ΝΣΚ/422/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Διαφήμιση και δειγματοδιανομή τσιγαρόχαρτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι σχετικές απαγορευτικές ρυθμίσεις της διαφήμισης και της δωρεάν διανομής αναφέρονται τόσο στα προϊόντα καπνού όσο και στα συστατικά τους. Επομένως με βάση το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, η διαφήμιση και δειγματοδιανομή του τσιγαρόχαρτου εμπίπτει στις γενικότερες απαγορευτικές διατάξεις που αφορούν τα προϊόντα καπνού.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/422/2004
Υπαίθρια διαφήμιση – Αρμοδιότητα καθορισμού χώρων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Απαγορεύεται η προβολή υπαίθριας διαφήμισης στο κατάστρωμα δρόμων και πεζοδρομίων, ενώ επιτρέπεται η τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων στα πεζοδρόμια, σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου. Επιτρέπεται η προβολή υπαίθριας διαφήμισης στα στέγαστρα στάσεων, σε σημείο που δεν αποσπούν την προσοχή των οδηγών. Ο καθορισμός των χώρων προβολής υπαίθριας διαφήμισης γίνεται από τα όργανα της Περιφέρειας αυτοβούλως.
O ΔΕΦΚΦ Γ 1005752 ΕΞ 2022
«Οδηγίες για τη διακίνηση του ηλεκτρικά θερμαινόμενου προϊόντος καπνού στα πλαίσια εφαρμογής της νέας δασμολογικής κλάσης για τα νέα προϊόντα καπνού».
ΝΣΚ/25/2000
Δήμοι-Κοινότητες. Τέλη. Προϋποθέσεις επιβολής τέλους διαφήμισης υπέρ των Δήμων και Κοινοτήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Κ.Βολτής, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Ν.Μαυρίκας, Νομικός Σύμβουλος Δεν υπόκειται στο κρίσιμο τέλος διαφήμισης, υπέρ των Ο.Τ.Α., η αναγραφή επί των υλικών συσκευασίας (τσάντες, χαρτί περιτυλίγματος) των δηλωτικών στοιχείων της επωνυμίας της επιχειρήσεως ή του καταστήματος, και του εμπορικού αντικειμένου τους, διότι, η τοιαύτη αναγραφή δεν συνιστά διαφήμιση. Αντιθέτως, πρόκειται περί διαφημίσεως, και συντρέχει υποχρέωση καταβολής του περί ου πρόκειται τέλους, όταν στα ίδια υλικά συσκευασίας προβάλλονται στοιχεία μη δηλωτικά της επωνυμίας της επιχειρήσεως ή του καταστήματος και των υπ αυτών πωλουμένων προϊόντων. Τα ένθετα διαφημιστικά φυλλάδια που διανέμονται μαζί με τις εφημερίδες και τα περιοδικά, υπόκεινται στο ανωτέρω τέλος διαφήμισης.
ΝΣΚ/218/2005
Δυνατότητα σύναψης σύμβασης παροχής διαφημιστικών υπηρεσιών στους χώρους των λαϊκών αγορών από τον Οργανισμό Λαϊκών Αγορών Αθήνας – Πειραιά, έναντι προμήθειας «πάγκων και τεντών» προς χρήση των πωλητών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η προβολή διαφήμισης στους χώρους των λαϊκών αγορών (πάνω στους πάγκους και τις τέντες των πωλητών) είναι δυνατή υπό ορισμένες προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά, ήτοι λειτουργία των λαϊκών αγορών σε χώρους όπου δεν απαγορεύεται η υπαίθρια διαφήμιση και αποφάσεις Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου, που θα προβλέπουν την τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων στους πάγκους και τις τέντες των λαϊκών αγορών και θα καθορίζουν ως χώρους προβολής των διαφημίσεων τους χώρους λειτουργίας των λαϊκών αγορών. Είναι δυνατή η διαφήμιση κάθε προϊόντος, με τους περιορισμούς των διατάξεων για την προστασία των καταναλωτών. Στα πλαίσια της ελευθερίας των συμβάσεων μπορεί να συμφωνηθεί ως αντιστάθμισμα της εκμετάλλευσης του διαφημιστικού χώρου «των πάγκων και των τεντών» ο εφοδιασμός των πωλητών των λαϊκών αγορών με αυτά. Δεν είναι δυνατή η σύναψη της κατά τα ως άνω σύμβασης από τον Οργανισμό Λαϊκών Αγορών Αθήνας – Πειραιά, βάσει των κειμένων διατάξεων.
