήμου. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) δέχθηκε μερικώς την αιτιολόγηση των πιστώσεων, μειώνοντας το καταλογιζόμενο ποσό προσαύξησης περιουσίας και τροποποιώντας τις πράξεις φόρου εισοδήματος. Ωστόσο, απέρριψε τον ισχυρισμό περί παραγραφής για τα τέλη χαρτοσήμου του 2018, κρίνοντας ότι ισχύει η 10ετής παραγραφή λόγω μη υποβολής δήλωσης, και επικύρωσε τις σχετικές πράξεις τελών χαρτοσήμου.
ΣΤΕ/841/2019
Φορολογία εισοδήματος. Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρων και κυρώσεων. Τα άρθρα 12 παρ. 7 του ν. 3888/2010, 18 παρ. 2 του ν. 4002/2011 και δεύτερο παρ. 1 του ν. 4098/2012 αντίκεινται στο άρθρο 78 του Συντάγματος διότι παρατείνουν την προθεσμία παραγραφής φορολογικών αξιώσεων αναγομένων σε ημερολογιακά έτη προγενέστερα του προηγουμένου της δημοσιεύσεως των σχετικών νόμων ετών. Εσφαλμένη αντίθετη κρίση της προσβαλλόμενης απόφασης. Ο σχετικός λόγος αναίρεσης προβάλλεται παραδεκτά κατά το άρθρο 12 παρ. 1 του ν.3900/2010 και είναι βάσιμος. Πότε προβάλλεται βασίμως ισχυρισμός περί αντίθεσης της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης προς προδικαστική απόφαση του ΣτΕ για την άρση του απαραδέκτου λόγου αναίρεσης. Υπολογισμός του ποσού της διαφοράς για το παραδεκτό της αίτησης αναίρεσης όταν αιτήσεις περί διοικητικής επίλυσης της διαφοράς από φύλλα ελέγχου φόρου εισοδήματος περισσότερων οικονομικών ετών απορρίπτονται με μία απόφαση της φορολογικής Διοίκησης καθώς και όταν με μία προσφυγή προσβάλλεται η σιωπηρή απόρριψη αιτήσεων διοικητικής επίλυσης της διαφοράς. Η πράξη ακυρώνεται για παράβαση του τύπου ή της διαδικασίας έκδοσης της πράξης, μόνον αν ο προσφεύγων επικαλείται και αποδεικνύει βλάβη, η οποία δεν μπορεί να αποκατασταθεί διαφορετικά. Ο αναιρεσείων δεν προέβαλε με την προσφυγή του, κατά τρόπο ορισμένο και αρκούντως τεκμηριωμένο, βλάβη από την μη δημοσίευση της υα ΔΕΛ 1059085/2011. Μερικά δεκτή η αναίρεση (αναιρεί εν μέρει την αριθμ. 519/2015 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Λάρισας).
ΔΕΔ/Αθ/740/2025
Η απόφαση 740/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών αφορά την ενδικοφανή προσφυγή ενός φορολογούμενου κατά τεσσάρων οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και επιβολής προστίμων για τα φορολογικά έτη 2019, 2020 και 2024. Ο προσφεύγων αμφισβητούσε την αρμοδιότητα της Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π., τη νόμιμη εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου (Ανάλυση Ρευστότητας), τον χαρακτηρισμό πιστώσεων ως προσαύξηση περιουσίας, και ένα πρόστιμο για μη τήρηση βιβλίου απογραφής. Η Δ.Ε.Δ. απέρριψε τους ισχυρισμούς περί αναρμοδιότητας και αμφισβήτησης της έμμεσης τεχνικής, επικυρώνοντας τις πράξεις φορολογίας εισοδήματος και ένα πρόστιμο. Ωστόσο, δέχτηκε τον ισχυρισμό του ότι απαλλάσσεται από την υποχρέωση τήρησης βιβλίου απογραφής λόγω αντικειμένου δραστηριότητας, ακυρώνοντας την αντίστοιχη πράξη επιβολής προστίμου για το φορολογικό έτος 2019.