ΝΣΚ/390/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Έλλειψη επιχειρησιακού σωματείου – Ενημέρωση και διαβούλευση του εργοδότη – Υποχρέωση ή όχι του εργοδότη να ενημερώνει και να διαβουλεύεται με τους εκπροσώπους των εργαζομένων του κλαδικού ή του ομοιοεπαγγελματικού σωματείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
«Συνδικαλιστικοί αντιπρόσωποι των εργαζομένων», για την ειδικότερη εφαρμογή των διατάξεων του Π.Δ. 240/2006 «περί θεσπίσεως γενικού πλαισίου ενημέρωσης και διαβούλευσης των εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα», είναι μόνον αυτοί που ορίζονται ή που εκλέγονται από τα επιχειρησιακά σωματεία ή τα μέλη των σωματείων αυτών και όχι από τα κλαδικά ή ομοιοεπαγγελματικά σωματεία και επομένως μόνο με αυτούς υποχρεούται να ενημερώνει και να διαβουλεύεται ο εργοδότης. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΠΔ 156/1994
Υποχρέωση του εργοδότη να ενημερώνει τον εργαζόμενο για τους όρους που διέπουν τη σύμβαση ή τη σχέση εργασίας.
Ν.5053/2023 - ΦΕΚ: 158/Α/26.9.2023 άρθρο 38 παρ.α: Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται: α) το π.δ. 156/1994 (Α’ 102), περί της υποχρέωσης του εργοδότη να ενημερώνει τον εργαζόμενο για τους όρους που διέπουν τη σύμβαση ή τη σχέση εργασίας,
ΝΣΚ/54/2015
Διαδικασία προτάσεως εκπροσώπου εργαζομένων σε δημοτική κοινωφελή επιχείρηση, στο Δ.Σ. της επιχειρήσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Υπό τον όρο «γενική συνέλευση» των εργαζομένων μιας δημοτικής κοινωφελούς επιχειρήσεως, η οποία προτείνει εκπρόσωπο των εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο αυτής (άρθρο 255 παρ.1-3 του Ν. 3463/2006), νοείται το συλλογικό όργανο του σωματείου των εργαζομένων στην επιχείρηση, με βάση τις εκάστοτε για το όργανο αυτό ισχύουσες ειδικότερες διατάξεις του νόμου και του καταστατικού του και όχι κάποια ειδικά για τον σκοπό αναδείξεως του εκπροσώπου συγκαλούμενο όργανο (συνέλευση), αποτελούμενο από το σύνολο των εργαζομένων, ανεξάρτητα εάν αυτοί είναι μέλη του σωματείου ή όχι. β) Για τον προσδιορισμό της εννοίας των εργαζομένων που έχουν δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι, λαμβάνονται υπόψη οι σχετικές διατάξεις του νόμου και του καταστατικού του σωματείου, παρέλκει δε, κατά τα άλλα, η απάντηση επί του ερωτήματος, ποιές ειδικότερα κατηγορίες εργαζομένων ή απασχολούμενων στην επιχείρηση, έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στην γενική συνέλευση. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
8325/2015
ΑΠΟΔΟΧΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ ΝΣΚ 54/2015 (ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΕΤΑΙ)
Διαδικασία προτάσεως εκπροσώπου εργαζομένων σε δημοτική κοινωφελή επιχείρηση, στο Δ.Σ. της επιχειρήσεως. α) Υπό τον όρο «γενική συνέλευση» των εργαζομένων μιας δημοτικής κοινωφελούς επιχειρήσεως, η οποία προτείνει εκπρόσωπο των εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο αυτής (άρθρο 255 παρ.1-3 του Ν. 3463/2006), νοείται το συλλογικό όργανο του σωματείου των εργαζομένων στην επιχείρηση, με βάση τις εκάστοτε για το όργανο αυτό ισχύουσες ειδικότερες διατάξεις του νόμου και του καταστατικού του και όχι κάποια ειδικά για τον σκοπό αναδείξεως του εκπροσώπου συγκαλούμενο όργανο (συνέλευση), αποτελούμενο από το σύνολο των εργαζομένων, ανεξάρτητα εάν αυτοί είναι μέλη του σωματείου ή όχι. β) Για τον προσδιορισμό της εννοίας των εργαζομένων που έχουν δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι, λαμβάνονται υπόψη οι σχετικές διατάξεις του νόμου και του καταστατικού του σωματείου, παρέλκει δε, κατά τα άλλα, η απάντηση επί του ερωτήματος, ποιές ειδικότερα κατηγορίες εργαζομένων ή απασχολούμενων στην επιχείρηση, έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στην γενική συνέλευση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/337/2002
Σωματεία. Εκκλησίες και ευκτήριοι οίκοι. Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συντρέχει η απαλλαγή της διατάξεως της παρ.1 του άρθρου 14 Ν 2579/1998 για σωματεία που δικαιοπρακτούν για λογαριασμό των αντίστοιχων εκκλησιών – ευκτηρίων οίκων, γνωστής θρησκείας ή δόγματος, ως στην προκείμενη περίπτωση του σωματείου «Αδελφότητα μαθητών Ιησού Χριστού» εν σχέσει με την «Ελευθέρα Αποστολική Εκκλησία της Πεντηκοστής».
