ΝΣΚ/427/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Νομιμότητα άρνησης υπαλλήλων ΥΠΕΞ ως προς την λήψη εξουσιοδότησης για άσκηση καθηκόντων χειρισμού διαβαθμισμένου υλικού και πληροφοριών, κατ’ επίκληση της προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών δικαιούται κατά νόμο να προβεί σε συλλογή και επεξεργασία προσωπικών και δη ευαίσθητων δεδομένων υπαλλήλων της, εφόσον τούτο είναι αναγκαίο για την ανάθεση σ’ αυτούς υπηρεσιακών καθηκόντων, στα πλαίσια των οποίων θα χειρίζονται διαβαθμισμένο υλικό και πληροφορίες, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεσή τους και χωρίς να υποχρεούται να ενημερώσει την Αρχή ή να ζητήσει την προηγούμενη άδειά της, με την προϋπόθεση ότι η συλλογή και επεξεργασία αυτή θα γίνουν με τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 4 και 7Α παρ. 1 του Ν 2472/1977. Η εκ των προτέρων άρνηση ορισμένων υπαλλήλων να αναλάβουν την άσκηση των καθηκόντων αυτών, με την επίκληση γενικώς της προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων, και δη των ευαίσθητων, δεν είναι νόμιμη κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του Υ.Κ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/214/2010
Διενέργεια ελέγχου σε ΑΕ σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 3296/2004 και του ΚανΕΕ 2185/1996, από την Ευρ. Επιτροπή OLAF. Παράδοση ή μη ηλεκτρονικών δεδομένων προς επεξεργασία. Προστασία ευαίσθητων δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα φυσικών προσώπων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την διενέργεια ελέγχου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του Ν 3296/2004 και του Καν.Ε.Ε. 2185/1996, εφόσον συντρέχει περίπτωση επεξεργασίας ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων φυσικών προσώπων, απαιτείται να προηγηθεί γραπτή άδεια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία, όταν υπάρχει, καθιστά νόμιμο και επιτρεπτό κάθε έλεγχο και συμβατό με το Σύνταγμα, την ΕΣΔΑ και τις διατάξεις του Ν 2472/1997, της Οδηγίας 95/46 ΕΚ και της κυρωθείσας με το Ν 2068/1992 Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία του ατόμου από την αυτοματοποιημένη επεξεργασία πληροφοριών προσωπικού χαρακτήρα.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ 1/2023: Επεξεργασία προσωπικών δεδομένων με σκοπό την επικοινωνία πολιτικού χαρακτήρα
901/2021
Επιβολή διοικητικού προστίμου σε υποψήφιο δημοτικών εκλογών για παράνομη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων προς το σκοπό της πολιτικής επικοινωνίας μέσω αποστολής ηλεκτρονικών μηνυμάτων
ΝΣΚ/130/2020
Εάν η Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης & Ελέγχων (ΕΛΤΕ) λαμβάνοντας υπόψη το νομικό πλαίσιο που διέπει τα θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων (Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων ΓΚΠΔ, GDPR) δύναται να χορηγήσει στο Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών και Λογιστών (ΣΟΕΛ), στοιχεία από πειθαρχικές κυρώσεις τις οποίες έχει επιβάλει το Πειθαρχικό Συμβούλιο της ΕΛΤΕ σε ορκωτούς ελεγκτές και λογιστές ή/και σε ελεγκτικές εταιρείες, σύμφωνα με το άρθρο 35 του ν. 4449/2017.(...)Η χορήγηση στοιχείων πειθαρχικών φακέλων, κρίνεται κατ’ αρχήν αναγκαία και πρόσφορη, για τη χορήγηση βεβαιώσεων περί μη πειθαρχικής καταδίκης στους ορκωτούς ελεγκτές. Βέβαια -κατά την άποψή μου- πρέπει να χορηγηθούν, όχι γενικώς για όλους τους ελεγκτές, αλλά μόνο στις περιπτώσεις εκείνες που έχει υποβληθεί αίτηση για χορήγηση βεβαίωσης περί μη πειθαρχικής καταδίκης, ώστε να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας για την αιτούμενη διαβίβαση. Εξάλλου εφόσον κριθεί ότι, για την έκδοση των βεβαιώσεων περί μη πειθαρχικής καταδίκης, αρκεί απόσπασμα της πειθαρχικής αποφάσεως, είναι προφανές ότι δεν χρειάζεται να δοθεί ολόκληρος ο πειθαρχικός φάκελος, γιατί κάτι τέτοιο υπερακοντίζει τον σκοπό της επεξεργασίας και κατά συνέπεια παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας. Τέλος, η ΕΛΤΕ οφείλει, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, να ενημερώσει το υποκείμενο των δεδομένων για τη διαβίβαση των προσωπικών του δεδομένων στο ΣΟΕΛ, καθόσον παγίως γίνεται δεκτό ότι: ΣτΕ 1847/2017 «….η γνωστοποίηση προς τρίτα πρόσωπα στοιχείων πειθαρχικών διώξεων……, τα οποία δεν εμπίπτουν σε κάποια από τις απαριθμούμενες στην περίπτωση β΄ του άρθρου 2 του ν. 2472/1997 κατηγορίες (αφορά σε θρησκευτικές ή φυλετικές πεποιθήσεις, πολιτικά φρονήματα κ.λ.π.), συνιστά επεξεργασία απλών και όχι ευαίσθητων δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, για την οποία υφίσταται πάντως σε κάθε περίπτωση υποχρέωση προηγούμενης ενημερώσεως του υποκειμένου των δεδομένων ακόμη και όταν, κατ’ εξαίρεση, δεν απαιτείται για την ανακοίνωση των συγκεκριμένων δεδομένων η συγκατάθεση αυτού.