ΝΣΚ/274/2004
Πρόγραμμα δωρεάν διανομής προϊόντων παρέμβασης στους απόρους. Διαγωνισμοί. Κατανομή αρμοδιοτήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ανάθεση, με την απόφαση 256205/03 Υπ. Γεωργίας, στη Δ/νση Οικονομική της εκτέλεσης των διαγωνισμών της δωρεάν διανομής και της έκδοσης όλων των σχετικών με αυτούς αποφάσεων, κριθείσα με τη γνωμοδότηση 432/03 του ΝΣΚ ως στηριζομένη σε νόμιμη εξουσιοδότηση και ρυθμίζουσα αποκλειστικά και μόνο το θέμα της αλλαγής του φορέα διενέργειας των σχετικών διαγωνισμών, συμβιβάζεται με τις κατ’ άρθρο 28 παρ.2 περ.θ’ του ΠΔ 402/88 αρμοδιότητες της Δ/νσης αυτής και εκτείνεται μέχρι του σταδίου εκτέλεσης των σχετικών συμβάσεων, ήτοι μέχρι τη σύνταξη του πρωτοκόλλου παράδοσης- παραλαβής στους εκπροσώπους των δικαιούχων του τυποποιημένου και συσκευασμένου ετοίμου προϊόντος στους τόπους διανομής. Μέχρι τη ρύθμιση του σταδίου τούτου εξαντλείται η συμμετοχή της ερωτώσας υπηρεσίας στη διαδικασία έκδοσης των σχετικών ΚΥΑ, εξαιρουμένης της υποβολής του αιτήματος και του τεχνικού μέρους της διακήρυξης που ανήκουν στην καθ’ ύλη αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου, κατά τις διακρίσεις της άνω Υπουργικής απόφασης, ενώ δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητά της η δημιουργία λίστας δικαιούχων, που αφορά στάδιο προκαταρκτικό του ετησίου για τη διανομή τροφίμων σχεδίου της Επιτροπής και άρα άσχετο με τη διενέργεια του διαγωνισμού καθ’ εαυτή. Τα ειδικότερα ή τεχνικής φύσης θέματα που ανακύπτουν κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού ανήκουν στην αρμοδιότητα των προβλεπομένων προς τούτο στη διακήρυξη ή ad hoc συνιστωμένων επιτροπών, τις γνωμοδοτήσεις των οποίων οφείλει να διεκπεραιώνει αρμοδίως η επισπεύδουσα το διαγωνισμό ερωτώσα Υπηρεσία.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/385/2024
Η Πράξη 385/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Νέος Αγωγός Μεταφοράς νερού ύδρευσης από το υφιστάμενο αντλιοστάσιο Κολενίου στα δίκτυα ύδρευσης της τουριστικής ζώνης Δημοτικής Ενότητας Κολυμβαρίου του Δήμου Πλατανιά». Ο αναθέτων φορέας είναι ο «Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε.». Η συμβατική δαπάνη της τροποποίησης ανήλθε στις 59.689,55 ευρώ, ποσό που κρίθηκε κατώτερο του 15% της αρχικής σύμβασης (1.006.499,99 ευρώ). Καθώς η τροποποιητική σύμβαση εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο των εξαιρέσεων του άρθρου 337 παρ. 2 και 6 β΄ του ν.4412/2016, το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο της σύμβασης απαραδέκτως εισάγεται ενώπιόν του για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας.
ΝΣΚ/156/2019
α) Εάν οι διατάξεις του π.δ/τος 59/2018 τροποποιούν τις προβλεπόμενες από τον υφιστάμενο πολεοδομικό σχεδιασμό χρήσεις στην περιοχή του «Ελαιώνα», β) Εάν στην περιοχή του «Ελαιώνα» επιτρέπεται η χρήση των «ιδιωτικών μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας» και γ) Εάν στην περιοχή του «Ελαιώνα» επιτρέπονται οι χρήσεις «Κέντρο Αποθήκευσης Διανομής» (ΚΑΔ) ή «Ενυδρείο».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Με εξαίρεση τις περιοχές του «Ελαιώνα» που έχουν, τυχόν, καθοριστεί ως περιοχές «Μη οχλούσας Βιομηχανίας-Βιοτεχνίας- Βιομηχανικού και Βιοτεχνικού Πάρκου-ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ προς Εξυγίανση» ή «Οχλούσας Βιομηχανίας-Βιοτεχνίας» ή «Χονδρεμπορίου» ή «Κοινωνικών Εξυπηρετήσεων», οι διατάξεις του π.δ/τος 59/2018 δεν τροποποιούν τις προβλεπόμενες, από τον εγκεκριμένο κατά την έκδοσή του πολεοδομικό σχεδιασμό, χρήσεις γης, στην ανωτέρω περιοχή. β) Επιτρέπεται η χρήση των «ιδιωτικών μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας» του π.δ/τος 84/2001 («Πολυϊατρείων» ή «διαγνωστικών εργαστηρίων») στους οικοδομήσιμους χώρους, που χαρακτηρίζονται με το στοιχείο Β' στα διαγράμματα που συνδημοσιεύτηκαν στην ΕτΚ με το από 20.09/30.11.1995 π.δ/μα. γ) Η χρήση «Κέντρο Αποθήκευσης και Διανομής» (ΚΑΔ) και η χρήση «Ενυδρείο», δεν επιτρέπονται στους οικοδομήσιμους χώρους της περιοχής του «Ελαιώνα».