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/56/2015
Επιχορήγηση σε αθλητικά σωματεία:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την επιχορήγηση του ανωτέρω σωματείου από το Δήμο ....., καθόσον, αφενός από το καταστατικό του προκύπτει καταρχήν ότι αποτελεί αθλητικό, κατά την έννοια του νόμου, σωματείο, αφετέρου δε, όπως αποδεικνύεται από τα κρίσιμα για την υπόθεση στοιχεία του φακέλου και, συγκεκριμένα, τόσο από την από 4.4.2014 αίτηση του σωματείου προς το Δήμο για επιχορήγηση όσο και από το 7/14.4.2014 Πρακτικό του Διοικητικού του Συμβουλίου του σωματείου περί αποδοχής της αιτούμενης επιχορήγησης, το συνολικό ποσό αυτής θα διατεθεί αποκλειστικά για την επιτυχή συμμετοχή των μελών του σωματείου στις ανωτέρω αθλητικές εκδηλώσεις (50 αθλητές στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα στην Χαλκίδα και 35 αθλητές στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στην Ισπανία) και όχι για την κάλυψη διοικητικής φύσεως δαπανών λειτουργίας του σωματείου. Μάλιστα, το συνολικό ποσό των εξόδων του σωματείου για τη συμμετοχή στα προαναφερόμενα Πρωταθλήματα, ήταν πολύ μεγαλύτερο από το ανωτέρω αιτηθέν ποσό της επιχορήγησης για την κάλυψη των απολύτως αναγκαίων δαπανών που αφορούσαν στα μετάλλια και τη διαμονή των αθλητών. Και τούτο διότι, όπως προκύπτει από το από 25.6.2014 έγγραφο της Προέδρου του ανωτέρω σωματείου, χρειάστηκαν επιπλέον δαπάνες άνω των 2.000 ευρώ (για ψυκτικά σπρέι, επικαλαμίδες, φαρμακευτικό υλικό, αφίσες - προσκλήσεις, νερά - αναψυκτικά, έξοδα μετακίνησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κλπ.) οι οποίες όμως καλύφθηκαν από ίδια έσοδα του σωματείου. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο τούτο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2014, σε βάρος των πιστώσεων του οποίου εκδόθηκε.
12998/232/2020
Μέτρα στήριξης εργαζομένων επιχειρήσεων-εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα, που έχουν αριθμό μητρώου εργοδότη (ΑΜΕ) στον e- ΕΦΚΑ, των οποίων ή έχει ανασταλεί η επιχειρηματική τους δραστηριότητα, βάσει ΚΑΔ, με εντολή δημόσιας αρχής ή πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ κύριας δραστηριότητας ή δευτερεύουσας βάσει των ακαθάριστων εσόδων έτους 2018, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού COVID-19.
ΝΣΚ/266/2017
Ομαδικά συνταξιοδοτικά προγράμματα - Φορολογική αντιμετώπιση ασφαλίσματος. Το ασφάλισμα που καταβλήθηκε στους εργαζομένους επιχειρήσεων, πριν από την ισχύ του ν. 4110/2013, στα πλαίσια ομαδικών ασφαλιστικών συμβάσεων που είχαν συνάψει οι επιχειρήσεις αυτές με ασφαλιστικές επιχειρήσεις, κατά το μέρος που αντιστοιχεί στα καταβληθέντα από τον εργοδότη ασφάλιστρα, αποτελεί εισόδημα των εργαζομένων από μισθωτές υπηρεσίες, κατά το άρθρο 45 ΚΦΕ, το οποίο υπόκειται σε φορολόγηση κατά το χρόνο που οι δικαιούχοι της ασφαλιστικής παροχής (ασφαλίσματος) απέκτησαν το δικαίωμα είσπραξης αυτής, όχι μόνον όταν η ασφάλιση επιβάλλεται από το νόμο ή έχει αποτελέσει όρο μεταξύ του εργοδότη και των μισθωτών της εργασιακής σύμβασης ή δεσμευτικής για τον εργοδότη ΣΣΕ ή διαιτητικής απόφασης, αλλά και στην περίπτωση της καταβολής των ασφαλίστρων για τον μισθωτό εξ ελευθεριότητος του εργοδότη, εξ αφορμής, πάντως, της σχέσεως εργασίας, ακόμα και αν ο εργοδότης είχε επιφυλαχθεί του δικαιώματος της μονομερούς διακοπής της καταβολής των ασφαλίστρων. Στην περίπτωση της μερικής καταβολής του ασφαλίστρου από τον εργαζόμενο, η παροχή-ασφάλισμα κατά το μέρος που προέρχεται από ασφάλιστρα καταβληθέντα από τον εργαζόμενο, ακόμη και πριν την έναρξη ισχύος του ν.4110/2013, δεν φορολογείται ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, εκτός εάν τα ασφάλιστρα εξέπεσαν από το ακαθάριστο εισόδημά του και δεν φορολογήθηκαν, οπότε φορολογείται. (ομόφ.) (Η υπ’ αριθ. 22/2017 γνωμ/ση του Β΄ Τμήματος πραγματεύεται σχετικό θέμα)