ΝΣΚ/351/2014
Νομικά αναγκαίο ή μη συμπληρώσεως και υπογραφής του εντύπου αποδοχής πολιτικής ασφάλειας και της υπεύθυνης δηλώσεως «αποδοχής επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων για εξουσιοδότηση» από τους υπαλλήλους της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών, καθώς και από τους προέδρους και τα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών – Πρόσβαση σε χειρισμό απορρήτου-διαβαθμισμένου υλικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Δεν είναι νομικά αναγκαία η συμπλήρωση και υπογραφή του εντύπου αποδοχής πολιτικής ασφάλειας και της υπεύθυνης δηλώσεως «αποδοχής επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων για εξουσιοδότηση» από τους υπαλλήλους της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών, και τους προέδρους και τα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών, προκειμένου οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη να προβούν στην επεξεργασία των ευαίσθητων προσωπικών τους δεδομένων, αλλά αρκεί η προηγούμενη ενημέρωση των ως άνω προσώπων. 2) Είναι νομικά αναγκαία η συμπλήρωση και υπογραφή των ίδιων, ως άνω, εγγράφων κατά τα νομίμως προβλεπόμενα και χωρίς επιφυλάξεις από τα προαναφερόμενα πρόσωπα, προκειμένου να χειρίζονται απόρρητο-διαβαθμισμένο υλικό. 3) Αν οι υπάλληλοι της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών αρνηθούν να υπογράψουν νομοτύπως τα ως άνω έγγραφα, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε διαβαθμισμένο υλικό και να εκτελέσουν προσηκόντως τα υπηρεσιακά καθήκοντά τους, υπέχουν πειθαρχική ευθύνη, και ως εκ τούτου τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα οφείλουν να κινήσουν εναντίον τους την πειθαρχική διαδικασία, κατά τα οριζόμενα στον Υπαλληλικό Κώδικα. Αν οι πρόεδροι και τα μέλη των Επιτροπών Προσφυγών αρνηθούν να υπογράψουν νομοτύπως τα ως άνω έγγραφα, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε διαβαθμισμένο υλικό και να εκτελέσουν προσηκόντως το έργο που ανέλαβαν, παραβαίνουν νόμιμη, αλλά και συμβατική υποχρέωσή τους, πράγμα που συνιστά λόγο καταγγελίας της συμβάσεώς τους. (ομοφ.)
ΕλΣυν/Τμ.7/147/2006
Προαγορά 10.000 ενημερωτικών μηνυμάτων (SMS)(,,,,)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η ελεγχόμενη δαπάνη, η οποία δεν προβλέπεται από ρητή διάταξη νόμου, δεν ανάγεται στη λειτουργική δραστηριότητα του Δήμου. Επιπλέον, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι με τον τρόπο αυτόν επικοινωνίας ο Δήμος μπορεί να ενημερώνει επαρκή (σε σχέση με το σύνολο των δημοτών του) αριθμό ενδιαφερομένων και ως εκ τούτου, η υπό έλεγχο δαπάνη δεν αποδεικνύεται πρόσφορη να εξυπηρετήσει την αποτελεσματικότερη, σε σχέση με άλλα μέσα επικοινωνίας, εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου. Τέλος, από τα προσκομιζόμενα στοιχεία δεν αποδεικνύεται ότι έχουν τηρηθεί οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη νόμιμη επεξεργασία και διάθεση σε τρίτους των προσωπικών δεδομένων των δημοτών, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2472/1997 «Προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα» (ΦΕΚ Α΄, 50). Κατόπιν των ανωτέρω, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/166/2019
Συλλογή, μεταφορά και επεξεργασία λυμάτων... Εξαιτίας των ως άνω ουσιωδών ελλείψεων, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πρέπει να αναβάλει τη διατύπωση της οριστικής του κρίσης, μέχρις ότου υποβληθούν σε αυτό από τον ελεγχόμενο φορέα τα προαναφερόμενα (σκέψη ΙΙ) στοιχεία.Αναβάλλει την έκδοση οριστικής Πράξης περί της νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Συλλογή, μεταφορά και επεξεργασία λυμάτων οικισμών Δήμου ... στην ...». ΚαιΔιατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό.
ΝΣΚ/193/2007
Συμβάσεις μίσθωσης έργου. Χορήγηση βεβαίωσης της παρ.2 του άρθρου 6 Ν 2527/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το έργο <Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων που συμβάλλουν στο σχεδιασμό και τη λήψη μέτρων Πολιτικής Προστασίας> το οποίο αναφέρεται στην από 3-4-2007 αναλυτική έκθεση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, δύναται να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεως έργου, χωρίς να υποκρύπτεται εξαρτημένη εργασία.
Αριθμ. 19661/1982/1999
Τροποποίηση της 5673/400/1997 Κοινής Υπουργικής Απόφασης «Μέτρα και όροι για την επεξεργασία αστικών λυμάτων» (Β΄192) - Κατάλογος ευαίσθητων περιοχών για την διάθεση αστικών λυμάτων σύμφωνα με το άρθρο 5 9παρ. 1) της απόφασης αυτής.
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
Πληροφορίες για η βάση δεδομένων,τα πνευματικά δικαιώματα,την προστασία των προσωπικών δεδομένων και τα Cookies