ΕλΣυν.Τμ7/71/2007
Τουριστική προβολή Δήμου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η τουριστική προβολή του Δήμου, στο πλαίσιο της οποίας αποφασίστηκε η φιλοξενία των προαναφερόμενων δημοσιογράφων και για την οποία διενεργήθηκε αυτή (δαπάνη), δεν βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου, δεν συντελεί στην εκπλήρωση των επιδιωκόμενων από το Δήμο σκοπών, όπως αυτοί ορίζονται στις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 24 του ισχύοντος κατά τον χρόνο ανάληψης της δαπάνης Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (π.δ.410/195), καθώς δεν συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την προώθηση κάποιου από τους αναφερόμενους σε αυτές σκοπούς, ενώ σε κάθε περίπτωση η τουριστική προβολή και διαφήμιση του Δήμου δεν εμπίπτει στον κύκλο των τοπικών υποθέσεων, αλλά ανάγεται σε ζήτημα γενικότερης σημασίας, η μελέτη και ο σχεδιασμός του οποίου επιβάλλεται να εκπονείται σε πλαίσιο ευρύτερο από το πλαίσιο της περιφέρειας του συγκεκριμένου Δήμου.(..)Πλην όμως, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου … δεν ενήργησαν με σκοπό καταστρατήγησης των περί τουρισμού διατάξεων, αλλά διότι συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προβούν σε δαπάνες για την τουριστική προβολή του Δήμου στα μέσα ενημέρωσης.(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/501/2006
Επιτρεπτό ή μη του «brandsharing» σε καπνικά προϊόντα, δυνάμει της Οδηγίας 2003/33/Ε.Κ. του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26-5-2003 και της ΚΥΑ Υ1/Γ.Π. οικ.81348/29-7-2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διαφήμιση μέσω της χρήσεως ενός ονόματος, σήματος ή συμβόλου καπνικού προϊόντος για ένα μη καπνικό προϊόν, δεν εντάσσεται στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2003/33/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, ήτοι δεν απαγορεύεται. Επίσης δεν απαγορεύεται ούτε με βάση την ΚΥΑ Υ1/Γ.Π. οικ.81348/29-7-2005 των Υπουργών ΕΣ.Δ.Δ.Α., Οικονομίας και Οικονομικών, Επικρατείας και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με την οποία γίνεται απλή μεταφορά στο εθνικό δίκαιο της ως άνω Οδηγίας και δεν ασκείται η κατά την σκέψη 12 παρ. τελευταία της εισηγητικής-αιτιολογικής εκθέσεως αυτής προβλεπομένη αρμοδιότητα. Τέλος, διατηρείται η απαγόρευση κάθε μορφής διαφημίσεως καπνικών προϊόντων στα ραδιοτηλεοπτικά προγράμματα της ΕΡΤ Α.Ε., όπως προβλέπεται στο Ν 1730/1987 άρθρο 3 παρ. 9, όπως η εν λόγω παράγραφος αντικαταστάθηκε με το άρθρο 85 παρ. 2 του Ν 1943/1991 και όπως η εν λόγω απαγόρευση προβλέπεται, εν γένει, για τα τηλεοπτικά προγράμματα στο ΠΔ 236/1992, και ήδη στο ΠΔ 100/2000. (ομοφ.)
ΝΣΚ/233/2009
Ευρωπαϊκή Κοινότητα – Κοινή Αλιευτική Πολιτική – Εθνικό Πρόγραμμα Συλλογής Αλιευτικών Δεδομένων 2009 – Δυνατότητα απ’ ευθείας ανάθεσης του έργου, στα πλαίσια της υπάρχουσας νομοθεσίας, σε ερευνητικούς και επιστημονικούς φορείς.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 16 εδ. στ΄ της Οδηγίας 2004/18, δεδομένου ότι το Εθνικό Πρόγραμμα Συλλογής Αλιευτικών Δεδομένων 2009-2010, αφορά αναμφίβολα την έρευνα και την ανάπτυξη, δεδομένου ότι η συλλογή, διαχείριση και αξιοποίηση των αλιευτικών δεδομένων, συμβάλλει στην περαιτέρω επεξεργασία της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής στην αντιμετώπιση των ανακυπτόντων προβλημάτων και στη χάραξη νέων στόχων που στηρίζονται στα συλλεγέντα δεδομένα. Κατά συνέπεια, δεν εμπίπτει, ως δημόσια σύμβαση υπηρεσιών έρευνας και ανάπτυξης, στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2004/18, πολύ περισσότερο που τα αποτελέσματα/προϊόντα του προγράμματος αυτού θα χρησιμοποιηθούν από πολλούς φορείς και η χρηματοδότησή του δεν βαρύνει αποκλειστικά την αναθέτουσα αρχή (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) αλλά συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ κατά 50% (DG XIV) και άρα, μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο απ’ ευθείας ανάθεσης σε ερευνητικούς και επιστημονικούς φορείς.