ΕλΣυν.Τμ.VII/299/2010
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-Δήμοι:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η παράθεση, στα πλαίσια της προαναφερόμενης διοργάνωσης της πρώτης Γενικής Συνέλευσης του ανωτέρω Σωματείου δεξίωσης, αφορά μεν δαπάνη που ενδεχομένως μπορεί να θεωρηθεί ότι συνάδει με τους κανόνες της σύγχρονης εθιμοτυπίας, δεν μπορεί, όμως, να υπαχθεί στην έννοια των εκδηλώσεων, που ορίζεται με τις προεκτεθείσες διατάξεις του άρθρου 158 παρ. 3 του Δ.Κ.Κ. εφόσον πραγματοποιήθηκε εκτός της εδαφικής περιφέρειας του Δήμου και αφορά τα μέλη του σωματείου, χωρίς τη συμμετοχή δημοτών του και συνεπώς δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι προάγει τα κοινωνικά και οικονομικά συμφέροντα ή τα πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντά τους., εφόσον η Γενική Συνέλευση του ως άνω σωματείου, το οποίο έχει πανελλήνια δράση, απευθύνεται κατά κύριο λόγο στα μέλη του και όχι στο σύνολο των δημοτών, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν προσδιορίζεται, πλην μιας απλής αναφοράς του Δημάρχου στον αριθμό των μελών του σωματείου (275) και ο αριθμός των συνέδρων, προκειμένου να είναι δυνατός ο έλεγχος υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου της δαπάνης, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις.
ΝΣΚ/372/2007
Εργαζόμενοι – Σεμινάρια επιμόρφωσης εκτός νομίμου ωραρίου και Κυριακή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εφόσον στην ατομική σύμβαση εργασίας μισθωτού δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη ούτε υφίσταται συλλογική σύμβαση ή κανονισμός εργασίας που να αντιμετωπίζει το ζήτημα, η συμμετοχή του σε σεμινάρια τα οποία οργανώνει ο εργοδότης του πρέπει να είναι αμειβόμενη 1) στην περίπτωση κατά την οποία αυτά οργανώνονται σε συμμόρφωση με διάταξη, που επιβάλλει στον εργοδότη την υποχρέωση επιμόρφωσης και κατάρτισης του προσωπικού του, και διεξάγονται εκτός νομίμου ωραρίου χωρίς απαλλαγή του μισθωτού από ισόχρονη παροχή εργασίας, εκτός εάν από την εφαρμοστέα διάταξη ορίζεται διαφορετικά, και 2) στην περίπτωση κατά την οποία τα σεμινάρια οργανώνονται με πρωτοβουλία του εργοδότη και η συμμετοχή του μισθωτού σε αυτά εκτός νομίμου ωραρίου, χωρίς απαλλαγή του από ισόχρονη παροχή εργασίας, επιβάλλεται από τον εργοδότη ως υποχρεωτική. Δεν είναι επιτρεπτή η συμμετοχή εργαζομένων σε σεμινάρια επιμόρφωσης που οργανώνει ο εργοδότης τους την ημέρα Κυριακή, εκτός εάν πρόκειται για επιχείρηση, εκμετάλλευση ή εργασία επί των μισθωτών της οποίας δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του Β.Δ/τος 748/1966.
ΝΣΚ/110/2003
Φιλανθρωπικά Σωματεία. Επιχορήγηση, από το καθαρό προϊόν του Ειδικού Κρατικού Λαχείου, του «ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ Ν. ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ – ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ» για την αγορά ακινήτου. Δυνατότητα εκμίσθωσης αυτού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν δύνανται να εκμισθωθούν τα ακίνητα, ιδιοκτησίας του Ειδικώς Ανεγνωρισμένου Φιλανθρωπικού Σωματείου με την επωνυμία «ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ Ν. ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ – ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ», προκειμένου να εξοικονομήσει αυτό τα απαραίτητα έσοδα προς κάλυψη των τρεχουσών λειτουργικών αναγκών και εξόδων των λοιπών δραστηριοτήτων του, αφού, με τον τρόπο αυτό, καθίσταται ανέφικτη η επιδίωξη και υλοποίηση του σκοπού, στον οποίο το Σωματείο τούτο αποβλέπει και που είναι, κυρίως, η λειτουργία των μονάδων που έχουν κατασκευασθεί, σύμφωνα με τον προορισμό τους. (ομοφ.)